Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 126 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 2507
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gratulerer med sub!
    Kompensasjon for at det ikke ble hus?

Eneste jeg kan komme på angående frekvenskurvene er at refleksportene jobber litt annerledes sammen med rommet. Du har ikke justert noe på avstand til vegg med de ulike tuningene?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. da skjønner jeg godt hvorfor du synes det var litt rart. Da er jeg neimen ikke sikker. Er ikke noe gale med kompensasjonskartet?

Om ikke annet så er isåfall 25hz modus en vinner i ditt rom

Har du forsøkt andre plasseringer av suben?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

1. kjørte tre sinuskurver sammen med frontene satt til large

2. (slik jeg alltid gjør),

3. og fikk MERKELIGE resultater.
    1. SUBer kalibreres separat med ALT annet av høytalere frakoblet. I verste fall med bakhøytalerne ute av rommet.

2. Det gjør aldri jeg - før helt til slutt

3. Feil plassering?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å kalibrer uten at frontene er på. Det kan se ut på grafen din som om disse fyller på responsen fra 30hz og oppover slik at sub'en blir for lav i volum i forhold til høytalerne.

Når du har fått resultatene med sub'en alene er det lettere å si noe om hva som foregår

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, det kan jo forklare mye! Alle høyttalere må være av når du kalibrerer sub(ene). Fikk tips om at det lønner seg å koble vekk linjesignalet til respektive høyttalerne, men likevel ha dem koblet til påslått forsterker - dette for at elementene ikke skal absorbere energi suben(e) lager som kan påvirke målingene. Samme gjaldt ved flere suber. Fikk veldig bra resultater når jeg fulgte det rådet.

Kjør målinger nå uten fronter....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, jeg må forklare meg bedre: suben er kalibrert til 82db @ 50hz før jeg slår på frontene!

Kurvene jeg viste er imidlertid med frontene, for å se hva som skjedde med "totalkurven" når jeg endret tuning på suben fra 25 til 20 og 16hz - jeg hadde håpet å få mer SPL under 25hz med Plus/2.

Det var aldri meningen dere skulle bry dere om kurven over 30hz :-)

Her er kurver som viser
    lyseblå: bare frontene (large)
    mørkeblå: bare sub, tunet til 16hz, delt på 80hz (i receiver, bypass på subdelefilter)
    rosa: bare sub, tunet til 16hz, delt på 60hz (i receiver, bypass på subdelefilter)
    EDIT: gul: bare sub, tunet til 16hz, delt på 40hz (i receiver, bypass på subdelefilter)

så får dere et inntrykk av hvordan frontene mine spiller, og hvordan suben ser ut alene.

Jeg har en peak på 31,5 som jeg på et senere tidspunkt skal fjerne med PEQ, men hva gjør jeg galt som ikke får mer under 25hz? Og hvorfor i himmelens navn spiller suben så høyt opp, selv med deling på 80 og 60 hz?

EDIT: la inn kurve med deling på 40hz, ettersom frontene mine spiller så lavt alene.

Skal jobbe med saken videre, så innspill tas selvfølgelig i mot!

EDIT: Flageborg - når det gjelder plassering, står suben der den gir mest output (i hjørnet mellom to yttervegger). Alternativ plassering kan selvfølgelig vurderes, men spørsmålet blir om jeg finner en alternativ plassering som gir mer output under 25hz uten å gi meg en helt vill kurve over 25hz.

EDIT: jeg skal også forsøke mer med 20hz og 25hz tuning, spesielt ettersom 25hz ga mer på 20hz og 22hz enn de andre alternativene, men forsøker meg frem på 16hz en stund til - denne tuningen skal jo i teorien gi mest under 25hz.

Intermediate AnaXyd sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jaggu meg jeg har det samme problemet som deg... Suben er veldig svak på lave frekvenser.. Men, fra 22 eller 25 klatrer den som pokker laaangt opp mot 50hz.

EDIT: Skal kanskje nevnes at jeg ikke har noen diger SVS, men en XTZ 99 10.16

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med utgangspunkt i deling på 40hz, har jeg økt gain (til klokken 9, så her er det ingen fare!) for å løfte subkurven. I tillegg hadde jeg vanvittig utfasing rundt 25hz, så jeg justerte fase for å bli kvitt denne dipen.

Resultatet ble som følger:
    lyseblå: bare frontene (large)

mørkeblå: bare sub, tunet til 16hz, delt på 40hz (i receiver, bypass på subdelefilter)

rosa: fronter og sub i samspill, sub tunet til 16hz, delt på 40hz (i receiver, bypass på subdelefilter). Som dere ser: svær dip rundt 25hz

gul: fronter og sub i samspill, sub tunet til 16hz, delt på 40hz (i receiver, bypass på subdelefilter), fasejustert for å bli kvitt dipen rundt 25hz.

Med utgangspunkt i den blå kurven skal jeg justere peaken rundt 31,5hz med PEQ. Målet er å komme så nær en "Flageborgkurve" (rød) som mulig :-)

EDIT: Argh! PEQ på SVSen er upresis :-( Må måle meg frem til riktig gain, hvor den treffer frekvenstoppen, og hvor stor Q jeg trenger.

Og slik går dagene :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Phase one completed

Foreløpig resultat av Plus/2-integrasjonen ligger vedlagt. Er rimelig fornøyd så langt, men litt av moroa er jo å eksperimentere og lære noe nytt. Skal teste ut 20hz og 25hz tuning, og eventuelle andre delefrekvenser (bruker 40hz nå). Skal også se hvordan denne kurven endrer seg når jeg øker gain på suben fra klokken 9 nå til klokken 11, som fortsatt lar det være masse headroom igjen.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bedre ut dette ja! Merker du noen forskjell i lyden da, i forhold til ukalibrert? Sånn ved musikklytting og film?

Hvorfor deler du på 40hz? Trodde 80hz var det man skulle bruke jeg.. :P Men nå er jeg nybegynner på dette her da...

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp

Enig med AnaXyd, ville absolutt prøvd å dele høyere enn 40hz selv om du har noen heftige fronter. Sannsynligvis vil dem spille enda bedre om dem slipper å slite med effektkrevende bass. Gjelder spesiellt til filmbruk dette da;-)

Husk at mange nyere filmer har bassinfo i fronthøytalerene til under 20hz og hvis frontene er satt til Large (er de det?) så vil du miste den infoen/lyden/vibbene.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv syntes jeg at jeg måtte ned i 50-60 Hz i delefrekvens for ikke å høre at subben var bak meg, og du har den vel også bak i et hjørne? Synes du det er lett å høre hvor den står?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Selv syntes jeg at jeg måtte ned i 50-60 Hz i delefrekvens for ikke å høre at subben var bak meg, og du har den vel også bak i et hjørne? Synes du det er lett å høre hvor den står?
    Den står bak sofaen i et hjørne, 1,5-2 meter fra lytteposisjonen. Nei, jeg kan ikke lokalisere suben.

Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    Jupp

Enig med AnaXyd, ville absolutt prøvd å dele høyere enn 40hz selv om du har noen heftige fronter. Sannsynligvis vil dem spille enda bedre om dem slipper å slite med effektkrevende bass. Gjelder spesiellt til filmbruk dette da;-)

Husk at mange nyere filmer har bassinfo i fronthøytalerene til under 20hz og hvis frontene er satt til Large (er de det?) så vil du miste den infoen/lyden/vibbene.
    Frontene mine er laget for å spille effektkrevende bass, og de får nok effekt fra Thor! Men de står som small med delefrekvens 40hz fordi det (foreløpig) gir best samspill med suben. Bruker forøvrig suben kun til film.

Sitat Opprinnelig postet av AnaXyd
    Ser bedre ut dette ja! Merker du noen forskjell i lyden da, i forhold til ukalibrert? Sånn ved musikklytting og film?

Hvorfor deler du på 40hz? Trodde 80hz var det man skulle bruke jeg.. :P Men nå er jeg nybegynner på dette her da...
    Jeg har ikke lyttet til suben ukalibrert :-) Men i forhold til Velodyne CHT-15R som nå er solgt, opplever jeg at SVSen fyller rommet på en annen/bedre måte, og den går vesentlig dypere. Har ikke "finlyttet" til den enda, den har stått til innspilling 24/7 etter kalibrering, men jeg får nok brukt den litt i helgen, håper jeg.

Jeg deler på 40hz fordi min Denon 2807 har separate delefrekvenser for hver kanal. Bruker 40hz på frontene, 40hz på senterkanal (fordi jeg har egen sub til den, Velodyne CHT-12R), 60hz på surround (som er relativt store gulvstående JBLer) og 80hz på surround back (som er små JBLer). Har en bare 1 delefrekvens, som er det vanlige på receivere, pleier den ikke gå lavere enn 80hz. Jeg brukte 80hz da jeg hadde Primare SPA21 og H/K AVR635.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plus/2 fikk kjørt seg med Constantine i TrueHD i går.

Jeg må si at denne suben spiller på en helt annen måte enn Velodyne CHT-15R. Som nevnt i et tidligere innlegg oppleves det som om den fyller rommet på en helt annen måte. Uten at jeg har målt, høres det ut som om bassresponsen er mye jevnere gjennom rommet enn tidligere. Suben virker raskere, og går vesentlig dypere.

Jeg er veldig fornøyd så langt, men det er jo gøy å fikle litt mer :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en erfaring: Hulk i DD+. Nå ble bildene på veggen skjeve, og noen puter jeg har stående i vinduet for lysblending falt ned. Fy flate denne suben trykker...

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en erfaring: Hulk i DD+. Nå ble bildene på veggen skjeve, og noen puter jeg har stående i vinduet for lysblending falt ned. Fy flate denne suben trykker...
    Gratulerer og velkommen i "klubben" Kledningen henger enda?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice Hellnoob. Snart har du lyst på ein til.. ;-) Mykje kremutstyr du har i heimen no.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Plus/2 er kjempemoro! :twisted:

Er ofte verre for de/det som er andre steder i huset, jeg reiv ned noen bilder og glass på kjøkkenet i går :???: ops: :twisted:

Er helt sykt mye guffe i disse sakene, tør ikke tenke på hvordan ultra tubene og boksene blir! :twisted:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Ja Plus/2 er kjempemoro! :twisted:

Er ofte verre for de/det som er andre steder i huset, jeg reiv ned noen bilder og glass på kjøkkenet i går :???: ops: :twisted:

Er helt sykt mye guffe i disse sakene, tør ikke tenke på hvordan ultra tubene og boksene blir! :twisted:
    Og jeg har ikke trykktestet den enda... Blir spennende :-)

Sitat Opprinnelig postet av Electra
    Nice Hellnoob. Snart har du lyst på ein til.. ;-) Mykje kremutstyr du har i heimen no.
    Jeg skal ihvertfall tyne max ut av den jeg har før flere kommer på tale... Har jo en Velodyne CHT-12R i tillegg, får se hvordan jeg får den til å bidra mest mulig. Og tror jeg har det jeg trenger av utstyr en stund nå (men det har jeg visst sagt tidligere) :-)

Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Gratulerer og velkommen i "klubben" Kledningen henger enda?
    Jepp :-) Men får se hva som skjer når jeg får kjørt den litt mer...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyttet til suben ukalibrert :-) Men i forhold til Velodyne CHT-15R som nå er solgt, opplever jeg at SVSen fyller rommet på en annen/bedre måte, og den går vesentlig dypere. Har ikke "finlyttet" til den enda, den har stått til innspilling 24/7 etter kalibrering, men jeg får nok brukt den litt i helgen, håper jeg.

Jeg deler på 40hz fordi min Denon 2807 har separate delefrekvenser for hver kanal. Bruker 40hz på frontene, 40hz på senterkanal (fordi jeg har egen sub til den, Velodyne CHT-12R), 60hz på surround (som er relativt store gulvstående JBLer) og 80hz på surround back (som er små JBLer). Har en bare 1 delefrekvens, som er det vanlige på receivere, pleier den ikke gå lavere enn 80hz. Jeg brukte 80hz da jeg hadde Primare SPA21 og H/K AVR635.
    Godt å høre! Lyttet du ikke til suben før du begynte å mekke med kurvene og vri litt på knottene da?

Men uansett, det blir nok mye moro for deg i tiden fremover!

Side 14 av 126 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •