Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 26

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 26 av 126 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste
Viser resultater 501 til 520 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Omnipolare bakhøyttalere plasserte prikken over i-en hos meg.
    Ikke si sånn da, så impulskjøper jeg OMD-5 som første steg mot visjonen :-)

Angående overrasket, så mener jeg overrasket som i at man drømmer om et relativt uoppnåelig oppsett og plutselig etter en stund så innser man at man faktisk har muligheten til å kjøpe det. "Uoppnåelig" er ikke et ord man bør kaste bort tankekraft på.:-D
    En herlig holdning, som jeg deler fullt ut.

De MBL høyttalerne har jeg hørt med full MBL-teknologi i et totalt lydkontrollert rom.
    MBL CD-spiller, pre og monoblokker, men rommet jeg var i er ikke perfekt lydmessig.

Beste jeg har hørt noensinne. Som om bandet sto rett foran meg og spilte. Uansett hvor mye jeg kikket bort på høyttalerne kunne jeg ikke "forstå" at lyden kom derfra. Helt enormt.
    Det var veldig luftig og dynamisk, men jeg savnet pin-pointing av vokal og instrumenter, som jeg er vant med. Dessuten er det faktisk masse luft og dynamikk hjemme hos meg fra før.

Jeg ble ikke solgt på MBL-oppsettet (til 450k...), men det ga mersmak ift. rundstrålende høyttalere. Går jo an å prøvekjøpe et par OMD-5 og teste ut i front, før de plasseres bak... tenke, tenke...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    My bad for ikke å sjekke innom først ops: Ja, den er jeg ganske sikker på skulle holde
    Jeg sa jeg manglet noen småting før kinoen var komplett Senter og suber har jeg så det holder :-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følte virkelig at jeg kunne pinpointe ut hver eneste musiker i hele bandet. Jeg kunne også relativt tydelig høre at Jacintha sang i en rørmikrofon, detaljene var utrolige. Min bror som har drevet intenst med Hi-end i over 15 år og hatt det meste av det drøyeste utstyret, syntes også dette var det villeste han hadde hørt.:-D
    Oppsettet matchet rommet totalt, kan man si. Og musikken var nok ikke tilfeldig utvalgt den heller, hehe.

Her er et bilde fra sessionen;
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med å ha satt deg et høyt, men absolutt oppnåelig mål.
    Jeg var på nippet til å bestille OMD-5 når jeg kom over Focal Dome. Fikk dem til en såpass bra pris at jeg tenkte, hvorfor ikke. Er likevel ikke så sikker på at jeg ønsker å vite hvordan Miragene ville fungert i forhold..........
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde for en gangs skyld med meg en egenkomponert CD med variert musikk, som jeg kjenner meget godt. Da vet jeg hvordan det låter hos meg, og kan sammenligne. Jeg likte bedre hvordan det låt hos meg, for å være helt ærlig. Det har med rommet å gjøre, og med at jeg fant det uvant.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Gratulerer med å ha satt deg et høyt, men absolutt oppnåelig mål.
    Jeg vet ikke helt om jeg har satt meg dette oppsettet som mål, men det er en artig øvelse, likevel. Fullt så artig ble det ikke da jeg grovregnet for å sjekke hva ønskelisten summerer seg til...

2x Electrocompaniet AW600 95 000
    Electrocompaniet AW400 30 950
    2x Electrocompaniet AW250 75 200
    4x Mirage OMD-5 14 990
    Swans F1.1F 60 000
    Marantz AV8003 35 000?
    Marantz BD8002 20 000?
    Sum 331 140

Her er budsjettversjonen

2x Electrocompaniet AW600 95 000
    Electrocompaniet AW400 30 950
    2x Electrocompaniet AW120 48 140
    4x Mirage OMD-5 14 990
    Swans F1.1F 60 000
    Marantz AV8003 35 000?
    Marantz BD8002 20 000?
    Sum 304 080

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minus rabatter.
    Kan man sette seg mål trenger man jo ikke få alt i hus på en gang.
    Selv fikk jeg Typhon i hus på årets budgett, og håper å få klemt inn forforsterkeren som er under utvikling på neste års. Denne er dessverre like dyr som blokkene.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert rabatter å oppnå, men ettersom de ikke er 50-90%, bør slike lister inneholde listepriser :-)

Forøvrig er et problem med slike drømmer at en ikke kan få testet kombinasjonene ute før en kjøper (amp+HT fra forskjellige leverandører). Og en blar ikke opp 300k uhørt, hvis en er en vanlig lønnsmottaker.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan finne dette brukt (kanskje med unntak av Marantzene) og da har du redusert prisen betraktelig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan finne dette brukt (kanskje med unntak av Marantzene) og da har du redusert prisen betraktelig.
    Det er mulig. Det mest tvilsomme å finne brukt er helsvarte F1.1F, samt Marantzene, som ikke er på markedet enda :-)

Dessuten tror jeg ikke mennesker som har kjøpt seg Nemo selger dem. De er en type produkt jeg kunne bygd et anlegg, et hus og et liv rundt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er sikkert rabatter å oppnå, men ettersom de ikke er 50-90%, bør slike lister inneholde listepriser :-)
    Det er klart. Tar man utganspunkt i fullpris er alle rabatter man får til en ren bonus. Som AW nevner dukker jo endel av dette opp på brukten innimellom om man har flaks
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten tror jeg ikke mennesker som har kjøpt seg Nemo selger dem. De er en type produkt jeg kunne bygd et anlegg, et hus og et liv rundt
    Noen selger, det gjelder bare å være tildig ute med rett bud.:-D
    EC Nemo - Solgt til en hyggelig kar fra vestlandet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen selger, det gjelder bare å være tildig ute med rett bud.:-D
    EC Nemo - Solgt til en hyggelig kar fra vestlandet
    Hm. Samt ha penger tilgjengelig. Får se hva flaskepanten utgjør etter en lørdag på AVforum :-)

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm. Samt ha penger tilgjengelig. Får se hva flaskepanten utgjør etter en lørdag på AVforum :-)
    Siden jeg ikke får pant på rødvinsflaskene har jeg gått over til pappvin, så akkurat på den fronten har jeg lite å hente ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sa jeg manglet noen småting før kinoen var komplett Senter og suber har jeg så det holder :-)
    Hehe..ja jeg har allerede fått tyn for det

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like A Prayer fra Madonnas Immaculate Collection (Q-sound) på MV(+10) gir 115dB hos meg akkurat nå. Poenget er ikke dB-drag, men Rotelene driver altså frontene til latterlig høye nivåer uten forvrengning i bass/mellomtone eller kompresjon i diskantene. SVSene bidrar naturligvis også med sitt, men dette er sykt rått.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En enkel oppskrift for subwooferkalibrering

Jeg har ambisjon om å skrive en guide om receiverinnstilinger, høyttalerplassering og subwooferkalibrering en gang, men har ikke tid. Jeg registrerer imidlertid at behovet for tips om subwooferkalibrering er stigende her på forumet, og gjentar derfor "min" oppskrift her:

Forutsetninger:
    A) Du har lest hele posten før du gjør noe!
    B) Du har plassert fronthøyttalerne optimalt
    C) Du har en receiver med subutgang og bassmanagement
    D) Du har prøvd ut og målt "alle" mulige subwooferplasseringer i rommet ditt, og vet hvor subene spiller best
    E) Hvis ikke D) så vet du hvor du vil ha subene pga. WAF, romløsning eller andre forhold
    F) Du har en Radioshack eller annen lydtrykksmåler
    G) Du har en tonegenerator eller CD med 50hz sinustone

Her er min fremgangsmåte:

Alle SPL-tall under gjelder for en 50hz sinustone, alle høyttalere er satt til small og delt på 80hz i receiver.

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB (dette kan være hvilket tall som helst (75dB, 89dB whatever), kommer an på frontene og rommet ditt) ved mastervolum MV(-20) (dette mastervolumet kan også være hva som helst, men gjerne "normalt" lydnivå)

2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB (eller samme tall som under 1)) ved MV(-20) (eller samme MV som under 1))

3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB

4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB (dette er "referansenivå". Se forøvrig punkt 11.)

5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20)

6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB

7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB

8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum 0dB, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20)

9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB

10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB

(...og så videre, opp til hvor mange suber du har...)

11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker for øyeblikket -2,5dB. Teoretisk sett (dvs. "riktig" integrering med frontene) skal du redusere subvolum og øke frontvolum slik at frontene + alle subene spiller 50hz på 85dB. Riktig integrering hos meg er subvolum -7,5dB med frontvolum +4,5dB, men jeg får en bedre kurve og liker lyden bedre med å øke subvolumet et par hakk opp.

12) Kjør eventuell romkorreksjon etter punkt 10. Jeg bruker ikke romkorreksjon selv.

Kontrollmåling: Hvis du lar være å justere gain på subene opp fra 80dB til 85dB, og ikke gjør justering av subvolum i receiver, vil en kontrollmåling (hvor vi kontrollerer om fasejusteringen av subene er riktig) hvor alle subene og frontene spiller samtidig gi deg et lydtrykk på 80dB (fra frontene) + 6dB fra første sub + 3dB for hver ekstra sub du har, hvis du har gjort alt riktig. Hos meg betyr dette 80+6+3+3=92dB.

Se forøvrig disse trådene for en diskusjon om forskjellige metoder for subwooferkalibrering:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...ull-range.html

http://avforum.no/forum/kalibrering-...-2-subber.html

EDIT: denne posten blir oppdatert fortløpende etterhvert som jeg kommer på lure ting.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NYDELIG!!.....jeg vandrer frem og tilbake her på gulvet nå....og følger oppskrifta! Etter første gjennomkjøring lyder det FANTASTISK.....skal ta en runde til for å få det til å bli HELT FANTASTISK!

Har heldighvis nettverkstilgang til receiver...lagrer oppsettene på HD etterhvert :-)

Infected Mushroom....I say no more......det er magisk lyd i rommet mitt nå!!!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kalibrert på ei stund jeg heller og har hatt en del innspilling siden den gang så jeg prøver også!

Jommen om ikke det ser ut til å fungere det her, kunne gå ned 1 db på gain på receiver og en hel del på subben også etter kalibreringen og lyden høres mer åpen ut faktisk i bassregionen. Interessant... Er nok endel å hente på kalibrering.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt å være til nytte :-)

cybervision: hvorfor går du ned på gain på suben?

Side 26 av 126 FørsteFørste ... 6 16 22 23 24 25 26 27 28 29 30 36 46 56 66 76 86 96 106 116 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •