Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 122 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da nærmer det seg kanskje et bytte snart.
    Cinenovaen er solgt, en Parasound NC2125 og DP'ene ligger ute for salg på AVTorget. Hmm, tør vi dette da?

Micromega-settet sannsynligvis solgt. TEAC-settet kommer for salg i løpet av kvelden med litt annet snacks.

Blir en masete uke dette her, bilen står også til salgs igjen, så det blir litt å ordne med, forhåpentligvis:-D

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Da nærmer det seg kanskje et bytte snart.
    Cinenovaen er solgt, en Parasound NC2125 og DP'ene ligger ute for salg på AVTorget. Hmm, tør vi dette da?

Micromega-settet sannsynligvis solgt. TEAC-settet kommer for salg i løpet av kvelden med litt annet snacks.

Blir en masete uke dette her, bilen står også til salgs igjen, så det blir litt å ordne med, forhåpentligvis:-D
    Skjer mye hos deg om dagen Morten. Når alt er på plass håper jeg på en mulighet til å komme innom deg igjen for en demo :-D

Så det sto et TEAC-sett på hifihuset sist jeg var der, så jeg tenkte det kansje det var du som hadde levert det i innbytte.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Skjer mye hos deg om dagen Morten. Når alt er på plass håper jeg på en mulighet til å komme innom deg igjen for en demo :-D

Så det sto et TEAC-sett på hifihuset sist jeg var der, så jeg tenkte det kansje det var du som hadde levert det i innbytte.
    Det skal vi nok klare å få til, Devil!

TEAC-settet er nok ikke mitt nei, det kommer antagelig for salg i løpet av dagen hvis jeg rekker.

Sendt deg en PM!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det Bidda som hadde "den som har flest prylar når han dør, vinner!" i signaturen?

Burde døpe den om til "den som har hatt flest prylar når han dør, vinner!"

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ROOFL!
    Der ligger du godt an, Morten!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Var det Bidda som hadde "den som har flest prylar når han dør, vinner!" i signaturen?

Burde døpe den om til "den som har hatt flest prylar når han dør, vinner!"

Tror ikke jeg tør å liste opp alt jeg har oppe i loftstua nå, da kommer vel bygningskontrollen og skal sjekke hvor mye huset egentlig tåler

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monster skilletrafo

Tenkte jeg skulle legge inn et par bilder av skilletrafoen min.

Dette er i utgangspunktet en industriell skilletrafo fra Siemens på 5500watt og veier 48kg. Ser ikke direkte pen ut, men den er gjemt i en gammel lydløs pc-kasse jeg hadde fra før av. Kassa har viftekjøling dersom det skulle bli for varmt og god demping innvendig, da trafoen durer litt.

Byttet ut kablingen som satt på den med en skikkelig Supra strømkabel og lagd en strømpad med 6 uttak.

Har ikke fått testet så mye på det lydmessige resultatet enda, pga utskiftinger og mye støy på strømnettet.

Her er selve skilletrafoen:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-skilletrafo-jpg

Og strømpaden jeg har lagd til den:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-powerpad-jpg

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DIY Tri-amping prosjekt

Som nevnt tidligere i tråden så har jeg gått til det skrittet å tri-ampe B&W Matrix 802ene mine.

Dette krever en del kabler og jeg tenkte bare å legge ut noen bilder her.

Ved tri-amping og aktivt delefilter så må man for det første ha 3 forsterkerkanaler til hver høyttaler. Hos meg så har jeg valgt å benytte en 5-kanals Earthquake Cinenova Grande til å drive diskantene og mellomtonene og en Dynamic Precision DPA 600 til bassene. Dette krever da en høyttalerkabel til hver av diskantene, mellomtonene og bassene. I og med at det er 2 basser i Matrixene, så ble det altså 4 sett kabler pr høyttaler. Rådførte meg med Eltek ved kjøp av høyttalerkabel og Frode Steen anbefalte bruk av Kimber Cable. 2,5 kvmm til bassene og 1,5 kvmm til diskant/mellomtone tror jeg det ble. Tilsammen ble det da 12m 2,5 kvmm og 12m 1,5kvmm.
    På Matrixene var det veldig enkelt å fjerne delefiltrene, da disse sitter i bunnen med et "lokk" som kan skrus helt av. Koblet fra høyttaler-elementene og koblet kablene direkte på elementene og forsterker-kanalene i andre enden.

Det aktive delefilteret(LAB Gruppen) har XLR inn-/utganger og krever da 4 sett med XLR-kabler. 1 sett fra DAC og 3 sett til forsterkerne.
    Disse er loddet av Supra kabel og Supra Swift plugger.
    Kjøpte i denne sammenheng en Behringer kabeltester for å sjekke at alle kablene var loddet riktig. 295 kroner - billig forsikring:-D
    Alle kabelsettene er tvinnet sammen for hver kanal for å hindre forstyrrelser på kablene.

Hele kabelsalaten som skal til, med nye terminaler for å ikke ødelegge de originale.:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-allekablene-jpg

Høyttalerkablene:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-hoyttaler-jpg

XLR-kablene:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-xlr-jpg

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tøft
    Vet du hva virkningsgraden er? Regner med at en mister litt effekt via den der.
    Et spørsmål til, er det slik at du slipper å bekynre deg for overspenninger på strømnettet nå, slik som lynnedslag etc.?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting:

Legg merke til merking av kablene, dette er ganske viktig, slik at man ikke kobler bass-kanalen til diskant for eksempel :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razortec
    Tøft
    Vet du hva virkningsgraden er? Regner med at en mister litt effekt via den der.
    Et spørsmål til, er det slik at du slipper å bekynre deg for overspenninger på strømnettet nå, slik som lynnedslag etc.?
    Er ikke sikker på virkningsgraden, skal prøve å få sjekket det opp!

Den vil ikke hjelpe på overspenninger og slikt, er kun et galvanisk skille mellom forsterkerne og resten av nettet. Skal da ikke plukke opp støy fra andre apparater. For beskyttelse mot lynnedslag, så hadde jeg tenkt å benytte en Supra strømpad, men den tåler ikke så høye belastninger:-D

Intermediate Razortec sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,679
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er en syk, syk mann

Denne hjemmekinoen skulle jeg gjerne likt å sett/hørt live! hint hint

Men hadde vel blitt ensbetydende med økonomisk ruin

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten jobb å gjøre med salg og oppgradering av preamp/DAC/forsterkere og slikt, så kan det hende det blir en demo i september eller noe rundt der.
    Skal huske på deg når det byr seg en anledning!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diy strømkabler

I og med at jeg har slitt litt med støy og ren strøm og slikt, samt har forholdsvis mye kabler gjemt bak forhenget i fronten nå, så bestemte jeg meg for å prøve litt DIY strømkabler også.
    Prøvde først en 3x2,5kvmm-kable fra Elfa. Den har solidcore-ledere og blir lite fleksibel, men har en bra skjerming utad.

Testet så en Supra-kabel fra Eltek, også 3x2,5kvmm. Denne er mye lettere å jobbe med og kan bøyes ganske godt etterpå. Pluggene er fra Elfa.

De lydmessige fordelene har jeg ennå ikke testet pga støy i strømkursen.

Skjermingen har jeg testet med svigersønns justerbare "strøm-leter". Den slår veldig fort ut på "vanlige" strømkabler, men ikke på disse, så skjermingen er mye bedre. Pluggene slår like fort ut, men disse er da heller ikke i nærheten av f.eks. signalkabler.

Legger ved et par bilder av disse også:

Elfa:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-diy_elfa-jpg

Supra:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-diy_supra-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare én ting å si: Dette tar jo heeelt av!
    Den som måtte si noe om slurv her, bør skaffe seg hvit stokk og ei bikkje med "veltebøyle"!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er noen som er på jakt etter en skikkelig 7-kanalers effektforsterker så ta kontakt på PM.
    Har fått et tips om en skikkelig råtass til en meget god pris.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj oj oj.....

Nå ble det tomt gitt.
    Alle 4 effektene er solgt og jeg sitter igjen med en Denon 3806 receiver. Litt problemer med å drive høyttalere med tri-amping med denops:

DEQX'en er på vei, men monoblokkene lar vente på seg. Kan bli litt spennende dette her. Har satt inn de gamle Mirage OM-12ene mine som fronter og det fungerer veldig bra på film. Denon'en er rimelig kraftig og skikkelig moro på film.
    På stereo så har Miragene en utrolig holografi. Man kan bare slenge de opp og de gir godlyd med en gang:-D Hadde de kunnet gjengi litt mer detaljer så hadde de vært knall på moderat lydnivå.

Noen som vet hva grensene er for påbygg til huset? Hvor man slipper unna med forenklet byggemelding og uten byggeleder?

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Oj oj oj.....

Nå ble det tomt gitt.
    Alle 4 effektene er solgt og jeg sitter igjen med en Denon 3806 receiver. Litt problemer med å drive høyttalere med tri-amping med denops:

Noen som vet hva grensene er for påbygg til huset? Hvor man slipper unna med forenklet byggemelding og uten byggeleder?
    Tror at alt som har med fasadeendring krever byggemelding. Tror at det kun er garage og slik under 20 m2 som kan benytte forenklet byggemelding.

Understreker at dette er ting jeg *tror*, og vil gjerne korrigeres hvis jeg tar feil. Går med utvidelsesplaner selv... :-)

peram

Newcomer gary7 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forenklet byggmelding gjelder for f.eks. garasje under 75m2 (var 50m2) , og terrasser som ikke skal heves over bakkenivå.
    For alt annet, spesielt utbygg er det nok slik at man må legge fram tegninger, søke spesielt osv.
    Hvor mye man kan bygge ut avhenger også av utnyttelsesgrad av tomt allerede, nærhet tll nabo osv. tror jeg.

Snakk med Plan & Bygningsetaten i kommunen din. De pleier faktisk å være ganske greie å snakke med, tro det eller ei......

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan være et utgangspunkt. Jeg har i alle fall gått ut fra dette. Vet ikke om det er forskjeller kommunene imellom...

Byggetiltak som verken krever søknad eller melding

Noen mindre tiltak kan gjennomføres uten at du behøver å sende inn noe som helst til kommunen. Plan- og bygningslovens byggesaksbestemmelser gjelder ikke, men du må selv påse at tiltaket er i samsvar med lovens regler forøvrig. Den er en viktig forutsetning for unntakene at de ikke er til urimelig ulempe for omgivelsene og allmenne interesser. Dvs. at du må selv orientere dine naboer om dine planer.

Unntakene gjelder bl.a.:
    * Mindre frittliggende bygning som f.eks. dukkestue, bod o.l.på inntil 15 m²
    bruttoareal med maks mønehøyde 3,0 m og maks gesimshøyde 2,5 m.
    * Terrasse som er utført som utegulv/platting på bakken eller maks 50 cm
    over terreng.
    * Forstøtningsmur på inntil 1,0 m høyde og som er minst 2,0 m
    fra nabogrense.
    * Forstøtningsmur på inntil 1,5 m høyde og som er minst 4,0 m
    fra nabogrense.
    * Levegg eller skjermvegg med høyde inntil 1,8 m og lengde inntil 10,0 m.
    * Oppussing eller vedlikehold av fasade.

Byggetiltak som krever melding

Forskjellen på melding og søknad er at for melding kreves det ikke at noe ansvarlig foretak skal godkjennes. Det er tiltakshaver (byggherren) selv som er ansvarlig for at lov og forskrifter følges.

Ved oppføring av garasje, uthus e.l. mindre bygninger hvor bruksarealet eller bebygd areal er under 70 m² kreves at melding sendes kommunen.
    Tilbygg hvor bruksarealet eller bebygd areal er under 50 m² kan også sendes som melding.

Driftbygninger i landbruket som f.eks. redskapshus, fjøs o.l. er også meldingspliktige tiltak etter egen bestemmelse i plan- og bygningsloven, se lenke til høyre.

Byggetiltak som krever søknad

Søknad om tiltak etter § 93 i plan- og bygningsloven skal sendes inn av profesjonelt foretak som kan godkjennes som ansvarlig søker.
    Tiltak som krever slik søknad er de som ikke omfattes av unntaksbestemmelsene og som ikke kan sendes inn som melding.
    Slike søknadspliktige tiltak kan være:
    * Garasje med bruksareal eller bebygd areal over 70 m².
    * Tilbygg med bruksareal eller bebygd areal over 50 m².
    * Alle typer boliger, næringsbygg mm.
    * Fradeling av eiendom.

Side 15 av 122 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 25 35 45 55 65 75 85 95 105 115 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •