Hellnoobs AV-tråd er ikke lenger aktiv - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 126 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 2507
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Ikke småtteri til kravspesifikasjon heller. ;-)

Når det gjelder få få dimmet fronten helt, snakker du bare displayet her eller andre knapper også. Sånn sett tror jeg du vil slite med samtlige, da vel Primare er en av få som overhode ikke har noe lys i front ved dimming i det hele tatt.

De aller fleste av de du nevner i listen din har et lys på selv om displayet er dimmet enten i en powerknapp eller en eller annen diode.....
    Jeg er økende allergisk mot lys fra komponentene, dette og lip-sync kan kverke filmopplevelsen hos meg. Vi har alle noen hang-ups :-)

Toshiba HD-XE1 har også retinabrennende blått lys rundt power-knappen, selv om resten dimmes 100%. Dette har jeg kalibrert bort med high-end svart elektrikertape :-) og jeg kan bruke dette knepet for andre bokser med samme svakhet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Jeg har ikke opplevd drop-outs hos meg med flere kilder, så jeg vil anta det desverre er den kilden du bruker.
    Ja, det er mulig, men kilden kommer ikke til å bli endret... og som nevnt var ikke dette et problem på SPA21.

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Ellers er jo punkt 6 en liten detalj sammenlignet med de øvrige kravene må jeg si.
    Ikke for meg! Se svaret til Anfield under :-)

EDIT: det irriterte fettet av meg at displayet sto på hele tiden, men UTEN fornuftig informasjon (volumnivået er jo usynlig, for eksempel, og jeg vet godt hvilken kilde som er aktiv) :-)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Once U go black...
    Ja, ikke sant? Titan/sølv er kult, og passer fint i stuen, men i kinoen prøver jeg så langt så mulig å få batcave

Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    MPCM over HDMI og i.link-komp kilde: Gjelder dette alle (for)forsterkere eller er det en Pioneer-egenskap?
    i.Link tror jeg er en Pio-ting. Påstanden min om at Pio-receiveren ikke tar MPCM over HDMI har jeg konkludert med fra bruksanvisningen, men hvis noen vil korrigere meg, tar jeg gjerne imot ny informasjon.

MPCM over HDMI er ikke noe problem for Yamaha RX-V2700 samt alle Denon med HDMI (også eldre modeller enn dagens).

PS: Pio tar MPCM over i.Link (som er en egen kobling for Pio-produkter, tror jeg). i.Link har ikke noe med HDMI å gjøre.

Intermediate grumle sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    565
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke alle som synes den løsningen jeg har valgt er den peneste, Men den skjuler fargen på komponentene og display. Og fjernkontrollen funker perfekt gjennom ht stoffet

Uansett hva du velger så blir det spennende å se hva merke du ender opp med

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    i.Link tror jeg er en Pio-ting. Påstanden min om at Pio-receiveren ikke tar MPCM over HDMI har jeg konkludert med fra bruksanvisningen, men hvis noen vil korrigere meg, tar jeg gjerne imot ny informasjon.

MPCM over HDMI er ikke noe problem for Yamaha RX-V2700 samt alle Denon med HDMI (også eldre modeller enn dagens).

PS: Pio tar MPCM over i.Link (som er en egen kobling for Pio-produkter, tror jeg). i.Link har ikke noe med HDMI å gjøre.
    -i.Link er ikke bare en Pio-ting.
    -Det er riktig at i.Link har ikke noe med HDMI å gjøre.
    -Det første jeg fant på AX4 var: "With 4 HDMI inputs (and 1 HDMI out), the VSX-AX4Si-S is fully capable of handling 1080p video signals; which means you can enjoy everything that high definition audio and video has to offer – from HD broadcasts to the Blu-ray disc films of the (near) future."

Link til siden

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    -i.Link er ikke bare en Pio-ting.
    -Det er riktig at i.Link har ikke noe med HDMI å gjøre.
    Det ser for meg ut til at i.Link = IEEE1394 = Firewire?

Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    -Det første jeg fant på AX4 var: "With 4 HDMI inputs (and 1 HDMI out), the VSX-AX4Si-S is fully capable of handling 1080p video signals; which means you can enjoy everything that high definition audio and video has to offer – from HD broadcasts to the Blu-ray disc films of the (near) future."
    Jeg har også sett dette, men brukermanualen (vedlagt!) er ikke veldig tydelig på dette området.

Hvis noen har erfaring med MPCM over HDMI på VSX-AX4Si-S, hadde det vært fint å høre om det.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis MPCM har noe med disse nye HD-lydformatene å gjøre, så var jo nettopp det en av egenskapene som ble flagget ved AX4-ASi når den ble lansert. Altså at den dekoder de nye lydformatene. Det og at at den oppskalerer til 1080p var jo det eneste nye i forhold til AX4-AVi

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen receivere dekoder de nye lydformatene p.t.

Men min Toshiba HD-XE1 konverterer TrueHD, DD+ etc. til multikanals PCM (MPCM) (som er multikanals CD-lyd, om en vil, tapsfritt), som blir dekodet til analoge signaler i forsterkere som håndterer det. Dette dekodes på samme måte som digitale signaler fra en CD-spiller. Dolby Digital og DTS (de "gamle" formatene) er også digitale signaler, som krever en (annen) dekoder enten i avspiller eller i receiver ("PCM-dekoderen" er en, DTS en annen, DD en tredje).

Alternativet er at XE1 dekoder TrueHD, DD+ til analoge signaler og kjører dem ut via analogutgangen. Imidlertid er håndteringen av multikanals analog lyd betydelig dårligere på receivere enn håndteringen av multikanals digitallyd (som kan gjennomgå bass management (noen receivere har bass management for analoge signaler, men ikke alle), romkorreksjon, digital lydprosessering (f.eks. PLIIx etc.) og lip-sync), så det er et sterkt ønske (fra min side) å ha en receiver/prosessor som tar MPCM. MPCM kan ikke transporteres via SPDIF (optisk kabel eller digitalkabel), kun HDMI (eller i.Link, ref. nedenfor).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tillegg til sølvfargen, gjør dette at Pioneer ikke er aktuell, til tross for at den håndterer dekoding av MPCM.

Kringlydsbehandlerjakten :-) min blir til å begynne med en spesifikasjonsjakt, ihvertfall til å begynne med, da jeg ikke orker å dra hjem alle kandidatene for lyttetesting.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei. Men det står jo der at pioneer fikser LFE-boosten med en firmware oppgradering? Uansett er det jo bare å justere opp LFE-kanalen til +10db manuelt i receiver...

Uansett tar det vel ikke lang tid før vi ser receivere som dekoder de nye lydformatene digitalt. Er det her hdmi 1.3 kommer inn i bildet, forresten?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Okei. Men det står jo der at pioneer fikser LFE-boosten med en firmware oppgradering? Uansett er det jo bare å justere opp LFE-kanalen til +10db manuelt i receiver...

Uansett tar det vel ikke lang tid før vi ser receivere som dekoder de nye lydformatene digitalt. Er det her hdmi 1.3 kommer inn i bildet, forresten?
    I følge linken jeg la ved, krever FW-oppgraderingen innlevering av receiveren.

Ja, det går sikkert an å øke LFE manuelt. Men da må en ta den ned igjen når en skifter kilde eller lydformat...

HDMI 1.3 er nødvendig for å overføre den nye lydformatene for dekoding i receiverne, ja.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ja, det går sikkert an å øke LFE manuelt. Men da må en ta den ned igjen når en skifter kilde eller lydformat...
    Neida. Man bare skifter fra memory 1 til memory 2 f. eks. Du kan lage 5 forskjellige oppsett med ulike innstillinger for ulike kilder osv. Såre enkelt

Gå for AX4 og rull den inn med sort kjæreteip :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mpcm

Ja, den som kunne få "alt på et brett og nesten gratis", som bestemorra mi sa!

Gir MPCM bra lyd uansett forsterkerens egenskaper forøvrig?
    Aldri i verden!
    Jeg blir litt skeptisk til alle "funksjoner" som nå stappes inn i bokser fra 6 til 12.000kr.
    Testet for en tid tilbake div. surrebokser opp til 19000 kr, bl.a Pioneer, Yamaha, samt Denon 3806 og Arcam 300 og Arcam vant lydmessig "hands up" mot dem alle, uansett om det var musikk eller film jeg stappet i spillerne.
    Kanskje Arcam's 1200W powersupply og 7x100 "ekte" Watt teller noe i den sammenheng?
    Forøvrig er 7 "kanaler" med sterilisert LPCM ikke så verst det heller, bare surreboksen holder lydmessig mål.
    Jeg har ikke testet Denon 4306, men den bør jo være noe bedre enn 3806 på musikk, for det er vel det vi snakker om med MPCM, ikke sant?

PS : Fikk du forresten svaret mitt om poenget med med strømkabler og slikt, eller har det forsvunnet i mail systemet?

Lykke til videre.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Neida. Man bare skifter fra memory 1 til memory 2 f. eks. Du kan lage 5 forskjellige oppsett med ulike innstillinger for ulike kilder osv.
    Denon 4306 har bare 3 memories.........................ops:

Men det er jo utrolig greit å lagre et ferdig oppsett på 1 hurtig-knapp.

Velg kilde/innsignal-nivå/variant av romkorreksjon/delefrekvens/LFE-level og lagre som eks. TV-oppsett

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bollywood
    Gir MPCM bra lyd uansett forsterkerens egenskaper forøvrig? Aldri i verden!
    Litt lenger nede i tråden har jeg gitt beskjed om at jeg ofrer musikk-kvaliteten som SPA21 ga meg i bytte mot mer/bedre funksjonalitet ifm. filmlyd og å få mest mulig via færrest mulig kabler. Jeg ønsker naturligvis best mulig filmlyd (definert som dynamikk, detaljer og sømløshet), men får ikke dette sammen med "best mulig" 2-kanals lyd (musikk) og har akseptert dette midlertidig. Med midlertidig mener jeg at det FOR EKSEMPEL kan bygges opp et parallelt musikkanlegg bestående av FOR EKSEMPLE Primare kilde, Primare PRE30 (som har prosessorinngang) og min Primare A30.2. Det får eventuelt komme siden, jeg har mer enn nok med å finne ut hvilken kringlydsbehandler jeg skal skaffe meg. Tror det beste for meg er Denons XX08-serie, men den er tidligst klar i juli og til ukjente priser, så enten må jeg ha en billig mellomløsning, eller en mer kostbar løsning jeg kan leve med på lenger sikt. Valget i så måte er ikke enkelt, men jeg slipper ihvertfall å tenke på lydkvalitet på musikk oppe i denne beslutningssituasjonen (pga. første setning i svaret mitt her). :-)

PS : Fikk du forresten svaret mitt om poenget med med strømkabler og slikt, eller har det forsvunnet i mail systemet?
    Tror det kokte litt bort i kålen...

EDIT:

Jeg har ikke testet Denon 4306, men den bør jo være noe bedre enn 3806 på musikk, for det er vel det vi snakker om med MPCM, ikke sant?
    Nei, jeg har kun tenkt på MPCM ifm. film. Toshiba HD-XE1 kan outputte HD-lyd (TrueHD, DD+, DTS-HD) enten som MPCM (uten kvalitetstap), multikanals analog (uten kvalitetstap) eller multikanals DD/DTS (med kvalitetstap). For å få HD-lyd uten kvalitetstap og MED justeringsmuligheter (bass management, lipsync og eventuell romkorreksjon) må jeg bruke MPCM via HDMI fra XE1 og trenger da en prosessor som tar imot det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mpcm

hei hellnoob:
    MPCM fra film via blå-ray eller HD-DVD eller noe sånt? OK, tror jeg nå skjønner hva du mener og hvor du vil.
    HD-lyd på film og musikk ligger foreløpig utenfor mitt interessefelt, da utstyret og resten av pakka ennå er for lite utviklet/utbredt og for dyrt. Jeg lar sånne som deg gå i bresjen, teknofreak, he-he.

Kone/stuefaktor betyr også noe!
    Jeg, dvs. vi, har forresten bestemt oss for å beholde sølv-pianolakk KEF QX Two C senter'n, da denne jo er noe bedre (sier jeg) og mye penere (sier kona), enn JBL-SVA senter'n. Det skulle nå bare mangle, da KEF'n kostet dobbelt så mye!
    Men desverre, KEF'n passer overhode ikke sammen med JBL4412 i utseende (sier kona). Så nå har vi lyttet på og bestilt hovedhøytalerne KEF QX Five, som er fra samme serie og farge som senter'n.
    Da måtte vi selvfølgelig (sa kona) også kjøpe ny mediabenk i glass og børstet Al, med dreibart oppheng for flatskjermen. Jauda, der gikk det også noen 10.000 lapper gitt!
    Mine 4 stk JBL Control 1 til surround og bak, beholder vi (sier jeg).

EDIT: Salgsannonsen tar du under AVtorget ja...

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette innlegget passer vel strengt tatt bedre på Torget enn tråden til Hellnoob, Bollywood?
    Ønsker Hellnoob lykke til i kringlydsjakten, men mistenker at HDMI 1.3 er det som trengs for å erstatte mange av punktene på kravlista, og det er jo ikke tilgjengelig ennå...:cry:
    Spennende å se om du finner en løsning!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Dette innlegget passer vel strengt tatt bedre på Torget enn tråden til Hellnoob, Bollywood?
    Jeg er i det rause hjørnet, og lar Bollywood bruke tråden min som kladd til annonsen på AVtorget :-)

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Ønsker Hellnoob lykke til i kringlydsjakten, men mistenker at HDMI 1.3 er det som trengs for å erstatte mange av punktene på kravlista, og det er jo ikke tilgjengelig ennå...:cry:
    Spennende å se om du finner en løsning!
    Luck is not a factor... Jeg har funnet noe som dekker alle behovene i kravspesifikasjonen (!), men punkt 4 (liker jeg lyden?) må testes ut med eget rom & egne ører, og jeg driver på med det for tiden (sa han hemmelighetsfullt).

HDMI 1.3 trengs for (bl.a.) dekoding av HD-lyd i receiveren, og det er ikke det jeg er på jakt etter. HD-XE1 dekoder godt nok for meg, til det eventuelt kommer receivere med bedre HD-DACer en Toshibaen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er receiverjakten over i denne omgang :-)

Har kjøpt meg Denon AVR-2807. Den er relativt rimelig, og har alt jeg trenger for å se film og TV på projektoren, og den behandler HD-lyd på en god måte.

Har foreløpig bare hatt den noen dager, og kalibrert høyttaleroppsettet, sett en del filmsnutter samt lyttet til en god del musikk.

Kombinert med Primare A30.2 på frontene låter den ikke verst i stereo (+sub), detaljert og dynamisk, men ikke med samme livlighet (hva er det, egentlig :-)) som Primare SPA21.

På film synes jeg høyttalerne er veldig godt samspilte. Har fått en del surroundopplevelser jeg ikke har opplevd før (jeg får eventuelt beskrive dette senere). Jeg har kjørt uten romkorreksjon nå, men vil forske mer på dette fremover. Det tok en del tid å kjøre autooppsettet, men det er en engangsjobb nå når høyttalerne er plassert "riktig".

Den eneste udelt negative jeg kan si om receiveren er at høyttalerterminalene sutter bigtime. De kan kun ta uterminerte høyttalerledninger - ikke bananer eller standard spader.

Åja, jeg impulsoppgraderte Sanyo PLV-Z4 til BenQ PE-8720 i samme slengen...

Side 10 av 126 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •