Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 109

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 109 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 ... SisteSiste
Viser resultater 2,161 til 2,180 av 2507
    Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg beklager dersom jeg nå gjorde deg oppmerksom på et behov du ikke visste du hadde :twisted:

Ha, ha, jeg har sett "love-handles" til mc501 av MasterLu tidligere. Jeg har - så langt - synes det har vært litt over-the-top på 501, for de er ikke såå store. til De litt større er det kult nok. Det er liksom litt greit med balanse i designet. For øvrig blir de jo ekstremt tunge (modellene over 501), og jeg vet knapt om jeg hadde turd å bruke håndtakene. 501 veier vel 41.5 kg per stk, og er tross alt greiest å løfte sammen med en stødig kompis.

Beina hadde jeg ikke lagt merke til før, men kan egentlig ikke si at jeg har savnet mer markerte bein. Til vanlig så synes de ikke i det hele tatt, men det var jo faktisk pent da!

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Dette innlegget skulle ha vært det første nye brukere måtte ha lest før de kunne klikke seg videre inn på AVforum. Du treffer veldig mange spikrer her...
    Takk, og jeg er enig i det du skriver :-) Dessverre har jeg alltid vært veldig dårlig til å følge mine egne veldig gode råd :-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, og jeg er enig i det du skriver :-) Dessverre har jeg alltid vært veldig dårlig til å følge mine egne veldig gode råd :-D
    Mye lettere å lede andre enn seg selv...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer dette til ferien.

Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM Lens Review

Innspill mottas. Spesielt innspill til UV-filter - er dette noe? Har handlet filter derfra før som etter hva jeg kan bedømme er The Real Thing (TM)

KENKO 67mm Pro1 UV Digital Filter by Hoya Pro1D DMC 67 - eBay (item 290537584735 end time Jul-22-11 11:58:25 PDT).

EDIT: Skal supplere EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.8 USM og EF 100mm f/2.8 USM Macro til mitt 7D.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den linsen for lenge siden (3år?) fra BHPhotoVideo og den linsen er den siste jeg kvitter meg med. Fantastisk objektiv. Hooked.

Kjøpte også UV-filter som beskyttelse.

Av filter som du MÅ ha, (i alle fall dersom du skal i sørlige strøk) er et sirkulært polariseringsfilter. Bildene blir mao. slik du ser det gjennom "solbriller". Fjerner gjenskinn i overflater, mettede farger og vann blir kult..

circular polarizer filter - Google-søk

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg visste jo at du var fan av denne, Tiger. Har du mer konkrete filtertips - f.eks. produktbeskrivelse eller link?

Japanphoto-prisen på dette objektivet er drøyt 200 kroner LAVERE enn B&H-prisen (1.281 USD + 59.95 USD + MVA), så det er ingen gevinst overhodet å ikke kjøpe lokalt (ikke minst pga. garanti- og reklamasjonsordningen her til lands).

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Samme linse jeg bruker til mitt 5D mark ii - veldig bra skarphet og generell kvalitet (husk IS-versjonen!), eneste aber er F-verdien, men til innebruk antar jeg du har noe mer lyssensitivt uansett...

Et bilde tatt med denne linsen i forbindelse med innspilling av filmen jeg lager om dagen, F rundt 15 og fremdels god (dvs lav) dybdeskarphet:

-michael_1-jpg

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir et general purpose utendørsobjektiv, men primært til ting langt borte eller til snikfotografering :-)

Jeg har noe annet liggende til andre formål.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme objektiv, men med f2.8 og det blir ikke byttet ut med det første. Fantastisk kvalitet!
    Kan bare si meg enig med Tiger ang. polariseringsfilter; bare kjøp det :-D du kommer ikke til å angre!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ikke for 2.8 (IS II) pga. pris og vekt, fordi jeg ikke trenger 2.8 til formålet og fordi 4'ern visstnok skal vær minst like skarp.

CPL-filter koster jo en halv nyre (1-1.2k)? Vet ikke om sol- og refleksproblematikken oppstår ofte nok i min bruk til å "forsvare" det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme vurdering mellom F4 og F2.8 av 70-200 IS. Selvsagt fristende med 2.8, men den gangen jeg kjøpte det hadde jeg Canon 400D og en 2.8 70-200 på det kameraet vill vært "uhåndterlig". På 7D; sikkert helt flott.

Etter å ha eid noen linser sitter jeg igjen med kun 2: Det du har i planene, samt Tamron 17-50 2.8.

Tamronen var det første jeg kjøpte og har blitt med meg siden. Det gir utrolig skarpe bilder, og til prisen er det helt kanon. Nåer det kommet en ny versjon av samme linse, men den er større og tyngre. Av forberdingsområder så er det at AF kunne vært litt kjappere (men for meg ingen praktisk betydning) og at det lager litt mye lyd når det fokuserer.

Fordelen er imidlertid at begge disse linsene har Ø67mm, så filtrene jeg har passer begge.

Jeg bruker følgende polarisasjonsfilter:

- Hoya HMC 67mm PL-CIR. Kjøpt via BHP for lenge siden.

Grunnen til at de PL-CIR du ser på er så dyre er vel at du ser på de med annen coating. Se her og vurder om du MÅ ha topp of the range: HOYA FILTERS - The Difference is Clear

Skulle jeg byttet ut Tamron 17-50 ville det vært til et Canon EF 24-105 f/4L IS USM. "Ulempen" er at det er Ø77mm så da må man ha et PL-CIR igjen.

Mitt Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM beholder jeg uansett. Vanvittig godt objektiv til mye rart, også portrettfotografering.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg går ikke for 2.8 (IS II) pga. pris og vekt, fordi jeg ikke trenger 2.8 til formålet og fordi 4'ern visstnok skal vær minst like skarp.

CPL-filter koster jo en halv nyre (1-1.2k)? Vet ikke om sol- og refleksproblematikken oppstår ofte nok i min bruk til å "forsvare" det.
    Jeg kommer også til å kjøpe F4 IS versjonen av samme grunnene som deg.

Dette med filter har jeg aldri savnet. Spesielt UV filter er etter min mening bortkastet siden alle moderne speilreflekskamera har dette innebygget i kamerahuset. Denne linsen er også spesielt god mtp refleksproblematikken så et CPL filter ville jeg heller ikke hatt.

Polariseringsfilter er kult og kan anvendes av og til, spesielt når en skal ta bilde ned i vann, men absolutt ikke noe must til normalt bruk.

Min filosofi innen foto er at jeg skal ha kvalitet på det jeg trenger, og ikke kjøpe en haug med utstyr som koster mye penger, tar plass og sjeldent eller aldri blir brukt. Utstyrsmanien har fort for å ta en. Påstår selvsagt ikke at du lider av dette, bare mine personlige betraktninger

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Etter å ha eid noen linser sitter jeg igjen med kun 2: Det du har i planene, samt Tamron 17-50 2.8.

Tamronen var det første jeg kjøpte og har blitt med meg siden. Det gir utrolig skarpe bilder, og til prisen er det helt kanon. Nåer det kommet en ny versjon av samme linse, men den er større og tyngre.

Mitt Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM beholder jeg uansett. Vanvittig godt objektiv til mye rart, også portrettfotografering.
    Den Tamronen er svært god, jeg har den selv og bytter ikke. Den nye versjonen med IS er langt fra så skarp og anbefales ikke.

Min far har 70-200 2.8 IS versjonen (MK1) og jeg hadde den med på fototur denne uken. Testet en del bilder fra samme avstand med f2.8 vs f4 for å sammenligne dybdeskarpheten. Konklusjonen min er at f4 holder lenge til portrett! Ikke fryktelig mye forskjell mao med disse brennviddene.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er objektivet bestilt og betalt.

Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Min filosofi innen foto er at jeg skal ha kvalitet på det jeg trenger, og ikke kjøpe en haug med utstyr som koster mye penger, tar plass og sjeldent eller aldri blir brukt. Utstyrsmanien har fort for å ta en. Påstår selvsagt ikke at du lider av dette, bare mine personlige betraktninger
    Som utstyrsmaniac er min filosofi innen foto (og alt annet) best beskrevet av dette bildet:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer. Tviler på at du vil kjenne noen form for anger med det valget.

Skal supplere EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, EF 50mm f/1.4 USM, EF 85mm f/1.8 USM og EF 100mm f/2.8 USM Macro til mitt 7D.
    Drar du noen ord om 50mm? Gir den like fin bakgrunnsofthet som dine øvrige linser? Og, hvilken F-verdi mener du den gir "best" bilder (aka F-sweetspot)?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Et bilde tatt med denne linsen i forbindelse med innspilling av filmen jeg lager om dagen
    Hvem er duden på bildet?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Drar du noen ord om 50mm? Gir den like fin bakgrunnsofthet som dine øvrige linser? Og, hvilken F-verdi mener du den gir "best" bilder (aka F-sweetspot)?
    Dette er mitt "ultimate" low-light innendørsobjektiv (vel, sammen med 85mm), det er raskt selv om AF ikke er den raskeste (Micro USM versus ring USM på 85mm), veldig skarp når den er stoppet litt ned, upåklagelig bokeh selv om jeg kanskje ikke har hatt shootout mot de andre objektivene, har ikke lett grundig nok etter F-sweetspot, det er lite og lett og til 2.990 er det et meget godt kjøp - etter min vurdering.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Har nevnt det før, men sier det igjen - tips: Noter ned F-sweetspot på en hvit klistrelapp og sett det på baksiden av linsecoveret så får man mest ut av linsene man har i fotobagen. Ikke noe problem å huske 2-3 linser, men med 5-6; kan lett gå i surr.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos 5-6 linser. Er jeg litt overforsiktig om jeg er skeptisk til å bytte linser i tide og utide. Synes det kan virke fort å få støv i hus og linse, ikke noe så langt, men er det noen en bør tenke veldig over?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i det hele tatt, cybervison_. God kommentar. Dvs. DET var én av mine tanker med å ha få objektiv.

Når jeg bytter objektiv så stiller jeg dem på høykant og fjerner ikke "lokket" på den jeg skal skifte til før millisekundet jeg demonterer den andre linsen som er på kamerahuset. Setter kamera over det nye objektivet og samtidig setter "lokket" på det jeg skiftet fra umidelbart.

Har sett "proffe" fotografer som bruker en evighet på dette, og jeg tenker "grøss ... de objektivene må være fulle av støv". Ikke sikkert de er det.

Paranoid jeg? Neida. Men, så har jeg ingen støvkorn (synlige) på mine bilder (ennå).

Side 109 av 126 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 79 89 99 105 106 107 108 109 110 111 112 113 119 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •