Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 126 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har ikke tenkt å gjøre dette til en vitenskaplig hi-fi-øvelse, men vil likevel liste opp utstyret og materialet:

Høyttalere: JBL TL260
    Forforsterker: Primare SPA21
    Effektforsterker: Primare A30.2 versus Rotel RB-1090 & Rotel RB-1092
    Kilde: Primare DVD30
    HT-kabler: Kimber Monocle X
    Signalkabler (forforsterker-effekt): Kimber Hero ubalansert
    Signalkabler (kilde-forforsterker): QED Silver Spiral

Eryka Badu: Rimshot (intro) (Baduizm). Veldig bra bass (mye, dyp, detaljert), kvinnelig vokal.
    Black Eyed Peas: Monkey Business – mer eller mindre hele platen, som består av funky partymusikk.
    Eva Cassidy: What a Wonderful World (Wonderful World): kvinnelig vokal (til tider skarp), bass.
    Leonard Cohen: Because of (Dear Heather). Leonard-vokal, kvinnelig koring.
    Nelly Furtado: All good things (Loose) (takk for tipset, g-h). Skarp/nasal kvinnelig vokal, rytme og driv.
    Prodigy: Narayan (The Fat of The Land). Spesielt trommesoloen fra 7:07 og utover – dynamikk.
    Red Hot Chili Peppers: Snow (Hey Oh) (Stadium Arcadium) + Soul to Squeeze (singel) + Fortune Faded (Greatest Hits). Disse sangene er supre eksempler på den spesielle RHCP-lyden, med Kiedis særegne (og til tider skarpe) stemme, Fleas funky bass, Frusciantes gitar, og Chads energiske mishandling av trommesettet, spesielt skarptrommene.
    Seal: Love’s Divine (Seal IV). Piano og mannlig vokal i starten, romfølelse, senere rytme og driv.
    Stevie Ray Vaughan: Roughest Place in Town AKA Tin Pan Alley (Couldn’t Stand the Weather). Deilig sologitar, veldig bluesy, kombinert med “sleibe”, laid-back og dyp bass, spesielt de første 2,5 minuttene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse Rotelene er ikke typiske klasse D. De oppfører seg på mange måter mer som amerikanske transistorforsterkere enn hva klasse D-forsterkere ofte gjør.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Snickers. Foreløpig inntrykk er at det er store forskjeller mellom 1090 og 1092, men da skyldes det nok andre forhold enn bare transistor versus "klasse D". Det går utenfor mitt kompetanseområde og interessefelt å gå inn i de bakenforliggende årsakene til forskjellene, så jeg bare later som det handler om transistor versus klasse D i fortsettelsen :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1090 har en fremtredende diskant, ikke nødvendigvis "skarp", men veldig tilstede. Det samme gjelder øvre mellomtone/mellomtone - en sterk "tilstedeværelse". Dette ble slitsomt etter en stund. Dessuten føler jeg den "trykker" mindre i mellomtone/mellombass enn A30.2. 1090 gjengir masse bass som den har god kontroll over, men jeg føler de forskjellige bassfrekvensene ”glir en del sammen”. Diskanten/mellomtonen og den sammensmeltede bassen gjør at duellen allerede første dag ble vunnet av A30.2, og jeg bruker ikke tid på å sammenligne 1090 direkte opp mot 1092, annet enn at 1090s ”problemer” ikke er tilstede hos 1092. Jeg kommer tilbake med en fyldigere beskrivelse av Primaren senere, og spesielt hvordan den står seg mot RB-1092.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    2260watt??!!
    3 X 500 + 2 X 380 = 2260 :-)

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vorspiel hos Hellnoob?
    Hehe, hadde vært gøy. Men nå skal jeg lalle :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder krefter, er jeg en smule forvirret, ettersom lydtrykksmåling av 1090 og 1092 mot A30.2 ikke viser de store forskjellene. Selv på høye volumer (100-110 dB) hører jeg ikke (og måler ikke) signifikante forskjeller. Lydtrykksmåling av 25, 50, 100, 200 og 500 hz sinustoner viser at A30.2 gir 1-3 dB MER enn de to Rotelene. Dette er veldig overraskende. Har noen innspill til disse observasjonene? Høyttalerne er lettdrevne, 92 dB, har dette noe å si?

Mvh. en undrende Hellnoob

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Snodig, men hovedforskjellen skulle vel ligge i kontrollen av høyttalerne ved forskjellige volum, ikke minst hvordan dem låter på dine høyttalere. Med mer krefter/effekt skal du også klare å få mer lydtrykk ut av dine høyttalere, og med disse effekttrinnene og de høyttalerne skulle du helt fint å klare å få maksimalt lydtrykk ut av de. Hvordan de forskjellige effekttrinnene passer dine høyttalere derimot er en annen sak :-D

Blir spennende å se hvilke inntrykk som kommer etterhvert

Vet ikke helt grunnen til at du får andre målinger på den sinustonen du nevner. Vi får spørre ekspertene?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RB-1092: Totalinntrykket er at forsterkeren er veldig detaljert, med god separasjon mellom instrumentene. Vokal blir spesielt fremhevet. Masse stram bass, bedre kontroll enn 1090 og vesentlig bedre separasjon mellom bassfrekvensene. På diskantsiden versus A30.2 er jeg litt usikker. Dette har nok med detaljeringsgraden å gjøre, A30.2 føles ”mykere”, men uten at 1092 blir slitsom som på 1090. Jeg ble sittende og lytte til lyder i sangene i stedet for sangene. Dette var uvant og ikke udelt positivt, men jeg tror det er en tilvenningssak.

Jeg likte lyden i 1092, og ville nok kjøpt den hadde det ikke vært for at jeg har A30.2 fra før. Som ”oppgradering” forsvarer den ikke prisen (for meg), og spesielt ikke ettersom jeg ikke fikk inntrykk av mer krefter enn hva jeg hadde fra før (se denne posten, dette kan skyldes at høyttalerne mine ikke representerer en belastning som krever mer krefter enn Primaren har). Men hadde jeg hatt behov for effektforsterker, hadde denne vært på listen min. Nå har jeg ikke allverdens erfaring med effektforsterkere, så jeg ville nok lyttet til flere. Er blant annet tipset om at Vincents 300w monoblokker kan lyde bra på mine høyttalere, så vi får se hva tiden bringer.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom A30.2 har høyere gain enn de Rotel-burkene, så vil lydtrykket være høyere fra Primaren. Da kan man lett bli forledet til å tro at den som spiller høyest er best. Kjent triks visstnok når man tester kabler. Gir man 2-3 dB i økning så hører man mer detaljer, og lytterne er solgt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Primaren mistet litt kontroll over 70 på forforsterkeren, mens 1092 hadde kontroll til over 75. Da ble det imidlertid lite gøy å være lytter (110-115 dB-ish), og på normale lyttevolumer (og med den musikken jeg spilte) merket jeg ingen forskjeller mht. lydtrykk bortsett fra det jeg har skrevet tidligere. Jeg var ikke ute etter "mer" lyd, hadde bare lyst å prøve forskjellene i lyd og effekt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre at A30.2 står seg såpass bra mot de andre du har testet. At du synes den rent kvalitativt lydmessig også er god forteller meg at den høyst sannsynlig da blir stående..?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante erfaringer du kommer frem til Hellnoob. Men kan du utdype litt mer forskjellen du opplevde med 1092 vs 1090 ?

Frank

edit: Skumleste konklusjonen din før jeg skrev dette, mulig det ikke er mer å si ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frankh
    Interessante erfaringer du kommer frem til Hellnoob. Men kan du utdype litt mer forskjellen du opplevde med 1092 vs 1090 ?

Frank

edit: Skumleste konklusjonen din før jeg skrev dette, mulig det ikke er mer å si ?
    Hvis 1090 legger vekt på øvre/mellomtone og diskant slik at de blir "fremtredende", og samtidig har noe grøtete bass, så er 1092 mer balansert mellom diskant/mellomtone/bass og har strammere bass. Den er således mer "nøytral", men uten at jeg synes den var kjedelig.

Ja, Tiger, Primaren blir stående.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag ankom Toshiba HD-XE1. Installasjon og utprøving pågår!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer ennå en gang. Håper du kunne skrive noen bevingende ord om DAC-en i denne på ren CD-avspilling, siden du har referanseutstyr.

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

fornøyd?

Venter spent på no tilbakemeldinger om toshibaen? Virket veldig grei på projektor-treffet!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobbet med å få kalibrert PJ på ny ved hjelp av DVE i går, samt få kalibrert lyden via 5.1 analog-tilkoblingen til SPA21. I forhold til mine tidligere DVD-spillere, opplever jeg at XE1 har bedre gjengivelse av detaljer i det sorte (den viser BTB også), og den gir et generelt mørkere bilde enn hva jeg har hatt før. Den har også mer dybde i fargene og/eller "mer" eller "mer engasjerende" farger.

Basert på noen få filmsnutter, er bildene skarpere på SD-DVD, og støyreduksjonen er bedre enn jeg har hatt tidligere. Dette må jeg se nærmere på fremover.

Har ikke fått testet HD-DVD enda.

Så så langt ser dette veldig bra ut :-)

Tiger: jeg skal se om jeg ikke får testet DACen på et senere tidspunkt. Akkurat nå er jeg tom for analogkabler, og jeg gidder ikke kjøpe flere, så jeg får koble om og kjøre 2-kanals (analog) musikklytting en periode. I mellomtiden bruker jeg DACen i SPA21.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fortsatt ikke sett annet en snutter fra SD-DVD, men jeg så "The fast and the furious" på HD-DVD i går... og HEKKAN for en opplevelse. Dette var virkelig en god investering. Jeg opplever en utrolig dynamikk og detaljrikdom, og 3D-følelsen var tilstede flere steder i filmen.

Jeg kjører 720p mot Sany PLV-Z4, og ser at HD-XE1 sliter litt med panoreringer på HD-materiale - det blir ikke hakkete, men en smule ute av fokus. Det er åpenbart betydelig datamengder som prosesseres her. Men desto bedre blir seergleden når kameraet stopper og en opplever krystallklare bilder :-)

DD+ over analoge kabler var lydopplevelsen. Ettersom jeg ikke har sett filmen før vet jeg ikke om dette er bedre enn DD eller ei, men who cares - det var bra lyd også :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres supert ut. Neste oppgraderng som vil gi deg en WOW opplevelse er en DLP-projektor.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Høres supert ut. Neste oppgraderng som vil gi deg en WOW opplevelse er en DLP-projektor.
    OK, men først når Z4 er oppbrukt og/eller det kommer 1080-DLP-PJ til 15k :-)

EDIT: tittet litt på XE1 på BenQ 8720 på Resonans her forleden, før min Toshiba ankom. Det var WOW, men jeg vet ikke om det var XE1 eller 8720 som ga den største WOW-effekten. Etter å ha kjørt XE1 på Z4, er jeg ikke sikker på om en endring til 8720 ville vært en oppgradering (dvs. en signifikant nedgang i price/performance). Her trenger jeg i så fall en bedre A-B test (låne, låne... :-)). Dessuten så jeg antydninger til regnbuer, men dette forsvant eller ble vesentlig forbedret ved å øke fargehjulshastigheten på 8720 til maksimum.

Side 8 av 126 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •