Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 41

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 41 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 801 til 820 av 2435
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Har et problem med is i veien opp til meg og betong/pukk biler kommer ikke opp, så får satse på at mildværet tar knekken på blåisen.
    Det er veldig bratt noen steder på Hagan, har syklet der så jeg vet hva jeg snakker om. phuuu

Høres jo litt pinglete ut da, uansett. Lastebiler skal jo ha kjetting. Men kjenner ikke din innkjørsel, kan jo hende det ikke går.
    Uansett nå smelter det jo som bare rakkeren nå :-D

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger spent med i tråden din, Morten, men tar meg av og til i å kjenne litt på en viss medfølelse for de utfordringene du står ovenfor. Har bygget tre hus, to av dem på vinterstid. Så jeg vet hvor "skoen trykker" for å si det sånn.

Men innstillingen og pågangsmotet ditt er beundringsverdig, og du er et godt bevis på hva en kan få gjort bare i målet i andre enden lokker nok.

Stå på videre...:-D

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er veldig bratt noen steder på Hagan, har syklet der så jeg vet hva jeg snakker om. phuuu

Høres jo litt pinglete ut da, uansett. Lastebiler skal jo ha kjetting. Men kjenner ikke din innkjørsel, kan jo hende det ikke går.
    Uansett nå smelter det jo som bare rakkeren nå :-D
    Får sjekke om de kan legge på kjetting, de leverer jo hele vinteren....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Jeg følger spent med i tråden din, Morten, men tar meg av og til i å kjenne litt på en viss medfølelse for de utfordringene du står ovenfor. Har bygget tre hus, to av dem på vinterstid. Så jeg vet hvor "skoen trykker" for å si det sånn.

Men innstillingen og pågangsmotet ditt er beundringsverdig, og du er et godt bevis på hva en kan få gjort bare i målet i andre enden lokker nok.

Stå på videre...:-D
    Takk for det, Anfield:-D

Trenger noen oppmuntrende ord innimellom ja....

Får håpe presenning og været holder seg i et par uker til nå, så er det verste unnagjort.

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får sjekke om de kan legge på kjetting, de leverer jo hele vinteren....
    Har kjørt endel lastebil selv, så hvis de ikke kjører med kjetting om dagen, er jeg redd de ikke gidder å gjøre det kun for en levering. Det tar tid, og dem har vanligvis lite av det.

Skikkelig fine stoler, er det samme som avshop har?
    Begynner å bli skikkelig misunnelig på deg nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Har kjørt endel lastebil selv, så hvis de ikke kjører med kjetting om dagen, er jeg redd de ikke gidder å gjøre det kun for en levering. Det tar tid, og dem har vanligvis lite av det.

Skikkelig fine stoler, er det samme som avshop har?
    Begynner å bli skikkelig misunnelig på deg nå.
    Disse kommer fra Møbelringen ifølge forrige eier.

Tok en liten tur til Trøgstad i dag og hentet de. Brukt i 3 måneder og helt strøkne, bortsett fra et lite rift jeg lagde på vei hjem, men det er på siden så kan sette den mellom 2-seterne. Helt matchende med recliner-sofaen jeg har fra før:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjedd litt i dag også:

1. Ordnet litt med presenning (igjen).
    2. Handlet og kappet tilsammen 12 støtter (2"x4") klare til å støtte opp muren ved støping.
    3. Lagt på 3 lag til med Thermomur m/armering (mangler kun 2 lag nå).
    4. Spadd ut snøen som lå igjen etter siste presenning-ras.
    5. Spadd ut kattemøkk, lillepusen vår har funnet ut at hullet er en fin bæsje-kasse:twisted:
    6. Justert muren nogenlunde rett på ytterveggen (Denne ble med inn når jeg satt opp reisverk til presenningen).

Og et par bilder:

Begynner å bli høyde på muren nå, 225cm:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_hjorne1-jpg

Langsetter langveggen:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_langsvegg1-jpg

Rester av snøen som måtte flyttes (resten lå inne i den andre presenningen):

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_sno1-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan løser du overgangen mellom eksisterende grunnmur og den nye? Forankrer du med armeringsjern inn i huset's grunnmur og god markisolering, eller skal tilbygget 'leve sitt eget liv' med evt noe telehiv uavhengig av huset forøvrig, med bevegelsesfuge i overgangen?
    Dersom jeg har forstått det rett, at veggen etterfylles med betong, og ikke gradvis underveis, så vær forsiktig når du fyller thermomuren. Sideveis trykk i bunn av vegg med flytende betong, før herdingen starter, er 2500kg/m3 x høyden. Er støpehyden 2,5m blir trykket 6250kg/m2. Vær forsiktig med dild.... ehh.. vibratoren så går det nok greit. :-) Platene mine kan vente. Du har vel nok å henge fingrene i.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir 20cm Jackopor under betonggulvet. Da er jeg ca 5-7cm opp på den eksisterende såla på huset. Tanken var å bare støpe inntil eksisterende såle, men det er kanskje ikke så lurt?

Kan jeg f.eks. legge isopor inntil eksisterende såle og legge 10cm isopor mellom ny og gammel såle - vertikalt langs veggen?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyllingen av Thermomur er godt dokumentert, bl.a. at man skal kun fylle på runder med 90cm av gangen og halv hastighet.

Håper at sjåføren har borti dette før:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir 20cm Jackopor under betonggulvet. Da er jeg ca 5-7cm opp på den eksisterende såla på huset. Tanken var å bare støpe inntil eksisterende såle, men det er kanskje ikke så lurt?
    Du bør nok la isolasjonen gå et stykke utenfor ytterkanten på såla, ca 2 meter med 10cm tykkelse, for å unngå krypfrost under såla/gulvet. Vel og merke ved telefarlige masser. Det ligger vel på fjell?

Kan jeg f.eks. legge isopor inntil eksisterende såle og legge 10cm isopor mellom ny og gammel såle - vertikalt langs veggen?
    Kan du godt gjøre, slik at det ikke blir noen fysisk kontakt mellom nytt og gammelt. Det holder med 1cm også. Hva med den nye veggen i bakkant mot eksisterende vegg?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiop
    Du bør nok la isolasjonen gå et stykke utenfor ytterkanten på såla, ca 2 meter med 10cm tykkelse, for å unngå krypfrost under såla/gulvet. Vel og merke ved telefarlige masser. Det ligger vel på fjell?

Kan du godt gjøre, slik at det ikke blir noen fysisk kontakt mellom nytt og gammelt. Det holder med 1cm også. Hva med den nye veggen i bakkant mot eksisterende vegg?
    Etter samtaler med Jackon, så valgte vi å ha åpne blokker inn mot eksisterende vegg, slik at betongen legges inntil veggen. Vi ville ikke legge armeringsjern inn i veggen, slik at den nye har en mulighet til å bevege seg litt uten å påvirke eksisterende vegg.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med innbyggingshøyttalere som bakhøyttalere?

Har tenkt litt på å bygge inn de 4 bakhøyttalerne i veggene, da jeg får litt klønete inngang til kinoen.

Har sett litt på B&W LCR7 og CWM Cinema, men så at Atle har testet PBS med stort hell i siste Hjemmekino.

Erfaringer/diskusjoner mottas med stor takk...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å besitte erfaring med noen av dem, vil jeg tro at du neppe går feil med en innbyggingsløsning?
    Utifra min skarve viten om slikt, så vil man i de fleste tilfelle etablere et godt (om ikke optimalt?) "kassevolum" for elementene.
    Noe som enkelt sagt, vil kunne gi gode resultater i mellomtone- og tildels øvre bassområde.
    Ikke sjelden er vel side- og bakhøyttalere et kompromiss mtp dette, og dermed vil en slik løsning kunne fungere?
    Ulempen er at man lager problemer for seg selv, om det mot formodning ikke skulle fungere.
    Kan det være en idé å legge inn aktuelle parametere i f.eks CARA? (Computer Aided Room Accoustics)?
    "Just tell me". ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Uten å besitte erfaring med noen av dem, vil jeg tro at du neppe går feil med en innbyggingsløsning?
    Utifra min skarve viten om slikt, så vil man i de fleste tilfelle etablere et godt (om ikke optimalt?) "kassevolum" for elementene.
    Noe som enkelt sagt, vil kunne gi gode resultater i mellomtone- og tildels øvre bassområde.
    Ikke sjelden er vel side- og bakhøyttalere et kompromiss mtp dette, og dermed vil en slik løsning kunne fungere?
    Ulempen er at man lager problemer for seg selv, om det mot formodning ikke skulle fungere.
    Kan det være en idé å legge inn aktuelle parametere i f.eks CARA? (Computer Aided Room Accoustics)?
    "Just tell me". ;-)
    Tanken var å bygge en kasse til de i MDF, slik at det er mulig å flytte på de innenfor det innvendige "falske" reisverket for å finne optimal plassering.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken var å bygge en kasse til de i MDF, slik at det er mulig å flytte på de innenfor det innvendige "falske" reisverket for å finne optimal plassering.
    Ok, men da snakker vi jo straks om et beregnet kassevolum, for de respektive løsningene?
    Som ganske sikkert kan gi et riktigere og bedre resultat.
    Men det er mulig at vi kanskje snakker forbi hverandre her? Min tanke var i alle fall at innbyggingshøyttalere normalt sett, monteres i en gips- eller sponvegg.
    Du har derimot en tanke om en "rom i rom"-løsning(?), og dermed er jo en kasseløsning et nødvendig valg. ;-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig, Scrooge - rom-i-rom m/10cm reisverk.

Hadde håpet å plassere mesteparten av høyttaleren inni der. Så, enten noen flate, brede høyttalere eller innbygging m/custom kasse.

Noen som har forslag til flate høyttalere da? Som tåler litt trøkk og spiller bra på film?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Right.
    Hvor er det blitt av "Elemental Studios", enn si Snickers-is?
    Der har vi jo et par guruer som bør kunne si litt om slike løsninger, for å ha nevnt et par.....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er endelig Thermo-muren oppe.

Jern er lagt i annethvert lag, 2 lufteluker i "teknisk rom" montert, spikerslag til gipsen i lange baner med ca. 450 spiker er montert, støttene er satt på plass og tilpasset, men ikke strammet enda.

Gjenstående arbeid i morgen:

1. Legge i et siste jern i hjørnet(ville ikke starte vinkelsliper så sent på kvelden)
    2. Stramme opp og stabilisere støttene til muren
    3. Tette inntil den eksisterende muren
    4. Legge ut såleblokkene som skal være under frontveggen i treverk

Betongbil bestilt til tirsdag for veggene og torsdag for gulvet, håper været holder seg nogenlund ildt, da det ikke er helt enkelt å støpe gulv i for mange kuldegrader fikk jeg foklart i går.

Mandag, tirsdag og onsdag kveld går med til å rette opp pukken i gulvet og legge ut isolasjon og armeringsnett med varmekabler.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra jobba Mor10 :-)

Du benytter adventstida godt!

Side 41 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 37 38 39 40 41 42 43 44 45 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •