Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 126 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2507
    Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har heller ikke noen intensjon om å diskutere dette. Men i mitt rom etter mine kalibreringer var pc13 ultra flere hakk bedre, og da i særdeleshet rundt 80hz, dvs at jeg opplever mellombassen som mye mer hardtslående og stram på ultraen.

Dette kan jo selvfølgelig skyldes min inkompetanse, men det spiller ingen rolle. PC13 ultra koster ikke mer enn plus/2 gjorde uansett, så jeg er strålende fornøyd

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 er bedre i midbassen enn Ultra tube

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Hirr

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har heller ikke noen intensjon om å diskutere dette. Men i mitt rom etter mine kalibreringer var pc13 ultra flere hakk bedre, og da i særdeleshet rundt 80hz, dvs at jeg opplever mellombassen som mye mer hardtslående og stram på ultraen.

Dette kan jo selvfølgelig skyldes min inkompetanse, men det spiller ingen rolle. PC13 ultra koster ikke mer enn plus/2 gjorde uansett, så jeg er strålende fornøyd

Jeg har "heldigvis" ikke hørt noen av de nye ultraene men har stor tro på dem, var på nippet til å kjøpe men glad vi ikke gjorde. Ikke på grunn av det jeg har lest mhp lyd men på grunn av fysisk størrelse. Jeg har derimot hørt pluss/2 og JL på akkurat samme plassering i rommet, jeg har hørt dem spille sammen (og byttet plass mellom dem) og hver for seg, begge kalibrert (av en glad amatør, dvs meg) og ukalibrert og jeg har ingen ønske om å beholde pluss/2 en.... Det er ikke sammenliknbart i vårt rom, men klart at pluss/2 en kunne spille høyrere området mellom 35 og 60 men det var også det. Og ja jeg har vært kjempe fornlyd med pluss/2 en det er en fantastisk sub!

Etter hva jeg ser fra US forumene så er vel intrykkene av pluss/2 opp mot ultraene rimelig entydige også der (selv om en alltid skal ta det med en klype salt det en leser på forum (også dette..)... Det eneste den sliter med er DB drag og til en viss grad pulsen i "Pulse" lydsporet på linje med det meste annet av subber, Plus/2 en vår henger med lenger en JL en på dette sporet men da i en "lett orkan av portstøy".

Jeg vil jo tro at det er ettpar over dammen som har litt erfaring med å kalibrere subber også.) Selv om jeg tviler på at det er mange som har dratt den så langt og har så god erfaring som Flageborg aka KONG SUB. Dvs dette blir interesant lesing, kanskje mr Hellnoob må ha en kontrollert blindtest etter at Flageborg har kalibrert etter alle kunstens regler... Jeg stiller gjerne for å verifisere blindt :-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Footprint på PC-Ultra er mindre enn for JLen din (40cm diameter), så jeg antar det er høyden du tenker på når du sier du var bekymret for størrelse? Eller tenkte du på PB-Ultra (boksversjonen)? Høyde bekymrer ikke meg, da de blir et pent hjørnemøbel i front, mer eller mindre skjult av TL260 :-)

Jeg kalibrerer forøvrig subene mine selv, men tar utgangspunkt i triks Flageborg lærte meg da han var på besøk hos meg :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Footprint på PC-Ultra er mindre enn for JLen din (40cm diameter), så jeg antar det er høyden du tenker på når du sier du var bekymret for størrelse? Eller tenkte du på PB-Ultra (boksversjonen)? Høyde bekymrer ikke meg, da de blir et pent hjørnemøbel i front, mer eller mindre skjult av TL260 :-)

Jeg kalibrerer forøvrig subene mine selv, men tar utgangspunkt i triks Flageborg lærte meg da han var på besøk hos meg :-)
    Høyde ja for PC ene og totalt volum for PB ene. Det blir sikkert bra ser frem til å lese dine rapporter!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du leser dette, pakker jeg ut og installerer!

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke man skal droppe esker noen gang men.. :P Dette blir heftigt!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå blir det spennende.... he he

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du leser dette, pakker jeg ut og installerer!
    Ka syns du da...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rakk bare å pakke ut én av subene før familien kom hjem, og jeg fikk ikke satt i kabler.

Men vinterferien min begynner i morgen, og jeg har huset for meg selv hele dagen. Radioshack, RoomEQWizard og diverse CDer står klar, og jeg skal vaske ørene ekstra grundig ifm. morgenstellet

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg rakk bare å pakke ut én av subene før familien kom hjem, og jeg fikk ikke satt i kabler.

Men vinterferien min begynner i morgen, og jeg har huset for meg selv hele dagen. Radioshack, RoomEQWizard og diverse CDer står klar, og jeg skal vaske ørene ekstra grundig ifm. morgenstellet
    Det høres ut som det kan bli en fin dag...

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter på en PCUltra selv, så skal bli morro å høre tilbakemeldinger om hvordan det låter med 2 stk, og også hvilkene moduser (10 - 15 - 20 Hz) som funker best hos deg.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er racken ommøblert, og Ultraene koblet til. En basstung plate står på, for å få myket opp elementene (eller rettere sagt opphenget) litt før kalibrering.

Jeg har tenkt å starte med 20hz tuning, og så finne ut hvorvidt Room compensation har noen effekt. Etterhvert vil jeg forsøke de andre tuningmodusene for å se/høre på forskjellene.

Førsteinntrykket er at det er (litt) mer snert i toppen (opp mot 80hz) enn Plus/2, og det er åpenbart mer krefter i disse - de spiller sabla høyt med samme innstillinger som boksene.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lover jo godt :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpige inntrykk av PC-Ultra

Da har jeg fått kalibrert subene, spilt masse musikk og kjørt uendelig mange sveip med REW.

PC-Ultra er tunet til 15hz og delt på 80hz i receiver. De er videre kalibrert til 69dB på 50hz ved MV(-20), noe som gir 69dB med kun frontene, 75dB med første sub og 78db med begge subene. Subvolum er satt til -6dB i receiver, på anbefaling fra SVS (for mest mulig støyfritt inngangssignal. Mulig dette er bullsh*t, men jeg har ihvertfall mer å gå på oppover uansett.).

Jeg forsøkte først med 20hz tuning, deretter 10hz, før jeg endte opp med 15hz som den beste i mitt rom, og med mitt "behov" for filmlyd under 20hz. 10hz ga en liten, relativt uinteressant topp rundt 12hz, men jeg mistet for mye fra 15-25hz.

Gain på subene står på mellom klokken 0830 og 0900 (!).

Sammenlignet med Plus/2 tunet til 16hz på en skala fra 1-6 vil jeg hevde følgende:

A) tubene spiller en smule dypere, 6 mot Plus/2s 5
    B) de spiller vesentlig strammere eller mer kontant. Plus/2 er 3-4, mens tubene er 6 på skalaen. Dette er nok en naturlig konsekvens av at det er mer forsterkerkraft per element i tubene (750w mot Plus/2s 900/2=450w). Jeg vet ikke om det er andre forskjeller mellom forsterkerne, annet enn at tubene har Room compensation, XLR-koblinger og kan tunes til andre frekvenser.
    C) på grunn av punkt B) får jeg en slags "mannen bak døren"-følelse (i positiv forstand): jeg sitter og nyter musikken, og plutselig får jeg et slag i trynet/brystet/magen/baken som ikke ligner noenting :-) Disse slagene fikk jeg også fra Plus/2, og de var (nesten?) like harde, men jeg opplever at Plus/2 hang litt mer igjen i rommet etterpå.
    D) de låter annerledes, har en annen klang enn Plus/2, som appellerer til meg, uten at jeg kan beskrive det nærmere. Muligens er dette innbilling eller eierglede, eller preget av at jeg liker punkt B) og C) ovenfor...
    E) til prisen er de et kupp
    F) hvis du har en Plus/2 fra før, er jeg ikke sikker på om forskjellene forsvarer prisforskjellen mellom bruktprisen på en Plus/2 (hva nå den måtte være...) og nyprisen på PC-Ultra
    G) de er vesentlig mer sexy bak TL260 enn boksene var 8-)

Så over til noe annet, men relatert: rommet mitt har en hengekøye mellom 30 og 50hz. Denne har jeg delvis jukset bort med marginale fasejusteringer på mine to Plus/2 tidligere, men har vel egentlig ikke vært helt fornøyd med en slik løsning. Jeg har ønsket meg en tredje sub i hjørnet bak sofaen for å se hva det kan gjøre med "problemet". Riktignok høres ikke denne dipen godt når en spiller musikk eller ser film, men når en først har blitt klar over det, er det som en kløe et sted på kroppen hvor en ikke greier å klø seg...

Jeg plasserte derfor en Plus/2 i dette hjørnet, for å se hva som skjer med kurven. Resultatet ser dere i den vedlagte figuren. De nederste kurvene er tre like sveip med kun Ultraene i front, mens de tre øverste er tre like sveip med Plus/2 bak i tillegg. På 50hz bidrar Plus/2 tunet til 69dB med 9dB, på 40hz hele 21dB :shock: og på 31,5hz 4dB. Når Plus/2 heller ikke bidro negativt til musikkopplevelsen (litt vrient å sette fingeren på forskjellen), er det åpenbart at jeg beholder den ene boksen bak i hjørnet.

Den andre boksen har jeg ikke koblet til enda. Eneste fornuftige plassering av den (bortsett fra oppå den andre :-D) er midt på en vegg, så jeg er i utgangspunktet skeptisk til bidraget. Jeg skal imidlertid teste det ut, og hvis den ikke har noe å tilføre, legges den ut for salg.

Jeg gidder ikke bruke mye tid på å fintune kurven med PEQ (jeg har det på hjørneboksen også), ihvertfall ikke nå.

En annen ting jeg mener å oppleve med alle tre subene i aktivitet, er at jeg får et sinnsykt lydtrykk på lavere volumer enn tidligere (det er naturlig), men uten at huset/vegger/ting rister i samme grad som før? Det er veldig positivt, men muligens innbilning.

Forresten har jeg også slark i støpselet på forsterkerne, så nye strømkabler er på vei fra Lsound (som i kjent stil stiller med uovertruffen kundeservice).

EDIT: glemte vedlegget...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    C) på grunn av punkt B) får jeg en slags "mannen bak døren"-følelse (i positiv forstand): jeg sitter og nyter musikken, og plutselig får jeg et slag i trynet/brystet/magen/baken som ikke ligner noenting :-) Disse slagene fikk jeg også fra Plus/2, og de var (nesten?) like harde, men jeg opplever at Plus/2 hang litt mer igjen i rommet etterpå.
    ...
    Interesant lesning, flott at du deler!

Stemmmer veldig godt med mine sammenlikninger, brystkassse punchet med JL ene er mye mer kontant enn pluss/2'en.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er flere som sammenligner subber - sitat

Ed Mullen
    SVS Customer Service

The Ultra/2 is a stronger subwoofer over the mid-bass bandwidth, but the PB13U has a flatter FR and also has superior output linearity across the entire pass band.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg fått kalibrert subene, spilt masse musikk og kjørt uendelig mange sveip med REW.
    Forslag:

Plasser 1 Plus/2 bak hver fronthøyttaler - med bredsiden fram og portene mot senter.

Sett en Ultratube på toppen av hver Plus/2 - på midten.

Kjør kalibrering - fra bunnen mot toppen - fra venstre mot høyre

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare Ed Mullen som har snakket om (PB) Ultra/2 i denne tråden, Flageborg :-) Vi andre snakker om Plus/2. Jeg mener bestemt at alle bassanslag (uansett frekvens) er mer kontante på PC-Ultra enn på PB12-Plus/2. ("Anechoic") Linearitet spiller mindre rolle for meg, ettersom jeg har ikke-lineær frekvensrespons i mitt rom.

Side 22 av 126 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •