Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 122 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du ser nok ikke så mye forskjell på bildene eventuelt.

Det vi gjorde var å sette sofaen med midt-setet i senter av skråtak. Så satte vi HT helt symmetrisk i forhold til frontvegg og skråtaket. 70cm fra frontvegg(målt foran på HT) og 135cm fra midten av kinoen. Da ble det 270cm mellom HTerene(i senter av diskantene). Deretter la vi en tommestokk tversover mellom frontene på HTerne(i front på HT). Justerte sofaen, slik at nesetippen i sweetspot var akkurat 270cm fra midt i mellom HTerne. Da får man altså en likesidet trekant, som er litt lengre til sofaen enn mellom HTerne. Så justerte vi hodene på Matrixene slik at de stod vinklet rett mot sweetspot. Målte så avstand fra hver HT til nesetippen, satt inn dette i Surround-processoren og voila, der var plutselig musikken utenfor HTerne og det hørtes ut som om Dolby ProLogic stod på, men effektforsterkeren bak var slått helt av En helt utrolig Holografi og dybde/høyde i musikken.
    Endelig fikk jeg avklart at disse HTerne virkelig kan levere varene
    Gliser enda jeg:-D

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Inspirert av hva du og Flageborg hadde gjort tok jeg meg en tur til en kompis som kjøpte seg qln artech 6, som han bruker med min gamle nad c340. Disse sto svært snevert plassert og det var lite som engasjerte som de hadde gjort på klubben.

Så vi tok fram målebånd og flyttet litt her og litt der. Å du verden nå kom de tilbake tilgangs. Takk for tipset.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei!
    Hadde et par kompiser på besøk på lørdag og kjørte gjennom en test av holografien i anlegget. Vi ble vel enig i alle 3 at vi aldri har hørt noe slikt fra 2 høyttalere før. Den dybden og høyden Flageborg fikk ut av HTerne trodde jeg ikke var mulig. Ene kompisen nektet å tro at det bare var stereo og var sikker på at talen kom fra den øvre senter-høyttaleren. Måtte slå av effektforsterkeren til bakHT for at han skulle tro meg:-D
    Lettere fyllesyk i går, var det bare å sette seg i kinoen og nyte. Fantastic 4 rullet over skjermen, med deilig lyd og ikke minst skikkelig punch i subben når den skulle være der. Alt har liksom falt mer på plass. Stille og rolig med klar tale, når det skal være stille og mer enn nok punch når det skal være det.
    Kozer meg skikkelig nå og nok en gang takk til Flageborg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det blir å nesten finne opp hjulet på nytt, men hva med å skrive en liten how-to artikkel på dertil egnet sted på forumet?

"Høyttalerplassering - hva går du glipp av?"

DrE

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er mange som kunne tenkt seg en slik artikkel ja. Kanskje noe for Flageborg el Mor10?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalerplassering...

Den henger jeg meg på! Hadde vært utrolig interessant om Flagerborg og du kunne lagd en slik tråd. Er nok mange her inne som hadde dratt nytte av det
    Ellers en flott kino du har...makan til effekt finnes vel knapt i noen annen kino jeg har sett...vanvittig

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Den henger jeg meg på! Hadde vært utrolig interessant om Flagerborg og du kunne lagd en slik tråd. Er nok mange her inne som hadde dratt nytte av det
    Ellers en flott kino du har...makan til effekt finnes vel knapt i noen annen kino jeg har sett...vanvittig
    Takk for kommentar:-D
    Vet ikke helt om jeg tør å begynne på en slik tråd. Har ikke veldig mye erfaring med Hjemmekino, da jeg aldri har hørt noen andre kinoer enn min egen. Håper på å få en liten rundtur til andre i nabolaget og at andre vil ta en tur innom kinoen min etterhvert. Det jeg skal gjøre er å skrive en liten artikkel om demping av rommet, da jeg har testet ut noen Acoustic Tuning plater, som jeg synes hadde bra effekt i kinoen min. Kanskje jeg skriver litt om plassering av høyttalere der også!
    Så er det dette med tid da!
    Jeg skule gjerne fått hengt opp litt mer fancy gardiner og bygge inn tuning-platene før jeg legger ut nye bilder og inviterer noen hjem.
    Jeg skal uansett ikke skrive noe på vegne av Flageborg, som er en veldig mye mer erfaren mann enn meg selv. Litt av grunnen til at han var hos meg, var at vi begge har B&W Matrix, SVS og skråtak. Han har bare LITT mer bass enn meg Vi satser begge på eldre, velprøvd utstyr og kan vel sammenlignes på den måten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er med deg på den Mor10!

Hehe..skjønner godt at prestasjonsangsten melder seg her inne..det er jo så sinnsykt mye dyktige folk her Er ikke noe expert selv heller! Kanskje noen av guruene tar på seg oppgaven? Skjønner jo at folk har andre ting å gjøre da...som å faktisk nyte annleggene sine av og til, og ikke bare skrive på Forumet eller reise rundt og kalibrere

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Test av cd-spillere

Neste step i loftstua er nå å teste litt forskjellige cd-spillere.
    Har som dere ser en gammel Tandberg som skal få teste seg opp mot en Teac Drivverk/ekstern DAC, en Xindac Muse Deluxe og muligens Akto's gamle SACD-spiller.
    Gleder meg til alt kommer dettende inn i løpet av neste uke.

Noen som har noen tips til hvordan jeg bør teste dette?
    Blindtest?

Musikk jeg bør teste på? Bortsett fra mine egne preferanser?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kinoen i ny drakt

Lagt opp profilen min på nytt og oppdatert med nye bedre bilder.
    Endringene som er gjort siden sist er:
    Akustikkplater i taket for å dempe refleksjoner.
    Ny HD-spiller Toshiba HD-EI:-D
    En HTM center til.
    Gardiner/forheng foran og teppe på gulv.
    Begynner å bli deilig der oppe nå:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektor mini-shoot-out før den store dagen

Har i kveld hatt besøk av peram på forumet(som jeg forøvrig jobber sammen med). Han hadde med seg sin Projection Design Action Model One MkII(correct me if I'm wrong) og en DVD-spiller han hadde lyst til å teste ut.
    Etter litt lytting til holografi og bass i stereo og på film rigget vi opp prosjektoren og testet litt. Kilde var først peram's spiller, en Pioneer jeg ikke husker benevnelsen på. Kjørte Tomb Raider på vanlig DVD og det første vi la merke til var noen rare tåkelegginger i lyse soner på skjermen. La seg på en måte en skygge med rare piksler over bl.a. ansiktet til Angelina og på noen stolper. Dettte hadde jeg aldri lagt merke til før og overraskelsen var stor da de kom igjen i HD-versjonen på Toshibaen min. Det var flere steder dette fremkom på filmen. Måtte koble tilbake til min Panasonic og da var de stort sett borte. Litt antydninger på SD-versjonen, men ikke som på PDAen.
    Vi satt på Aeon Flux og klarte ikke å fremprovosere dette her.

Etter litt testing kom vi fram til at PDAen ikke var like godt kalibrert som min Panasonic, men den hadde likevel mere ro i bildet, spesielt på litt action, der Panasonicen "hakker" litt sideveis. Jeg fikk mitt første "regnbue"-øyeblikk og følte at PDAen hadde mer støy i bildet, særlig på lyse partier, hvor pikslene står og dirrer litt. Irriterende for meg, men peram la ikke merke til det. Vi ble etterhvert veldig kritiske og så mye rart på filmene etterhvert:-D På MI:III fant vi et merkelig vindu på en trailer oppe på brua når Cruise løper bort til sjåføren. Se om dere kan finne vinduet, dere også.
    Alt i alt er vi veldig fornøyde begge to med prosjektorene våre og har nok valgt riktig type til pris/bruk.
    Vi gleder oss til å se de store prosjektorene i morgen på visningen. Nå har vi ihvertfall fått testet våre litt før morgendagens happening.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kutt ned på cognac'en.

Det skal jeg. :-?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går dessverre på penicillin, så det ble dårlig med cognac i dag:-D

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinoen din ser meget bra ut, hvordan er det med de akustikk platene mtp. renhold, samler de noe støv av betydning?

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    kutt ned på cognac'en.

Det skal jeg. :-?
    Hadde det bare vært Cognac som var årsaken så :-D

Det er merkelig hvor mye sært man klarer å se når man ser på film, men ikke ser på filmen hvis dere skjønner hva jeg mener.

Alt i alt en morsom helg dette her, med testing hos mor10 i går og Projektor2007 i dag.

Herlig :-)

peram

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Kinoen din ser meget bra ut, hvordan er det med de akustikk platene mtp. renhold, samler de noe støv av betydning?
    Ser ikke ut til at det er noe problem med støvsamling på platene og de kan fint støvsuges, hvis man ønsker det. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan de er festet. Mine er for tiden spikret fast, så de blir der de er:-D
    Ser du har Sunfire også:-D Er du fornøyd med de?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sunfire

Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Ser ikke ut til at det er noe problem med støvsamling på platene og de kan fint støvsuges, hvis man ønsker det. Selvfølgelig litt avhengig av hvordan de er festet. Mine er for tiden spikret fast, så de blir der de er:-D
    Ser du har Sunfire også:-D Er du fornøyd med de?
    Ja kan ikke si meg annet enn fornøyd med Sunfire ja :-D, bruker en stk 2x300W til å drive mellomtone og diskant på frontene.
    Front høyttalerne ( Acoustic Research AR1 ) har dessuten egen innebygd Sunfire forsterker på 500W RMS til å drive bass elementet på 15''
    Det jeg liker aller best er at jeg ikke trenger å spille veldig høyt for å få skikkelig trøkk i bass/mellomtone.
    I toppen høres diskanten veldig detaljert og fin ut, uten at den på noen måte blir for påtrengende.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Hadde det bare vært Cognac som var årsaken så :-D

Det er merkelig hvor mye sært man klarer å se når man ser på film, men ikke ser på filmen hvis dere skjønner hva jeg mener.

Alt i alt en morsom helg dette her, med testing hos mor10 i går og Projektor2007 i dag.

Herlig :-)

peram
    Apropos testing: Vi må kjøre en runde til. Vi har kjørt med null kalibrering hele tiden. Fikk frem litt bedre bilde i natt etter litt testing på Ringenes Herre og Vendetta. Jeg hadde byttet fra "Normal" til "Cinema 3" og da tok den selvfølgelig ikke med seg innstillingene:-D Kanskje vi skulle ta en kalibreringskveld sammen? Venter på HD-versjonen av DVE og tenkte å ta en ny runde da.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustikkplater

Oppdaterer litt her også, blir litt paralelt med tråden om kledning av akustikkplater, men greit å ha en logg på hva en gjør på ett sted.

Da har jeg plassert 6 stk Wedge og 4 stk Seam akustikkplater i skråtaket i refleksjonene fra fronthøyttalerne, samt 12 stk Rockwool akustikkplater rundt omkring. Har hengt 3 lag horisontalt bortover skråtaket med doble 5cm plater. 2 stk på frontvegg og doble rockwool plater på skrå bak hver høyttaler.
    Meget rolig og behagelig lyd, men fortsatt litt jojo fra 400Hz og oppover til 1000Hz(har ikke målt høyere enda). Kan helt klart anbefales å henge noen i skråtaket for de som har det.
    Trenger antagelig litt mer demping rundt sweetspot.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scrooge på demo

Legger bare opp en liten logg for meg selv:

Scrooge var innom på demo i dag og vi hadde en hyggelig kveld med mye god musikk og litt filmsnutter. Flageborgs 3D var selvsagt utgangspunktet og litt show-off. Deretter min test-cd fra High Fidelity med alt fra låter med godt driv til noen spede instrumenter som f.eks. fløyte med en gitarist. Litt Kari Bremnes og slikt, deretter Flight of the Phoenix og Darla-scenen og Toy Story 2. Så litt HD med MI:III. Tilslutt skumme gjennom B&W demo-dvd som dumpet ned i posten i dag.

Takk for hyggelig kveld, Scrooge. Sees i Hjemmekinoen snart, tenker jeg:-D

Side 4 av 122 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •