Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 121

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 121 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 SisteSiste
Viser resultater 2,401 til 2,420 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er disse nye fellene tunede, altså en slags Helmholtz-resonatorer? I så fall: Vet du hva de er tunet til nå? Når du får ting skikkelig på plass, hadde det vært morsomt med en skisse over rommet m/plassering av alle sub'er og feller!
    Svanå-boksene er mulig å tune selv.

Versjonen jeg har er V-6 som tar fra ca. 20Hz til 60 Hz.
    Boksen har en slisse man kan justere frem og tilbake for å få den riktige frekvensen.

Skal se om jeg får lagd en skisse etterhvert.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende lesning!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Når han skriver 5mm=25-30Hz, mener han da at den tar fra 25-30Hz eller at man skal sikte seg inn på en frekvens.
    Det jeg fikk vite var at f.eks. 5mm åpning ikke nødvendigvis matcher en eksakt frekvens. Høyde over havet samt luftfuktighet skal visstnok påvirke resonansfrekvensen noe, derfor ca. intervallet han oppgir. Er nok lurt det du gjør ved å måle ved åpningen da effekten er størst der. Skal ta noen bilder av mine og sende over så du kan bekrefte eller avkrefte om IKEA-kunnskapene fortsatt sitter :-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Det jeg fikk vite var at f.eks. 5mm åpning ikke nødvendigvis matcher en eksakt frekvens. Høyde over havet samt luftfuktighet skal visstnok påvirke resonansfrekvensen noe, derfor ca. intervallet han oppgir. Er nok lurt det du gjør ved å måle ved åpningen da effekten er størst der. Skal ta noen bilder av mine og sende over så du kan bekrefte eller avkrefte om IKEA-kunnskapene fortsatt sitter :-)
    Den er grei!

Sendt deg svar på PM med mailadresse for bilder....

Er nødt til å ta en tur til deg snart og kikke og høre litt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært stille i nesten et døgn nå. Håper du ikke ligger rett ut med ryggplager etter å ha sjauet Svanåene 8)

Har forresten sendt deg en PM ang. tirsdagen. Jeg kommer en tur innom hvis det passer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Vært stille i nesten et døgn nå. Håper du ikke ligger rett ut med ryggplager etter å ha sjauet Svanåene 8)

Har forresten sendt deg en PM ang. tirsdagen. Jeg kommer en tur innom hvis det passer.
    Ryggen er litt sliten, men ørene er veldig fornøyd :-D

Du får ta med litt egen musikk og kritiske ører når du kommer, så får vi se.

Sendt deg en PM med info.

Hyggelig med besøk utifrå, sikkert plass til flere også, hvis noen vil ta en tur?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søker ung mann med skikkelig målesystem, DP delefilter, sterk rygg og en ledig kveld til uken for kalibrering og felles hygge :-D

Finnes han?

Hilsen ikke fullt så ung mann lenger med store kasser med hull i....

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søker ung mann med skikkelig målesystem, DP delefilter, sterk rygg og en ledig kveld til uken for kalibrering og felles hygge :-D

Finnes han?

Denne hørtes litt skummel ut...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Ikke bare litt heller :shock:

Unge gutter: Hold dere unna!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Meningen det :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da er årtiendes dårligste demo gjennomført og tols1 er på vei hjemover.

Litt flau nå. Etter justeringer og herjing i helgen, så avsluttet madamen og jeg med et par filmer med en bass jeg ikke har hørt før. Etterpå kjørte jeg noen testspor med musikk i 2 kanaler og ting låt meget bra etter mine ører.

En times tid før tols1 skulle komme i dag, så satt jeg meg ned og skulle finjustere volumet på subbene i og med at disse går gjennom Onkyo'en. Hva skjer? Subbene er helt ute av synk med resten og jeg klarer ikke å justere de inn som forrige gang.
    Når tols1 kommer så er jeg helt svett og det blir flauere og flauere etterhvert som vi hører at bassen er på bærtur. Vi prøver noen lydspor fra "Homecinema 2" som han hørte i går, men det blir ikke veldig moro:cry:

Beklager det inntrufne, tols1, og håper jeg kan by på litt bedre tuning neste gang....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes han?

Hmmm....

Ingen som har meldt seg?

Lurer på om det fins en snekker som passer til dette oppdraget?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..., og som kanskje befinner seg i Larviksområdet, eller deromkring?
    8x12", hører du?

Ellers er det jo "noe dritt" når demokvelder går "åt skogen"!
    Vet jo godt hvordan det er, når man i etterkant oppdager at man enten har glemt å skru på ett eller annet, eller "kåla" seg bort i andre sammenheng.

Trøsten får vel være, at neste gang vil alt være på stell! ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm...Morten da! Det som satt så bra sist vi var innom! :-? Jaja, det går nok flere tog fra Trysil og ned til Gjelleråsen, men uansett, kjedelig, DET er det jo like fullt! :evil:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, no sweat mor10. Vi satser på det sitter som ei kule neste gang Jeg var jo allikevel på vei på samme strekning, det er jo kun en liten avstikker fra E6, og det hadde jo vært hakket flauere om jeg faktisk hadde kjørt strekningen for kun dette. Men jeg fikk jo et inntrykk av hva Dynaudio-monitorene kan hamle opp med. De er jo ganske avslørende, og perspektivet gjengis med en utrolig nøyaktighet, ikke bare dybde men også høyde. Men du har nok et lite stykke å gå med bassen

Jeg fikk jo helt klart også noen ideer for min egen kino (akkurat som i går hos Håvard), tror jeg skal teste en rull eller to i hjørnene bak. Vet du om det er noe spesielt forhold som er spesielt gunstig med tanke på isolasjonstykkelse og diameter på rullen? Er prinsippet "bigger is better" gjeldende her også?

Uansett suksess eller ikke, tusen takk for titten, jeg kommer garantert tilbake, skal nok følge med på kalibreringsrapportene her.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hehe, no sweat mor10. Vi satser på det sitter som ei kule neste gang Jeg var jo allikevel på vei på samme strekning, det er jo kun en liten avstikker fra E6, og det hadde jo vært hakket flauere om jeg faktisk hadde kjørt strekningen for kun dette. Men jeg fikk jo et inntrykk av hva Dynaudio-monitorene kan hamle opp med. De er jo ganske avslørende, og perspektivet gjengis med en utrolig nøyaktighet, ikke bare dybde men også høyde. Men du har nok et lite stykke å gå med bassen

Jeg fikk jo helt klart også noen ideer for min egen kino (akkurat som i går hos Håvard), tror jeg skal teste en rull eller to i hjørnene bak. Vet du om det er noe spesielt forhold som er spesielt gunstig med tanke på isolasjonstykkelse og diameter på rullen? Er prinsippet "bigger is better" gjeldende her også?

Uansett suksess eller ikke, tusen takk for titten, jeg kommer garantert tilbake, skal nok følge med på kalibreringsrapportene her.
    Det var veldig bra at du ikke kom ens ærend bare for dette helt fra Trysil ja!
    Godt at du tar det sporty :-D

Når det gjelder "bassrullene", så mener jeg bestemt at det er 10cm Rockwool jeg fikk best utbytte av. Blir isolasjonen tynnere så blir det liten effekt av det og blir den tykkere, så blir den vanskelig å rulle sammen og få tett i skjøten.

De går jo godt ned til 60 Hz, så det burde jo være ideelt hos deg? For jevnest mulig demping, så har jeg bygd de helt opp til taket som du så, med en liten nusselig 60cm på toppen. Har du rundt 240cm takhøyde, så ville jeg lagd 2 stk. på 120cm og satt de oppå hverandre. Litt enklere å håndtere da, uten at de knekker eller deformeres.

Håper hjemturen gikk OK og at du fikk noen timer søvn før morgenen kom....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Finnes han?

Mannen meldte seg sent i går kveld, så da blir ting på stell i løpet av neste uke, tenker jeg :-D

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemturen gikk fint, ble litt sent men det tåler man. Tror dog jeg skal køye litt tidligere i kveld, for en gangs skyld.

Men da kan det for skje at jeg tester et par sånne ruller. Det er jo hvertfall en enkel løsning for eksperimentets skyld. Mer avanserte saker som panelabsorbenter eller Helmholtz-resonatorer (de er jo egentlig ganske enkle i konstruksjonen og bør jo være ganske enkelt å bygge) blir mer styr, og jeg tror jeg vil være litt sikker på at de vil hjelpe før jeg går på slike prosjekter.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter "noen" timer med flytting og justering av bassfeller, oppsett av måleutstyr, etc. er det på tide med en oppdatering.

8x12Tom var innom i dag med måleutstyret sitt og et DP delefilter for testing.

Måleutstyret viste at det ikke var veldig stor forskjell i målingene med mitt eget utstyr i bassområdet, så jeg kan trygt bruke det til justeringer.

DP delefilteret er også meget stabilt og verken legger til eller trekker fra noe, så det spørs om det ikke må kjøpes ut av herremannen:wink:

Bassen ligger nå innenfor +/- 4 dB og det må være akseptabelt uten verken EQ, fasedreininger eller annen "juks".

Legger like godt ut et bilde av grafene, som sier mer enn tusen ord.

Her er frekvenskurven (uten smoothing):

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-100218-etter-test-av-leutstyr-jpg

Waterfall:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-100218-waterfall-jpg

RT60:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-100218-rt60-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se her ja, dette ser jo slettes ikke gæærnt ut. Jevn fin etterklang også, ser ut som de Svanåkassene gjør en jobb på etterklangen hvis vi sammenligner med de tidligere kurvene.

Side 121 av 122 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 117 118 119 120 121 122 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •