Ambiance selger Franck Tchang Tango Red! - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 197 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 3926
    Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av frippsi
    Mor som i dama/kjærringa/samboer ja ;-) men båt for jeg lov til da, så er ikke umulig det blir noe i år. Vi får se, er jo et H***** å få tak i en bra båtplass i den byen her.
    Har du tid å mulighet, så tror jeg det er ledig plass i Melsomvik, bare å kjøre bortom å høre. Synes egentlig Tønsbergfjorden er penere en Sandefjord.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Har du tid å mulighet, så tror jeg det er ledig plass i Melsomvik, bare å kjøre bortom å høre. Synes egentlig Tønsbergfjorden er penere en Sandefjord.
    Takk for tips, det skal sjekkes ut. Er også helt enig i Tønsberg vs Sandefjord. Foreldrene mine har båtplass i Tønsbergfjorden så er mye der når båten deres er ledig.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har prøvd dette.

Jeg har noen tanker rundt rom tuning for opptimalisering av nye høyttalerene. En metode jeg har sett på, og som jeg har tro på uten å ha testet det på de frekvenser jeg skal jobbe med. Tuningen tenkte jeg å bruke en metode som heter Helholtz, og skal jobbe med 50Hz-35Hz omerådet. Denne tuningen er diffusor metoden, og den har båret frukter tidligere med kortere lydbølger. Google Bilder-resultat for http://www.far-audio.com/images/helmholtz.jpg Men jeg har ikke jobbet med så lange lydbølger i kinoen tidligere, og derfor lurer jeg på om noen av dere har testet noe lignende?

Tanken er:
    -Jobbe med 1/4 Bølgelengde. ( Ikke plass for tuning av 1/2 eller hel )
    -Fokus på bredden av bølgen.
    -Må være to eller flere diffusorer på rekke for å få effekt.
    -Jobbe med bakveggen.

Da har jeg "plass" til tre diffusorer på bakvegg. Jobber ut fra senter av veggen og mot langveggene i rommet. Tre stk diffusorer på ca 2,4M bredde, og med buet front.

Høres det noenlunde korrekt ut?

A.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til dere som har prøvd dette.

Jeg har noen tanker rundt rom tuning for opptimalisering av nye høyttalerene. En metode jeg har sett på, og som jeg har tro på uten å ha testet det på de frekvenser jeg skal jobbe med. Tuningen tenkte jeg å bruke en metode som heter Helholtz, og skal jobbe med 50Hz-35Hz omerådet. Denne tuningen er diffusor metoden, og den har båret frukter tidligere med kortere lydbølger. Google Bilder-resultat for http://www.far-audio.com/images/helmholtz.jpg Men jeg har ikke jobbet med så lange lydbølger i kinoen tidligere, og derfor lurer jeg på om noen av dere har testet noe lignende?

Tanken er:
    -Jobbe med 1/4 Bølgelengde. ( Ikke plass for tuning av 1/2 eller hel )
    -Fokus på bredden av bølgen.
    -Må være to eller flere diffusorer på rekke for å få effekt.
    -Jobbe med bakveggen.

Da har jeg "plass" til tre diffusorer på bakvegg. Jobber ut fra senter av veggen og mot langveggene i rommet. Tre stk diffusorer på ca 2,4M bredde, og med buet front.

Høres det noenlunde korrekt ut?

A.
    Tror nok ikke dette blir en Diffusor, men en Helmholtz resonator kan fungere.

En diffusor vil typisk være en buet plate, eller plater med vilkårlige mønstre av staver eller "hull" som sprer lyden i stedet for å reflektere direkte. For å ta bass ned til 35Hz, må du lage kasser, gjerne med buede fronter(da får du også noe Diffusor-effekt) og beregne antall/størrelse på hull og hvor mye demping man skal ha inne i kassa.

Den eneste jeg kjenner som har fått til dette er 8x12Tom, som har/hadde 2 gedigne kasser i loftstua si for å ta en viss frekvens han sleit fælt med.
    Han tuner også rommet ved å skru inn flere eller færre skruer i platene han har rundt på veggene, for å ta de forskjellige frekvensene. Ikke noe tilfeldigheter der i gården nei:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forøvrig link til bassfellene jeg lagde for en tid tilbake:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tml#post874339

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    =Mor10]Tror nok ikke dette blir en Diffusor, men en Helmholtz resonator kan fungere.

En diffusor vil typisk være en buet plate, eller plater med vilkårlige mønstre av staver eller "hull" som sprer lyden i stedet for å reflektere direkte. For å ta bass ned til 35Hz, må du lage kasser, gjerne med buede fronter(da får du også noe Diffusor-effekt) og beregne antall/størrelse på hull og hvor mye demping man skal ha inne i kassa.

Den eneste jeg kjenner som har fått til dette er 8x12Tom, som har/hadde 2 gedigne kasser i loftstua si for å ta en viss frekvens han sleit fælt med.
    Han tuner også rommet ved å skru inn flere eller færre skruer i platene han har rundt på veggene, for å ta de forskjellige frekvensene. Ikke noe tilfeldigheter der i gården nei:-D[/QUOTE]

Slik som jeg har forstått det ut i fra den nevnte netsiden, så er det staver med gitt dimensjon og mellomrom til ønsket frq. Rommet bak stavene er fyllt med lydabsorbent og på et gitt volume. Selvfølgelig resonator som hoved funksjon, og som en bi-funksjon en diffusor?..
    Den jeg tenker på ser slik ut:

The shape of this panel is another way to scatter the sound waves in different directions. This panel must be placed at the back center of the room.

Qualities: This panel is very efficient in small rooms. The shape and the build in Helmholtz Resonator will absorb low and low mid frequencies.

Limitation: It must be placed only in the center.

Vedlegg 51600

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det full fart i Sandefjord i dag??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Er det full fart i Sandefjord i dag??
    Hei.

Vi utestter demoen grunnet fyllesyke og transport vansker.
    Får trå til med nytt giver nermere høsten slik at alle kan være med.

Har du ferie snart forresten?

A.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ferie de 3 første i august
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å ta kontakt med Frode Olsen hos Acoustictuning. Det han ikke kan svare deg på, kan Svanå miljøakustik gjøre. Frode sammarbeider med disse. Dette er folk som jobber med akustikk til daglig.

Fortell oss gjerne hva de anbefaler deg. Har du frekvensmålt rommet med nye ht?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mute
    Anbefaler deg å ta kontakt med Frode Olsen hos Acoustictuning. Det han ikke kan svare deg på, kan Svanå miljøakustik gjøre. Frode sammarbeider med disse. Dette er folk som jobber med akustikk til daglig.

Fortell oss gjerne hva de anbefaler deg. Har du frekvensmålt rommet med nye ht?
    Har snakket med Frode og co tidligere. De har peiling, og de har hjulpet meg en gang før i rommet her. Men deres metoder er dyre, og det de selger tror jeg ikke takler de dype frekvensene jeg må jobbe med (Bortsett fra basetraps)?? Jeg skal ringe de iløpet av uken for å høre ang tips og dempinger slik at jeg ikke farer med løgn.

Jeg har største dippen på 35HZ og på 25Hz er det en peak. Ca 12Db mellom høyest og lavest. :shock: Satte opp to madraser bak sweetspot og 1Db økning på 35Hz.
    En annen faktor som oppsto under høyttaler bytte er ekko mellom sideveggene på lerrets veggen. Mere rette flater nå en tidligere og lengre avstand mellom høyttalerene gjordet til at klappe testen ikke bestod. Så her blir det en høyfrekvens (nedre og øvre register) demping og jobbe med ved høyttalerene.

A.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Acoustictuning selger nå Helmholtz resonatorene til Svanå og sikkert også alle andre produkter fra Svanå. Helmholtzene kan kan gjøre noe med dippene på 35Hz og 25Hz. Ellers er jeg personlig skeptisk til disse gummi produktene fra Acoustictuning. Det er en kjent sak at gummi ikke har så gode dempeegenskaper i bassen som mineral ull/rockwool/glava. GIK Acoustics sine absorbenter er der et bedre alternativ.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Acoustictuning selger nå Helmholtz resonatorene til Svanå og sikkert også alle andre produkter fra Svanå. Helmholtzene kan kan gjøre noe med dippene på 35Hz og 25Hz. Ellers er jeg personlig skeptisk til disse gummi produktene fra Acoustictuning. Det er en kjent sak at gummi ikke har så gode dempeegenskaper i bassen som mineral ull/rockwool/glava. GIK Acoustics sine absorbenter er der et bedre alternativ.

Snakket med Frode i dag. Hyggelig og hjelpsom som alltid. Etter noen minuter snakk og info om utfordringen var det bare et svar og det er Helmholtz resonator som gjelder. Prisen på to stykk i det frq leie jeg må ha er 10000,- til sammen. Han sverger på at jeg ikke bare skal synes å høre forskjell, men markante forbedringer i rommet mitt.
    Kjøpe eller bygge etter internet baserte beregninger og spare tusener av kr og ikke sikker på rette virkning? Synes heller ikke to 1meters høye bokser bakerst i rommet tar seg noe serlig ut, men den som kan bygges iht tegninger på nettet ser ut som en del av veggen når den er bekledd og ferdig stilt. Tenke tenke

A.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan benytte deg av våre flotte norske forbrukerrettigheter dersom du handler ferdig fra forhandler - det er verre å bytte mdf-støv og lim... *Hint - Hint*

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan male de eller du kan sette noe oppå de. Ingen snarveier til god lyd:-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    =Mor10]Tror nok ikke dette blir en Diffusor, men en Helmholtz resonator kan fungere.

En diffusor vil typisk være en buet plate, eller plater med vilkårlige mønstre av staver eller "hull" som sprer lyden i stedet for å reflektere direkte.
    Det finnes mange forskjellige diffusorer, flere med hvert sitt frekvensområde.
    Jeg valgte Golden Horn:

Det ble en skikkelig a-ha-opplevelse hva stereoperspektiv, holografi og detaljer angår.
    Helmholtz kan brukes på flere måter:
    http://avforum.no/minhifi/show.php/OMF
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen kommer 8X12Tom på besøk.
    Han har bygget Helmholtz resonator selv og det med hell. Vi skal sjekke litt i rommet å ta målinger på strategiske omeråder rundt i rommet, ut i fra det blir helmholtz bygget. :-D Spennende!

A.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det ble en skikkelig a-ha-opplevelse hva stereoperspektiv, holografi og detaljer angår.
    Helmholtz kan brukes på flere måter:
    Merket at VS er noe smalere i bildet en Usher, men det kan være måten disse spiller på, og det er mulig noen høyfrekvente absorbenter vil hjelpe på siden av høyttalerene? Noe jeg tenkte å teste en dag. En annen sak som jeg ikke har vektlagt tidligere er den primær refleksjon#2 fra høyttaler motsatt side som har gjort seg mere gjeldende nå mot sweetspot.

A.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I morgen kommer 8X12Tom på besøk.
    Han har bygget Helmholtz resonator selv og det med hell. Vi skal sjekke litt i rommet å ta målinger på strategiske omeråder rundt i rommet, ut i fra det blir helmholtz bygget. :-D Spennende!
    A.
    Det er nok ikke så dumt :-D

Han har nok litt greie på dette. Be han sjekke pinpointing og plassering av musikere hos deg også. Er vel få som har så god dybde og plassering som han.

Du får hilse....

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hemholtz fiasko eller skandale? Ja takk begge deler eller NEI takk er vel rett!

Så langt har Hemholtz ikke gjort noen underverk hos meg. Den jeg bygget (På mål) fungerer ikke noe bedre en hva det gjorde å sette høyttalerene på spikes. 1DB økning på 35Hz som er fokus omerådet mitt. Slik som ting er nå blir jeg litt små frusterert når jeg ikke merker forbedringer ved større inngrep.

I helgen skal jeg bygge om resonatoren noe, og se om det hjelper noe. Skal prøve med dypere rør og mer fokus på et spesifik frq omerådet.

More to come!

A.

Side 110 av 197 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 130 140 150 160 170 180 190 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •