Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 65

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 65 av 122 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 ... SisteSiste
Viser resultater 1,281 til 1,300 av 2435
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hahaha!

Godt å få litt ferie, så man kan pusse opp litt hjemme:-D
    Typisk nok var det mitt forslag å pusse opp gangen, så jeg har jo bare meg sjøl å takke!:?

Er hjemme, så bare kom å hent DAC´en.

Btw; du kan jo ta med deg madamen inn da vettu! ;-)

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Det kiler i magen når jeg ser kinoen din Morten!

Dette blir veldig lekkert!! Masse spennende utstyr, og masse demping rundt om!

Hvordan spillte det første gangen?

A.
    Takk for det:-D

Første gangen hørtes det helt fantastisk ut, men det var nok mye gleden av å få ting på plass

Etterhvert så ble bassproblemet mer og mer framtredende og jeg må få stabilisert frekvensene fra 10-200Hz. MYE dypbass rundt 20Hz, så her er det fare for å lage en skikkelig kurve fra 20-80Hz. Toppen på 20Hz ligger på oppunder 100dB når resten ligger på rundt 75dB

Jeg gikk bort fra opprinnelig plan med åpne bjelker i taket, da det ble seendes litt rart ut. La inn 30mm (50mm i førsterefleksjonene) aksutikkplater i hele taket og det hørtes OK ut til og begynne med, men det ble for lite klang av dette. Nå er platene fjernet og det ser ikke pent ut i taket, men det årnær sæ etterhvert.

Hadde også i designet tenkt å skrå av alle vinklene i taket langs spilleretningen, men skrinla det når jeg la platene i taket.

Ser ut til at det jeg tenkte først, er den beste løsningen.

Begynner med et par store bassfeller i hjørnene foran i morgen, og fortsetter med trekantede kasser langs taket, dersom det er nødvendig. Lager trekantene med samme prinsipp som basskassene over, bare med et større hulrom innvendig.

Blir spennende å se om de funker som planlagt.

Målinger og bilder kommer i morgen, når første felle er ferdig og testet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Typisk nok var det mitt forslag å pusse opp gangen, så jeg har jo bare meg sjøl å takke!:?

Er hjemme, så bare kom å hent DAC´en.

Btw; du kan jo ta med deg madamen inn da vettu! ;-)
    Må jo ta noen sånne sjauer innimellom for å sanke litt poeng da

Har fått testet DAC'en litt nå:

Standard oppsett: Marantz CD til Rotel RSP 1068 og til Oberon-blokkene, standard RCA hele veien.

DAC-oppsett: Digitalt fra Marantz CD til Bencmark DAC-1 med coax, balansert videre til Oberon-blokkene uten forforsterker.

Førsteinntrykket var at det var litt merkelig lyd fra DAC'en, men det fant jeg fort ut av. Dette er en proff DAC, og de har da byttet om Left - Right på baksiden på de balanserte utgangene. Sett forfra så står Left på høyre side og Right vice versa!

Etter det ble alt meget bedre og jeg synes jeg hørte mere detaljer, men ved kobling tilbake til Standard oppsett, så var det allikevel ikke så mye forskjell. Switchet tilbake til DAC-oppsett, da jeg mente det var noe som var forskjellig. På samleCD'en jeg har fra Stockfish Records er det en låt som svinger rimelig bra med et godt bassdriv. Kan ikke sette helt fingeren på hva forskjellen var, men med DAC'en satt jeg og digget mer og ting føltes mer riktig rytmisk og korrekt driv.

Dette må forskes litt mer på før jeg kan dra noen konklusjoner.

Hensikten med testen var å prøve å koble bort surround-processoren, da jeg mente den gjorde noe med lyden i stereo i forhold til en dedikert pre.

Skal etterhvert teste en Krell KRC-3 også, for å teste om den gjør noen forskjell.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så bra, da rakk du jo å teste litt DAC allikevel!:-D
    Blir uansett spennende å høre om det er noen større forskjeller hos deg enn hva som er tilfellet her!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har dagen gått med til å bygge en bassfelle, noe jeg aldri verken har gjort selv, eller sett hos noen andre

Her starter vi ut med å lage rammen på 1,5"x8":

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_startbassfelle-jpg

Forborring er viktig for å skape tettest mulig boks:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_forborring-jpg

Da er ramme ferdig:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_rammaferdig-jpg

Plassering av støtter for Rockwoolen innvendig (ca. 1 til 1,5 tommer fra frontplate, i mitt tilfelle har vi valgt 1,5"):idea: :

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_plasseringst-tter-jpg

Og slik festet vi Rockwoolen på baksiden:idea: :

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_festebakrockwool-jpg

På forsiden vil det da bli seendees sånn ut:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_festeforanrockwool-jpg

Liming av alle sammenføyde deler er også viktig for en tett kasse:idea: :

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_liming-jpg

Blir noen skruer:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_skruer-jpg

Siste skrue på vei inn:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_sisteskrue-jpg

Og sånn blir det ferdige resultatet av en enkel bassfelle:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_felleferdig-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen raske målinger viser følgende resultat før og etter:

Lilla: før
    Gull: etter

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-grafmedogutenbassfelle-jpg

Må nok inn med en til, før jeg tar de endelige målingene.

Det som er litt moro med en slik kasse, er at man kan tune rommet bare ved å vri litt på den.

Blir nok å bygge en til på langfredag (altfor kaldt å være ute i solen nå om dagen):-P

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en kjempetakk til Gary7 for hjelp i dag:grin:

Går en del raskere når man er 2 og det hadde ikke vært mulig å bære inn denne kassa alene, da den veier litt og er forholdsvis uhåndterlig....

Vi sees i morgen for litt tuning i kinoen din!

Tar med PC, effektforsterker, Radioshack, bassfellene og cd'er. Noe mer jeg har glemt?

Har du nok signalkabler til effektforsterkeren?

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, tilbake i egen kino etter en bedre middag med fruen på restaurant i Lillestrøm. I kinoen ble HD-DVD ver. av Oceans Thirteen satt på. Morsom og lett underholdning, med diverse innslag av Hollywoods versjon av IT-verdenen. Alltid like hysterisk bra med "dataeksperter" som kan hacke seg inn i FBI's systemer på 2,34 sekunder.

Tilbake i virkeligheten:
    Når jeg ser basskassa(kisten) på bilder så ser den ikke så stor ut som den føltes ut når vi holdt på med den.
    Kan jo opplyse at de vitale målene på kassa er H:226 x B:60 x D:20.
    Inni er det 10cm med Rockwool som starter 1,5" fra frontdekselet som forøvrig er lagd av plywood.
    Den ble tyngre og tynge etterhvert som bygget ble ferdig, men tyngst var den faktisk når den skulle bæres inn i kinoen og "rundt" en stolpe som holder verandaen oppe...

Morsomt med måling før og etter basskasse. Enda artigere når det var så lett å få utslag bare ved å endre stilling på kassa.
    Gleder meg til å se måleresultater etter at kasse #2 kommer i hus (ehh, kino)

Håper at måling før og etter akustikkplater i min kino også gir positive endringer.
    Ang. kabler. Tror jeg har det som trengs, men har du mulighet til å ta med et par signalkabler kan det være greit. Dumt å stå der uten.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morro prosjekt det der Morten Ser jo faktisk helt greit ut også, noe som enhver bør klare og skjule bitte litt for waf'?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Morro prosjekt det der Morten Ser jo faktisk helt greit ut også, noe som enhver bør klare og skjule bitte litt for waf'?
    Litt avhengig av hvor den blir stående, så hadde jeg tenkt å trekke den med Dekomolton som resten av rommet, og da blir den jo nesten borte:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pga en skikkelig smell i ryggen og en kort hyttetur med lammelår lørdag/søndag har jeg ikke fått satt i gang med kasse nr. 2, men føler meg nogenlunde til å starte opp i dag.

Trenger sikkert litt hjelp med bæring utpå kvelden hvis noen vil være med og se og høre hvordan bassfeller fungerer.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

skulle gjerne hjulpet til ikveld, men får middagsbesøk. Spent på hvordan resultatet blir.

BTW: Når du får tid gidder du å sende over filene fra Room Eq målingene?
    Har installert på Mac'en og det ser ut til å fungere som det skal.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Heisan,

skulle gjerne hjulpet til ikveld, men får middagsbesøk. Spent på hvordan resultatet blir.

BTW: Når du får tid gidder du å sende over filene fra Room Eq målingene?
    Har installert på Mac'en og det ser ut til å fungere som det skal.
    Det skal vi se om vi ikke får til i løpet av kvelden

Hadde du kunnet målt nøyaktig bredde på lerretet ditt? Med og uten den sorte kanten.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan,

bredde er 244 cm med maskeringen. Selve maskeringen er 5 cm på hver side, dvs. 234 cm uten de svarte maskeringene.
    Hmm, titta på avshop.no sine sider og der står 106" oppført som 230 cm bred uten maskering. Se nederst på siden: AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite xWideFrame 16:9 230 cm/106"

Men jeg har dobbeltsjekka målene og lerretet er vitterlig 244 cm totalt. For å være helt nøyaktig er målet 243,85, men jeg er ikke sikker på at målebåndet var heeeelt rettet ut.:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Heisan,

bredde er 244 cm med maskeringen. Selve maskeringen er 5 cm på hver side, dvs. 234 cm uten de svarte maskeringene.
    Hmm, titta på avshop.no sine sider og der står 106" oppført som 230 cm bred uten maskering. Se nederst på siden: AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite xWideFrame 16:9 230 cm/106"

Men jeg har dobbeltsjekka målene og lerretet er vitterlig 244 cm totalt. For å være helt nøyaktig er målet 243,85, men jeg er ikke sikker på at målebåndet var heeeelt rettet ut.:-D
    Kjempeflott, takk skal du ha!

Ville dobbeltsjekke disse målene da jeg ikke fikk ting til å stemme helt.

Ellers så er den andre bassfella ferdig, men er litt tung å dra inn alene.
    Blir spennende å se om det gjør noe med den litt boomy bassen jeg har nå.

Trenger også en person til for å hjelpe meg å høre hva som er galt hos meg.

Det største problemet er vel at alt er nytt. Jeg hadde jo veldig store planer for stereo-oppsettet, men det falt litt i grus og nå er alt det gamle kjente utstyret solgt, samtidig som rommet er nytt, så da blir det litt for mange ukjente faktorer.
    Vet ikke helt egentlig hvordan dette utstyret skal spille sammen, så er litt frustrert for tiden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått satt inn bassfelle nr 2 og kalibrert litt mer i bassområdet.

Grafene begynner å ligne noe, men det er MYE bass som ligger og vaker oppe i takbjelkene enda. Har roet seg betraktelig mellom 40 og 100Hz:-D

Skal prøve meg med litt heftig demping i taket en dag, så får vi se om vi får roet ting enda mer ned.

Grafen fra tidligere og i dag:

Blå: En bassfelle
    Lilla: 2 bassfeller og litt mer tuning av sub

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-med2bassfeller-jpg

PS Gary7: Grafene dine er på vei, glemte det - sorry ops:

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det jo å hjelpe!:-D
    Du har jo fortsatt noen snodigheter ved 180 og 250Hz da, men de lar seg nok "rydde" vekk. ;-)

Btw; Dempe taket i annenhver "spalte"? Du har i alle fall nok av muligheter!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nå begynner det jo å hjelpe!:-D
    Du har jo fortsatt noen snodigheter ved 180 og 250Hz da, men de lar seg nok "rydde" vekk. ;-)

Btw; Dempe taket i annenhver "spalte"? Du har i alle fall nok av muligheter!
    Begynner å ligne noe ja, men når jeg stikker hodet opp blant takbjelkene er det sinnsykt mye bass der. Må finne ut av hvilke frekvenser som det går mest av der oppe og dempe i forhold til det. Har jo lært litt om bassfeller nå, så jeg kan tune de til problemfrekvensene. Mulig jeg kan lage en kjempebassfelle i front, som kan ta litt lavere frekvenser enn de jeg har lagd nå, men det virker som det går langs takbjelkene og forsterkes veldig der uansett.

Har også en del refleksjoner i diskanten (kanskje mellomtone) som jeg ikke finner helt ut av. Mulig det også ligger i taket, men det er ikke så enkelt å høre seg fram til. Får ikke skikkelig fokus i musikken og det hele blir litt utflytende. Dette kan selvfølgelig skyldes dårlig matchet elektronikk, men jeg tror ikke det er der det ligger.

Har prøvd med absorbsjon ved siden av høyttalere og ved siden av lytteposisjon, men det har ikke så stor effekt. Var faktisk mye lettere (og logisk) hos Gary7, men dette er jo litt av moroa med denne hobbyen:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er lyden lagt litt på hylla et par dager, til fordel for å teste anamorfisk linse og videoprocessor jeg var så heldig å få låne av Counterpointer.

Lovte å ta noen bilder av det hele i går, men tiden løp litt fra oss og det var plutselig natta og Scrooge måtte komme seg hjem:-D

Vi fikk rigget opp linsen ganske enkelt ved å sette på en ekstra 2"x4" utenpå 2"x4" planken som prosjektoren henger i. Vi skjønte ikke helt forskjellen på å ha den hengende loddrett på linsen til prosjektor og å ha den hengende slik det var vist i manualen på skrå ned fra prosjektor, men det funker jo nå med linsen rett på prosjektor.

Når den så var oppe fikk vi et fint, strekt bilde over hele skjermen og det var da vi innså at man faktisk må ha en videoprocessor for å få et riktig 2.35:1 bilde. Ellers blir jo menneskene ganske flate i ansiktetops:

Da var det å rigge opp Crysalisen og koble til HD-DVD spilleren. Jeg hadde en DVI-HDMI overgang, så dette burde jo gå greit. Neida, ofte så må signalet gå bade inn og ut av en enhet for at man skal kunne bruke denops: Hadde ikke flere DVI-HDMI overganger, så da ble det å finne fram en Component-kabel å koble fra HD-spiller til Crysalis'en. Dette fikk vi ikke til å virkeops: Det kom opp et bilde et veldig kort øyeblikk på skjermen, men ble så borte. Vi prøvde alle innstillinger vi klarte å finne frem til, men Crysalisen sa "No source".
    Da var det ned på Kompositt-kabel og 480i ut fra HD-DVD spiller og da fikk vi faktisk bilde på skjermen Ikke spesielt godt bilde, men vi fikk da ihvertfall testet 2.35:1 i en bredde på ca 3,6m og det ble skikkelig Colosseum-følelse:-D Switchet litt fram og tilbake mellom 2.35:1 og 16:9 og det ble en helt annen opplevelse med 2.35:1 ja:-D

Skal få tak i en overgang til, slik at vi får testet dette med skikkelig kilde. Kompositt er nok forlengst blitt overkjørt av Component og HDMI.

Lyden begynner å falle litt på plass, ikke helt optimal, men lovte jo Sannax og Counterpointer en liten kikk på 2.35:1 og litt lydopplevelser med Pioneer, så lurte på om vi kan finne en kveld til uka som passer for dere?

Ledig fra mandag til torsdag kveld, så kom med forslag hvis det passer for dere.

Taket ser helt for j..... ut, uten platene, men det får vi leve med en liten stund:-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    :-D
    ops:
    ops:
    ops:

Åtte stykker i en post? Jeez.

[/OT off]

Opptatt i helga Morten?

Side 65 av 122 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 61 62 63 64 65 66 67 68 69 75 85 95 105 115 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •