Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 122 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg

Hei, tenkte jeg skulle starte en tråd på hjemmekinoen min, da jeg sikkert trenger litt hjelp underveis.
    Litt om meg selv: Er en gutt på snart 40 år og har drevet litt med hjemmekino i noen år, men ikke noe skikkelig oppsett, da jeg ikke har hatt hus som har passet til dette. Har hatt det meste fra Kenwood laserdisc, via Kirksaeter HT, Mirage, EAD Powermaster 2000, Chiro og bygd et par subber og noen HT selv.
    Har fulgt med litt her på AVforum og jeg må si det er et meget bra forum med masse info og hjelp til hva det måtte være.
    Har enda ikke fått huset jeg skal ha kinoen i, men nå er det bare 1 uke igjen til jeg kan begynne å kose meg:-)
    Utstyret står koblet opp hjemme hos madamen i blokkleilighet, men det er ikke særlig optimal plassering, så lyden er så som så.
    Har laget et første utkast på AVforum.no - Mor10's hjemmekino på hvordan jeg ser for meg oppsettet.

Lager en liten liste for meg selv over personer fra forumet som har vært på besøk:
    Scrooge
    Flageborg
    8x12Tom
    peram
    Gwandarion
    devilej
    Frode(Acoustic Tuning)
    homecinema (hjulpet med graving og slegging i ny kino)
    Gary7
    Counterpointer
    Sannax
    MrMiyagi

Oppdateringer:

22.06.2006: Lagt inn bilder av Biljardsalong, spesiell lampe, prosjektor, m.m.
    26.01.2007: Kalibreringshjelp fra Flageborg
    08.02.2007: Test av cd-spillere
    18.02.2007: Nyåpning av kinoen i ny drakt
    04.04.2007: Utskiftinger på gang
    18.04.2007: Denon AVR-3806 i hus
    20.04.2007: Et sett B&W Matrix 802 til i hus - DIY senter starter
    21.04.2007: DIY senter testet
    28.04.2007: Bilder av STOR HTM DIY center
    27.06.2007: Micromega valgt som cd-spiller etter TEAC-settet
    10.07.2007: Jojo-strøm og ny preamp?
    11.07.2007: Jojo-strøm borte:-D
    06.08.2007: DEQX og nye forsterkere på gang
    18.08.2007: Bilder av diverse DIY
    03.09.2007: Ny kino?
    26.10.2007: Kinobygging startet!
    19.03.2007: Kinobygg ferdig - bassfeller lages
    06.04.2008: The Almighty på plass
    13.05.2008: Nye bassfeller på plass
    10.06.2008: 25kg DAC på plass
    03.07.2008: Going Full HD - Yamaha RX-V663, Samsung BD-P1500 og Dreamscreen lerret
    21.01.2009: Nirvana kom på besøk
    22.11.2009: Full ombygging av frontvegg
    18.01.2010: Ny processor i hus Onkyo PR-SC5507
    03.02.2010: Subkalibrering - Svanå V-6'ere i hus
    25.03.2010: Logger ut og takker for meg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen tips?

Starter like godt med et par utfordringer:
    A. Sitter nå med 2 stk. Sunfire effektforsterkere. En Cinema Grand Signature med 5x400w og en Cinema Grand 5x200w. Har 6 høyttalere + 2(3) subber. Hadde tenkt å bruke B&W Matrix 802 i front, B&W Matrix 804 som center og en singel bakhøyttaler og Mirage som surroundhøyttalere da jeg liker spredningen på disse veldig godt. Hvordan bør jeg koble dette? Alle HT kan bi-wires og bi-ampes.
    Jeg har flere alternativer:
    1. Bi-ampe frontene med 2x400w, bi-ampe center med 2x200w, bi-wire 400w til back surround og bi-wire 200w til surround.
    2. Bi-ampe frontene med 2x200w, bi-ampe center med 2x400w, bi-wire 400w til back surround og bi-wire 400w til surround.
    Andre forslag?
    B. Skjuling av kabler: Kunne godt tenke meg å skjule HT-kablene i veggen, men det tar litt plass med bi-wiring og evnt. bi-amping. Har noen lagd en "kasse" av tre f.eks. hvor man kan trekke kabler og evnt. sette på høyttaler-terminaler på utsiden av kassa for tilkobling. Må ha plass til 3 sett HT-kabler, 2 sub-kabler og 2 strømkabler. Vil disse skape problemer for hverandre med støy? Noen tips?
    C. Automatiske gardiner og opptrekk av lerret: Vil gjerne lage noe fancy med tanke på gardiner og lerret. Har noen noe erfaring med el-motorer til gardiner og lerret. Tenkte jeg skulle ha et "opptrekks"-lerret, da jeg har skråtak og kunne tenke meg å få "boksen" til lerretet i bunn og trekke det opp til taket på hver side i skråtaket. Noen hint til leverandører/DIY-prosjekter/tips-sider.
    Kommer nok mer etterhvert...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første test

Hadde innvielsesfest i den nye kåken i helgen og fikk akkurat satt opp kinoen natten før. Prosjektoren er plassert på et lite bord altfor nærme skjermen, høyttalere og forsterkere er stablet opp uten mål og mening, men det ble nå en demo allikevel. Fikk målt opp avstand og målt ca like høy lyd på alle høyttalerne, og det ble ikke så verst. Subbene dunket i vei med litt risting og både front og bakhøyttalere var omtrent der de skulle. Etter et par pils måtte vi guffe på litt og jeg tror ikke det skal stå på lydtrykk der oppe. Kompisene var mest interessert i Panasonic-prosjektoren og vi fikk prøvd litt forskjellig filmer a la Cat Woman, Pink Floyd live, Ice Age, m.m. 2 av de 3 som var på demoen kommer antagelig til å kjøpe PJ:-D . Blir litt oppussing av bad denne uken og kjøkken neste uke, men etter det blir det litt kos i kinoen med kalibrering av HT og PJ.
    Fikk i dag tidlig levert både stikkontakter og kabelkanaler i furu. Ser veldig bra ut. Blir deilig å få skjult alle kabler der oppe. Blir litt med 6.2 oppsett.
    Bilder kommer om en stund.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibrering av lyd

Har endelig fått en kveld for meg selv med lydmåler og regneark fra lsound.
    Her er foreløpige sinuskurve for bassen i anlegget. Har satt delefrekvensen til 40Hz og "Enhanced Bass", da jeg ikke fikk subbene til å spille ved 20Hz og 40Hz. Dvs at nå spiller frontene helt ned og subbene er med opp til 160Hz. Har fortsatt masse esker og rot stående overalt i loftstua enda. Farger nok lyden en del.
    Noen kommentarer?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt oppdatering

Litt oppdatering!
    Kinoen begynner nå å ta litt form:
    Har fått lagt inn en ekstra 16A strømkurs i tillegg til 2 stk 10A.
    Montert lysskinne i taket og fått skjult kabler (både component og HDMI) til prosjektor. Sliter litt med at kabelgangene for skjuling av kabler er litt for lyse i forhold til resten av treverket, men kan sikkert lakke/behandle lokket slik at de passer bedre inn.
    Kjøpt inn en Tandberg 4025 cd-spiller som ga anlegget et skikkelig løft. Se diskusjon her: Tandberg 4025.
    Lagd egne XLR Supra DAC signalkabler. De fjernet all støyen i høyttalerne. Har litt problemer med summing i Sunfire Theater Grand processoren, og det ble heldigvis borte med disse kablene.
    Skal lage 3 sett til for center og bakhøyttalere.
    Gjort en avtale på å kjøpe en B&W Matrix HTM center til som skal henge over lerretet. Er ikke fornøyd med en liggende 804 i front, og liker lyden av HTM veldig godt, men den er litt spinkel i forhold til resten av HT. Satser på at en til vil hjelpe på dette. Ellers så er alternativet kanskje dette: Bygge om Matrix 804.
    Montert et SVS element i XTZ-subben min og fikk mye bedre respons i de laveste frekvensene. Se bilder, etc. her: SVS element i ZTZ sub. Har tinget på et element til og skal montere i den andre XTZ-subben også.
    Byttet ut lerret med et Beamax 170cm med svart boks, ikke fått testet enda.
    Kommer tilbake med bilder når jeg får ryddet litt der oppe. Må ut og montere garasjeport nå Skuller gjerne hatt litt mer tid til kinoen, men å flytte i hus krever litt annet også...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingenting å si på utstyrslisten din ihvertfall, den er jo utrolig bra!
    Men bilder er jo bestandig morsomt da,

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder, ja

Det er foreløpig litt kaos der oppe og jeg har ikke lyst til å legge ut noe før det blir litt orden og ikke alt henger og slenger
    Satser igjen på å få gjort en del i løpet av uken.
    Kanskje det dukker opp noe til helgen?

-Morten

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabling og Center

Har nå satt tilbake den gamle HTM centeren, og den spiller bedre enn en liggende 804, helt klart. Blir moro å prøve med en til over lerretet.
    Byttet ut alle Netthandelen-kabler med noen "ordentlige" kabler fra Audioquest. Synes jeg får mere bass og flere detaljer, så det er nok litt forskjell på kabler også, føler jeg.
    Bruker nå en LG RH188H som DVD-spiller. Den sender 576i til prosjektoren og virker som det blir vel så bra bilde som med OPPOen.
    Neste blir nå å bytte ut Miragene bak og sette inn Matrix 804ene der, så burde det bli litt mer helhet i lydbildet.
    Hmmm.....
    hva skal jeg da gjøre med Miragene? Zone 2 til høyttalere ved biljardbordet kanskje? Har ikke lyst til å strekke kabler helt bort dit, men vi får se.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra utstyrsliste. Gleder meg til bilder!!!
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabelsalat

Noen som har tips til kabelsalaten bak et rack?
    Med 2 xboxer, DVD, CD, kabel-tv boks, Processor og 2 effektforsterkere ser det helt på trynet ut der.
    Prøver ihvertfall å legge strømkabler på tvers av signalkabler, men det er ikke helt enkelt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XLR-kabler

Har bestemt meg for å gå for XLR rund baut til alle kanalene, da disse er utrolig på å sile ut støy. Processor og effekter er begge fullbalanserte og summingen jeg har i processoren forplantet seg ikke videre til effektene som før.
    Har noen forsøkt å legge XLR-signalkabler og høyttaler-kabler i samme kanal?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilder

Da har jeg oppdatert minhjemmekino med litt bilder.
    Ikke verdens beste kamera, men jeg skal ta noen ordentlige bilder med APS-kameraet når jeg blir litt mere ferdig.
    Ta gjerne en tur innom på linken nedenfor og si litt om hva dere mener om kinoen.
    Begynner å låte ganske bra nå, men det er fortsatt en del jobb med plassering av høyttaler, spesielt bak. Skal også måle litt med RoomEQWizard, da jeg synes det er noe galt/mangler et eller annet mellom mellomtone og diskant et sted. Fortsatt kalibrering av sub blir vel også en del av hobbyen etterhvert. Virker som jeg må flytte sofaen litt framover for å få mest mulig bass-respons. Skal slenge på PSB-suben bak sofaen og se hva som skjer da:-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo skikkelig bra ut dette Ingen grunn til å ikke vise fram denne kinoen nei.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatering

Lagt til Tandberg-spilleren i utstyrslista.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Takk for det pahf, begynner å ta form nå:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mer XLR

Har loddet 3 kabler til, så nå har jeg til alle effekt-kanalene, men det er fortsatt høylytt summing i subbene fra processoren. Må kanskje prøve et nett-filter eller noe sånt. Har forsøkt å koble ut strømmen på alle de andre komponentene og kabler, så det virker som det er selve processoren selv som skaper denne støyen.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt ikke ueffen kino! Ingenting som slår projektor på størrelse kontra pris, og Panasonic er jo av de bedre. Gode greier

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakhøyttalerne

Takk for hyggelig kommentar, Perminator. Fått hevet 804ene(bakhøyttalerne) ca 30 cm fra gulvet og det låter veldig mye bedre. Står nå litt over ryggen på sofaen og de spiller mye bedre enn de gamle Miragene. Likte Miragene veldig godt, men de må nok gi tapt for B&Wene

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer egentlig et slikt skråtak på akustikken?
    Er det en god ting eller en dårlig ting?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Hvordan fungerer egentlig et slikt skråtak på akustikken?
    Er det en god ting eller en dårlig ting?
    De fleste sier at det skal være en god ting, da man helst ikke skal ha symmetri i rommet. Virker som det var ganske enkelt å plassere subbene ihvertfall. Litt av utfordringen har vært å få plassert front-høyttalerne riktig i forhold til hvor nær skråtaket de kommer og hvor bredt man må ha de for å få et riktig lydbilde. Med nåværende plassering synes jeg musikerne er utrolig godt plassert på scenen foran meg. Tydelig å "se" hvor musikerne befinner seg når man lukker øynene. Har ikke hatt anlegget i andre rom enn dette, så jeg har ikke noe å sammenligne med(bortsett fra i blokka hos madamen, hvor det ikke var så populært å spille på noe særlig). Er ihvertfall veldig godt fornøyd med lyden nå:-D

Side 1 av 122 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •