Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 27

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 27 av 126 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 521 til 540 av 2507
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Kjekt å være til nytte :-)

cybervision: hvorfor går du ned på gain på suben?
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB (eller samme tall som under 1)) ved MV(-20) (eller samme MV som under 1))

?

Justerte den ned for å få samme db og det var et godt stykke faktisk, og jeg trengte ikke å justere den veldig mye opp etter fasejusteringen før den matchet frontene. Har jeg misforstått noe her? Subkalibrering er jeg noget grønn på ja...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se punkt 4, 7, 10 og 11. Etter at fasejusteringen er over, øker du gain til "max". Er ikke vits å sitte på ubrukte sub-krefter, vettu :-)

Husk imidlertid at jeg bruker subvolum -6dB under kalibrering, så når jeg justerer gain til 87dB (= mitt "maksimum SPL"), vil mine suber spiller 93dB ved subvolum 0 og MV(-20). Dvs. 103dB ved MV(-10) og 113dB ved MV(0). "Max" defineres av hver enkelt sub, er ikke alle som tåler 113dB sånn helt uten videre. Derfor bør max bestemmes av den "dårligste" suben, eller hvis en har like suber, den suben som får minst roomgain.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se punkt 4, 7, 10 og 11. Etter at fasejusteringen er over, øker du gain til "max". Er ikke vits å sitte på ubrukte sub-krefter, vettu :-)
    heh, ok, pleier normalt å flytte gulvbjelkene på 11 på gain, men whatever you say... Prøver igjen!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    heh, ok, pleier normalt å flytte gulvbjelkene på 11 på gain, men whatever you say... Prøver igjen!
    Får du for mye bass, justerer du ned subvolum i receiver i stedet for å justere ned gain på suben.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal du jo helst ikke røre gain-knotten på subene etter kalibrering da... :-|
    På PC-Ultra er omlag kl. 12 greit. På eldre suber må du ned i ca. 10-11.

Disse knottene er nemlig ikke særlig nøyaktige, og kan ha individuelle forskjeller. Derfor er det best å KUN benytte forsterkerens (les: receiverens) justeringer på sub/LFE. Normalt sett gir dette nok muligheter i begge retninger, vel og merke dersom du legger deg på omlag ÷6dB under kalibreringen, og justerer opp de sedvanlige 6dB etter at romkorrigering har funnet sted.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nå skal du jo helst ikke røre gain-knotten på subene etter kalibrering da... :-|
    Disse knottene er nemlig ikke særlig nøyaktige, og kan ha individuelle forskjeller. Derfor er det best å KUN benytte forsterkerens (les: receiverens) justeringer på sub/LFE. Normalt sett gir dette nok muligheter i begge retninger, vel og merke dersom du legger deg på omlag ÷6dB under kalibreringen, og justerer opp de sedvanlige 6dB etter at romkorrigering har funnet sted.
    Hmm, jeg bruker ikke romkorreksjon, fungerer 102 ganger bedre uten her i rommet.

Men subben min står på avstand 3.6 meter på receiveren, og det er vel egentlig en måte å justere fasen på det også - bør jeg sette den på 0 meter og justere på subben eller?

Ser jeg skrev litt diffust over - justerte gain under kalibrering, ikke etterpå, men endte opp med lavere gain etter kalibreringen. Hvor i pkt 10 står det at gain skal være på max? Jeg trodde gain helst skulle stå mellom kl 11 og 12 og at man skulle justere andre parametre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain skal IKKE være på max. Det må være en ironi ute og går her noe sted... ;-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men subben min står på avstand 3.6 meter på receiveren, og det er vel egentlig en måte å justere fasen på det også - bør jeg sette den på 0 meter og justere på subben eller?
    Justér den til den korrekte avstanden på receiveren, og gjør deretter kaliberingen.

Det spiller mindre rolle hva den står på i utgangspunktet, men vil på denne måten angi en mer korrekt avstand etter en eventuell romkorrigering.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gain skal IKKE være på max. Det må være en ironi ute og går her noe sted... ;-)
    Må ikke bruke ironi når folk ikke har helt peil

Kjører ny kalibrering nu.

EDIT: Holy Crap! Nå endte jeg opp med gain nesten nøyaktig der jeg hadde det før jeg begynte denne guiden og før hadde jeg receiveren på -1.0 db på LFE kanalen - nå er den enda på -6.0 db og jeg synes egentlig jeg har passelig med bass... Er det meg som har blitt gal i ørene av alle sinustonene?`Bassen føles også tightere.

Takker Hellnoob.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SUBEN(E) SKAL UNDER INGEN OMSTENDIGHET HA GAIN PÅ MAX!

"Max" i betydningen å få maksimalt ut av suben vil i praksis si å ha gain et sted mellom 25% og 50% (eller mellom klokken 9 og 12 for suber med analog gain). Det som er poenget med å skru opp gain etter kalibrering (for så å ta ned subvolum i receiver tilsvarende) er

A) Suben får (teoretisk sett ihvertfall) et renere linjesignal når subvolum settes ned
    B) Komfortabelt globalt bassnivå (dvs. en oppjustering) kan styres med fjernkontrollen til receiver gjennom å justere subvolum

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i pkt 10 står det at gain skal være på max?
    Ingensteder. Men les det som står i parentes i punkt 4.

Jeg trodde gain helst skulle stå melom kl 11 og 12 og at man skulle justere andre parametre.
    "Mellom 11 og 12" er for upresist for meg, derfor har jeg laget følgende regel:

Gain på sub skal stilles slik at suben gir fra seg maksimalt forvregningsfritt lydtrykk når subvolum og mastervolum står på praktisk maksimum. Har du flere suber, er det den suben som er "dårligst" eller som får minst roomgain som avgjør hva som er maksimalt forvrengningsfritt lydtrykk.

For meg er praktisk maksimum på subvolum=0dB og MV(0). Det betyr dette at subenes gain etter kalibrering stilles til 87dB med subvolum -6dB og MV(-20). Maksimalt forvregningsfritt lydtrykk etter definisjonen ovenfor fra hver enkelt sub er da 113dB (87db + 6dB ved maksimering av subvolum + 20dB ved maksimering av mastervolum), eller 122dB når alle tre spiller sammen.

I stedet for å beskrive denne kompliserte regelen i den enkle oppskriften, skrev jeg heller at gain skal stilles slik at hver sub gir 87dB, med forbehold om at dette tallet like gjerne kan være 80dB, 85dB eller 91dB, alt etter suber og rom.

Håper det hjalp :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Holy Crap! Nå endte jeg opp med gain nesten nøyaktig der jeg hadde det før jeg begynte denne guiden og før hadde jeg receiveren på -1.0 db på LFE kanalen - nå er den enda på -6.0 db og jeg synes egentlig jeg har passelig med bass... Er det meg som har blitt gal i ørene av alle sinustonene?`Bassen føles også tightere.

Takker Hellnoob.
    Værsågod. Er det ikke herlig å ha fått bedre lyd uten å legge en krone i nytt utstyr? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maks gain / maks spl i forhold til subbene...? Høres ut som om man begynner i feil ende her? Hva skjedde med å stille gain slik at subbene spiller like høyt som frontene så man får riktig frekvensgang kombinert? Skulle jeg stilt det etter denne guiden er jeg redd subbene var alt man hadde hørt....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Maks gain / maks spl i forhold til subbene...? Høres ut som om man begynner i feil ende her?
    Nei, les "guiden".

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hva skjedde med å stille gain slik at subbene spiller like høyt som frontene så man får riktig frekvensgang kombinert? Skulle jeg stilt det etter denne guiden er jeg redd subbene var alt man hadde hørt....
    Hvorfor det? Gain-økningen på subene reduseres med subvolum i receiver, så nettoen er den samme.

"Guiden" fungerer, hvis den blir lest og forstått riktig.

EDIT: for ordens skyld, og muligens som referanse, setter Audyssey i AVR-4308 subvolum til -4dB etter at jeg har kalibrert på min måte og justert opp gain til 87dB på hver sub. Dette bør være en indikasjon på at det ikke blir for mye bass med min metode (selv bruker jeg -3dB-0dB på subvolum til film, og -6dB til musikk (tror jeg har skrevet dette 100 ganger etterhvert :-)). Et annet moment er at frontene som fullrange spiller ca. 85-86dB (husker ikke helt). Tror Audyssey tar utgangspunkt i dette når den skal vurdere hvor mye subene skal spille.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig bra innlegg. Skal ta en runde til på PC-Ultra og følge din oppskrift. 12/2 hadde jeg ingen problemer med, men har ikke blitt helt fornøyd med tuben når jeg har gjort ting på min egen måte. Gleder meg til å høre resultatet av dette :-D
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal prøves!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Justér den til den korrekte avstanden på receiveren, og gjør deretter kaliberingen.

Det spiller mindre rolle hva den står på i utgangspunktet, men vil på denne måten angi en mer korrekt avstand etter en eventuell romkorrigering.
    Hva er korrekt avstand når du har mer enn én sub?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig forskjell, jeg trodde 20-39+en gav det den hadde før, men nå viste jeg akkurat angrepsscenen i Pearl Harbor for noen kamerater på besøk og da bomben gikk av i Arizona var det så sykt lydnivå her på mitt 18 kvm rom at jeg var faktisk redd for de gamle veggene her. Så igjen takk.

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må prøves.Jeg har også PC ultra og føler at den har mye mer på lager som jeg ikke har klart å få ut ved min vanlige kalibreringsmåte.

Kommer tilbake med resultatet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mellom 11 og 12" er for upresist for meg, derfor har jeg laget følgende regel:

Gain på sub skal stilles slik at suben gir fra seg maksimalt forvregningsfritt lydtrykk når subvolum og mastervolum står på praktisk maksimum. Har du flere suber, er det den suben som er "dårligst" eller som får minst roomgain som avgjør hva som er maksimalt forvrengningsfritt lydtrykk.

For meg er praktisk maksimum på subvolum=0dB og MV(0). Det betyr dette at subenes gain etter kalibrering stilles til 87dB med subvolum -6dB og MV(-20). Maksimalt forvregningsfritt lydtrykk etter definisjonen ovenfor fra hver enkelt sub er da 113dB (87db + 6dB ved maksimering av subvolum + 20dB ved maksimering av mastervolum), eller 122dB når alle tre spiller sammen.
    Nei, nei, nei - hva ER det egentlig du lirer av deg?

Her gir du eksempler som taler MOT seg selv... :-|

Det fungerer jo ikke slik at dersom du lemper på ytterligere én sub, så er du oppe i enda flere dB..? Hvor ender du da etter seks suber...?

Hver enkelt sub skal nivåmessig integreres med frontene. Når alle subene er justert, skal fortsatt det TOTALE nivået på subene justeres slik at det passer frontene. Dette gjøres i receiver - ved å dempe LFE/sub-signalet ut... altså 87dB.

Hvem pokker kan si at det maksimale forvrengningsfrie nivå er 113dB - uavhengig av sub-type/-merke...??? Alle vet jo at en Plus/2 på alle vis har mer "guts" enn en XTZ...

Dette er ren teori, og ikke noe man skal omsette i praksis. Det eneste man oppnår er at man presser suben(e) til å gi mer enn de SKAL. Man ønsker jo å integrere dem - ikke å få maks output. Det er jo nettopp derfor man kalibrerer dem til 87dB...

Klart man kan bli imponert over mer trykk? Skulle bare mangle, men det betyr ikke annet enn at man har justert opp subens styrke, noe alle kan gjøre. Her handler det om å få en balansert og integrert bass - ikke mest mulig av den... :-|

Side 27 av 126 FørsteFørste ... 7 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 37 47 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •