Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 126

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 126 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126
Viser resultater 2,501 til 2,507 av 2507
    Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det mest fornuftige er å justere sub 2 mot sub 1. Man må heller ikke se seg blind på nivåjusteringen så lenge man ikke kan etterjustere(slik man kan i en receiver). Derfor justerer man volum(gain) på suber etter egen smak, men det er en fordel at dem har likt volum isolert sett.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så du mener da at jeg må justere sub 1 i fase med frontene, deretter justere sub 2 i fase til kun sub 1, uten frontene?

Å justere gain på hver sub så di spiller på samme volum?. fek 85 db med frontene? jeg måvel bruke en referanse db,iforhold til justering av fase med tanke på 6 db økning.

Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Det mest fornuftige er å justere sub 2 mot sub 1. Man må heller ikke se seg blind på nivåjusteringen så lenge man ikke kan etterjustere(slik man kan i en receiver). Derfor justerer man volum(gain) på suber etter egen smak, men det er en fordel at dem har likt volum isolert sett.

Geir Arne

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis sub 1 er i fase med frontene, og sub 2 i fase med sub 1 er sub 2 også i fase med frontene... (ihvertfall for den frekvensen som er brukt, f.eks. 50hz).

Det gjør ingenting at subwooferne har forskjellig gainnivå - poenget er at de skal låte like høyt i lytteposisjon. Eneste ulempen vil være at den suben som har høyest gain, vil ha mindre headroom enn den andre, men det vil normalt ikke være et problem om du ikke spiller veldig høyt (100dB+).

Det er viktigere at subwooferne spiller like høyt som hverandre, enn at de spiller "like høyt" som frontene. Spiller de høyere enn frontene, får du mer bass, spillere de lavere enn frontene, får du mindre bass - hva som er best bestemmer du selv. Men om de spiller med ulikt nivå seg i mellom, vil det kunne forstyrre stereoperspektiv/lydbildet og føre til at en kan lokalisere den ene av subwooferne, og det ønsker ingen seg.

Start med å la begge spille på f.eks. 85db. Få dem deretter til å spille i fase med frontene. Deretter kan du justere begge subwooferne likt enten opp eller ned avhengig av hvor mye bass du ønsker. Bingo!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tester V2 i egen tråd, da chit-chat-tråden ikke virker :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

jeg har akkurat fått meg svs sb13ultra og har kalibrert med flageborgmetoden..før kalibrering brukte jeg peq for å dempe en peak i 40hzområdet,fikk denne ned og 50hz ble 84db,40hz87db,30hz82db og 20hz 85db..

jeg fikk ikke "lov" å bruke autosetup før jeg justerte ned sub til 75db(denonx4000)
    etter autosetup så går jeg over alle høytalerne med dbmåler,alle høytalerne er rimelig innafor i dbnivå utenom sub.
    sub er sikkert 8-9db under resten av høytalerne.. hvorfor er det slik og skal jeg justere sub opp til samme dbnivå som høytalerne og så legge på 6db?

takknemlig for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dessuten satt receiver frontene til fullrange,jeg satt de til small og delte på 80 hz som utganspunkt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje du bør lage en egen tråd i stedet for å bruke denne som har vært død i 1,5 år.

Side 126 av 126 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 122 123 124 125 126

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •