Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 126 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 2507
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, ingen vet vel riktig hvor mange suber Flageborg har kalibrert, men det er uten tvil langt flere enn nr. 2 og 3 på listen tilsammen... ;-)

Flageborgs generelle tips er uten tvil det som får deg best på vei mot sub-Nirvana, men det skal også legges til at intet slår en grundig gjennomgang/analyse og fintuning fra den samme herremannen...:-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det spiller utrolig godt integrert på musikk, og på film sitter jeg bare å gliser. Jeg kan ikke lengre retningsbestemme suben, og trykket overgår alle forventninger
    Betyr dette at du nå bruker romkorreksjon? Også til musikk?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Betyr dette at du nå bruker romkorreksjon? Også til musikk?
    Stemmer. I det rommet jeg har anlegget nå fungerer det fint selv om jeg aldri har fått dette til før. Var dog ikke store korrigeringen YPAO gjorde i forhold til frontene
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt problem er at autooppsettet til Denon ALDRI sentrerer stereobildet. Den gir +0.5dB på venstre front i forhold til høyre, mens "riktig" svar er -2.5dB.

Dessuten høres lyden mye flatere ut med romkorreksjon (mindre dynamikk), og det mangler bass. Her er en gammel illustrasjon av hva Audyssey gjør i mitt rom:

Rød: ingen romkorreksjon
    Lysegrønn: Audyssey bypass L/R
    Brun: Audyssey standard
    Blågrønn: Audyssey flat

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt problem er at autooppsettet til Denon ALDRI sentrerer stereobildet. Den gir +0.5dB på venstre front i forhold til høyre, mens "riktig" svar er -2.5dB.

Dessuten høres lyden mye flatere ut med romkorreksjon (mindre dynamikk), og det mangler bass. Her er en gammel illustrasjon av hva Audyssey gjør i mitt rom:

Rød: ingen romkorreksjon
    Lysegrønn: Audyssey bypass L/R
    Brun: Audyssey standard
    Blågrønn: Audyssey flat
    Det er kun suben jeg tidligere ikke har kjørt rk på. Dette har flatet bassen helt ut, og det hele låt tamt. Har derfor slått suben av før jeg startet auto rk, og kalibrert den manuelt etterpå på samme måte som du beskriver. Dette fungerte veldig bra på 12/2 i kinoen, men med PC-Ultra i det nye rommet fikk jeg ikke helt draget på det. Her ble det en veldig stor forbedring med Flageborgs prosedyre denne gangen.
    Etter å ha kjørt rk går jeg alltid over alle ht og etterjusterer nivåene i forhold til sweetspot da dette sjelden stemmer 100% uansett receiver.
    Jeg kjører kalibreringen til front da jeg ikke ønsker at receiveren skal gjøre noen forandringer på frontene, men justere resten av oppsettet til dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten høres lyden mye flatere ut med romkorreksjon (mindre dynamikk), og det mangler bass.
    Vel... Den kurven illustrere vel bare at det ikke MANGLER bass, men at du valigvis kjører med "for mye". Jeg setter 'for mye' i gåseøyne, fordi det selvfølgelig er subjektivt. Audyssey gjør det riktig, men ikke etter din smak. Det med sentrering med audyssey har jeg også vært borti med udemoede førsterefleksjoner. Leste en artikkel av Audysseygutta for en stund siden, og de sa selv at førsterefleksjoner burde og skulle dempes før kalibreringen. Skal prøve å finne den artikkelen igjen.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Vel... Den kurven illustrerer vel bare at det ikke MANGLER bass, men at du valigvis kjører med "for mye". Jeg setter 'for mye' i gåseøyne, fordi det selvfølgelig er subjektivt. Audyssey gjør det riktig, men ikke etter din smak. Det med sentrering med audyssey har jeg også vært borti med udemoede førsterefleksjoner. Leste en artikkel av Audysseygutta for en stund siden, og de sa selv at førsterefleksjoner burde og skulle dempes før kalibreringen. Skal prøve å finne den artikkelen igjen.
    Høh! Dette er vel bortimot noe av det dummeste jeg har hørt!

Subjektivt eller ikke - "ALLE" (eller nesten da... ;-) )vet at Audyssey og de fleste andre romkorrigeringssystemer IKKE tar hensyn til det menneskelige øre. Vi MÅ ha en stigende kurve nedover. Dersom ikke, låter det TAMT. Årsaken er at våre ører ikke oppfatter frekvenser under 50Hz linjeært - altså at jo lavere frekvens (med samme dB) - jo lavere låter det.

Altså MÅ vi ha en stigning i bunnen for at det skal låte som om det var "flatt"/riktig.

Derav den manuelle økningen på 6dB i SUB/LFE på receiver.

Når det kommer til stereo-balansen, kan det være andre årsaker til problemet. Er eksempelvis balansefeilen likt over hele spekteret, eller er problemet størst i enkelte deler av området?

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    IKKE tar hensyn til det menneskelige øre. Vi MÅ ha en stigende kurve nedover. Dersom ikke, låter det TAMT. Årsaken er at våre ører ikke oppfatter frekvenser under 50Hz linjeært - altså at jo lavere frekvens (med samme dB) - jo lavere låter det.

Altså MÅ vi ha en stigning i bunnen for at det skal låte som om det var "flatt"/riktig.

Derav den manuelle økningen på 6dB i SUB/LFE på receiver.
    Kommer på hva man benytter som lyttenivå også, ved høye volum så blir øret mye mer lineært igjen. Må nesten velge mellom kjedelig på lave volum eller vulgært ved høye volum om man ikke vil justere opp og ned hele tiden.

Blir nesten gal av denne vitenskapen jeg, følge måten til Flageborg er ihvertfall håpløst her da min kjære YPAO vil sette fasen nesten 180 grader feil. Etter mye om og men her idag så fungerte hellnoob sin metode best, med litt modifikasjoner

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko: Det er akkurat derfor Audyssey har utviklet DynamicEQ.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Playing at Calibrated Sound Levels" betyr å kalibrere systemet sitt i forhold til definert standard, og det må være utgangspunktet for alle.

Når kalibreringen er utført iht. standard, kan man begynne med "personlige" justeringer - som å øke bassnivået eller senke bassnivået - i innstillingene i Receiveren.

Denne artikkelen gir mye nyttig informasjon:
    Equal-loudness contour - Wikipedia, the free encyclopedia

som forklarer hvorfor vi må ha en økning i bassen for å oppfatte lydtrykket som "jevnt" - fra 20Hz til 20kHz

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med sentrering med audyssey har jeg også vært borti med udemoede førsterefleksjoner. Leste en artikkel av Audysseygutta for en stund siden, og de sa selv at førsterefleksjoner burde og skulle dempes før kalibreringen.
    Mine førsterefleksjoner er dempet (se bilder fra kinoen), så dette er ikke problemet. Jeg har en generell venstredominans (selv om frontene er symmetrisk plassert, med lik avstand til sweetspot), og dette greier verken Yamaha eller Denon å hensynta riktig hos meg.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Når det kommer til stereo-balansen, kan det være andre årsaker til problemet. Er eksempelvis balansefeilen likt over hele spekteret, eller er problemet størst i enkelte deler av området?
    Vanskelig å si, jeg bruker et par-tre sanger jeg kjenner godt for å balansere stereobildet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spade
    Etter mye om og men her idag så fungerte hellnoob sin metode best, med litt modifikasjoner
    Bra! Hvilke modifikasjoner gjorde du? Skal selv ta ned mine suber fra 87dB til 85dB for å få litt mer headroom, og teste ut fasejustering nå når jeg har fått tilgang til RTA.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko: Det er akkurat derfor Audyssey har utviklet DynamicEQ.
    Denne finnes vel ikke på min 4308?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg bruker et par-tre sanger jeg kjenner godt for å balansere stereobildet.
    Musikk kan ikke brukes til å balansere et stereobilde.

Før romkorreksjonen kjøres - verifiserer du oppsettet med disse sporene:

LeftRight
    InPhase
    OutPhase
    Drum7HitsLeftRight

og til slutt
    Roger Waters - Amused to Death - Three Wishes

Etter romkorreksjonen skal de samme sporene oppleves ENDA bedre.

Dvs.

Midten er MIDTEN.
    Ytre venstre og ytre høyre er lenger til siden enn tidligere.
    Dybden er DYPERE og høyden er HØYERE.
    QSOUND er lenger UT PÅ SIDEN og LENGER BAKOVER
    (Oppleves som STEREO-lyden kommer fra bak-kanalene)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra! Hvilke modifikasjoner gjorde du? Skal selv ta ned mine suber fra 87dB til 85dB for å få litt mer headroom, og teste ut fasejustering nå når jeg har fått tilgang til RTA.
    Jeg kjører romkorreksjon tidlig i prossessen da den hjelper meg med en kjempetopp på 57hz, og fase må justeres etter romkorreksjon hos meg. Og så bruker jeg AVIA til å justere volum på alle høyttalere tilslutt, før sub får 3db ekstra.

Men jeg har mer å gå på, det vet jeg. Integreringen er bra nå, men det mangler en del på frekvensresponsen. Rommet mitt er vanskelig og gir topper på rundt 87hz, 57hz og 25-35hz. Får grei kontroll på de to øverste med RK og PEQ, men den siste sliter jeg med. Har klart å flate den ut ganske bra, men da mistet jeg alt under 25hz egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant diskusjon!

Hvis man spiller med samme lydnivå som de bruker ved mikse pulten i studioet så det vel flat frekvens respons det man puristisk sett bør strebe etter...

Der har mikseren kompensert for ørets manglende bassfølsomhet og laget den lyden han vil ha (studio utstyr er målt og justert flatt i frekvens repsons). For film er det jo ett definert referanse nivå (som mange synes er for høyt til hjemme bruk riktignok) og der kan jeg ikke skjønne annet en at for å høre det slik det er tenkt så bør en ha en flat frekvens hvis en spiller på det nivået.

Spiller en lavere så har en jo type "dynamic EQ" etc som kan hjelpe for å få det til å låte riktig men det blir jo "litt gjettelek" selv om det bygger på kurvene for ørets bassfølsomhet (her er det sikkert forskjell fra øre til øre...).

Men for musikk inspillinger er det ingen slike standard nivå så det kan jo være vanskelig å vite hvor høyt det ble spillt i studio når det ble mixet.... Desverre er vel også mye musikk mikset slik at det låter greit og ikke ødelegger alle de 4 tommers "bass" elementene som de fleste har. Det betyr desverre ofte at alt av stortrommer og andre instrumenter med stor dynamikk og trykk i bassen er dynamikkbegrenset til det ytterste desverre.... Dvs ikke mikset for at det skal låte bra på gode anlegg men at det skal låte greit på dårlige :-(

Med slike mikser kan det jo være greit å ha litt ekstra i bassen men å si at en får tilbake det som er mixet og dynamikkbegrenset bort tror jeg desverre ikke er mulig.

At det derimot er kjekt og ofte låter enda fetere med en huskurve i bassen er jeg med på, og vi holder vel på med dette for å ha det kjekt! Selv om dett kanskje ikke er helt puristisk riktig :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning

At det derimot er kjekt og ofte låter enda fetere med en huskurve i bassen er jeg med på, og vi holder vel på med dette for å ha det kjekt! Selv om dett kanskje ikke er helt puristisk riktig :-)
    Huskurve

-20 dB på 50Hz gir 85dB

-0 dB gir 105dB

Dette gir 115dB i LFE-sporet som har 10dB ekstra nivå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Musikk kan ikke brukes til å balansere et stereobilde.

Før romkorreksjonen kjøres - verifiserer du oppsettet med disse sporene:

LeftRight
    InPhase
    OutPhase
    Drum7HitsLeftRight
    Korrigering av mitt tidligere innlegg: jeg bruker disse før jeg spiller av musikken, musikkavspillingen blir mer en kontroll. 7 drum hits blir ikke helt perfekt uansett hva jeg gjør (venstresiden er mer komprimert enn høyre), men midten sitter.

Jeg har forøvrig "perfekt" Amused to Death-gjengivelse hos meg, og har høydeg bredde og dybde i lydbildet - men uten romkorreksjon :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner den ikke i menyen, eller i bruksanvisningen... "Cinema EQ" softens the treble range of movie soundtracks for better understanding, så jeg regner med at det ikke er den.

Side 30 av 126 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •