Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 28 av 126 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste
Viser resultater 541 til 560 av 2507
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber
    Dette må prøves.Jeg har også PC ultra og føler at den har mye mer på lager som jeg ikke har klart å få ut ved min vanlige kalibreringsmåte.

Kommer tilbake med resultatet.
    Klart den har mer på lager! MEN, det handler jo om å få et samspill/integrasjon - ikke mest mulig ut av suben. Da kan du like godt kjøre opp sub-nivået på receiveren...! Og DET skal du selvsagt ikke, dersom du ønsker et balansert lydbilde.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, nei, nei - hva ER det egentlig du lirer av deg?
    La oss holde en hyggelig tone i denne tråden.

Det jeg forsøkte å formidle i innlegget du siterte var et svar på spørsmålet "Hva skal gain på hver av subene stå på?". Hos meg, og hos cybervision, er svaret ikke at gain skal stå slik at SPL fra hver av subene er lik SPL fra frontene (som er 80dB hos meg).

Du og jeg er helt enige i at når kalibrering er utført, skal receiverens subvolum justeres slik at subenes globale lydtrykk stemmer overens med frontene. Jeg har aldri sagt noe annet. Men dette sier ikke noe om hva hver subs gain skal stå på, og det betyr heller ikke at subene globalt sett skal gi samme lydtrykk som frontene - her er det smak og behag som avgjør, innenfor grensene av hva subene kan tåle.

Så for å gi en indikasjon på hva som bestemmer hva subene kan tåle, etablerte jeg følgende "regler"
    A) den suben som først gir seg avgjør hvilket lydtrykk hver sub skal gi når gain er endelig satt
    B) dette lydtrykket må settes slik at en unngår at subene bunner eller i verste fall blir sprengt dersom en øker subvolum og/eller mastervolum

Jeg mener at gain på sub (etter at riktig fase er funnet) settes slik at en får maksimalt ut av hver enkelt sub, mens subvolum brukes for å få best mulig samspill mellom alle subene globalt på den ene siden og frontene på den andre siden. Forøvrig må innlegget du siterte sees i sammenheng med det som står i "guiden". Og jeg ser jo nå at denne "guiden" trenger å oppdateres og presiseres mer for de som ikke følger med i alle innleggene i denne tråden.

EDIT: jeg må svare på en del uttalelser i ditt innlegg også:

Her gir du eksempler som taler MOT seg selv...
    Jeg ser ingen selvmotsigelser i teksten du siterte.

Det fungerer jo ikke slik at dersom du lemper på ytterligere én sub, så er du oppe i enda flere dB..?
    Jo, og det vet du bedre enn meg! Men jeg er enig i at det sannsynligvis ikke gjelder når det er snakk om max SPL.

Hver enkelt sub skal nivåmessig integreres med frontene.
    Her er vi muligens uenige, se "Jeg mener at..." ovenfor.

Når alle subene er justert, skal fortsatt det TOTALE nivået på subene justeres slik at det passer frontene. Dette gjøres i receiver - ved å dempe LFE/sub-signalet ut... altså 87dB.
    Her er vi helt enige, bortsett fra de 87dB du nevner på slutten.

Hvem pokker kan si at det maksimale forvrengningsfrie nivå er 113dB
    Jeg (se også neste setning under).

- uavhengig av sub-type/-merke...??? Alle vet jo at en Plus/2 på alle vis har mer "guts" enn en XTZ...
    Jeg har aldri sagt uavhengig av sub-type/merke. Tvertimot, jeg har sagt "For meg", som betyr "med mine subwoofere".

Dette er ren teori, og ikke noe man skal omsette i praksis. Det eneste man oppnår er at man presser suben(e) til å gi mer enn de SKAL. Man ønsker jo å integrere dem - ikke å få maks output.
    Halve poenget med innlegget mitt var nettopp å unngå at folk presser subene til å gi mer enn de skal. Men som jeg har nevnt mange ganger nå, først får man maks output fra subene (via gain), deretter integrerer man (via subvolum) (jeg snakker hele tiden om fasejusterte suber).

Her handler det om å få en balansert og integrert bass - ikke mest mulig av den...
    Helt enig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så så, det er ingen som anklager noen for noe.

Det Roko påpeker, og som jeg også prøvde å få fram, er at det kanskje ikke er helt matematisk korrekt, men en metode som nok gir en del morrofaktor.

La oss oppsummere:

Du starter med subvolum på -6, og mastervolum på -20, og subber som er i fase med frontene (forutsetninger)

Da måler du 80dB på frontene.
    Justerer så gain på sub #1 til du har 80dB
    Så langt er jeg enig. Da er du kalibrert.
    Så legger du på 1dB. Fremdeles helt greit, de fleste liker litt ekstra i bunn.

Så går det litt skeis.
    Så legger du på en sub til. Denne kjøres også til 81dB etter samme metode som sub #1.
    Da er du oppe i 88dB i subområde, mens frontene er på 80dB.

Så legger du på en sub til.. og en til... og en til... med +6dB for hver.

Men la oss nå si at med to subber som mange her har, så er du oppe i 88dB. Dette er ved subtrim -6dB. Så anbefaler du å legge på enda 3-6dB ved å sette trim til -3dB - 0dB. Da er man på 91dB - 94dB, altså 11dB - 14dB for høyt i forhold til kalibrert nivå. Ikke rart det trøkker! Morro? For all del! Korrekt? Neppe.

Jeg tror matten her er korrekt, korriger meg gjerne hvis jeg har feil.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matematikken er riktig. Regnestykket hos meg er forøvrig at subene gir 96dB (87dB utgangspunkt + 6dB fra 2. sub + 3dB fra tredje sub), og hvis jeg jekker opp subvolum fra -6 til -3-0, blir det 99-102dB, som er opptil 22dB over frontene, noe som teoretisk selvfølgelig er helt vilt.

Men da jeg satte gain på subene slik at hver ga 80dB, ga Audyssey meg et subvolum på +5dB. Når jeg bruker min metode, gir Audyssey meg et subvolum på -4dB.

Det er mulig mitt rom er veldig spesielt, men metoden min gir ihvertfall "riktig" svar her. Jeg har hatt velrenommerte forummedlemmer på besøk som har kommentert hvor "godt integrert" subene er, så så ille avvik som matematikken tilsier kan det ikke være.

Jeg skal få tegnet noen oppdaterte kurver, så skal jeg illustrere hvordan det høres ut.

Se forøvrig siste linje i post # 536:

"Et annet moment er at frontene som fullrange spiller ca. 85-86dB (husker ikke helt). Tror Audyssey tar utgangspunkt i dette når den skal vurdere hvor mye subene skal spille."

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye mulig du har peaks/dips som tuller med målingene dine og/eller Audyssey. Er det ikke herlig å være fornøyd uansett? Skulle vært artig og målt/hørt systemet ditt, forresten!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En demo skal vi alltid få ordnet :-) Jeg antar en del folk nå driver og kalibrerer etter "min" oppskrift, så jeg er spent på å høre tilbakemeldingene. Foreløpig er det entydig positivt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, ingen såre miner - beklager dersom du oppfattet det som anklager. Jeg bare måtte påpeke at dine regler ikke er helt korrekte.

Cluet her er at man til slutt MÅ integrere subene som en "samlet enhet". Noe også atledreier refererer til.

Og dette gjør man ved å ENTEN kjøre romkorrigering ELLER justere ned SUB/LFE på receiver (etter at alle enhetene er kalibrert opp). Jo flere suber man har i oppsettet, jo lavere må man ned på styrke ut fra receiver.

Dersom man bare kalibrerer hver enkelt sub opp mot frontene, vil påslaget de representerer i en samlet enhet på eksempelvis (som hos meg) fire suber, bli enormt. Derfor må nivået ut fra receiver korrigeres. Dersom ikke får man et overdrevent basstrykk - og som IKKE er integrert med frontene.

Selv startet jeg på ÷6dB, og havnet til slutt på ÷14,5dB - når alt var kalibrert opp. Dette betyr at hvert enkelt sub-element knapt rører seg, men jeg har et stort og svært tilstedeværende bassområde... ;-)

Altså; én ekstra sub i systemet gir deg potensielt høyere output, men ikke fra hver enkelt sub - kun samlet inntrykk. Dette er ikke noe man skal utnytte til normalt, men ha som det man populært kaller "headroom".

At Audyssey ikke stememr med virkeligheten, er ikke rart. Nær ingen autokalibrering gir deg korrekt nivå i sub-området. Dette skyldes at den menneskelige hørsel/opplevelse av dypbass er avtagende. Derfor må kurven nedover i frekvens være godt stigende. Dette tar dessverre ikke autokalibreringer hensyn til. Således må man gjerne 5-6dB opp i SUB/LFE.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det litt snåle her er at svært mange brukere av Audyssey melder om FOR MYE bass etter kalibrering også. Tror det har mye med hva man er vant med. Dessuten er det nok mange som er vant med boomy og overdreven bass som plutselig får riktig bass, som syns det blir litt lite til å begynne med. Omtrent som å gå fra 'Dynamic' bilde til kalibrert.

Hellnoob: Kanskje jeg skal ta med REW/laptop og måle litt hos deg? Så finner vi nok ut hvordan ståa er. Det viktigste er jo uansett at du er fornøyd.

Selv kjører jeg med temmelig lineær frekvensgang, og mangler i alle fall ikke bass. Nå har jeg litt mindre rom riktignok, men allikevel...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For øvrig vil jeg påpeke (og anbefale) at dersom man sitter med flere suber, og én av disse "suger" - da er det best å kvitte seg med denne, all den tid den (dessverre) vil sette nedre nivå for hva man kan hente ut av de andre (gode) subene... :-|

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....det handler jo om å få et samspill/integrasjon - ikke mest mulig ut av suben.
    Noe overaskende utsagn fra den kanten..... måtte faktiske lese setningen to ganger.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...

Joda, dét også. Men dette kommer når det SKAL (eller er ment) - det lover jeg deg!

Det morsomme er at når systemet VIRKELIG er ment å gi fra seg styrke og nivå - DA kommer det!!! :-D
    Det handler jo om dynamikk, ikke sant?

I de fleste oppsett vil ikke kun én sub vise helt hva som virkelig ligger av informasjon i dypet.. ;-)

Et par karer fra østlandet får demonstrert dette i helgen... ;-)

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par karer fra østlandet får demonstrert dette i helgen... ;-)
    Gleder meg.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Kanskje jeg skal ta med REW/laptop og måle litt hos deg? Så finner vi nok ut hvordan ståa er.
    Jeg har REW selv, så jeg skal få kjørt en måling så snart huset er tomt (har en samboer som nærmer seg termin, så sinussveip står ikke øverst på ønskelisten hennes...) :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det RoKo og atledreier har forsøkt å fortelle meg i det siste, er at siden jeg har gain på subene "for høyt", og har "for høyt" subvolum i receiver, mister jeg mye headroom. Det er nok riktig.

Intermediate atle99 sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    921
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg har "bare" en pluss/2. Er guiden i post 519 bare for dem med flere suber eller har jeg noe å hente?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atle99
    Hei. Jeg har "bare" en pluss/2. Er guiden i post 519 bare for dem med flere suber eller har jeg noe å hente?
    Bruk guiden du. Stopp etter punkt 3 ("riktig" kalibrering, ref. tidligere diskusjoner...) eller punkt 4 (slik jeg gjør det), og fortsett fra og med punkt 11 etterpå.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er målingene fra REW med mine innstillinger på subene (SPL 87dB fra hver sub @ subvolum -6dB , SPL 80dB fra frontene).

Fra nederste kurve og oppover:
    Gul kurve: frontene alene som SMALL
    Blå kurve: frontene alene som LARGE
    Lysegrønn kurve: fronter som small, subvolum -12dB
    Rødbrun kurve: fronter som small, subvolum -6dB
    Rød kurve: fronter som small, subvolum -3dB
    Blågrønn kurve: fronter som small, subvolum 0dB

Kurvene er jevnet med 1/3 oktav, men det er ingen peaks eller dips under 160hz utover de som viser her.

Jeg bruker altså rødbrun kurve til musikk, og rød eller blågrønn kurve til film... Kommentarer mottas! Spesielt fra atledreier og RoKo :-)

Jeg er oppmerksom på dipen rundt 40hz, og den fæle peaken på rundt 90. Peaken kommer fra frontene, så den kan jeg gjøre lite med.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hender ofte at 50Hz ikke kan benyttes i måleøyemed - simpelthen fordi den frekvensen i enkelte systemer er gjenstand for utfasing.

Hadde du i ditt system eksempelvis benyttet 45hZ som utgangspunkt for kalibreringene, ville resultatet unektelig sett svært annerledes ut.

Her har du ikke dette problemet, og derfor stemmer 50Hz med det generelle nivået for resten av frekvensgangen oppover.

Dipen rundt 36Hz er helt klassisk.

Uansett; det generelle nivået ser ut til å være et sted mellom 75 og 80dB. Etter min erfaring, vil kun de tre øverste subintegrasjonene være nyttige i ditt oppsett, altså:
    • Rødbrun kurve: fronter som small, subvolum -6dB
    • Rød kurve: fronter som small, subvolum -3dB
    • Blågrønn kurve: fronter som small, subvolum 0dB

Hvilken av disse som låter best i ditt oppsett må du nesten avgjøre selv. Det er ditt eget lytteinntrykk som gjelder her... :-)

Selv ville jeg nok først og fremst forsøkt å kvitte meg med boosten ved 90Hz. Denne lager mye av boomingen i et lydbilde.

Derfor:
    Har du forsøkt å justere fasen på subene slik at de kanselerer 90-området? Det er meget mulig at du ved å gjøre det også får en hyggelig frekvensgang i området under 90Hz.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett; det generelle nivået ser ut til å være et sted mellom 75 og 80dB. Etter min erfaring, vil kun de tre øverste subintegrasjonene være nyttige i ditt oppsett, altså:
    • Rødbrun kurve: fronter som small, subvolum -6dB
    • Rød kurve: fronter som small, subvolum -3dB
    • Blågrønn kurve: fronter som small, subvolum 0dB

Hvilken av disse som låter best i ditt oppsett må du nesten avgjøre selv. Det er ditt eget lytteinntrykk som gjelder her... :-)

Takk for tilbakemeldingen. Som du ser, er vi faktiske enige om at "mine" innstilinger er best for mitt oppsett/rom - jeg bruker de kurvene din erfaring tilsier :-)

Selv ville jeg nok først og fremst forsøkt å kvitte meg med boosten ved 90Hz. Denne lager mye av boomingen i et lydbilde.

Derfor:
    Har du forsøkt å justere fasen på subene slik at de kanselerer 90-området? Det er meget mulig at du ved å gjøre det også får en hyggelig frekvensgang i området under 90Hz.

Har ikke tenkt tanken, ettersom subdelingen ligger på 80hz, men skal forsøke dette. Og komme med tilbakemeldinger. Men tror jeg har brukt opp sinussveip-kvoten min for helgen...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DU får variere litt med RTA pink noise da vet du...

Side 28 av 126 FørsteFørste ... 8 18 24 25 26 27 28 29 30 31 32 38 48 58 68 78 88 98 108 118 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •