Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 126 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ingenting i utgangspunktet (første bilde) skal rives! :-)

Godt forslag, ambiance. Skal se litt på det.

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det er også det alternativet som ligger meg nærmest rent erfaringsmessig/intuitivt, men hva med den forbaskede betongveggen som stikker inn i rommet???
    Supersized diffusor?

Uansett, grattis med huskjøp Vil tro du uansett fnner en knall løsning i rommet du har til disp

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Norges første syvkantede hjemmekino?

Vi har ikke kjøpt huset enda, det vil bli avgjort på mandag hvorvidt vi går for det eller ei. Men jeg liker å være føre var, så derfor er jeg på informasjonsinnsamling :-)

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den siste skissen,

du la ut kan bli en veldig god løsning,Hvis dropper å ha rommet som en syvkant,kan du bygge vegger innvendig i syvkanten slik at rommet blir firkanten/rektangulert om du vil.
    Da vil du ha muligheten til å ha koblingsrom bak lerretet, på sidene ved betongveggene som stikker ut kan du eventuelt plassere forsterker integrert slik at du slipper å ha ett rack.
    Og du hvis du skal legge opp rør til alle kabler ville jeg ha lagt dem i gulvet hvis du skal fore det opp.mye lettere å trekke og eventuelt bytte kabler!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ikke aktuelt med "maskinrom", jeg liker å ha et AV-alter foran i kinoen :-)

Men jeg har tenkt å trekke kablene under gulvet, ja.

Det er jammen mye å tenke på - avstand til høyttalere, avstand til lerret, kasteavstand PJ, lydisolering, varmekabler, strøm, kabelkanaler... men gøy!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også du som nylig har pusset opp det fine rommet du har idag......
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du noe om bæring i de to små betongveggene? Er jo litt vesentlig.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betongveggene som stikker inn i rommet antar jeg er en del av bærestrukturen i huset (hvorfor skulle de ellers være der?) og skal overhodet ikke hakkes ned! :-)

DevilEj: life sucks! Men for det første er det ikke sikkert vi flytter, for det andre er det slik at alt jeg har gjort ifm. hi-fi/kino uansett kommer meg til nytte. Nå har jeg erfaring med fargevalg i kinoen, refleksjonsdemping, kabelkobling/-strekking og mye annet :-)

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

DevilEj: life sucks! Men for det første er det ikke sikkert vi flytter, for det andre er det slik at alt jeg har gjort ifm. hi-fi/kino uansett kommer meg til nytte. Nå har jeg erfaring med fargevalg i kinoen, refleksjonsdemping, kabelkobling/-strekking og mye annet :-)
    Sant det. Vi har snakket løslig om å flytte på oss enten til Stavanger/Bergens området, eller oppover til Trondhjem. Blir det aktuelt har jeg helt andre krav til kjelleren enn jeg hadde når vårt nåværende hus ble kjøpt. Etter å ha besøkt kinoen til Ambience fantaserer jeg litt om hva jeg kunne gjort anderledes om jeg hadde et større rom med full takhøyde..... Erfaringen fra det første byggeprosjektet er gull verd
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tenkt en god del (!), ser det ut til at disse tre alternativene er de mest aktuelle, hvor alternativ I antakeligvis er det beste.

Vi har behov for et gjesterom og en bod i kjelleren, i tillegg til kinoen. Så alternativ I gir oss både et gjesterom/kontor med grei størrelse, en bod, og minst mulig gjennomgangstrafikk i kinoen.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg likte alt. H. God størrelse på gjesterom/kontor, bod i forbindelse med kinoen, og mulighet for å bygge inn racket i både kontor, og kanskje helst boden. Vet ikke om dette er ønskelig, men jeg er i allefall fornøyd med å få strølysene bort fra synsfeltet under filmtitting.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir ingenting av huskjøp og dedikert hjemmekino i denne omgang, da huset forøvrig ikke tilfredsstilte våre strenge krav...

Jeg har imidlertid en spennende pakke på vei, som skal leveres i kveld. Kommer tilbake med bilder og mer informasjon i aften :-)

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper det neste huset dere måtte finne passer bedre da...

Ble litt nysgjerrig på denne pakken din nå, du har jo alt fått mye bra i hus etterhvert!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Package arrived...

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sweet

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Etter størrelsen å dømme må det være en 12/2
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir det bråk...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker :-) Det er en Plus/2, ja.

Samboer bråker ikke, men fikk øyne som tinntallerkner da esken kom ut av bilen. "Ka i hekkan e det der?" Etter at den ble installert bak sofaen var det business as usual. I love her

Jeg får ikke fiklet noe med den i dag, men kjørte tre sinuskurver sammen med frontene satt til large (slik jeg alltid gjør), og fikk MERKELIGE resultater - helt motsatt av hva jeg ventet. Hvis noen har innspill, tar jeg svært gjerne i mot.

Både fronter og sub er kalibrert til 82db på 50hz, og fasejustert slik at de gir 88db på 50hz når frontene spiller sammen med suben.

Rosa kurve: sub tunet til 25hz (og tre åpne porter)
    Gul kurve: sub tunet til 20hz (og to åpne porter)
    Hvit kurve: sub tunet til 16hz (og en åpen port)

HVORFOR FÅR JEG LAVERE SPL på 20hz og 16hz med 20hz og 16hz tuning enn med 25hz tuning?

EDIT: se forøvrig Labbetuss' innlegg ovenfor, og min tilbakemelding til ham.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer så mye med ny sub hellnoob!

Er naturlig at du får lavere spl ved lavere tuning! Forskjellen er at du får bedre output i de lavere frekvensene, men headroom og output blir dårligere jo lavere du tuner den samtidig som frekvensresponsen strekker seg lenger ned. Jeg opplever også tap av dyamikk jo lavere jeg tuner den.

Ser du på grafen til svs i manualen, så ser man også at man kan miste 3-6dB output ved 16hz tuning kontra 25hz tuning. Det spørs litt hvor dyp frekvensgang du får i 25hz tuning, men med lavere tuning på suben vil responsen i rommet strekke seg lengre ned, men det betyr ikke nødvendigvis at spl i de lavere frekvenser blir høyere enn ved 25hz (om man sammenligner så langt ned som suben går ved 25hz tuning). Den vil gå dypere, men gir ikke høyere output om du skjønner. Ble en noe dårlig forklaring det der hehe ops:

Edit: Dog, jeg ser at subene ikke går særlig dypere ved 20 og 16hz tuning kontra 25hz tuning, har du husket å stille på subsonic xover? Den må stilles til 25hz ved ingen plugg i, 20hz ved en plugg i, og 16hz ved to plugger i. Det virker (utifra grafen) som at den blir kuttet ved samme nedre frekvens på alle målingene. Subsonic xover må stilles i henhold til tuning! Har du husket dette?

Om du har husket på dette, samt å stille til riktig fase, og målingene er som de er, så virker det som om du er mest tjent med å ha den på 25hz tuning. Er slettens ingen dårlig måling det der i 25hz hvis alt er som det skal være. Da får du også mest headroom og dynamikk, men jeg ville sjekket det jeg nevnte ovenfor om du ikke har gjort det

Slitan med ny sub, dette blir kanon! Den var skikkelig pen og!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Gratulerer så mye med ny sub hellnoob!
    Takker :-)

Er naturlig at du får lavere spl ved lavere tuning! Forskjellen er at du får bedre output i de lavere frekvensene, men headroom og output blir dårligere jo lavere du tuner den samtidig som frekvensresponsen strekker seg lenger ned.
    Dette vet jeg, se nedenfor.

Edit: Dog, jeg ser at subene ikke går særlig dypere ved 20 og 16hz tuning kontra 25hz tuning, har du husket å stille på subsonic xover? Den må stilles til 25hz ved ingen plugg i, 20hz ved en plugg i, og 16hz ved to plugger i. Det virker (utifra grafen) som at den blir kuttet ved samme nedre frekvens på alle målingene. Subsonic xover må stilles i henhold til tuning! Har du husket dette?
    YES! Jeg har brukt subsonic filteret riktig i kombinasjon med portpluggene. Det er derfor jeg synes resultatene er merkelige :-(

Side 13 av 126 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •