Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Going full HD!

Da er en enkel Yamaha RX-V663, Samsung BD-P1500 og nytt, litt mindre Dreamscreen lerret bestilt:-D

Skulle være godt sikret på HD signalkilde med Samsungen og Toshiba HD-EP30. Yamaha'en blir en midlertidig preamp som sagt tidligere. Lerret skal flyttes litt nærmere lytteposisjon og frontvegg skal dekoreres litt spesielt for å ha noe å hvile øynene på i stereo-modus:-D

Frontene skal justeres på(igjen), da lyden sitter som spikret hvis jeg legger setet litt bakover og hever overkroppen litt. Snart er de tilbake der jeg begynte med en tilfeldig plassering første gangen. Har forsøkt å dra de litt ut, til siden, inn mot midten, prøvd 3-meters regelen for time-alignment i buen på høyttaleren og vinklet de alle mulige veier. Første-intuisjonen på plassering ser ut til å fungere best.

Har en litt artig opplevelse innimellom: Noen ganger så virker det som lyden fra instrumenter flytter litt på seg når f.eks. en fiolin eller piano spiller noen lyse og noen lave toner. Noen som har vært borte i det?

Lurer på om det er ørene mine som spiller meg et puss eller om det er innspillingene som gjør det, eller eventuelt at høyttalerne ikke er helt korrekt plassert.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du skrive hva du synst om Yamaha'en med en gang du får den.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Lerret skal flyttes litt nærmere lytteposisjon og frontvegg skal dekoreres litt spesielt for å ha noe å hvile øynene på i stereo-modus:-D
    Dette høres interessant ut! Blir spennende å se hva slags ideer du har rundt dette, siden jeg har tenkt på det samme.

Har en litt artig opplevelse innimellom: Noen ganger så virker det som lyden fra instrumenter flytter litt på seg når f.eks. en fiolin eller piano spiller noen lyse og noen lave toner. Noen som har vært borte i det?
    Mener å ha lest ett eller annet sted at dette er et psykoakustisk fenomen, men er ikke 100% sikker. Egentlig ikke 40% sikker en gang...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Da må du skrive hva du synst om Yamaha'en med en gang du får den.
    Den er grei!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    1. Dette høres interessant ut! Blir spennende å se hva slags ideer du har rundt dette, siden jeg har tenkt på det samme.

2. Mener å ha lest ett eller annet sted at dette er et psykoakustisk fenomen, men er ikke 100% sikker. Egentlig ikke 40% sikker en gang...
    1. Blir ihvertfall noe utenom det vanlige kan jeg si:-D

2. Føler meg litt psyko når jeg hører dette ja Litt spesielt, men kanskje flytting av høyttalerne retter litt på det.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal vi nok klare å få til.

Tror det er like greit at du sier i fra en dag det passer for deg :-D
    Godt forslag. Bortsett fra mandag(er) så er jeg ganske fleksibel for tiden. Har 3 uker ferie fra helga, men skal bort bare siste uka.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Going full HD!

Da er en enkel Yamaha RX-V663, Samsung BD-P1500 og nytt, litt mindre Dreamscreen lerret bestilt:-D
    Blir HD lyd også nå da :-D

Blir interessant å høre hva du synes om 1500'n. Jeg er veldig godt fornøyd med min 1400. Den har fungert helt utmerket. :-D

Hva? :shock: Mindre lerret...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, det blir koselig.
    Jeg skal love å komme innom begge to, selv om jeg er glemsk og opptatt.
    Jeg beklager at jeg aldri dukket opp Håvard.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det gnager meg skikkelig fortsatt... Neida, no sweat! Du får bare stikke innom når det passer. Jeg er som sagt stort sett hjemme framover nå.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Hva? :shock: Mindre lerret...
    Morten er en utrolig hyggelig, kar men når det gjelder lerret er han ikke helt..................

Jeg er sikker på at han kommer til å angre når han tenker tilbake på 2.35 i hele bredden mellom høytalerne. Men foretrekker han "reise tv" str, så er det jo han som bestemmer :roll:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Right... mens du ER helt.......... når det gjelder størrelse på lerret...:wink:

(tror ditt motto ang. lerret er "bredde på rom = bredde på lerret" )

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruker ikke noe særlig mer av lerretet nå enn det jeg har bestilt, jo!

Blir litt knotete å komme ut og inn bak lerretet og dra gardiner fram og tilbake hele tiden, og i og med at første rad ikke er noe særlig mer enn 3 meter i fra lerret, så er vel 235cm bredde nok tenker jeg:-D

For meg ihvertfall - vet at andre er litt gale på den fronten

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Right... mens du ER helt.......... når det gjelder størrelse på lerret...:wink:

(tror ditt motto ang. lerret er "bredde på rom = bredde på lerret" )
    Du tar totalt feil

motto er ; bredde på rom, minus bredde på fronthøytalere = bredde på lerret !

Men selvsagt i en perfekt verden, hvor en hadde AT lerret, eller ikke trengte å få plass til fronthøytalere, DA ville "bredde på rom= bredde på lerret" vært riktig......

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :For meg ihvertfall - vet at andre er litt gale på den fronten
    "ha ha he he ho, de gærne har det godt" :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjett om det ble dårlig vær i helgen:-D

Slapp å begynne på utearbeidet, så da ble det full omorganisering i kinoen

Nytt lerret er hengt opp og jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Hadde litt andre planer angående lerret, men da herremannen Scrooge dukket opp med "verdens største lerret" for en tid tilbake måtte jeg bare si ja takk til det. Lerretet da var på ca. 3.8 meter i bredden og det har vært moro å teste både 2.35:1 og kjempestort 16:9 på dette. Tusen takk nok en gang til Scrooge og Counterpointer for lerret og testing av prosessor/anamorfisk linse:-D

Men, den opprinnelig planen var egentlig å henge lerretet på en bjelke nærmere lytteposisjon, slik at det vill falle ned rett over fronten på center og fronthøyttalere. Med det store lerretet til Scrooge, måtte det komme ned bak frontene og jeg har dratt gardiner fram og tilbake for maskering hele tiden, samtidig som maskering oppe ikke var så lett å få til med en høyde på 1.99m på den hvite delen av duken i 16:9 format:shock:
    Bredden på 3.8m gjorde også at jeg hadde problemer med å komme rundt det og bak til den falske veggen i front.

Handlet inn et Dreamscreen V2 på 2.34m bredde i forrige uke og nå kommer det ned akkurat der jeg vil ha det, samtidig som jeg hår fått justert inn prosjektoren til å fylle ut hele lerretet. IR-øye for fjernkontroll er montert og det eneste som mangler er å få programmert noen makroer for å styre alt sammen samtidig. Dette blir ikke før jeg får inn Yamaha'en som pre med programmerbar fjernkontroll.

Fikk også montert opp 6 stk. sorte Benno cd-søyler fra IKEA og 2 stk. kommoder fra samme firma. Kommodene fantes kun i brunsort, og jeg er ikke helt fornøyd med det, men vi får se senere om jeg maler eller bytter de. Har også fått ryddet bort alle cd'er/DVD'er/verktøy/ekstra kabler/etc., og det ble skikkelig flott der nå, hvis jeg må si det selv:-D

Etter at jeg satt inn alle bassfellene i front, så forsvant litt av fokuset i øvre mellomtone/diskant, men jeg ventet med å gjøre noe med dette til jeg fikk opp de ovennenvnte remediene fra IKEA og magefølelsen min fungerte igjen. Ved plassering av disse cd-søylene/kommodene rett til siden for lytteposisjon så kom mellomtone/diskant på plass igjen og det låter bedre enn det noengang har gjort der nede på stereo. Meget bredt lydbilde og god klang bakover rundt lytteposisjon, med enda mer fokus. Har ikke testet på film enda, men har ikke savnet så mye der.

Da begynner kinoen utseendemessig å ligne på det jeg hadde tenkt til å begynne med og skal ikke se bort fra at det dukker opp noen bilder om ikke lenge (Bare det gode kino-været holder seg).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok noen raske bilder i dag uten altfor mye innstillinger og dill:

Fronten med bitteliten center fra Earthquake:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_fronten3-jpg

Godstolene med bassfeller under bakerste rad:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stoler_forfra3-jpg

Stolene fra siden med cd-hyller og kommode til alt rasket:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stoler_siden3-jpg

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klasse!
    Dette ble kjempe bra Morten!
    Tror jeg må ta turen til Nittedal snart.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Klasse!
    Dette ble kjempe bra Morten!
    Tror jeg må ta turen til Nittedal snart.
    Takk for det!

Bare å ta en tur over høgda når det passer, Pixel

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skikkelig bra Mor10! :-D

Så veldig gjennomført og koselig ut, du får nok filmfølelsen der tipper jeg!

Hva har du på veggene? Tapet eller Molton? Vanskelig å se når veggen er så mørk...

(Ja pisk meg bare, jeg har ikke lest alle 80 sidene av hjemmekinotråden din :roll

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Skikkelig bra Mor10! :-D

Så veldig gjennomført og koselig ut, du får nok filmfølelsen der tipper jeg!

Hva har du på veggene? Tapet eller Molton? Vanskelig å se når veggen er så mørk...

(Ja pisk meg bare, jeg har ikke lest alle 80 sidene av hjemmekinotråden din :roll
    Takk Vincent_vega!

Det står på side 41, neida, skjønner at du ikke gidder å sjekke gjennom hele tråden:-D

Det er Deco-molton og ikke vanlig Scene-molton, da Deco'en er tynnere og slipper igjennom nesten all lyd og gir mer egen-kontroll på dempingen.

Side 80 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •