Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 120

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 120 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 SisteSiste
Viser resultater 2,381 til 2,400 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Timion
    I mangel på tid (Dette står sikkert ett eller annet sted i tråden din..), så må jeg rett og slett bare spørre.. Hva slags utsyr bruker du til å måle med?
    Jeg har en dedikert liten Acer PC med eksternt lydkort M-Audio Firewire, samt Behringer ECM8000 målemikrofon. Ikke verdens beste, men duger i massevis for meg. Bruker gratis RoomEQWizard software.

Etterkontrollerer med digital Radioshack.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Dette skal bli veldig innteresant å følge med på!

Ser du har en veldig skummel sak ved 55HZ, blir vel det omerådet du skal bruke Svanå?

A.
    Jeg skal få koblet ut receiver først, så får vi se hvordan det ligger an.

Dippen på 55 er veldig smal og ikke lett å høre når jeg tar et rolig sveip over den. Mulig det er 30-38 jeg må jobbe med, da denne er mye bredere og jeg hører det mangler noe.
    Toppen på 45 er heller ikke helt god :-D

Store fordelen er nå at jeg ihvertfall har noe bass å jobbe med uten det hersens filteret som har ødelagt for meg.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den målingen med subbene liggende asymetrisk?

Den etterklangen var drøy - det må du få gjort noe med

Har lurt litt på hvorfor de gamle subbene mine ikke har imponert nedover,så da er det godt å se at det var filteret det var noe galt med.

Har ett filter du kunne testa, og det er garantert uten fasedreining

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Er den målingen med subbene liggende asymetrisk?

Den etterklangen var drøy - det må du få gjort noe med

Har lurt litt på hvorfor de gamle subbene mine ikke har imponert nedover,så da er det godt å se at det var filteret det var noe galt med.

Har ett filter du kunne testa, og det er garantert uten fasedreining
    Nå står de oppreist helt symmetrisk igjen :-D

Får se om jeg stoler helt på målingene, mer kommer etterhvert.
    Kjører nå rett fra lydkort og i sub effekt, så nå er det ingenting i mellom.

Har helt klart lyst til å teste DP-filteret ditt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Noe sånt du ser etter?
    Takk ja, enda bedre hvis du skalerer y-aksen fra 0-1 sekund og trekker ut x-aksen litt, men det blir flisespikkeri forsåvidt. Spent på å se hvilken effekt en HH gjør i bassområdet. Har selv 2xV4 og 2xV6 stående i garasjen, men har ikke hatt tid til å forsøke å integrere de enda...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen 'regel' for hvor disse har mest effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Er vel samme prinsipp som bassfeller, dvs. plasser de der bassen har størst energi f.eks. i hjørner. Hvis man ser på bilder av dedikerte lytterom har de ofte en hel rad av HH'er rundt hele veggen, relativt lavt montert. Disse tunes med forskjellige åpninger som da til sammen absorberer et større frekvensområde.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Har testet ganske mye fram og tilbake i dag og en ting er veldig sikkert. De har et veldig smalt virkningsområde, men tar til gjengjeld ganske godt ned i frekvens. Mine kom i løse deler, så jeg har kun montert 2 stk. Det er ikke noe problem å heve f.eks. 31,5Hz med 5 dB med 2 stk. V-6.

Dvs at man skulle kunne ta de fleste romnoder med disse kassene.

Det jeg finner litt merkelig er at det er forskjell på åpningen på de to kassene jeg har testet på i forhold til frekvens. Den ene har større åpning enn den andre på samme frekvens.

Noen som vet om det går an å gjøre de litt bredere i hva de tar i frekvens. F.eks. ved å bruke akustikkplater eller noe fyll inni?

Litt usikker på hvor jeg skal begynne. Har ikke grafene her akkurat nå, så får poste de i morgen. Har noen litt for brede dipper på rundt 29-35 eller noe sånt og det er vanskelig å heve disse med en såpass snever kasse.

Ser ut til at mange av frekvensene kan temmes litt bort fra hjørnet, slik at døra som er helt i bakre hjørne slipper å bli blokkert av en liten kasse på 60x60x120cm :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Er vel samme prinsipp som bassfeller, dvs. plasser de der bassen har størst energi f.eks. i hjørner. Hvis man ser på bilder av dedikerte lytterom har de ofte en hel rad av HH'er rundt hele veggen, relativt lavt montert. Disse tunes med forskjellige åpninger som da til sammen absorberer et større frekvensområde.
    Ganske moro å flytte rundt på disse småtassene alene da. er jo MDF og de veier rundt 70kg. pr. stk. Litt uhåndterlig størrelse også

Merker at de lave frekvensene ligger nede ved gulvet ved bakvegg og det passer meg ypperlig, da det er der jeg hadde håpet å plassere de.

Det er stor forskjell på hvilken vei man setter bassporten, greit å vite når du skal begynne med dine.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at mange av frekvensene kan temmes litt bort fra hjørnet, slik at døra som er helt i bakre hjørne slipper å bli blokkert av en liten kasse på 60x60x120cm :-D
    Haha, no prob!
    Du kan jo bare plassere noen par passende stylter for besøkende, utenfor døra!
    Neida, så galt blir det vel ikke. Blir uansett spennende å se hva de innretningene / kassene kan klare!
    *Følger spent med*.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske moro å flytte rundt på disse småtassene alene da. er jo MDF og de veier rundt 70kg. pr. stk. Litt uhåndterlig størrelse også

Merker at de lave frekvensene ligger nede ved gulvet ved bakvegg og det passer meg ypperlig, da det er der jeg hadde håpet å plassere de.

Det er stor forskjell på hvilken vei man setter bassporten, greit å vite når du skal begynne med dine.
    Interessante observasjoner, på godt og vondt! Men 70kg?? :shock:
    Da kan man jo glatt overse eventuelle medlemskap hos S.A.T.S eller Kondis, vil jeg tro!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet ganske mye fram og tilbake i dag og en ting er veldig sikkert. De har et veldig smalt virkningsområde, men tar til gjengjeld ganske godt ned i frekvens. Mine kom i løse deler, så jeg har kun montert 2 stk. Det er ikke noe problem å heve f.eks. 31,5Hz med 5 dB med 2 stk. V-6.

Det jeg finner litt merkelig er at det er forskjell på åpningen på de to kassene jeg har testet på i forhold til frekvens. Den ene har større åpning enn den andre på samme frekvens.

Noen som vet om det går an å gjøre de litt bredere i hva de tar i frekvens. F.eks. ved å bruke akustikkplater eller noe fyll inni?

Litt usikker på hvor jeg skal begynne. Har ikke grafene her akkurat nå, så får poste de i morgen. Har noen litt for brede dipper på rundt 29-35 eller noe sånt og det er vanskelig å heve disse med en såpass snever kasse.

Sitat Opprinnelig postet av EngelholmAudio
    Rockwool behövs inte i bra Helmholtz'ar under 100 Hz. Dom kan faktiskt försämra prestandan.
    Engelholm Audio er forhandler av Helmholtz fra Svanå.
    Lage 2 bassfeller(tube)
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke fyll de med noe da minker du virkningsgrad, enkleste måte å tune de på er å ha en db-måler ved porten og ha frekvensen du ønsker å tune stående å gå mens du åpner å lukker porten sakte men sikkert mens du ser hvor meteret øker mest. For å få bredere arbeidsomerådet må kassene være større eller port dybden forandres. Vanskelig å jobbe med og er du heldig får du til noe vesentlig virkning i sweetspot.

A.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ambiance
    Ikke fyll de med noe da minker du virkningsgrad, enkleste måte å tune de på er å ha en db-måler ved porten og ha frekvensen du ønsker å tune stående å gå mens du åpner å lukker porten sakte men sikkert mens du ser hvor meteret øker mest. For å få bredere arbeidsomerådet må kassene være større eller port dybden forandres. Vanskelig å jobbe med og er du heldig får du til noe vesentlig virkning i sweetspot.

A.
    Har ikke problemer med å finne riktig frekvens og tune porten, men med såpass smale bånd (som det skal være i en HH), så må jeg ihvertfall ha inn 8 stk. kasser til og det har jeg verken råd eller plass til :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra tidligere i tråden min:

Har seks stk. slike som skal testes etterhvert som jeg får kontroll på den dypeste bassen. De største virker fra 50Hz og oppover.

Prøver med litt bilder igjen!

En liten og en stor høyball:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stor-og-liten-jpg

En ikke fullt så pent kledd høyball:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_stor-tildekket-jpg

Og en liten nusselig klump i sort gardin fra Kid:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-s_liten-tildekket-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Akershus
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jo takk, erfarte at de veier litt. Speditør som fraktet mine kom dundrende inn i boligområdet med stor semitrailer og spurte om jeg hadde truck! Jeg sa kjekt at det bare er noen kasser med luft, men sannelig var de tunge å løfte ned fra lasteplanet!!!

Ellers for å flytte de rundt er denne her veldig kjekk: -Piccolino-sammenleggbar-tralle

Hva mener du med retning på bassporten? Hvilken side som peker opp/ned evt. høyre/venstre på selve HH-kassen? Jeg fikk forøvrig følgende tabell fra Mats som utgangspunkt for justering av V6:

Allmännt gäller
    5mm =25-30Hz
    10-15mm = 30-35Hz
    50mm 35-40Hz
    fullt öppen 60-65 Hz
    Viktigt är förstås att V-6 placeras där du har tryck max i rummet ofta i hörn eller liggandes i vä'gg-golv vinkeln

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorzy
    Jo takk, erfarte at de veier litt. Speditør som fraktet mine kom dundrende inn i boligområdet med stor semitrailer og spurte om jeg hadde truck! Jeg sa kjekt at det bare er noen kasser med luft, men sannelig var de tunge å løfte ned fra lasteplanet!!!

Ellers for å flytte de rundt er denne her veldig kjekk: -Piccolino-sammenleggbar-tralle

Hva mener du med retning på bassporten? Hvilken side som peker opp/ned evt. høyre/venstre på selve HH-kassen? Jeg fikk forøvrig følgende tabell fra Mats som utgangspunkt for justering av V6:

Allmännt gäller
    5mm =25-30Hz
    10-15mm = 30-35Hz
    50mm 35-40Hz
    fullt öppen 60-65 Hz
    Viktigt är förstås att V-6 placeras där du har tryck max i rummet ofta i hörn eller liggandes i vä'gg-golv vinkeln
    Fikk bedre resultat da jeg plasserte de med bassporten inn mot midten av rommet enn f.eks. rett mot front/basser.

Så mye info du har fått da?

Jeg fikk som sagt mine i "IKEA"-deler og måtte Lime/sette sammen selv.
    Nå er jeg ganske god på IKEA-ting og det var ikke så vanskelig å finne ut av, men det var vel 26 deler på hver kasse, så det tar jo litt tid.

Ingen bruksanvisning og ihvertfall ingen tips om frekvenser som du fikk:twisted:

Når han skriver 5mm=25-30Hz, mener han da at den tar fra 25-30Hz eller at man skal sikte seg inn på en frekvens. Jeg får nemlig veldig tynne streker på målingene mine, og da har jeg tunet porten med mic i sweetspot og Radioshack på åpningen. Merker veldig fort når man er på riktig frekvens både fysisk på kassa og på mic'ene.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da begyner formen å bli litt bedre og da ble det tid for litt subflytting igjen.
    Hver sub veier kun 130kg, så det er jo ikke så gæli :-D Blir ikke så mye løfting, nei. Må dras og skubbes på plass.

Uansett så ga det ganske bra resultater. Har nå flyttet subbene nærmere midten og satt tilbake egenlagde bassfeller i hjørnene i front helt opp til taket. Dette roer ned bassen betraktelig.

Her er en liten graf på før og etter:

Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg-100205-og-etter-flytting-og-egne-bassfeller-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er disse nye fellene tunede, altså en slags Helmholtz-resonatorer? I så fall: Vet du hva de er tunet til nå? Når du får ting skikkelig på plass, hadde det vært morsomt med en skisse over rommet m/plassering av alle sub'er og feller!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er spørsmålet, hvor begynner man med Svanå-boksene.

Som dere ser så er toppen på 45 ganske spiss, så den går det nok an å temme, men grumset rundt 31-34Hz er litt bredere (har nå 2 stk Svanå på denne frekvensen i grafen over).

Skal ta ned 45Hz'en nå og se hvordan det går.

Side 120 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 116 117 118 119 120 121 122 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •