Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 20 av 126 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 381 til 400 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et spørsmål om delefrekvenser

Jeg har alltid vært av den oppfatning at når en setter høyttalere til SMALL i receiver, rulles høyttalerne av ved den aktuelle delefrekvensen, samtidig som subwooferen rulles "på" ved samme delefrekvens. Altså at delefrekvensen i receiver fungerer både som et lavpassfilter for HT, og en høypassfilter for suben.

Etter å ha testet litt med Denon AVR-4308 nå i det siste, ser det ut til at høyttalerne spiller så langt ned de kan - uansett om høyttalerne står til SMALL eller LARGE, og uansett hva delefrekvensen er satt til.

En 30hz (og 25hz og 40hz for den saks skyld) sinustone gir akkurat samme lydtrykk uansett hva jeg setter høyttalerne til, og uansett hva delefrekvensen er.

ER DETTE RIKTIG? Eller er det noe galt med min Denon?

Hvis det er slik det skal være, er det ingen sannhet i at subwooferen avlaster forsterkeren når høyttalerne er satt til SMALL, slik mange hevder.

For ordens skyld: i testingen endres subwooferens lydtrykk når delefrekvensen endres, så høypassfunksjonen funker ihvertfall.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Hvis det er slik det skal være, er det ingen sannhet i at subwooferen avlaster forsterkeren når høyttalerne er satt til SMALL, slik mange hevder.
    Bingo!
    Edit: mente du at forsterkeren ikke har noenting å tjene på en slik delig??
    Det har den! Hverken "svake" forsterkere eller høyttalere liker dypbass. Og skal de fikse det må man opp i en høyere prisklasse. Rett og slett fordi at det området stiller så store krav til "start/stopp" av elementet at forsterkeren mister kontrollen og det gjerne går ut over presisjonen over resten av frekvensområdet. Bruker selv en noe høyere deling (110hz) så jeg slipper å tenke på at mellombasselementet mister kontrollen. Nå er heller ikke se fleste rørforsterke glad i dypbass, så sånn sett fungerer det bra

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når høytalerne er small og du har en delefrekvens så skal forsterkeren kutte ut de nedre signalene ja, samtidig som sub'en ruller inn. Dette er enkelt å måle og høre når ting fungerer som det skal.

Så med andre ord skal det bli mindre dypbass fra frontene når de står som small og du har en sub delt på f.eks 80hz

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har alltid vært av den oppfatning at når en setter høyttalere til SMALL i receiver, rulles høyttalerne av ved den aktuelle delefrekvensen, samtidig som subwooferen rulles "på" ved samme delefrekvens. Altså at delefrekvensen i receiver fungerer både som et lavpassfilter for HT, og en høypassfilter for suben.

Etter å ha testet litt med Denon AVR-4308 nå i det siste, ser det ut til at høyttalerne spiller så langt ned de kan - uansett om høyttalerne står til SMALL eller LARGE, og uansett hva delefrekvensen er satt til.

En 30hz (og 25hz og 40hz for den saks skyld) sinustone gir akkurat samme lydtrykk uansett hva jeg setter høyttalerne til, og uansett hva delefrekvensen er.

ER DETTE RIKTIG? Eller er det noe galt med min Denon?

For ordens skyld: i testingen endres subwooferens lydtrykk når delefrekvensen endres, så høypassfunksjonen funker ihvertfall.

Oppdaget det samme med min Pioneer VSX-LX70.

Med frontene satt til small og delt på 80Hz så spilte de friskt ned til nesten 30Hz allikevel - MEN med noe redusert lydtrykk....

Lurer på om ikke senkingen er 24dB/Oktav, på min Pioneer.

Med dette ble det ikke bare litt vanskelig å få suben godt integrert med frontene :-?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg må stille spørsmålet i Denon-tråden, da den er litt mer aktiv enn denne :-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du lydtrykksmåler for å sjekke dette??

Selv har jeg betandig gått ut i fra at frontene ville rulle bratt av og foreksempel bli helt stille ved rundt 60Hz hvis man delte på 80Hz.

Men ved en grundig runde med lydtrykksmåler for å få kalibrert ruben fant jeg ut at dette ikke var tilfelle.

På min receiver er dempingen 24dB per oktav - de vil jo defor spille ganske høyt en oktav lavere enn 80Hz - dette er jo 40Hz..... Men jeg syntes ikke jeg målte fullt så mye demping.

Spørs om ikke det er omtrent det samme i den Denon.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker Radioshack for å måle lydtrykket.

Hvis du har 85db på 80hz, skulle du altså få 61db ved 40hz?

Jeg har nå testet litt mer. Ved å bruke Calibratordisken (DVD) kan jeg sende sinustoner i DTS 6.1 Discreet og DD 5.1 etc. Når jeg gjør det, fungerer lavpassfilteret! Jeg får lavere og lavere SPL på 31.5hz dess høyere jeg setter delefrekvensen (testet med deling på 40, 60 og 80hz).

Men når jeg kjører analoge stereosignaler via V.AUX fra RoomEQWizard, funker det ikke :-(

Må teste litt mer.

EDIT: lavpassfilteret funker heller ikke verken med analoge eller digitale signaler fra CD-spilleren. Kjører sinustoner på 28, 31,5, 40hz etc., og frontene spiller disse med samme SPL, uavhengig av delefrekvens :-(

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg bruker Radioshack for å måle lydtrykket.

Hvis du har 85db på 80hz, skulle du altså få 61db ved 40hz?

Jeg har nå testet litt mer. Ved å bruke Calibratordisken kan jeg sende sinustoner i DTS 6.1 Discreet og DD 5.1 etc. Når jeg gjør det, fungerer lavpassfilteret! Jeg får lavere og lavere SPL på 31.5hz dess høyere jeg setter delefrekvensen (testet med deling på 40, 60 og 80hz).

Men når jeg kjører analoge stereosignaler via V.AUX fra RoomEQWizard, funker det ikke :-(

Må teste litt mer.
    Intressant!

Jeg testet kun med lyd i stereo - test cd fra Infinity i dvd-spilleren. Lyd via hdmi.

Kanskje det ikke fungerer når man spiller i stereo?

Får se om jeg tester litt i morgen... :-?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kanskje det ikke fungerer når man spiller i stereo?
    Det høres veldig rart ut, blant annet fordi Denon har et eget oppsett for 2-kanals stereo/direct, hvor du kan sette HT-størrelse, submode (LFE, eller LFE+Main), delefrekvens og HT-avstand uavhengig av standardoppsettet.

Når har jeg forsøkt
    -REW via analoge kabler til V.AUX, både stereo og direct
    -sinustoner fra CD i CD-spilleren, både analogt og digitalt, både stereo og direct
    -sinustoner fra CD i DVD-spilleren, via HDMI, både stereo og direct

med samme resultat: frontene spiller alle frekvenser, enten de er LARGE eller SMALL, enten delefrekvensen er 40 eller 100hz.

Subene står på (i receiver, har skrudd dem av manuelt), har testet med både LFE og LFE+Main modus, uten noen forskjell.

Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Får se om jeg tester litt i morgen... :-?
    Gjør det, jeg går og legger meg nå, litt frustrert...

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her høres noe spesielt ut. Hensikten med small og large svinner hen hvis det skal være sånn.
    Forforsterkeren min lar frontene rulle av fra delefrekvens når de er satt til small. Følger ganske nær den avrullingsgraden jeg har satt også. Men det fungerer ikke helt som et høypassfilter i tillegg, det settes separat i bass management her.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du legger delinga høyere kan du risikere å kunne spille enda høyere med frontene enn du gjør nå.. Iallefall på musikk

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å presisere problemstillingen:

Denons beskrivelse i brukermanualen om at crossover/delefrekvens fungerer som highpass for sub og lowpass for høyttalere satt til SMALL stemmer dersom kildematerialet er surround (5.1/6.1).

Er kildematerialet 2.0, fungerer crossover kun som highpass for sub og ikke lowpass for HT (hos meg).

Et annet spørsmål som slår meg: hva er poenget med å ha submode LFE (i stedet for LFE+Main) for tokanalsmusikk? Finnes det 2.1-materiale?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En tanke: jeg har vanligvis hatt HT som LARGE til musikk, og sub til LFE+Main. Muligens har jeg glemt å sette sub til kun LFE når jeg setter HT til SMALL, og muligens gjør dette at frontene spiller fullrange selv om de er small. Skal sjekke dette senere i dag. I så fall er det en elementær nybegynnerfeil fra min side :-|

EDIT: neida, frontene spiller alle signaler i to kanaler, uansett hva sub står til (LFE eller LFE+Main)... :-(

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Denon 3806. På denne er brattheten på delefilteret meget slakt. Selv om jeg deler på 80 Hz så spiller frontene ned til 30 Hz. Dog med mindre nivå. Og subben spiller til over 120 Hz. Men på den annen side hvis du klarer å dempe frontene med 6-8 Db i den dypeste bassen så er du der du skal være mtp. hvor høyt du kan spille før det bunner/vrenger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsning på lavpassfilterproblem: "STEREO"!

Jeg har nå funnet ut at "Direct" kutter ut bass management på Denon. For å kunne bruke delefrekvensen som lavpassfilter for frontene, må modus være "Stereo".

Tidligere trodde jeg "Direct" kun kuttet ut tonejustering (det er det som er beskrevet i bruksanvisningen), men det er altså ikke tilfellet.

Nå funker det som det skal, men som du sier, Biffig, filteret er ikke veldig bratt.

Testet litt for moro skyld i min utvidede lunsjpause... og som LARGE spiller HT 30hz på 75db, som SMALL med 40hz deling ca 65db, 60hz deling ca. 60dB og 80hz deling ca. 55dB.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut litt mer på min Pioneer også.

Det finnes tre modus for spilling i stereo:

-Auto Surround
    -Direct
    -Pure Direct

Det er kun ved bruk av Pure Direct at effekten av x-over forsvinner.

Målte nå brattheten på x-over ved 80Hz og høytalerene satt til small.

Merkelig nok begynner frontene allerede å falle av med -2dB ved 90Hz og ender med -10dB ved 30Hz.

Når vi vet at en peak eller to i bassområdet på +15dB ikke er uvanlig, så ser man jo veldig lett at det kan bli store problemer å integrere suben med frontene - når de spiller med så langt ned.

En ting som kan hjelpe er jo at receiveren har equalizer i romkorreksjonen - denne kan jo dempe eventuelle peaker i bassområdet. Problemet er at når du setter frontene til small så forsvinner funksjonen av eq under 80Hz - hvis dette er valgt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Overdrevne innkjøp foretatt...

Jeg hopper av teaser-bølgen som skyller innover forumet, og røper at følgende er på vei inn eller er på plass:

Effekt front: Rotel RB-1092 Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS
    Effekt senter: Rotel RB-1091 Home Theater System Surround Sound Amplifier DVD Player - Rotel PRODUCT SPECIFICATIONS
    Suber: 2 X SVS PC-Ultra Welcome to L-Sound!

Endelig utstyrsliste (før eventuelt dedikert Profile 2.0 Blu-ray-spiller til fornuftig pris med full bistreaming av all HD-lyd og bedre SD-oppskalering og -støyrensing enn Toshiba HD-XE1 ankommer):

Høyttalere: JBL TL260 - Swans 2.3C - JBL Studio L880 - 2 X JBL Studio LC2 - 2 X SVS PC-Ultra - 2 X SVS PB12-Plus/2
    Kilder: Audio Analogue Paganini 192/24 - Toshiba HD-XE1 - Sony Playstation 3 60GB
    Forsterkere/prosessor: Denon AVR-4308 - Rotel RB-1092 - Rotel RB-1091
    Bilde: BenQ W10000 - Grandview 120”

Dette blir bra...

EDIT: la til produktlinker.

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanvittig, dette bør sparke bra. Vil du nå slå kenti en gang for alle med 2.3C?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Vanvittig, dette bør sparke bra. Vil du nå slå kenti en gang for alle med 2.3C?
    Det er allerede gjort, hvor 2.3C ble drevet av Rotel:

http://avforum.no/forum/843754-post160.html

Så resten av endringene her er kun for min egen del

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det kaller jeg et skikkelig innkjøp. Medlemmene her på forumet blir drøyere og drøyere.
    Gratulerer!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 20 av 126 FørsteFørste ... 10 16 17 18 19 20 21 22 23 24 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •