Hanspfs 11.2 kino - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 871
    Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik da var den i hus, så var det bare å finne ut hvor jeg skal ha dette beistet :-). HAr prøvd å advare kona om str på den, men spørs nok om hun får seg ett sjokk uansett. Skal prøve å få låne en ps3 så jeg kan vise henne hva den virkelig er god for. Så denne komboen hos Pers1 forrige uke..og gleder meg til å få den i bruk.
    Etter utallige timer med å grave bort gjørme og leire som hadde rast ned på tomta, så er endelig grunnmuren til garasjen på plass (huset skal ligge oppå). Tirsdag skal det støpes, så nå er vi igang!!

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulera med ny PJ. Blir bra med hus ja. Har akkuratt handla eg og, so eg byrjar med mitt rom i september.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første komponent

Etter mange dagers drit kjedelig tråkking i gjørme med spade og trillebår, så fant jeg ut at det var bare å begynne å bygge anlegg til huset. Valgte å gå for stereo, hjemmekinoen skal jo ha eget rom.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm var innom thx for å sjekke litt tips. To spm sitter jeg igjen med:
    Fordel å gå for 4 små subber:
    THX Home Theater Subwoofer Layout, noe som vil være litt uortodoks vil jeg tro (da 4 "små" pb10 eller noe), eller standard 2 store foran (f.eks pb ultra 13)
    Og nr 2: Surround bak: Sammen eller spredd? Det mest vanlige er jo å ha de litt spredd, men der er det anbefalt at de skal være samlet.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet å ha subwooferne med 1 meters mellomrom, fase på 0 grader og kun justert delay i receiver. Jeg har aldri hatt bedre bassrespons i rommet mitt noensinne. 2 eller 3 subwoofere i front med denne oppskriften fra subwooferguruen over alle guruer Ed Mullen fungerer fabelaktig bra. Glem det THX-tullet som er utarbeidet for store kinoer og en bassrespons ned til 35 Hz. Det er tilfeldig hvilket resultat du kommer til å oppnå, særlig i et lite rom hvor stående bølger vil være det som setter rammene for resultatet.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Tenkte på to svs ultra 13, trenger kanskje ikke en i midten med utopia be senteren? Eller gå for 3 litt "mindre" istedet. Å teste er kanskje det eneste svaret?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Det var morsomt hos Marantz ja.

Når det gjelder nettverksbasert avspilling så er jeg stor fan av Slimdevices ja. Selv har jeg hatt Squeezebox, men bruker nå Transporter siden jeg trengte analogutgangene. Siden du vurderer å bruke DAC'en i Parasounden så trenger du ikke noe mer en Squeezebox til rundt 2500 kr. Denne har både optisk og coax digitalutganger i tillegg til analoge. Jeg liker Slimdevices enhetene fordi jeg liker det enkle men likevel svært funksjonelle brukergrensesnittet, samt at boksene rett og slett bare fungerer på alt som er av musikkfiler uten noe videre om og men. Lydkvaliteten er også meget bra siden de streamer musikken bit-perfect uten resampling eller tukling med den originale lydfilen. Dvs at dersom du tar ut signalet digitalt fra en Squeezebox så vil du få ut akkurat det du ville fått ut fra digitalutgangen fra en CD-spiller, bortsett fra at du alltid vil ha korrekt avlesning siden en harddisk ikke leser feil (da er den defekt) og at riper eller slitasje er ikke-eksisterende.
    Du har valget mellom kablet eller trådløs overføring. Bruker du trådløst må du ha en trådløs ruter i nettet ditt også. Jeg bruker trådløst for å slippe å kable nettverk ut i stua.

Med Squeezebox'en trenger du også en server som du kjører Slimserver på. Slimserver er programvaren som gjør at Squeezebox'en kan hente musikk fra harddisken. Slimserver kan installeres både på Windows, Linux og BSD maskiner helt fint. Det finnes også noen NAS (Network Attached Storage) løsninger ferdige fra butikk som også støtter Slimserver. Problemet med disse er at de er dyre og ytelsen er dårligere enn dersom man bygger seg en billig filserver selv.

Selv har jeg bygd meg en filserver av billige komponenter med en diger 750gb harddisk. Totalpris for selve pcen blir ikke mer enn en 3-4000 ny siden man ikke trenger skjerm. I tillegg kommer kostnaden for harddisk(er) Jeg bruker også en IDE-til-CF konverter slik at jeg har lagt inn FreeNAS operativsystemet på et 2gb minnekort så harddisken kun brukes til lagring av diverse samt musikk. FreeNAS er et ferdig NAS operativsystem hvor all konfigurering gjøres fra et webgrensesnitt slik som på ordinære NAS. Brukervennligheten er dermed på topp, og selve den fysiske pcen trenger du aldri å røre mer etter at du først har lagt inn FreeNAS. FreeNAS støtter også SlimNAS som er en plugin for å legge inn Slimserver. Slimserver fungerer helt prikkfritt her hjemme på FreeNAS.
    Fordelen med å bygge seg en egen filserver med slimnas er at det blir billigere, diskytelsen over gigabit er vesentlig bedre og at man har mye mer fleksibilitet og utvidelsesmuligheter mtp diskplass.

Ulempen er at det for mange vil være en helt ny opplevelse å sette sammen en pc fra bunnen av selv. Men det er alltid noen som kan hjelpe både med innkjøp og sammensetting.

Det finnes andre alternativer enn Slimdevices også, men jeg har ingen erfaring med disse. Jeg kan i hvertfall gå god for at løsningen skissert ovenfor fungerer helt smertefritt, uten noen irriterende bugs og ting som ikke virker. Eneste unntak kan være at Squeezebox og Transporter ikke spiller DRM-beskyttede filer. For meg er ikke dette noe problem siden jeg ikke har slike filer, men hvordan det er for deg vet jeg ikke.

Håper dette ga deg noen svar!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer til å sette opp en rekke punkter i huset, slik at jeg ikke trenger trådløst, hvertfall ikke til musikken. En squeezebox med tilhørende kontroller gjør nok dette til en bra løsning. Får nok litt hjelp til å sette opp en filserver og.

Idag ble forresten a52 min oppgradert til a51 :-)

Intermediate hamtor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    621
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Gratulerer, A51 er (i mine ører) fantastisk bra.:-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Grattis med A51. hva er første inntrykket?
    har selv A52, men er i beit etter noe større.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke fått testet den skikkelig enda..men regner med at den sparker godt fra seg. Pers1 har byttet sine Parasound mot versting elektronikk fra Chapter. Så når han skulle selge sin så "måtte" jeg bare bytte inn min. Er spent om jeg vil merke noen forskjell nå, eller om må vente på det nye rommet for å gi den nok muligheter.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nye bilder lagt inn ja. Ble så mye utskiftninger som jeg hadde tenkt å vente med til huset kom opp, men gode mulighter som dukket opp gjorde det annerledes. Sitter å venter på at kjøperne av Action min skal hente og betale den. I mens kan man jo se litt på str forskjellen. Size dont mathers??

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hei

Det var morsomt hos Marantz ja.

Når det gjelder nettverksbasert avspilling så er jeg stor fan av Slimdevices ja. Selv har jeg hatt Squeezebox, men bruker nå Transporter siden jeg trengte analogutgangene. Siden du vurderer å bruke DAC'en i Parasounden så trenger du ikke noe mer en Squeezebox til rundt 2500 kr. Denne har både optisk og coax digitalutganger i tillegg til analoge. Jeg liker Slimdevices enhetene fordi jeg liker det enkle men likevel svært funksjonelle brukergrensesnittet, samt at boksene rett og slett bare fungerer på alt som er av musikkfiler uten noe videre om og men. Lydkvaliteten er også meget bra siden de streamer musikken bit-perfect uten resampling eller tukling med den originale lydfilen. Dvs at dersom du tar ut signalet digitalt fra en Squeezebox så vil du få ut akkurat det du ville fått ut fra digitalutgangen fra en CD-spiller, bortsett fra at du alltid vil ha korrekt avlesning siden en harddisk ikke leser feil (da er den defekt) og at riper eller slitasje er ikke-eksisterende.
    Du har valget mellom kablet eller trådløs overføring. Bruker du trådløst må du ha en trådløs ruter i nettet ditt også. Jeg bruker trådløst for å slippe å kable nettverk ut i stua.

Med Squeezebox'en trenger du også en server som du kjører Slimserver på. Slimserver er programvaren som gjør at Squeezebox'en kan hente musikk fra harddisken. Slimserver kan installeres både på Windows, Linux og BSD maskiner helt fint. Det finnes også noen NAS (Network Attached Storage) løsninger ferdige fra butikk som også støtter Slimserver. Problemet med disse er at de er dyre og ytelsen er dårligere enn dersom man bygger seg en billig filserver selv.

Selv har jeg bygd meg en filserver av billige komponenter med en diger 750gb harddisk. Totalpris for selve pcen blir ikke mer enn en 3-4000 ny siden man ikke trenger skjerm. I tillegg kommer kostnaden for harddisk(er) Jeg bruker også en IDE-til-CF konverter slik at jeg har lagt inn FreeNAS operativsystemet på et 2gb minnekort så harddisken kun brukes til lagring av diverse samt musikk. FreeNAS er et ferdig NAS operativsystem hvor all konfigurering gjøres fra et webgrensesnitt slik som på ordinære NAS. Brukervennligheten er dermed på topp, og selve den fysiske pcen trenger du aldri å røre mer etter at du først har lagt inn FreeNAS. FreeNAS støtter også SlimNAS som er en plugin for å legge inn Slimserver. Slimserver fungerer helt prikkfritt her hjemme på FreeNAS.
    Fordelen med å bygge seg en egen filserver med slimnas er at det blir billigere, diskytelsen over gigabit er vesentlig bedre og at man har mye mer fleksibilitet og utvidelsesmuligheter mtp diskplass.

Ulempen er at det for mange vil være en helt ny opplevelse å sette sammen en pc fra bunnen av selv. Men det er alltid noen som kan hjelpe både med innkjøp og sammensetting.

Det finnes andre alternativer enn Slimdevices også, men jeg har ingen erfaring med disse. Jeg kan i hvertfall gå god for at løsningen skissert ovenfor fungerer helt smertefritt, uten noen irriterende bugs og ting som ikke virker. Eneste unntak kan være at Squeezebox og Transporter ikke spiller DRM-beskyttede filer. For meg er ikke dette noe problem siden jeg ikke har slike filer, men hvordan det er for deg vet jeg ikke.

Håper dette ga deg noen svar!
    Hvordan lar dette seg kombinere med å kunne spille musikk i forskjellig rom fra samme server?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden, blir sliten i hodet av å planlegge noen ganger. Skifter titt og ofte mening om hvordan jeg skal gjøre det i huset. Her er noen av tanken som virrer i hodet:
    1) 2.35:1 løsning. Skal få meg dvdiscanvp50, trenger jeg da og ny linse. Hva slags lerret skal jeg gå for
    2) Trenger jeg be semteren om jeg skal ha to store subber i front..burde jeg heller ha en senter jeg kan ha bak lerret
    3) Ser ut som jeg heller for sono løsning i huset, om jeg kan bruke DACen i C1 min. Men vært morro å teste C1 sin DAC mot f.eks transporteren sin.
    4) Møbler i rommet
    5) Er det overkill med to plus 13 svs subber?
    og til slutt..har jeg råd til å gå for alt dette :-)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begynner det å nærme seg at jeg kan få gjort konkrete ting med kino rommet. Det skal bli gøy etter å ha gått å drømt i flere måneder. Lørdag kommer Pers1 fra forumet og skal kikke litt på konturene av rommet (grunnmur er støpt). I morgen kommer Andrè på besøk, så får vi se om hva som bestilles. Blir hvertfall ett par in wall til stua oppe. Kanskje jeg får råd til nye surround høytalere og??

I mens så hviler jeg ikke her. Hadde jo tenkt å vente med innkjøp til huset var på plass, men dukker jo opp så mye snadder på brukten om dagen, så dermed er dette på vei til meg:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble Transporter til slutt ja! Jeg har nå i hvertfall aldri angra på kjøpet av min, og tviler på at du kommer til å gjøre det heller

Men sørg for å bruke de balanserte utgangene, de låter merkbart bedre enn ubalansert over hele fjøla

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har lært meg å verdsette balanserte kabler. Måtte slå til når det kom en transporter på brukten. Da var ikke pris forskjellen så stor i forhold til de andre alternativene..

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow! Begynner å få en del snadder på plass her nå Hans. Dette må jo bli knallbra når alt er på plass

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men nå begynner byggekontoen å bli tom ;-) så noen flere impulskjøp blir det nok ikke. Får håpe på ett godt salg av leiligheten her, ellers blir innkjøpene fra Andre redusert, og da spørs det og om jeg har råd til 2.35:1 oppsett

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde heldigvis beregnet lånet litt feil, i positiv favør kino innmat. Dali SWA15 ble solgt på 20 sekunder, så da er den ute av huset, og ny sub blir...... JMLab Utopia Be :-)
    "I samme slengen" så byttes mine sr800 med 1000be surround høytalerne. :-)
    Og hos meridian861 så ligger vp50 å venter på meg.
    Har også nettopp hatt besøk av BEF fra forumet i huset. Han skal gjennom det nye firmaet til Akto(?) hjelpe meg, som har 10 tommeltotter, med å sette opp demping og akustikk i det nye rommet.
    Da tror jeg jaggu jeg er snart i mål på utstyrsfronten, dog fortsatt noe mer som skal inn :-)

Side 8 av 44 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •