Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 122 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 2435
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Må si igjen at dette står det stor respekt av...

Du bygger jo et hus på fritiden jo

Men er det 4" som takbjelker?? eller ser jeg feil?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Må si igjen at dette står det stor respekt av...

Du bygger jo et hus på fritiden jo

Men er det 4" som takbjelker?? eller ser jeg feil?
    Takk, takk:-D

Takbjelkene er under platene vi holder på å legge nå. Se første bilde!

Det er 12" bjelker med en 2"x2" nede og en oppe med en 8mm finerplate i mellom.

4"erne du ser over meg på bildene er kun et reisverk jeg bygde til presenningen over resten av byggeplassen. Dette reisverket ble et lite hus i seg selv på ca 6x8m.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... Da skal dette taket være stabilt nok mye snø i dette landet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    OK... Da skal dette taket være stabilt nok mye snø i dette landet
    Ja, ihvertfall akkurat nå:-D

De er dimensjonert etter et spenn på 5m og snømengde 4,5 kN/m2 der jeg bor, så det burde holde.

Moro å designe et slikt tilbygg for første gang og se hvordan det blir etterhvert som det bygges.

Neste prosjekt er en større redskapsbod med plass til oppbevaring av litt høyttalere og slikt, men det skal bygges på sommeren

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Neste prosjekt er en større redskapsbod med plass til oppbevaring av litt høyttalere og slikt, men det skal bygges på sommeren

fordelen med dette er vel mindre graving og ikke så mye krav om lydisolering

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    If there´s still needed; I´ll be there, tomorrow.
    Har fått klora til meg ev passendes varmedress, og ditto hansker! Dermed er de fleste unnskyldninger parért, mtp "personlig utstyr".
    Se derfor ikke bort ifra et oppmøte før kvelden faller på! Medmindre mitt sengeleie stjeler mer enn de påkrevde 8 timer´s helsemessige søvn, jeg er pålagt.
    Så kan jeg, / og orker jeg, (etter en belivet aften / natt), så vil du nok dra kjensel på en eldre herre fra Furuset´s vel etablerte beboerskare!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    If there´s still needed; I´ll be there, tomorrow.
    Har fått klora til meg ev passendes varmedress, og ditto hansker! Dermed er de fleste unnskyldninger parért, mtp "personlig utstyr".
    Se derfor ikke bort ifra et oppmøte før kvelden faller på! Medmindre mitt sengeleie stjeler mer enn de påkrevde 8 timer´s helsemessige søvn, jeg er pålagt.
    Så kan jeg, / og orker jeg, (etter en belivet aften / natt), så vil du nok dra kjensel på en eldre herre fra Furuset´s vel etablerte beboerskare!
    Det er ca. 3 minusgrader her nå, Scrooge, og fortsatt en del snø som detter ned. Har du muligheten så hadde det vært veldig hjelp akkurat nå, men jeg har ikke lyst til at du presser deg for mye i slikt vær, comprende?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å he, å hei!

Nå er det ikke mer å hente her i gården.
    Etter Homecinemas besøk i går ble jeg litt skremt på hvor lang tid det tar å legge plater på taket når man må krabbe rundt under en presenning.

Men, redningen i dag var at Gary7 dukket opp og hjalp meg med å få opp gipsplatene opp på taket og satt på flere gulvspon. Litt snedig oppløft med 2 stendere og noe tau og greier (bilder kommer senere, orker ikke å bevege meg akkurat nå).

Gary7 dro avgårde ved middagstider og mens jeg tok en liten middagspause selv, dukket peram opp. Vi holdt på til over 22:00 og fikk satt på nesten all gipsen og festet resten av sponplatene. Det mangler kun et par boringer for å feste sponet på toppen av murveggen og en hel gipsplate og 3 kapp med gips ytterst på taket.

Tusen takk til Gary7 og peram for en fabelaktig innsats i dag og jeg er nå litt mer beroliget med at jeg kanskje blir ferdig før vi drar på tur til USA.
    Uten dere tre som har hjulpet meg i helgen hadde jeg fått problemer med å komme meg avgårde.

Det verker nesten overalt nå, og jeg er litt spent på om jeg orker å fortsette i morgen, men en god, varm dusj og en god natts søvn gjør underverker så får vi se:-D

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg ser hvs du kommer til å få når du er ferdig så blir jeg full av misunnelse!
    Tror dette blir veldig bra

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå Morten,

hvordan har det gått med Isoporlegginga idag? Er taket nå blitt 20 cm høyere ?:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gary7
    Nå Morten,

hvordan har det gått med Isoporlegginga idag? Er taket nå blitt 20 cm høyere ?:-D
    Er støl som et uvær og ordentlig vondt i knærne, så har flyttet noen kubikk med snø i stedet:-D Måtte myke opp litt før jeg klarer å krabbe igjen.

Taktekkeren var innom i dag og kikket litt på hvordan vi skal gjøre med sider og selve pappen. Vi ble enige om at det beste er å legge et lag med underlagspapp nå og ta resten av finishen til våren. Han kommer en tur på torsdag og mente han skulle hjelpe meg litt med isoporen også, og få taket skikkelig tett. Kanskje like greit å få skikkelig hjelp med taket, da det er greit å ikke finne en dam inne i veggen eller noe når det begynner å smelte ute.

Time to call in the pro's?

Klarer nok ikke å holde meg unna tirsdag og onsdag tenker jeg

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du tar deg et par dager fri og heller pisker taktekkeren rundt på torsdag! :-D Du trenger litt slappe dager også nå...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Foreslår at du tar deg et par dager fri og heller pisker taktekkeren rundt på torsdag! :-D Du trenger litt slappe dager også nå...
    Haha, kanskje ikke så dumt det!

Må igjen få takke dere alle for en kjempehjelp i helgen:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble en veldig rolig kveld, og litt surfing på AVForum i stedet, så får vel legge opp et par bilder vi knipset av måten vi fikk gipsplatene opp på taket som lovet tidligere i tråden!

Denne løsningen var dårlig med begge aktørene i "To gode naboer" på gulvet. Platene har lett for å knekke og det var ingen til å ta imot oppe:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_togodenaboer-jpg

Men med to støtter, en mann på gulvet som dytter og undertegnedes hånd trekker platene opp så var det mulig å balansere de, samtidig som vi løftet. Stod på knærne under et meget lavt "tak" og heldigvis er Gary7 rimelig sterk, så vi fikk da vippet de opp til slutt. 12 plater a 250x120cm og jeg kjente at skuldrene fikk trent seg litt Når en og en plate var kommet opp, måtte jeg dra de på knærne bortover taket for å få plass til neste plate:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_enhand-jpg

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10

Men med to støtter, en mann på gulvet som dytter og undertegnedes hånd trekker platene opp så var det mulig å balansere de, samtidig som vi løftet. Stod på knærne under et meget lavt "tak" og heldigvis er Gary7 rimelig sterk, så vi fikk da vippet de opp til slutt. 12 plater a 250x120cm og jeg kjente at skuldrene fikk trent seg litt Når en og en plate var kommet opp, måtte jeg dra de på knærne bortover taket for å få plass til neste plate:
    Det du ikke nevnte her var hvor tunge de gipsplatene ble når de skulle flyttes senere på dagen. Det er utrolig hvor irriterende det er når det mangler 10 cm på å få lagt ut en ny gipsplate og du forgjeves prøver å skyve 5 andre bortover. Det ble en del skyfling og flytting av gjenstridige plater i går :-)

peram

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Det du ikke nevnte her var hvor tunge de gipsplatene ble når de skulle flyttes senere på dagen. Det er utrolig hvor irriterende det er når det mangler 10 cm på å få lagt ut en ny gipsplate og du forgjeves prøver å skyve 5 andre bortover. Det ble en del skyfling og flytting av gjenstridige plater i går :-)

peram
    Helt klart!

De siste 2 timene hadde jeg ikke mer krefter og det var godt du hadde litt mer å gå på:-D

Takk for en morsom kveld med mye latter og humor oppe i alt slitet

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter her og planlegger litt innvendig i kinoen og tenkte å dele noen tanker og ideer med dere:

1. Strøm i kinoen:
    Etter drøftinger med trikker'n, så legger vi ned en egen 16A kurs til lys og varme i kinoen med sikringen inne i huset. En annen 32A kurs blir lagt ned med et eget lite sikringsskap inne i kinoen med 2x16A til elektronikken.
    Det som er litt spennende er om inntaks-sikringen på 3x40A holder til nok et gulv med varmekabler og litt heftig elektronikk.

Noen tips/synspunkter?

Kildene CD/Squeezebox får en egen skilletrafo og forsterkerne får en litt voldsom skilletrafo som tåler rundt 3000watt.

2. Kledning av veggene:
    Reisverket innvendig dere ser på bildene litt tidligere i tråden skal ikke kles med plater, men brukes til å sette inn demping der det er nødvendig. Foran dette hadde jeg tenkt å henge molton eller lette gardiner i en skinne for enkel tilgang til kabler og demping.
    Vil hengende molton/gardin bli for mye demping i forhold til klang, etc?

3. Front/rack:
    Foran i kinoen blir det en falsk vegg med molton foran og teknisk rom bak på ca. 60cm. Her kan da alle kabler være tilgjengelig. Lurte på om jeg skulle sette Midgard-blokkene på Leca-blokker kledd med høyttalerstoff(har det i kinoen i dag) og lage en slags hyllekonstruksjon til pre/prosessor/dvd/hd.
    Noen tips?

4. Bakvegg:
    Bakveggen har en dør og et vindu, spørsmålet er om jeg skal lage et "falskt" reisverk her også for demping, eller la det være bar vegg med molton/gardin foran?

5. Takbjelker:
    Som dere ser av bildene, så er det ganske høye takbjelker på tvers av spilleretningen i kinoen. Tanken er å male de i matt, matt svart, men spørsmålet er om de bør kles med et eller annet stoff? Litt av meningen med åpne takbjelker er å ta førsterefleksjonene og bryte opp et ellers så flatt tak.
    Noen erfaringer med høye takbjelker?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får legge ut en liten oversikt over hva som skal inn i kinoen også da:

Venter på en ny høyttaler som ikke er designet enda som jeg håper skal bli ganske heftig. Her er det snakk om en hybrid dipol 4x eller 6x 10" basselementer og diskant/mellomtone med hornladning.

Utstyret som står og støver ned og venter på et nytt hjem, samt bestilt utstyr i parentes:

Preamp stereo:
    DEQX 2.6P med innebygget Pre/DAC/Elementkorreksjon/Romkorreksjon - kommer i midten av februar.

Processor:
    Rotel RSP-1068

Forsterkere:
    2 stk. Midgard Oberon 6.1 til frontene (4 stk. Oberon 6.1 og 2 stk. Oberon 2.1 er bestilt)
    Cinenova Grande - 16 kanaler med 70w eller 8 kanaler med 140w til surroundkanalene

Høyttalere:
    Front: Acoustat Z-1100 Elektrostathybrider (Nye HT er i designfasen)
    Senter: ? Kanskje en bygget på samme elementer som frontene?
    Side bak: B&W DS6 dipole
    Bak: B&W Matrix 804
    Sub: SVS tube 25-31 PC-Plus (Mulig et 8x12" system på trappene eller 2 kasser med 2 15" i hver)
    Kilder:
    Marantz 7001 KI CD/SACD - moddet i USA av forrige eier for $2500
    Toshiba HD-E1 (eller HD-EP35)
    Blu-Ray ?
    Squeezebox
    Norsk Kabel-TV digital-boks med HDMI

Prosjektor:
    JVC DLA-HD1 på vei i posten

Gleder meg sykt til å få ferdig denne kinoen og begynne å plassere tingene på plass og ikke minst høre hvordan det låter:-D

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en sinnsykt sprek utstyrsliste Morten!
    Dette blir rosinen i AVforumpølsa:-D

Godt du vant en cd-plate i årskavalkaden da som du kan kose deg med!Gratulerer.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Morten.

Leste litt om hva du har i tankene, og det er MYE!!

Slik som du skriver med å ha åpene takbjelker på tvers av lydbølgene hjelper en del, men jeg tror det med å dempe taket rundt bjelkene hjelper det lille ekstra.

Dette er så vanskelig å bedøme før du har testet noe selv, så jeg ville startet med demping av tak forvegg og gulvet. Resten kan du tweeke deg inn uten store problemer, eller at det blir styggt av den grunn.

Det blir jo noe i den gaten du var før med etter demping, men denne gangen kan du legge det mere til rette med videre demping etter smak mtp look og funksjon.

Jobber du i varmen snart da?

A.

Side 47 av 122 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 57 67 77 87 97 107 117 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •