Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 2435
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan du forklare hva du mener med "mer egen-kontroll på dempingen", når det gjelder vanlig scenemolton, kontra den tynnere utgaven. Er det ved trekking av glatte harde flater, der du egentlig ønsker full refleksjon øverst oppe i diskantområdet du snakker om da eller?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Kan du forklare hva du mener med "mer egen-kontroll på dempingen", når det gjelder vanlig scenemolton, kontra den tynnere utgaven. Er det ved trekking av glatte harde flater, der du egentlig ønsker full refleksjon øverst oppe i diskantområdet du snakker om da eller?
    Det er ikke så dramatisk som det høres ut, men scene-molton er vel lagd for å dempe diskanten litt på scener, etc. Deco-molton er tynnere og slipper da igjennom mer av diskanten, slik at den ikke blir så dempet overalt. Gir meg mer frihet til å bruke litt av klangen i rommet.

Dette er kun teori etter lesing på nettet, så hvordan forskjellen er i praksis har jeg ikke testet ut. Det er ikke sikkert det er mye forskjell når moltonen er strekt uansett.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW: Ser det har blitt ordentlig mørkt hjemme hos deg - heftig med så full lyskontroll

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det er ikke så dramatisk som det høres ut, men scene-molton er vel lagd for å dempe diskanten litt på scener, etc. Deco-molton er tynnere og slipper da igjennom mer av diskanten, slik at den ikke blir så dempet overalt. Gir meg mer frihet til å bruke litt av klangen i rommet.

Dette er kun teori etter lesing på nettet, så hvordan forskjellen er i praksis har jeg ikke testet ut. Det er ikke sikkert det er mye forskjell når moltonen er strekt uansett.
    Hmmm, så dvs at man får litt mer luft i de øvre toner og ikke så klaustrofobisk lyd som man kan oppleve i et rom som er for mye dempet? Høres enkelt og genialt ut! 8)

Og at man får mer lyskontroll er jo ingen bakdel! Har du forresten strekt deco-molton over rammer med rockwool plater bakom? Kan se slik ut...

(Ser litt mer detaljer i bildene nå som solen har gått ned og ansikontrasten på pc-skjermen har gått opp! :lol

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hmmm, så dvs at man får litt mer luft i de øvre toner og ikke så klaustrofobisk lyd som man kan oppleve i et rom som er for mye dempet? Høres enkelt og genialt ut! 8)

Og at man får mer lyskontroll er jo ingen bakdel! Har du forresten strekt deco-molton over rammer med rockwool plater bakom? Kan se slik ut...

(Ser litt mer detaljer i bildene nå som solen har gått ned og ansikontrasten på pc-skjermen har gått opp! :lol
    Jeg har rammer rundt hele rommet og valgt ut hvor jeg vil ha demping etter plassering av høyttalerne. Bak rammene er det et reisverk med 2"x4" med cc 60cm.
    Og hele taket er dempet med forskjellig tykkelse fra 10cm Rockwool foran til 3cm fra midten og bakover, da takbjelkene er 30 cm høye og lydmessig ble det ikke noe godt resultat uten demping.

Kjempedeilig med rammer man kan ta ut og sette inn demping akkurat der man vil uten at noe synes.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stilig!
    noe sier meg at neste oppgradering blir ny senterkanal

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh... dette så jo knall ut!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

Jeg vil nok kanskje tro at forskjellen i dempeeffekt er marginal, men at deko-molton kanskje er noe lettere å jobbe med. Hvordan er den med tanke på lystetthet?
    Det er kanskje mulig å invitere seg selv over til Nittedal en dag? Det kunne vært spennende å høre hvordan dempingen din fungerer. Hos meg valgte vi (NorCin) å ikke dempe taket, og det må jeg si har fungert fantastisk bra. Tror liksom vi har funnet en perfekt balanse mellom demping, og overdemping. Jeg er derfor noe nysgjerrig i forhold til hva du har kommet frem til i ditt rom.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nok kanskje tro at forskjellen i dempeeffekt er marginal, men at deko-molton kanskje er noe lettere å jobbe med. Hvordan er den med tanke på lystetthet?
    Det er kanskje mulig å invitere seg selv over til Nittedal en dag? Det kunne vært spennende å høre hvordan dempingen din fungerer. Hos meg valgte vi (NorCin) å ikke dempe taket, og det må jeg si har fungert fantastisk bra. Tror liksom vi har funnet en perfekt balanse mellom demping, og overdemping. Jeg er derfor noe nysgjerrig i forhold til hva du har kommet frem til i ditt rom.
    Bare å si fra hvis du har lyst til å ta en tur, Gorm:-D

Det henger en HD-1 i taket hos meg som ikke er kalibrert også:wink:

Rommet er nok forholdsvis mye dempet, og det er uvant for mange som er på besøk. Synes selv at ting sitter der det skal nå.

Trenger litt tilbakemeldinger på lyd og bilde, så er det noen som har lyst til å komme på besøk, så si fra.

Solgte Rotel RSP'en i går, så det er litt dårlig med film-lyd til Yamaha'en dukker opp.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fine bilder
    Skal si du har fått det bra i kinoen no !

Såg faktisk ut som en kinosal og Skal bli morro å komme på demo en gang og høre hvordan det er.

Lurte på om eg kunne hengt de grå dempeplatene eller bilteppe/trekk/høytalerteppe i taket for å få vekk ekko ?

Fikk satt opp 6 akustikkplater igår etter eg laget rammer og det hjalp veldig på ekko og bass fra 1.5meter og ned. Hjalp litt på å temme diskanten og, men tror det har mye å si att det enda er MASSE ekko fra taket

Klapper eg med hendene under 1.5 m hører eg nesten ingen ekko, klapper eg over 1.5 m hører MYE ekko.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Veldig fine bilder
    Skal si du har fått det bra i kinoen no !

Såg faktisk ut som en kinosal og Skal bli morro å komme på demo en gang og høre hvordan det er.

Lurte på om eg kunne hengt de grå dempeplatene eller bilteppe/trekk/høytalerteppe i taket for å få vekk ekko ?

Fikk satt opp 6 akustikkplater igår etter eg laget rammer og det hjalp veldig på ekko og bass fra 1.5meter og ned. Hjalp litt på å temme diskanten og, men tror det har mye å si att det enda er MASSE ekko fra taket

Klapper eg med hendene under 1.5 m hører eg nesten ingen ekko, klapper eg over 1.5 m hører MYE ekko.
    Har du teppe på gulvet? Du bør også ta førsterefleksjonene på gulv.

Prøv det tykkeste av det du nevner i taket. Det kan også være ekko fra bakvegg du hører, alltid vanskelig med akustikk-ting!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til wotg og RuneW:-D

Synes du ikke senteren matchet? Neida, er litt liten ja. Men den lille rakkeren spiller ikke så verst til å være såpass liten. Tåler trykk på opptil 200watt, men er en dårlig match til S-1ene:-D

Har noen planer angående senter en gang utpå høsten, så vi får se hva som skjer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har solgt en Parasound HCA-2205AT til en kar oppe i nord.

Når han endelig har fått den, så vil den ikke slå seg på. Den viser "AC Power" i displayet så den har strøm, men switcher ikke til "Standby" og "1 2 3 4 5" når bryteren slås på.

Den har ikke en switch for om man skal bruke Trigger eller ikke som de nyere Parasoundene, så det er noe rart her.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Ja fikk bare testet litt igår kveld. Men på bakveggen står det en rørsub på hver side også satt eg platene over subbene på skrå. Så hele bakveggen er på en måte dempet.

Døropningen er helt open og lyden sprer seg når den kommer ut av rommet vil eg tro.

Det er teppe på gulvet fra frontene og til sofaen.
    Ville det funket med så lydisolasjon man bruker i båt/bil som de selger på biltema. De er enkle å montere pga tapen på baksiden.

Eller vil de grå dempe(platene) vere bedre pga eggekartong formen ?

Du burde fått testet den en Electra CC901 senter på den earthquaken og høre om den er god nok match til Pioneerene. Den var ivertfall god match til Matrix 802 eg hadde i mine ører

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Ja fikk bare testet litt igår kveld. Men på bakveggen står det en rørsub på hver side også satt eg platene over subbene på skrå. Så hele bakveggen er på en måte dempet.

Døropningen er helt open og lyden sprer seg når den kommer ut av rommet vil eg tro.

Det er teppe på gulvet fra frontene og til sofaen.
    Ville det funket med så lydisolasjon man bruker i båt/bil som de selger på biltema. De er enkle å montere pga tapen på baksiden.

Eller vil de grå dempe(platene) vere bedre pga eggekartong formen ?

Du burde fått testet den en Electra CC901 senter på den earthquaken og høre om den er god nok match til Pioneerene. Den var ivertfall god match til Matrix 802 eg hadde i mine ører
    De platene med aluminiumsfolie vil sannsynligvis ikke dempe diskanten, så jeg ville gått for "eggekartong"-løsningen:-D

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, blir det vel slikte "plater" i hele taket om eg har råd :/ Så bare kjører eg dobbelside tape eller stifter de opp med stiftepistol :twisted:

Burde eg hatt 2 akustikkplater til på sideveggen med de første eller er det nok med de 6 tror du ?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe formening til 4 stk Velkommen til Mono AS ?

Akustikk man snakker
    YouTube - How to Set Up and Treat a Listening Room

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, blir det vel slikte "plater" i hele taket om eg har råd :/ Så bare kjører eg dobbelside tape eller stifter de opp med stiftepistol :twisted:

Burde eg hatt 2 akustikkplater til på sideveggen med de første eller er det nok med de 6 tror du ?
    Du trenger ikke å dekke hele taket, men gjerne en god og stor firkant i førsterefleksjonene.

Det finnes 2 førsterefleksjoner fra hver høyttaler mot side vegg. Den første er fra f.eks. høyre høyttaler til høyre sidevegg(regner med at det er den du har tatt nå?), så finnes det en til fra høyre høyttaler til venstre sidevegg - altså tvers over rommet - i veggen - og mot lytteposisjon. Ofte trenger man ikke å ta denne, men hvis det er veldig nakent i rommet kan det være en fordel å prøve det.

Har også med fordel noen steder dempet også taket rett over lytteposisjon, så det kan prøves for å få et litt roligere lydbilde.

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kinoen ble virkelig lekker Mor10!
    Godt å se at alt arbeid og slit førte fram til et sånt fantastisk bra resultat.
    Kan tenke meg at du muligens en av de som håper på masse godt innevær (kinovær) fremover

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe formening til 4 stk Velkommen til Mono AS ?

Akustikk man snakker
    YouTube - How to Set Up and Treat a Listening Room
    Mener Akto skrøt litt av disse Mirage kubene. Tror de vil fungere veldig bra i rommet ditt.

Side 81 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •