Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 122 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 ... SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 2435
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Det kan se slik ut, Scrooge.
    Har enda ikke koblet sammen stereo og surround-delen, men tror ikke det blir noe problem.
    Fortsatt ikke mulig å f.eks. slå av preamp, mens effektene står på. Basselementene buler ut når jeg slår av preampen....
    Heey, så bra da! Eller "goodie", som Ola nevner.
    Det preamp- effektproblemet har neppe noe med strømtilførselen å gjøre? Jeg tror heller på at det foregår et slags "mellomspill" i preampen, som gir et uheldig ut-signal til forsterkerne.
    Litt tåkete forklart kanskje, men dog. Teknisk sett skal det slett ikke være slik, ettersom konsekvensen ser ut til å ende i et ganske friskt DC-signal, som ganske sikkert påvirker resten av elementene i høyttalerne også. Har du snakket med produsenten om dette?
    For så lenge basselementene buler ut når du slår av preamp, betyr dette et DC-signal, som helt sikkert går til de andre elementene også.

"Sus" er vel noe man vanligvis tillegger transistorer og elektronikk? Nå skal jeg være forsiktig med å bli for bombastisk her, men jeg tror nok det problemet er mer internt enn eksternt. Altså; ikkeno´ med 220v å gjøre.
    Skjønt, hvem vet? Jeg har jo allerede "bæsja på leggen" ved å tro at problemene dine lå i elektronikk og innbyrdes koblinger.
    Men ettersom det elektriske i huset ditt ser ut til å nærme seg et tema for en elektrokongress, så kan man jo aldri vite!
    Håper i alle fall at du finner ut av det.
    Og bare så det er sagt: Det kan jo hende at jeg slenger innom på førstkommende fredag kveld, for å høre på resultatet av dine "elektriske" krumspring!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er absolutt ikke jeg noen ekspert. Men dette med elementer som står ut er interesant. Hadde et problem med fase på mine høytalere i bilen. Autolyd A/S gikk da over å sjekket dette. Brukte da et 9V batteri som satte strøm på høytaleren for å finne pluss eller minus. Når de ble belastet med plus mot plus (mener jeg å huske) så sto elementene og bulte ut.
    Vet ikke om dette er til hjelp, men det høres jo ut som om elementene får belastning i fase?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for spennende med disse elementene ja.
    Har ikke mye greie på elektronikk, bortsett fra stikk-kontakter, brytere, faser og slikt, så alle gode råd og tips tas imot med takk. Jeg skjønner bare ikke hvordan en effektforsterker kan få elementene til å stå ute bare ved å slå av preampen. Det er jo et eller annet som surrer inne i preampen når den slås av, men at den gir konstant strøm er jo litt rart. Det samme skjer jo med Ming preampen.
    Har kjøpt meg en kabeltester for å sjekke at alle egen-loddede kabler har Pin 1 til Pin 1, osv. Det ser ut til at alt stemmer der ihvertfall. Har også nå begynt å legge Pin 1 på XLR-kablene også til jord for å se hvordan det arter seg, men det er ihvertfall like mye sus på de også.
    Jeg regner med at elementene ikke må stå på samme kursen for at de skal fungere sammen? Nå er effektene og det aktive delefilteret på en kurs og preamp, DAC og drivverk på en annen kurs med hver sin skilletrafo. Det burde vel være så "reint" løp man kan forestille seg?

En liten ting: De deler samme jord, kan det ha noe å si? All jord samles vel i sikringsskapet uansett?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som counterpointer beskriver, så er det nettopp et DC- likestrømssignal som påvirker elementene, som altså i dette tilfellet kommer fra effektforsterkeren.

Er man i tvil om riktig fase i et høyttaleroppsett, eller for den saks skyld et element, er et 9v batteri et glimrende hjelpemiddel for å avgjøre dette.
    Et slikt batteri vil ikke kunne skade elementet, da det er svært begrenset hvor mye effekt (U*I) man kan trekke ut av dette.
    Atskillig verre er det, når en effektforsterker så kraftig som her blir brukt, gir fra seg et DC-signal. Både spenning og strømstyrke vil fort kunne løpe opp i det mangedobbelte av hva et lite batteri kan levere, og dermed kan fort elementene ødelegges! Det har du jo allerede erfart....
    Umiddelbart er det vanskelig å gi noen forklaring på hvorfor dette problemet oppstår.
    Ettersom det samme skjer med begge preampene når disse slåes av, kan dette bety at inngangen(e) på forsterkeren mottar et likestrømssignal, som deretter forsterkes, naturlig nok. Dette kan ha sammenheng med forskjellig jordpotensiale mellom preamper og forsterker.
    Foreslår at du forsøker å jorde preamp / forsterker med en særskilt jordledning, (om du ikke allerede har gjort det?), altså en skikkelig elektrisk forbindelse mellom chassi på begge enhetene.
    Det er slett ikke sikkert at den jordingen du oppnår gjennom signalkablene er god nok i ditt tilfelle!
    Prøv det, og fortell hva som skjer!
    --
    "Jord" skal være jord, uansett ja. Alle jordledninger skal som du sier, samles i et felles punkt i sikringsskapet.
    Om de ikke gjør det, kan det oppstå "rare" og faktisk også farlige situasjoner!
    Btw; Hva med en PM til Snickersis? Han kan jo det meste om forsterkere og slike konstruksjoner. ;-)

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har litt tight program resten av uken, så det hadde vært greit om du kom innom en tur f.eks. fredag kveld og hentet tingene og kanskje ta en liten lytt.
    Må nesten komme tilbake med mer konkret tidspunkt. Jobben har blitt litt neglisjert i det siste, da kinoen har hatt førstepri.
    Gi meg en lyd angående når det kunne passe seg, det hadde vært fryktelig spennende. Jeg tok forresten med meg CD'en du skulle få da jeg dro, så den må du nesten få igjen.
    Det blir faktisk en helt annen opplevelse uten 50Hz-brum tror jeg, merkelig at du skal ha så mye trøbbel egentlig. Dessuten er feilsøking som du sier en omstendig prosess med så mange kabler og komponenter. Logisk deduksjon er nok dene eneste veien å gå selv om du kanskje har malt deg opp i et hjørne med tanke på delingen - mange komponenter som må være med. Men har du prøvd det andre delefilteret enda?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Gi meg en lyd angående når det kunne passe seg, det hadde vært fryktelig spennende. Jeg tok forresten med meg CD'en du skulle få da jeg dro, så den må du nesten få igjen.
    Det blir faktisk en helt annen opplevelse uten 50Hz-brum tror jeg, merkelig at du skal ha så mye trøbbel egentlig. Dessuten er feilsøking som du sier en omstendig prosess med så mange kabler og komponenter. Logisk deduksjon er nok dene eneste veien å gå selv om du kanskje har malt deg opp i et hjørne med tanke på delingen - mange komponenter som må være med. Men har du prøvd det andre delefilteret enda?
    Hallois!
    Ser ut til at Frode gjerne vil ha tilbake Doge'en da reparatøren kan se på den til uka. Har forespurt om du kan få låne den til over helgen og sende den til mandag, så får vi se.
    Dukker nok opp en ny Doge her i månedskiftet tenker jeg:-D
    Synes den spiller veldig godt.

Du kan uansett få låne Ming'en til jeg kommer tilbake.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt en PM til Snickers nå, så får vi se om han har noen tips.

Kan det være at effektene står for nærme høyttalerne?
    Har ikke veldig lyst til å begynne å flytte på så mye nå, er litt kabler å ordne med:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er svaret fra Snickers:-D

Hei Morten!

Det første problemet ditt der du får heftig utsving på basselementene er noe som oppstår i situasjoner der man har litt dårlig konstruert power up/down prosedyre. Det er mange komponenter som gir en bra porsjon DC på utgangen ved av/påslag, og DP-en er nok DC-koblet så her bør du virkelig ta ”grunnregelen” seriøst: Slå aldri av/på komponenter dersom effekttrinn(ene) står på. For å være på den sikre siden kan du montere releer på utgangen som drives direkte fra nettet. Da vil de kutte signalet ved strømbrudd (det kan hende det er noe slikt i DP-en fra før). I og med at diskant og mellomtone overlevde tyder det enten på at filteret reddet dem fra DC-døden, og/eller at forsterkeren du bruker til dette ikke er DC-koblet.

Om du har mulighet til det bør du sette på subsonic filter på bassene også (det er ofte slike muligheter på aktive filtre, spesielt de til PA).

I og med at du fikk såpass kraftig DC ut kan det også tyde på at du kjører feil gain i filteret. På den måten får du total gain i kretsen som er grei, men du kjører enten så mye forsterkning i filteret at støyen herfra blir fremtredende, eller du kjører så mye forsterkning i preampen at støyen herfra blir fremtredende. Nå skal det sies at støyen i komponenter som Behringer osv er noe høyere enn i eksempelvis Oberon, eller min Linn-spiller, men dramatisk er det absolutt ikke. Imidlertid, dersom filteret kjører veldig høy gain, så forverrer du problemet med av/påslag av preamp. Dette gjør at impulsen fra preampen forsterkes unødig mye før den når effekttrinnene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja!
    Da fikk du i alle fall beskjed om hva du bør gjøre, og i hvilken rekkefølge!

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50Hz "peaken" er borte, men det er fortsatt en del sus igjen.
    Neimen se det ja. Mener å huske at jeg sa noe om at jeg gjettet på "skitten" strøm hos deg... Uansett det viktigste er at du ser ut til å ha fått løst problemene dine...

Du får ha god ferie og så snakkes vi på jobb en gang uti august ?

peram

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Neimen se det ja. Mener å huske at jeg sa noe om at jeg gjettet på "skitten" strøm hos deg... Uansett det viktigste er at du ser ut til å ha fått løst problemene dine...

Du får ha god ferie og så snakkes vi på jobb en gang uti august ?

peram
    Hallois peram!

Ja, LITT behagelig å bli kvitt duringen der oppe:-D

Sendte avgårde Doge preampen med Gwandarion nå og det blir ikke moro å sitte her i sommer uten den. Får jobbe litt med surround-lyden som har blitt neglisjert endel i det siste.

Kanskje det hjelper der også, når duringen har blitt borte:-D

Er på jobb i morgen, lunsj kanskje? Hvis ikke du har tatt ferie allerede?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt litt kommunikasjon med Snickers-is i dag og han har lagt fram et produkt som han mener kan gjøre en god jobb hos meg:

DEQX - Digital Audio Technology for Loudspeaker and Room Correction

Samme som han benyttet på en Nautilus 801 med stort hell.
    Denne boksen har preamp, DAC og digitalt delefilter med elementkorreksjon og romkorreksjon innebygget.
    Virker helt rå, spør du meg.

Dersom jeg skal virkeliggjøre dette, så vil det bli en del gromsaker til salgs på AVForum etterhvert.

Må regne litt og tenke på det i ferien, tenker jeg. Kan virke litt dumt å benytte så mye kroner på et delefilter i forhold til det høyttalerne koster, men det er et enormt potensiale i disse B&W Matrixene.

Da har jeg jo systemet klart til drømmehøyttalerne B&W Nautilus 802 en gang dukker opp i kinoen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes da ingen grunn til å ikke utnytte hele potensialet i en så god høyttaler bare fordi du fikk den billig :-D

Forøvrig har jeg fått koblet ferdig hifianlegget, og receiveren til kinoen har kommet, så når du får anledning etter ferien (hjemme om 3 uker) er du hjertelig velkommen innom.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det finnes da ingen grunn til å ikke utnytte hele potensialet i en så god høyttaler bare fordi du fikk den billig :-D

Forøvrig har jeg fått koblet ferdig hifianlegget, og receiveren til kinoen har kommet, så når du får anledning etter ferien (hjemme om 3 uker) er du hjertelig velkommen innom.
    Nei, du sier noe Devil:-D

Tar veldig gjerne en tur nedover når du er tilbake fra ferie. Tar kontakt etter hvert, må prøve å få med Ambiance og hilse på Snickers-is også når jeg er nedover.

God ferie!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skal man ikke se bort fra at det dukker opp en stk. DEQX kombinert pre/DAC/korreksjonsprosessor samt 4 stk. Midgard Oberon 6.1 og 2 stk. 2.1 i løpet av august måned :-D
    Meningen er da å drive Bass/mellomtonene med hver sin 6.1 og diskantene med hver sin 2.1.

En stk. DP 6.12, en stk. DP-600, et sett Micromega meget kompetent DAC/driiverk og et sett meget godt TEAC DAC/drivverk kommer til salgs på AVTorget snart.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir spennende å følge med på. Husk masse masse bilder underveis.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nesten mer spennende å følge med på om Morten blir forkjøla av "gjennomtrekken"!
    Utskiftingstakten på komponentsiden er jo pent sagt rivende, men helt sikkert til det bedre!
    Bor heldigvis ikke så langt unna "åstedet", så dermed tillater jeg meg å be om en audiens, når den tid kommer? Gleder meg, på dine vegne!

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger meg på Scrooge her ettersom jeg også bor i overkommelig avstand fra Mor10's hule :-D Sesongen begynner jo å ta seg opp nå og siden jeg gikk glipp av siste runde hos Mor10 så ser jeg fram til en audiens i nærmeste framtid. :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal nok la seg gjøre, både Scrooge og homecinema:-D

Det må vel bli når alt er rigget med det nye systemet, da jeg begynner å selge unna nå for å få råd til det nye.

Cinenovaen er allerede solgt til en kompis som skulle "ha noen tips" om bygging av kino. Forklarte han hva den lille klumpen var god for og da var han solgt:-D

Blir nok litt tuning og testing borte hos han en tid fremover. Han har fått tak i et sett Magnepan 1.4. Blir spennende å teste disse, samt en Yamaha receiver som skal stå for pre-biten.

Han bør vel strengt tatt kjøpe et av DAC/drivverk-settene jeg har også:-D

Har fått tak i et billig Micromega drivverk som skal være kilde sammen med Squeezeboxen på stereo. Det er litt hopping på det, men leste på nettet at det er vanlig på disse. De trenger litt smøring innimellom. Noen som har noen tips til hva jeg skal smøre med? Stod et eller annet om silikon-smøring på nettet, men vet ikke helt hva jeg skal se etter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.... trodde jeg kunne slette mine egne innlegg.
    Dette var bare en test, noen som vet hvordan jeg kan gjøre det!

Side 13 av 122 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 15 16 17 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •