Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 126 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 2507
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fortsatt ikke sett annet en snutter fra SD-DVD, men jeg så "The fast and the furious" på HD-DVD i går... og HEKKAN for en opplevelse. Dette var virkelig en god investering. Jeg opplever en utrolig dynamikk og detaljrikdom, og 3D-følelsen var tilstede flere steder i filmen.
    Dersom "The fast and the furious" på HD-DVD er i nærheten av "To fast to furious" i bildekvalitet, er det noe av det ypperste som finnes på HD-DVD. Ikke rart du ble imponert

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Dersom "The fast and the furious" på HD-DVD er i nærheten av "To fast to furious" i bildekvalitet, er det noe av det ypperste som finnes på HD-DVD. Ikke rart du ble imponert
    I følge The Tier System for HD DVD PQ - AVS Forum er The fast and the furious et par hakk bedre på PQ enn 2ern.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å mase (kanskje litt)...har du testet nyvinningen som CD-spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking JBL = bra !

Artig å se at JBL fortsatt lever her på berget.

Jada, JBL TL 260 låter nok fett, for en kompis kjører TL250 i stereo sammen med Dynamic Presicion og det låter veldig bra.
    Men, som dere kanskje vet er eldre JBL fra "gullåra" 1960, 70 og 80 tallet anerkjent som "the best of the best". Først nå, med nye TL260 og Northridge serien, har JBL fått igjen i fullt monn den genuine og profesjonelle lyden som de "mistet" innpå 90 tallet, da de produserte billighøyttalere for massene.
    (sjekk denne linken for gammel JBL: Vintage Product Information )

Jeg har "jobbet" litt med JBL produkter fra gull-åra.
    Har eid eller testet følgende: JBL Studio 4315 og 4425. Men, toppen av gromlyd hadde nok JBL 4350 fra ca 1975(?)
    Med sine 2x 15", en 8" og presssure horn var dette digre monstere på ca 150 kg hver. (Subber hadde vært unødvendig i dag med disse høyttalerne)
    JBL 4350 hadde fantastisk lyd og var ikke så tungdreven som f.eks JBL Everest , som jeg hadde på prøve i ca 1990. (Kunne fått et par demo-eks for 80.000 lapper, men som nå koster ca 450.000)
    Jeg fikk aldri noe sveis på lyden i Everest. Jeg hadde nok for liten stue og ikke nok krefter i forsterkeren, for Everest er jo kjent for å være en vanskelig jævel. En kompis av meg har slitt i over 20 år med en annen vanskelig JBL (Paragon) , før han nå endelig har fikset lyden. Men, det har kostet ham ca en kvart mill i utstyr ! (Jada, han er litt JBL gal han også)

Selv har jeg med åra snobbet nedover og har nå en mix av utstyr som er fra ca 1990 til 2006 dvs: 2x JBL 4412 studio i front, sammen med en stor JBL-VGA senter og 4x JBL Control 1 som hhv. side og bakhøyttalere. Som subber bruker jeg en Yamaha SW-1500 på 1kW, sammen med en CW 250W. Sub lyden er vanligvis delt på 45Hz for Yamaha'en og 90Hz for CW'n.
    Forterkeren er en 7x100W Arcam 300, som har et SW-M power på ca 1200W og det holder leeenge i min stue og ører.
    Musikk kommer fra LP via Phillips/Ortophon Q-PLL gramofon + NAD preamp, CD i Arcam's CD-73 og DVD over Denon 1930.
    Bilder er over en ny Panasonic 60 Viera 37" plasmaskjern (hvor sort virkelig er sort) og signalene kommer fra parabol over Force D-master 1199S og Dreambox 7020 for streaming.
    Kabler er en mix fra profesjonell lyd, f.eks Sony OFC/silver RG214, Hitachi LCOFC, VdH-OFC og ABB OFC-Silver Surrond (he-he,dette har dere ikke hørt om før?)

Tut og kjør JBL holder mål !

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ikke for å mase (kanskje litt)...har du testet nyvinningen som CD-spiller?
    Jeg har såvidt testet en 5-6 sanger, og synes ikke forskjellene til DACen i SPA21 er markerte, uten at jeg kan sette finger på forskjellene. Men husk at jeg heller ikke hørte markerte forskjeller mellom SPA21 og DACen(e) i DVD30, så så audiofil er jeg :-)

Sitat Opprinnelig postet av bollywood
    Artig å se at JBL fortsatt lever her på berget.
    Takk for hyggelig og engasjert innlegg. Jeg liker også JBL, eller ihvertfall mine JBLer. Du sier det best selv:

Tut og kjør JBL holder mål !

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en lynvisitt fra frankh og Flageborg i går kveld, på bakgrunn av at frankh skulle hente DVD30 som ble ofret til fordel for HD-XE1. Det var veldig hyggelig, og Flageborg etterlot seg en velintegrert subwoofer og 3 brente CDer med kongemusikk.

Takk til frankh for handelen og til Flageborg for å ha vridd siste (?) dråpe med godlyd ut av anlegget :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking JBL er bra

Glemte å nevne at jeg også har en ubrukt 4 veis sølvgrå "KEF XQ Two C" senterhøyttaler liggende. Den er bedre enn den JBL SVA jeg nå benytter, men er så stor at jeg må skifte om på hele utstyrsplasseringen min for å kunne ta den i bruk.
    Må selge en av disse to, men vi får se hvem det blir.

Glemte også å si at jeg har jobbet i ca 20 år med kabeldesign og utvikling i ABB, Draka og NEK konsernene og at jeg engang var produktsjef i et av dem. De var tilsammen ganske store på profesjonell kabel mot lyd og TV studio bransjen. Jeg skrev flere faktaartikler om lydkabel i Audio&Video på 90 tallet. Spørsmålet mitt til produsenter av lyd/bildekabel til amatørmarkedet har vært: Hva er forskjellen på analog og digital kabel? Jeg har også spurt: Når lydstudiobransjen, som "lager" lyden vi hører på, ikke bruker kabel til 50kr/m engang, hvorfor må "vi" da benytte kabler til 100 eller 1000 vis av kr? Noe å tenke på?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne at jeg også har en ubrukt 4 veis sølvgrå "KEF XQ Two C" senterhøyttaler liggende. Den er bedre enn den JBL SVA jeg nå benytter, men er så stor at jeg må skifte om på hele utstyrsplasseringen min for å kunne ta den i bruk.
    Må selge en av disse to, men vi får se hvem det blir.
    OK. Jeg har heldigvis det jeg trenger :-)

Glemte også å si at jeg har jobbet i ca 20 år med kabeldesign og utvikling i ABB, Draka og NEK konsernene og at jeg engang var produktsjef i et av dem. De var tilsammen ganske store på profesjonell kabel mot lyd og TV studio bransjen. Jeg skrev flere faktaartikler om lydkabel i Audio&Video på 90 tallet. Spørsmålet mitt til produsenter av lyd/bildekabel til amatørmarkedet har vært: Hva er forskjellen på analog og digital kabel? Jeg har også spurt: Når lydstudiobransjen, som "lager" lyden vi hører på, ikke bruker kabel til 50kr/m engang, hvorfor må "vi" da benytte kabler til 100 eller 1000 vis av kr? Noe å tenke på?
    Absolutt. Betyr det også at du selger billige høykvalitets strømkabler?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er SPA21 solgt, pga. litt for dårlig håndtering av HD-lyd (får ikke integrert suben ordentlig) og lip-sync problemer (skyldes delvis HD-XE1).

Det er et stort offer, for den er utrolig bra på musikk (og god på film generelt) og ser ut som en million USD.

Jeg er i markedet for ny kringlydsbehandler, gjerne med forsterkere :-) Kravene er HDMI som håndterer MPCM, bra bass management, grei nok forsterkerkraft til JBL Studio L880, LC1 og de små knøttene helt bak, DIMMING AV DISPLAY 100% (jeg er allergisk mot lys fra komponentene) og dynamikk og kanalseparasjon når det gjelder filmlyd. Jeg får aldri en som spiller musikk som SPA21, så der må jeg finne en annen løsning på lenger sikt.

Foreløpige kandidater er Denon AVR-4306 (har hørt mye bra om denne), Yamaha RX-V2700 (har lånt Tigers, og den er kjempebra på filmlyd og har det jeg trenger bortsett fra at lyset i displayet ikke kan dimmes 100%), Denon AVR-2807, Yamaha RX-V1700 og Sony STR-DA5200ES.

Finnes det noen andre jeg bør lytte til?

Ønsker meg naturligvis også autolipsync, men må vente på HDMI 1.3 og det er for lenge til...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Da er SPA21 solgt, pga. litt for dårlig håndtering av HD-lyd (får ikke integrert suben ordentlig) og lip-sync problemer (skyldes delvis HD-XE1).

Det er et stort offer, for den er utrolig bra på musikk (og god på film generelt) og ser ut som en million USD.

Jeg er i markedet for ny receiver. Kravene er HDMI som håndterer MPCM, bra bass management, grei nok forsterkerkraft til JBL Studio L880, LC1 og de små knøttene helt bak, DIMMING AV DISPLAY 100% (jeg er allergisk mot lys fra komponentene) og dynamikk og kanalseparasjon når det gjelder filmlyd. Jeg får aldri en som spiller musikk som SPA21, så der må jeg finne en annen løsning på lenger sikt.

Foreløpige kandidater er Denon AVR-4306 (har hørt mye bra om denne), Yamaha RX-V2700 (har lånt Tigers, og den er kjempebra på filmlyd og har det jeg trenger bortsett fra at lyset i displayet ikke kan dimmes 100%), Denon AVR-2807, Yamaha RX-V1700 og Sony STR-DA5200ES.

Finnes det noen andre jeg bør lytte til?

Ønsker meg naturligvis også autolipsync, men må vente på HDMI 1.3 og det er for lenge til...
    Jeg gikk fra Arcam AVP700 til Denon 2807. Er kjempefornøyd med denne og spesielt med integreringen av subene. Muligheten til å bestemme avrullingen på hvert ht-par individuelt er genial. Du kan la subene overta eller spille sammen med center fra f.eks 100 Hz, mens frontene likevel kan jobbe alene ned til 40 Hz før de får drahjelp. Dette har hvertfall fungert ypperlig hos meg.
    AVP700 formidlet nok musikk i 2 kanaler noe bedre, men dette tar seg igjen mange ganger på mer helhetlig surroundbilde. Testet med en HD-XE1 i helgen, og denon gjorde en fantastisk bra jobb lydmessig med True-HD.
    Jeg bruker Arcam P1000 til å drive høyttalerene mine, så 2807 står som ren surround-pre. Ettersom du skal drive L880ene kan den bli litt liten. 3806 derimot burde være stor nok til å drive disse, og har samme forforsterker(ifølge Hifi-klubben) som 2807 og 4306.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Testet med en HD-XE1 i helgen, og denon gjorde en fantastisk bra jobb lydmessig med True-HD.
    Takk for fyldig tilbakemelding :-) Brukte du MPCM via HDMI for TrueHD?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig tilbakemelding :-) Brukte du MPCM via HDMI for TrueHD?
    Godt spørsmål. Da dette med True HD via HDMI var helt nytt for meg var det Eksu som koblet opp HD-XE1. (Det var hans spiller vi testet med)
    Jeg skal spørre han om det
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arcam

Har noen av dere tenkt på Arcam AVR 350? Ser ut til at den har mesteparten av det dere snakker om. Den skal være bedre enn min Arcam 300 på alle punkter, untatt bi-amping.
    Selv er jeg godt fornøyd med lyden i Arcam 300, særlig på musikk i 2 eller alle kanaler, hvor det er få som kan slå den for den prisen jeg betalte
    (kr 12.000)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er kravspesifikasjonen:

1) Sort farge :-)
    2) HDMI med MPCM
    3) Lip-sync / audio-delay også for HDMI MPCM
    4) God ytelse på filmlyd (dynamikk, detaljering, sømløshet mellom høyttalerne)
    5) Bra bass management
    6) 100% dimming av display :-)
    7) Bonus: oppskalering/deinterlacing av SD-bilder over HDMI

Jeg bryr meg ikke så mye om 2-kanals musikkgjengivelse i denne omgang, da ingenting slår SPA21 ;-)

Sømløshet besørges ofte av et godt romkorreksjonssystem, men punkt 4 er mer enn bare romkorreksjon.

Yamaha RX-V2700 faller ut pga. punkt 6, dessuten opplevde jeg drop-outs både ved SPDIF og HDMI på musikk. Mulig at dette skyldes HD-XE1, men jeg hadde ikke det på SPDIF til SPA21.

Sony STR-DA5200ES faller (kanskje) ut pga. punkt 3.

Arcam (også AVR350) faller ut på grunn av punkt 2.

Denon 4306 har alt dette, 3806 har 1-6, 2807 har 1-6, men jeg er usikker på kraftreservene. Så så langt leder Denon løpet...

EDIT: jeg er også åpen for mer utradisjonelle alternativer!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekka Pioneer AX2 el. 4? Har AX4ASi-S og er storfornøyd. Funker som pokker på musikk også. Sjekk den ut!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer ikke i sort... Og den kan ikke ta i mot og behandle multikanals digitale signaler (MPCM) over HDMI - til det trengs en i.Link-kompatibel kilde, hvilket jeg ikke har.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer ikke i sort... Og den kan ikke ta i mot og behandle multikanals digitale signaler (MPCM) over HDMI - til det trengs en i.Link-kompatibel kilde, hvilket jeg ikke har.
    Once U go black...

MPCM over HDMI og i.link-komp kilde: Gjelder dette alle (for)forsterkere eller er det en Pioneer-egenskap?

Newcomer Warlock sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Marantz 8001 noe som passer?
    Marantz Europe

Noe problemer med å se specs, men 7001 gir en pekepinn.

Arne

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke småtteri til kravspesifikasjon heller. ;-)

Når det gjelder få få dimmet fronten helt, snakker du bare displayet her eller andre knapper også. Sånn sett tror jeg du vil slite med samtlige, da vel Primare er en av få som overhode ikke har noe lys i front ved dimming i det hele tatt.

De aller fleste av de du nevner i listen din har et lys på selv om displayet er dimmet enten i en powerknapp eller en eller annen diode.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V2700 faller ut pga. punkt 6, dessuten opplevde jeg drop-outs både ved SPDIF og HDMI på musikk.
    Jeg har ikke opplevd drop-outs hos meg med flere kilder, så jeg vil anta det desverre er den kilden du bruker. Ellers er jo punkt 6 en liten detalj sammenlignet med de øvrige kravene må jeg si.

Side 9 av 126 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •