stearics hjemmekino .. Tatt nye bilder i dag, 19.06.07 :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer stearic sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

stearics hjemmekino .. Tatt nye bilder i dag, 19.06.07 :)

Hei!
    Jeg er rimelig fersk innen lyd og bilde generelt (fikk Ikon 6 høytalerne og recieveren for ca. 4-5 måneder siden), men jeg begynner nå å få litt utstyr som det hadde vært gøy å fått en tilbakemelding på. Da jeg fikk subben levert på døra i dag, og centeren i går, har jeg enda ikke fått tatt noen bilder. Det må litt ommøblering til i stua først før det kommer. Gi meg et par dager så skal det være lagt til

Rask info om meg
    Jeg jobber som supportmedarbeider i et firma som hovedsaklig supporterer utstyr solgt i hjemmepcavtaler, men fremover blir det nok en del telefoni også. Bosatt i tønsberg hvor jeg eier en 83kvm leilighet med samboeren min, Anne-Lise. Selv heter jeg Fredrik og er for øyeblikket 23 år gammel

Utstyrsliste

ELEKTRONIKK
    • RECIEVER - Denon AVR-3805
    • DVD - Marantz DV4200
    • TV - Hitachi 42PD7200
    • HTPC - Intel P4 2,66ghz, 1024mb ram, 250gb hd, Hauppauge! WinTV-PVR-150, Asus GeForce 6200 256MB DDR.

HØYTTALERE
    • FRONT - DALI Ikon 6
    • CENTER - DALI Ikon Vokal 2
    • BAK - System Audio SA210 (midlertidig. DALI Ikon W2 skal kjøpes ved neste anledning).
    • SUB - SVS PB10-ISD

KABLER
    • Nordost Black Knight
    • Clas Ohlson 2,5mm kabler med DALI bananplugger
    • ARGON 5084S Subwooferkabel

Som nevnt. Må bare ommøblere stua litt og få hengt TV'en på veggen så kommer bildene Inntill da hadde det vært koselig å fått noen tilbakemeldinger.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Thor89 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med svs'en?
    feite fronter

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fornøyd etter å ha tweaket den litt mer i dag. Kjembebra bass både til musikk og musikk. Fikk testet dypbassen litt også i dag, og det var utrolig gøy!
    Jeg tør ikke dra på så mye enda før de har fått kjørt seg inn, men det er morro læll

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne hjemmekinoen så jo knall bra ut!
    Men last opp noen bilder her også;-)

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott stue! ...og selvfølgelig mye bra utstyr. Ikon er musikalsk og behagelig å høre på, i kombinasjon med en kalibrert SVS må det bare bli bra(!)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Denne hjemmekinoen så jo knall bra ut!
    Men last opp noen bilder her også;-)
    Noen flere bilder ? Eller tenker du på å slenge inn de samme bildene her ?.
    Kan få lagt ut noen flere bilder når jeg får kjøpt meg noen biamping kabler (DALI Blue Wave sikkert).

Sitat Opprinnelig postet av kid
    Flott stue! ...og selvfølgelig mye bra utstyr. Ikon er musikalsk og behagelig å høre på, i kombinasjon med en kalibrert SVS må det bare bli bra(!)
    Takktakk Kjempegod lyd, ja. Nå hadde jeg nok hatt behov for å få hjelp av en proff til kalibrering av SVS'en, for jeg er ganske så sikker på at den ikke er optimal slik den er plassert og kalibrert nå. (Isåfall er det kun flaks) :P

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har flytta subben litt, så nå er hvertfall symmetrien på plass
    Skal få tatt et par bilder til snart.

Over til noe annet. Jeg ser at 2 brukere har profilen min som favoritt. Hvordan kan jeg finne ut hvem dette er ? *nyskjerrig*

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden sist jeg har gjort noen endringer her nå, kun mindre finjusteringer på sub, plassering av høyttalere og innstillinger på recieveren.

Det er nå et par ting som står for tur, da jeg får inn et par kroner snart
    Nye høyttalerkabler til frontene (her skal det biampes) og nye bakhøyttalere står for tur. Neste steg blir en ny dvdspiller.

Når det gjelder bakhøyttalerne så har jeg sett en del filmer i det siste, men foreløpig ser jeg liten grunn til å kjøpe nye bakhøyttalere med så lite liv/trøkk det er der.
    Eksempler på filmer jeg har sett: Adams Æbler, Flight of the Phoenix, Blinkende Lygter, Walk the Line, Deuce Bigalow - european gigalow og Carnivale (serie).

SPØRSMÅL
    Kommer dette av:
    ... at det generelt sett er lite liv i bakhøyttalerne på lydsporet ?
    ...dårlige\for små høyttalere ?
    ...feil innstillinger ? (er det DTS så stiller jeg den inn på DTS (neo:6 dts e.l.) ellers står den på standard "surround" på denon'en)
    ...dårlige kabler? For øyeblikket har jeg 2.5mm clas ohlson kabler til bakhøyttalerne. Og bakhøyttalerne er jo ikke allverdens.

Derfor lurer jeg på om det er noe poeng å spytte inn 5.5k i DALI Ikon OnWall (W2) høyttalere ?

EDIT: Nytt TVbord er på plass, men velger å ta nye bilder senere da vi vurderer (dvs, jeg prøver å overtale madammen,) å flytte anlegget og hitachien ned i kjelleren for et dedikert hjemmekinorom Vi skal kjøpe en del hyller og fikse en del belysning i kjelleren så det er nok snakk om en måneds tid før ting er på plass der nede

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er att det er veldig avhengig av filmmixen, dessuten om du har nok effekt til bakhøytalerene. Jeg kjører kun med reciver og hadde altforstore
    bakhøytalere ,dette resulterte i liten effekt fra surroundhøytalerene.

Neste trinn for meg ble da og utstyre kinoen på rommet premisser, jeg solgte unna frontene og gikk over til stativhøytalere,bak valgte jeg 4 mindre høytalere som forsterkern lett kunne drive,resultatet er att jeg nå har et mye bedre oppsett og masse lyd fra surroundhøytalerene.

Men som akto her på forumet sa etter att han har prøvd effektforsterkere på surrounddelen så er det mye mere trykk bak. Det blir aldri feil med mere effekt.

Hvilket lyd format man velger er også individuelt jeg har hatt mye mere glede av dolby digital enn dts som skal være det beste, her må man prøve seg frem
    for å finne ut hva man syntes funker best.

For ordensskyld så kan det også være en ide og gå opp til litt tykkere kabler,i alle fall dersom det er ett langt strekk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også på at bakhøyttalerne ikke skal høres til enhver tid. De skal hjelpe til på de rette stedene når det gavner lydbildet. Poenget med krefter er jo valid, og mange av dagens receivere kan fort få pusteproblemer på høye volum dersom de har 7 høyttalere å "drasse på".

Ellers en pen kino, med mye flotte komponenter. :-D

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hos meg synest jeg også lyden bak var litt lav, men kun på DD filmer. det løste seg greit med å høyne lyden på bakhøytalrene (satte di opp med +4)
    etter dette ble lyden mer lik DTS... (men som smurfen sien, har mye med filmen å gjør, ved feks Lord of the rings, trengs ingen høyning på bakht... )

Pent oppsett du har forresten stearic :-D (kommentar gitt på din hjemmekino)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Min erfaring er att det er veldig avhengig av filmmixen, dessuten om du har nok effekt til bakhøytalerene. Jeg kjører kun med reciver og hadde altforstore
    bakhøytalere ,dette resulterte i liten effekt fra surroundhøytalerene.
    Jeg går ut i fra at 3805'en har nok krefter til å drive noen små bakhøyttalere ? Noen som kan bekrefte\avkrefte dette ?

Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    For ordensskyld så kan det også være en ide og gå opp til litt tykkere kabler,i alle fall dersom det er ett langt strekk.
    Jeg tipper det er snakk om 5-6 meter til den ene bakhøyttaleren og 4 til den andre. Kabeloppgradering står høyt på lista, ja

Takk for input fra dere andre også

Får prøve meg på "Lord of the Rings" og sjekke trykket da. Er det ikke nok liv så kan jeg prøve å høyne lyden på bakhøyttalerne, for å se om dette hjelper
    Syns det ville være litt kjipt å bruke 5400 for Ikon W2, og så få liten nytte av dem, selvom de i det minste, rent estetisk, passer best sammen med de andre høyttalerne.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Selge Ikon 6 og vokal 2 ?

Har tenkt litt i det siste da vi holder på å ommøblerer for tiden, og fikse opp kjellerstuen. Begynner å lure på om ikke Ikon 6 høyttalerne er i største laget. Jeg har problemer med å få plasset dem et sted hvor de gir god lyd.

Der jeg hadde de plassert i stuen (som vist på bildet på min hjemmekino) fikk jeg godlyd, men jeg har flyttet anlegget og TV'en ned i kjellerstuen nå sånn at jeg ikke skal plage naboene med høy musikk og film. Problemet er at diskanten er litt mer "skrikete" og bassen virker mer dvass enn før.

Så spørsmålene mitt er :
    1. Vil jeg kunne få godlyd til film og musikk (rap/rock) med noen stativhøyttalere, eller vil jeg miste en del punsj i forhold til Ikon 6'ene ?
    2. Hvor mye vil jeg kunne få for strøkne Ikon 6 og vokal 2 ? (Kjøpt i mars 06 og april 06. Nytt fra hifiklubben.)
    3. Hva ville vært et godt alternativ til Ikon 6 høyttalerne ? Dali Mentor 2 ? Hvis jeg kjører DALI så kan jeg beholde Vokal 2 inntill neste utbetaling

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Bedre sent enn aldri ? :)

Jeg har oppdatert minhjemmekino med noen bilder -> http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/stearic
    Er ikke helt ferdig enda, så bedre bilder vil komme snart. Må bare få strekt alt av kabler rundt rommet i en kabelgate og få skjult de fleste av kablene bak frontrekka så blir det bra/bedre

Kommentarer her eller på MinHjemmekino-profilen er alltid koselig.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stearic
    Har tenkt litt i det siste da vi holder på å ommøblerer for tiden, og fikse opp kjellerstuen. Begynner å lure på om ikke Ikon 6 høyttalerne er i største laget. Jeg har problemer med å få plasset dem et sted hvor de gir god lyd.

Der jeg hadde de plassert i stuen (som vist på bildet på min hjemmekino) fikk jeg godlyd, men jeg har flyttet anlegget og TV'en ned i kjellerstuen nå sånn at jeg ikke skal plage naboene med høy musikk og film. Problemet er at diskanten er litt mer "skrikete" og bassen virker mer dvass enn før.

Så spørsmålene mitt er :
    1. Vil jeg kunne få godlyd til film og musikk (rap/rock) med noen stativhøyttalere, eller vil jeg miste en del punsj i forhold til Ikon 6'ene ?
    2. Hvor mye vil jeg kunne få for strøkne Ikon 6 og vokal 2 ? (Kjøpt i mars 06 og april 06. Nytt fra hifiklubben.)
    3. Hva ville vært et godt alternativ til Ikon 6 høyttalerne ? Dali Mentor 2 ? Hvis jeg kjører DALI så kan jeg beholde Vokal 2 inntill neste utbetaling
    Hallois!
    Lekre bilder og pent oppsett i kinoen din!

Jeg tror jeg ville prøvd meg med litt demping av rommet før jeg byttet høyttalere.
    Diskanten kan dempes ved å plassere akustikkplater i førsterefleksjonene, dvs. i taket i vinkelen mellom deg og høyttalerne, på sideveggene i vinkel mellom deg og HT og på veggen bak høyttalerne.
    Hvis du har en lydtrykksmåler, så kan du sjekke om det er mye bass i hjørnene bak HT og i hjørnene bak deg. Dette hører du også hvis du bøyer deg bak HT. Bassfeller vil da "flytte" bassen ut fra hjørnene, slik at du slipper utfasinger i lytteposisjon og den strammes markant opp. Du vinner minimum 50% bedre lyd ved å dempe rommet riktig.
    Jeg har skrevet litt om dette i trådene mine og det fins en del bilder i profilen min om dette. Skikkelig moro med demping, men kan også være et helv... å holde på med, men vel verdt tiden og pengene:-D

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rett og slett pent.

Hvilke element er det du har brukt til rumperister? Ser det er MGR, men er det F-serien? Er du fornøyd med de? Hva bruker du til å drive de? Såg du hadde plenty klaring fra gulvet og opp....
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hallois!
    Lekre bilder og pent oppsett i kinoen din!

Jeg tror jeg ville prøvd meg med litt demping av rommet før jeg byttet høyttalere.
    Diskanten kan dempes ved å plassere akustikkplater i førsterefleksjonene, dvs. i taket i vinkelen mellom deg og høyttalerne, på sideveggene i vinkel mellom deg og HT og på veggen bak høyttalerne.
    Hvis du har en lydtrykksmåler, så kan du sjekke om det er mye bass i hjørnene bak HT og i hjørnene bak deg. Dette hører du også hvis du bøyer deg bak HT. Bassfeller vil da "flytte" bassen ut fra hjørnene, slik at du slipper utfasinger i lytteposisjon og den strammes markant opp. Du vinner minimum 50% bedre lyd ved å dempe rommet riktig.
    Jeg har skrevet litt om dette i trådene mine og det fins en del bilder i profilen min om dette. Skikkelig moro med demping, men kan også være et helv... å holde på med, men vel verdt tiden og pengene:-D
    Nå skal det sies at tråden du svarte på er fra i fjor og siden den gang har jeg nå fått plassert høyttalerne slike at jeg ser meg relativt fornøyd med lyden. Jeg er også sikker på at det er mye å hente med akustikkplater osv, men det blir først når madammen og jeg oppgraderer fra leilighet til enebolig med dedikert kinorom. Sånn som det er nå er det estetiske viktig, noe akustikkplater ikke bidrar til på WAF-fronten vertfall

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Rett og slett pent.

Hvilke element er det du har brukt til rumperister? Ser det er MGR, men er det F-serien? Er du fornøyd med de? Hva bruker du til å drive de? Såg du hadde plenty klaring fra gulvet og opp....
    Det er disse: Ljudia AB. Webbutiken .. DVS MGR A-1715. Og de gjør helt klart jobben Jeg bruker marantz-forsterkeren i racket, sammen med Reckhorn delefilter. (Marantz PM7000 & Reckhorn F-1).. hehe... Ja. Hadde flaks med klaringen. Romperisterne var nemlig på en annen sofa tidligere, så det var godt at det gikk uten videre modifikasjoner av sofa / romperistere

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt på det i ettertid. Du har fått det skikkelig pent, og det eneste jeg kom på å spørre om var rumperisteren!! Var bare at jeg har tenkt mye på å lage sånn i det siste. Kjenner ikke den Marantzen. Hva er specs på den? (watt) :-D
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •