Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 71 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 2507
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    HVIS SVSen blir solgt OG Focalene OG Sonus Faberne OG jeg får tak i det jeg tror jeg vil ha, skal jeg fortelle hva som skal inn :-)
    Hvis vi har egg i morgen, skal jeg ha egg & bacon til frokost, hvis vi har bacon......

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke sagt det bedre selv :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De Sonusene... Jeg kan ikke huske å ha sett en slik løsning med 3-veis senter og 2-veis fronter. Er de i samme serie, eller hører senteren til en større serie?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er samme serie - Domus.

Sonus faber Domus 5-channel Speaker System | AVguide

Det finnes også en større fronthøyttaler i denne serien - Grand Piano Domus, og den er treveis.

Home Theater: Sonus faber Domus Series Speaker System

I følge enkelte skal visstnok Concertoene som jeg har være en mer vellykket høyttaler enn Grand Piano, men det har jeg ingen formening om.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da trekkes Sonus Faberne fra markedet for andre gang, og jeg gjør ingen endringer i stueoppsettet.

Her er historien:

1) Jeg er bortskjemt fra kjellerkinoen, hvor jeg sitter 3 meter fra F2.2F, F2.3C og 2x PC-Ultra i et rom med akustiske tiltak, med det det medfører av innlevelse, opplevelse og fysiske inntrykk fra film og musikk.
    2) I stuen (i sofaen) sitter jeg 5.5 meter fra frontrekken, i et rom som er åpent til venstre, uten akustikktiltak og totalt 55-60 kvadratmeter, med åpen trapp opp og ned, med det det medfører av tapt lydtrykk og manglende moro. Dessuten er jeg én etasje nærmere smårollingene, og kan derfor heller ikke dra på så mye som jeg kan i kjelleren.
    3) I sweetspot (midt på gulvet) er det en herlig lyd på moderate lyttenivåer, og Sonus Faberne & Rythmikene både ser bra ut og låter veldig bra.
    4) Gitt 1) og 2), nytter det ikke å dra inn selv RF-7 & RC-7 eller RF-83 & RC-64 for å øke dynamikken på mer moderate lyttenivåer.

Så selv om det finnes en rekke andre høyttalere jeg av diverse årsaker har lyst på (Adam HM3, Swans M6, eller en F1.1C og F2.3C som ligger på AVtorget for øyeblikket), velger jeg å hensynta rommet, privatøkonomien og barnas søvnkvalitet og heller fortsette å ha kjelleren som primærrom for film og musikk, og fortsette å la stuen bli brukt til noe mer dempet AV-bruk.

Fornuften seiret atter en gang.

Focalene blir solgt fordi skulle inngå i et tredje (!) AV-anlegg som jeg har lagt på is.

PB12-Plus/2 blir solgt fordi den ikke bidrar så mye i kjelleren med den plasseringen den har, og andre får heller dra nytte av dens kvaliteter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dødsklar for påskefilmer og musikk fikk jeg følgende opplevelse i kjellerkinoen:

Hele stereobildet er flyttet til venstre, senter er nå midt mellom senter og venstre front. Setter jeg balansen til max venstre, er den langt til venstre. Men setter jeg balansen til max høyre, ender den opp mellom senter og høyre front.

- høyttalerne er ikke flyttet
    - ingen innstillinger i SP32 er endret
    - effektforsterkeren er ikke problemet, det samme skjedde med to andre jeg har testet
    - venstre og høyre front spiller like høyt med pink noise fra SP32 (som de alltid har gjort)

Mulige feilkilder
    - noe galt med høyre fronthøyttaler? Den høres helt fin ut.
    - noe galt med SP32? Merkelig at det skulle være en såpass "liten" feil i så fall.

HJELP! Innspill tas imot med stor takk!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja. Det skraper ikke i høyttalerne når du skrur på balansen? Tenker dritt i potmeteret kan være en mulig feilkilde. Kan du resette SP32'en? Er kanskje verd et forsøk.

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder problemet fra alle kilder?
    Siden du har likt nivå på pink noise fra sp32, kanskje problemet ligger i en kablel fra gitte kilde(r)?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vask ørene... kansje det blir bedre da ;-) hehe

Begynn feilsøk kilder og kabler :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du allerede har foretatt en resett av prosessor så tipper jeg følgende:

Dersom dette er subtilt (kan dog oppleves signifikant), så er mitt råd at du lar ørene slappe av og ser på dette en gang til om 1 time. Kan være at det ene er subtilt mutet pga. overbelastning / stimuli mer enn det andre.

Just my $0.02.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Har reset SP32 - uten at det hjalp. Den har digital balanse, ikke noe rusk i potmeteret der :-)
    - Har gjespet og brukt Q-tips - ørene var som alltid squeaky clean :-)
    - Tiger: har ikke hørt på musikk før nå, anlegget har spilt alene en stund for å bli varmt
    - Har sjekket ørene med headset - de er i balanse :-)

Skal sjekke kilde (SB Duet) og kildekabel (digital coax).

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effektforsterkere ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott. Da er mtt tips at du resetter HomeServer (for å restarte Slimserver...) og SB Duetten. Satser 1 flaske vin på at da er problemet ditt løst...da jeg satser på at du har testet CD fra BR-spiller og det spiller balansert.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott digimedalje går til Tiger. Resetting av Home Server og/eller Squeezecenter brakte ting i balanse igjen. Hurra!

Spørsmålet blir da hvordan slike ting kan skje i softwaren

En annen ting jeg fant ut i farten, var at lyden fra SB Duet med min coax kabel er VESENTLIG bedre enn lyden fra en optisk kabel av ukjent opphav. Jeg kan switche mellom de to med et tastetrykk, og det var helt åpenbart at den optiske manglet bass ift. den andre, samt at plassering av vokalist flyttet seg markert nedover.

Å nei, jeg kan høre forskjell på digitalkabler. Neste trinn: bruke uendelig med tid og penger på testing av analogkabler :-( / :-)

I see dead people.

Takk igjen Tiger, nå er påsken reddet :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min første digimedalje.
    Stafett er stafett og softwaren er rund.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Min første digimedalje. .
    Grattis! Misunnelig på den....

Det eneste som er sikkert når det gjelder PC-baserte produkter, er at før eller senere kommer noe til å gå galt........

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En flott digimedalje går til Tiger. Resetting av Home Server og/eller Squeezecenter brakte ting i balanse igjen. Hurra!

En annen ting jeg fant ut i farten, var at lyden fra SB Duet med min coax kabel er VESENTLIG bedre enn lyden fra en optisk kabel av ukjent opphav. Jeg kan switche mellom de to med et tastetrykk, og det var helt åpenbart at den optiske manglet bass ift. den andre, samt at plassering av vokalist flyttet seg markert nedover.

Å nei, jeg kan høre forskjell på digitalkabler. Neste trinn: bruke uendelig med tid og penger på testing av analogkabler :-( / :-)

I see dead people.

Takk igjen Tiger, nå er påsken reddet :-)
    Jeg er ikke noe kabelnisse, men jeg har hørt forskjell på analoge kabler. Det var vel Audioquest til 500 kr. som vi byttet til kimber som kostet 6x mer, var ganske merkbar forskjell. Dog var det ett dyrt anlegg, men det har jo du også.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eog det var helt åpenbart at den optiske manglet bass ift. den andre, samt at plassering av vokalist flyttet seg markert nedover.
    Samme erfaring som meg. Testet ut flere coax, inkludert en hjemmesnekret (parabol coax og 75 ohm og det derre der). Supras kabel låt best. Dvs. låt mest oppløst. Oppløst = lysere. Lysere = løft i lyden. Løft i lyden = ...ja vokalisten ... osv.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke inngangene det er forskjell på da og ikke kablene?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er ikke inngangene det er forskjell på da og ikke kablene?
    Et relativt godt poeng, da flere produsenter faktisk opplyser om (og merker) inngangene etter hvor kort signalvei de har internt i prosessoren/receiveren.

Derfor er gjerne den inngangen med kortest intern bane merket med navnet på de komponentene man gjerne ønsker aller best lyd-/bildekvalitet på.

Uansett; for å sjekke ut denne muligheten fra de konklusjonene man kommer frem til; bytt om inngangene - som siste kontroll av dine resultater.

Side 71 av 126 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •