Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 126 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    DU får variere litt med RTA pink noise da vet du...
    Nei, det vet jeg ikke. Forklar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjørt Audyssey's romkorreksjon når du fikk disse målegrafene ?
    Hvis ikke. Har du brukt noen annen form for EQ ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Har du kjørt Audyssey's romkorreksjon når du fikk disse målegrafene ?
    Hvis ikke. Har du brukt noen annen form for EQ ?
    Nei, romkorreksjon gir ikke gode resultater hos meg. Og jeg bruker ingen annen EQ, heller ikke PEQ i SVSene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mikroguide subwooferkalibrering

Dette er oppdatert versjon av post # 517.

Guide til subwooferkalibrering

Forutsetninger:
    A) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt.
    B) Du har en surroundreceiver eller -prosessor med subwooferutgang og bassmanagement.
    C) Du har prøvd ut og målt alle fornuftige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subwooferne spiller best.
    D) Hvis ikke C) så vet du hvor du vil ha subwooferne pga. WAF, romløsning eller andre forhold.
    E) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler.
    F) Du har en tonegenerator, CD eller lydfil med 50hz sinustone.
    G) Hvis du har autokalibrering i receiver/prosessor, anbefaler jeg at du kjører den først.

Hellnoobkalibrering :-) (for 1 til n subwoofere) (ihvertfall opp til n=4) ved avspilling av 50hz sinustone

Kalibrering av fronter
    1) Mål frontene alene - satt som LARGE. Disse skal gjengi 50hz tonen på 85dB @ MV(-20). Gjør de ikke det, justerer du volumet per kanal til de gjør det. Frontene dine spiller da på referansenivå (gitt at du har en flat frekvenskurve, hvilket på ingen måte er gitt. Imidlertid legger jeg til grunn at 50hz er en proxy for 10hz-80hz-kurven. Har du en peak eller dip rundt 50hz vil du ikke nødvendigvis få gode resultater av denne kalibreringsmetoden).

Gain- og fasejustering av sub1
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir samme lydtrykk som frontene alene ved MV(-20) (altså 85dB). Du har nå oppnådd at sub1 spiller på referansenivå.
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub1 spiller i fase med frontene.*

Gain- og fasejustering av sub2
    4) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 85dB. Du har nå oppnådd at sub2 spiller på referansenivå.
    5) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub2 spiller i fase med frontene (og sub1).*

Gain- og fasejustering av sub3
    6 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum 0dB, justér gain til den 85dB. Du har nå oppnådd at sub3 spiller på referansenivå.
    7) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du får 6dB økning. Du har nå oppnådd at sub3 spiller i fase med frontene og de andre subene.*

(...og så videre, opp til n suber...)

8 )Justér subwoofervolum i receiver til det nivå du foretrekker. Når frontene er satt som SMALL og spiller sammen med subwooferne, skal 50hz gjengis med 85dB lydtrykk. Foretrekker du mindre eller mer bass en hva du da får, justerer du subvolum ned eller opp.

Kalibrering av asymmetriske stacked subwoofers
    *KOMMER SNART - KANSKJE*

*Disclaimer: at subene spiller i fase med hverandre og frontene ved 50hz er ingen garanti for at du ikke får utfasinger eller peaker i andre frekvensområder. Virkemidler som omplassering av høyttalere, omplassering av subwoofere, flere subwoofere, færre subwoofere, bruk av equalizer, bruk av bassfeller eller bytte av rom ;-) må da tas i bruk.

Flageborgs 1-2-3-kalibrering
    1) Justér gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på receiver satt til -20dB.
    2) Kontrollér at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz.
    3) Kjør autokalibrering i receiver.

Se forøvrig disse trådene for en diskusjon om forskjellige metoder for subwooferkalibrering:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...ull-range.html

http://avforum.no/forum/kalibrering-...-2-subber.html

EDIT: denne posten blir oppdatert fortløpende etterhvert som jeg kommer på lure ting.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Siden du har klart å få såpass bra kurve, skal jeg ikke mase på deg du prøve på å kjøre Audyssey.

Jeg regner med at du har forsket grundig på hva du synes fungerer best. Og at du vet hvor mange feil man kan gjøre under prosessen med å plassere mic'en når man kjører auto kal. Det er jo ikke akkurat så lett som reklamen skal ha det til, for å få til et godt resultat, hehe.

Kan man manuelt justere sub frekvensene med 4308 ? Du er jo ikke langt unna en svært respektabel kurve. Et par dB opp rundt 37Hz og noen ned rundt
    90Hz så er "problem" områdene løst

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndyMcnebb
    Kan man manuelt justere sub frekvensene med 4308 ? Du er jo ikke langt unna en svært respektabel kurve. Et par dB opp rundt 37Hz og noen ned rundt
    90Hz så er "problem" områdene løst
    Nja, i 4308 kan en justere 9 bånd, hvorav det laveste er 63hz. Deretter tror jeg neste er 125hz, så 90hz-peaken må jeg bearbeide med sub-fasing, ref. et tidligere innlegg fra RoKo. Dipen rundt 37hz er forøvrig 10-12dB, og ingen anbefaler å EQe mer enn 6dB oppover, så her må jeg også se om jeg kan jobbe mer med plassering evt. fasejustering.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Nja, i 4308 kan en justere 9 bånd, hvorav det laveste er 63hz. Deretter tror jeg neste er 125hz, så 90hz-peaken må jeg bearbeide med sub-fasing, ref. et tidligere innlegg fra RoKo. Dipen rundt 37hz er forøvrig 10-12dB, og ingen anbefaler å EQe mer enn 6dB oppover, så her må jeg også se om jeg kan jobbe mer med plassering evt. fasejustering.
    Bare se på hvor dipen ligger for dine fronter - ved omlag 44Hz. Subene introduserer dipen ved 36Hz. Altså KAN du benytte fasedreining på subene til å justere deg vekk fra noe av dipen ved 36Hz.

Det som er særs interessant her, og som du IKKE har gjort, er å vise oss hva KUN subene gir av frekvensrespons. Kun DA kan vi vite hvor kanseleringene foregår i ditt oppsett... ;-) ...og deretter anbefale videre fremdrift...

Derfor bør du snarest mulig kjøre et sveip med KUN subene i drift.

Awaiting your new graphs...! :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke se bortifra at du kan justere det med fase. Jeg har justert bort både dipper og peaker på 10-12dB dB bare med phase og crossover.
    Det burde forøvrig være relativt greit å eksperimentere med i REW og kontinuerlig sveip.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I REW 4.11:

Sett generatoren på pink noise.
    Velg 'spectrum' tab'en

Velg så RTA nede til høyre, 65535 og 8,16 32 eller flere averages.
    Ikke bry deg om at nivået er lavere enn sveipene dine, det er normalt. Nå har du en nær realtime kurve som er grei å se mens du justerer f.eks. fase.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Playing at Calibrated Sound Levels

Kalibrering av sub - på 1-2-3.

1. Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.

2. Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz

3. Kjør romkorreksjon i Receiver

Bruk Avia DVD/DVE/Calibrator og RadioShack.

Her er en illustrasjon fra Avia DVD

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med frontene i forhold til dette. Skal de også justeres til 85 db ved -20??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Hva med frontene i forhold til dette. Skal de også justeres til 85 db ved -20??
    Nei, frontene skal være frakoblet mens man kalibrerer sub.

Romkorreksjonen sørger for at alle høyttalerne får korrekt nivå.

(Alle høyttalere settes til SMALL, deling på 80Hz)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Kalibrering av sub - på 1-2-3.

1. Juster gain på sub til du måler 85dB ved 50Hz med volum på Receiver satt til -20 dB.

2. Kontroller at du har 85dB på både 40Hz og 30Hz

3. Kjør romkorreksjon i Receiver
    Denne er forsåvidt grei, men sier ikke noe om hva en skal gjøre dersom en ikke får 85dB på både 40hz og 30hz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er forsåvidt grei, men sier ikke noe om hva en skal gjøre dersom en ikke får 85dB på både 40hz og 30hz.
    I noen svært få tilfeller er 50Hz en Peak i lytteposisjon, og da vil 40Hz og 30Hz vise eks. 75dB. Da er det greit med en PEQ som "settes inn" på 50Hz for å dempe 10dB.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, frontene skal være frakoblet mens man kalibrerer sub.

Romkorreksjonen sørger for at alle høyttalerne får korrekt nivå.

(Alle høyttalere settes til SMALL, deling på 80Hz)
    Vil ikke da korreksjonen påvirke signalet til suben også. Hos meg har jeg aldri fått et godt resultat ved å kjøre romkorreksjon på suben, og har derfor kalibrert denne manuelt etterpå
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke da korreksjonen påvirke signalet til suben også. Hos meg har jeg aldri fått et godt resultat ved å kjøre romkorreksjon på suben, og har derfor kalibrert denne manuelt etterpå
    Romkorreksjonen blir litt som man selv gjør det til, plasseres mic'en over områder med store akustiske variasjoner blir resultatet halvbra. Plasseres mic'en derimot litt snevrere hvor variasjonen ikke er så stor, blir resultatet meget bra.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil ikke da korreksjonen påvirke signalet til suben også.
    Helt klart - og resultatet blir kjempebra :-D

Den eneste justeringen jeg gjør med SW, i etterkant av romkorreksjonen, er å øke nivået 6dB.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart - og resultatet blir kjempebra :-D

Den eneste justeringen jeg gjør med SW, i etterkant av romkorreksjonen, er å øke nivået 6dB.
    Da prøver jeg dette også og sammenligner med resultatet etter Helnoobs kaliberingsguide :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    I REW 4.11:

Sett generatoren på pink noise.
    Velg 'spectrum' tab'en

Velg så RTA nede til høyre, 65535 og 8,16 32 eller flere averages.
    Ikke bry deg om at nivået er lavere enn sveipene dine, det er normalt. Nå har du en nær realtime kurve som er grei å se mens du justerer f.eks. fase.
    Glimrende! Jeg har savnet en RTA, og har ikke forsket nok i REW til å finne denne. Skal prøve ut dette når anledningen byr seg. Men bruker du RTA 1/1 oktav eller 1/48 oktav eller en mellomting?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet begge prosedyrene, og hos meg er det ingen tvil om at fremgangsmåten til Flageborg fungerte absolutt best. Hellnoobs måte er egentlig den samme som jeg selv har brukt tidligere, foruten den siste justeringen hvor det legges på 7 db på suben.
    Ble mer fart og spenning med de ekstra db, men følte ikke at suben slapp seg helt løs likevel. På musikk ble det også litt boomete uansett nivåinnstilling på receiveren.
    Prøvde så Flageborg metoden. Justerte først suben til 85 db ved mv -20 og 50hz. Sjekket så 40hz som ga meg 83db og 30hz som målte 80 db. Etter litt leking med peq endte jeg på 85db ved 50hz, 83,5db ved 40hz og 85 db ved 30hz. (sinustoner hentet fra Flageborgs kalibreringsplate for Hifiklubben)
    Kjørte så auto rk, og fintunet nivåene for hver ht med db-måleren. Satte til sist opp subnivået 6db på receiveren som Flageborg skriver.
    Må si jeg er virkelig overasket av resultatet da jeg aldri har fått integrert suben så bra før. Det spiller utrolig godt integrert på musikk, og på film sitter jeg bare å gliser. Jeg kan ikke lengre retningsbestemme suben, og trykket overgår alle forventninger
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Side 29 av 126 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •