Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 118

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 118 av 122 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 SisteSiste
Viser resultater 2,341 til 2,360 av 2435
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Madamen og jeg har heldigvis hver vår Tyin Elite sovepose som tåler -45, så det er ikke så verst ute på terrassen i partytelt. Trekker litt rundt øra, men vi er ved godt mot....
    Hehe. Det kunne jo blitt en spennende erfaring i det minste

Virker som har god styring på hvordan dette skal være, så det går seg sikkert til, men utrolig surt da. Uansett, lykke til videre *thumbs up*

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det, tols1 :-D

Har nå revet alt i taket og kommer til både fra loft og fra soverommet under.
    Det er mest sperrene rundt pappen og pappen ved overgang knevegg/skråtak som er ordentlig vått. Utenfor er det veldig god lufting og det trekker godt oppunder den 5cm store luftingen opp mot toppen av taket, samt langsetter yttervegg.
    Neste feil funnet: selv om kneveggen er veldig liten (15cm) så holder det ikke med 7-8cm isolasjon og sprekker i isolasjon mellom knevegg og skråtak.
    I taket ligger det 17cm(7 tommer) med isolasjon, noe som er litt for lite i forhold til dagens standarder, men var OK dengang for litt over 20 år siden.
    Feil nr. 2: Flere hull i dampsperre ved og over knevegg. Fungerer vel heller dårlig, da veldig mye varme går opp på loftet og ut i taket.

Planen er da å begynne med å utbedre feilen knevegg/skråtak og legge plast litt lenger inn på gulvet på loftet.
    Dernest å legge isolasjon innenfra soverom og tette med fuktsperre. I og med at det er så mange rifter langs ytterveggene i den gamle sperra, så er planen å prøve å få tettet med en blanding av dampsperreplast og silikon i sprekkene hele veien før jeg legger på et nytt helt lag med plast som blir tapet i alle overganger.

Noe jeg ikke er helt sikker på er den pappen som ligger der nå med masse isbiter. Er det lurt å skjære bort den og prøve å få lagt på ny papp innenifra?
    Vet ikke hvor lang tid det tar før dette tørker når jeg tetter igjen og setter på varme. Vil isen smelte og renne ned på dampsperra? Vil det bli liggende, eller blir dette vannet transportert ut?

Dagens nedtur:
    Har sjekket den andre motstående siden av loftstua inne i en tilsvarende teknisk boks. Det er noe tilsvarende fuktighet her også, men det blir liggende på utsiden av yttervegg og her er det hel fuktsperre, så det kommer ikke noe inn, men....
    Ikke på langt nær like vått her, men noe er jo feil. Blir vel å kontakte en takstmann og få sjekket alt kanskje

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elendig...
    Du burde saksøke dem!!

Greit at noen er snekker, men min erfaring er at de fleste nå til dags kan gjøre seg fortjent en slik tittel.. Vet om flere folk som snekrer uten noen utdanning som gjør det bedre enn de fleste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I taket ligger det 17cm(7 tommer) med isolasjon, noe som er litt for lite i forhold til dagens standarder, men var OK dengang for litt over 20 år siden.
    Feil nr. 2: Flere hull i dampsperre ved og over knevegg. Fungerer vel heller dårlig, da veldig mye varme går opp på loftet og ut i taket.
    Hjemme hadde vi bare 20cm på loftet når vi flyttet inn. Etter en kald vinter så monterte jeg 20cm til. Det ble merkbart bedre: huset bruker mer tid til å bli kaldt (når det blir kaldere ute) eller varmt (blir veldig varmt ute) enn før.

De beste husene nå har 40cm hvis jeg ikke tar feil så det er bare å kjøre på

Noe jeg ikke er helt sikker på er den pappen som ligger der nå med masse isbiter. Er det lurt å skjære bort den og prøve å få lagt på ny papp innenifra?
    Vet ikke hvor lang tid det tar før dette tørker når jeg tetter igjen og setter på varme. Vil isen smelte og renne ned på dampsperra? Vil det bli liggende, eller blir dette vannet transportert ut?
    Høres det mulig ut å bli kvitt isen med hårføner eller lignende (varmepistol for eks)? Klarer du å bli kvitt isen nå når alt er åpent så blir det like greit. Min erfaring er at liggende vann i et hus finner ikke alltid den veien du ønsker Mulig at det blir borte denne våren men tenk om du må åpne alt igjen fordi vannet plutselig renner ned igjen.... :-?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve med varmepistol nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve med varmepistol nå.
    Hørte akkurat på nyhetene at et hus brenner rekordfort nå. De fant bare en mann utafor garasjen med en varmepistol i handa. Han sa at han skulle bare smelte litt is på loftet når plutselig treverket begynte å brenne .....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær ytterst forsiktig med varmepistol Morten, har selv holdt på å fyre opp under panelen til fatters hus..det går fort!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Hørte akkurat på nyhetene at et hus brenner rekordfort nå. De fant bare en mann utafor garasjen med en varmepistol i handa. Han sa at han skulle bare smelte litt is på loftet når plutselig treverket begynte å brenne .....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Vær ytterst forsiktig med varmepistol Morten, har selv holdt på å fyre opp under panelen til fatters hus..det går fort!
    Det gikk bra!

Isen er borte :-D Litt fuktig, men mye bedre enn is hengende og smelte...

Har gått over dampsperre rundt alle vegger og tettet og gjort klar til tetting i morgen. Gjennomføring av luftekanal er gjort på nytt og ting begynner å se bedre ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh..det høres bra ut

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel å kontakte en takstmann og få sjekket alt kanskje
    Viktig å tenke på at fristen for å si fra til den som eventuelt har ansvaret begynner å løpe fra det tidspunktet du får kunnskap om mangel. Dvs at du nå har oppdaget at det er skader og da må du melde fra "innen rimelig tid" for at du skal vite omfanget så trenger du en fagmann. Jeg ville brukt takstmann uten tvil.
    Var oppe i en lignede sak med et hus for mange år siden og måtte i retten med saken, var da glad jeg hadde brukt takstmann, samt vært rask.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Viktig å tenke på at fristen for å si fra til den som eventuelt har ansvaret begynner å løpe fra det tidspunktet du får kunnskap om mangel. Dvs at du nå har oppdaget at det er skader og da må du melde fra "innen rimelig tid" for at du skal vite omfanget så trenger du en fagmann. Jeg ville brukt takstmann uten tvil.
    Var oppe i en lignede sak med et hus for mange år siden og måtte i retten med saken, var da glad jeg hadde brukt takstmann, samt vært rask.
    Enig i det ja - kan fort bli veldig dyrt hvis man må rive hele loftet.

Hadde en motsatt sak en gang jeg da, hvor jeg ble saksøkt for rundt 90.000,-.
    Dette var for fuktighet i kjelleren hvor jeg hadde forklart kjøperne hvordan dette var. Takstmannen hadde trukket fra 230.000,- i taksten - akkurat for denne fuktigheten, så de hadde fortsatt en del tusen å gå på før de var oppe i denne summen.
    I taksten hos meg står det ingenting om fukt i tak, så det er vel i beste fall "skjulte feil eller mangler".

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ojojojoj.....

21 timer tilsammen opp og ned i stige og henge mellom bjelkelagene tar på en gammel kropp.

Nå er det kanskje tett og varmen er slått på, blir spennede å se om det skjer noe, men det er vel for varmt ute kanskje?

Vært et lite ******* å åpne alle skjøter, etc. for å finne mere hull her og der. Har visst ikke vært så veldig viktig med hel fuktsperre nei. Den gamle tapen fra Kone heiser har vel også sett sine beste dager. Alt er skiftet av det jeg kommer til og tettet så godt jeg har kunnet.

Skikkelig behagelig å tape dampsperra med en hånd innunder utluftingsventilen til badet med gammel isolasjon langt inn i øret :evil:

Ikke mye krefter igjen nå, da jeg ikke er vant til å jobbe så lange dager, og ei heller i en stige. Beina verker og armene har virkelig fått strekt seg litt. Det er noe annet enn IT-Sikkerhet dette

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av Frode fra Acoustic Tuning i dag i forbindelse med innkjøp/innbytte av bassfeller mot Meridianen.

Han hadde ikke så lang tid for å lytte, men noen låter ble det jo. Første kommentaren var at det låt "Jævlig bra og balansert", så det får en jo ta positivt:-D

Han mente bassfellene ikke bare ville hjelpe til i bassen, men også løfte og fokusere diskanten samtidig. Det får en jo bare håpe på.

Han hadde også forslag om å bruke litt diffusorer på strategiske steder for å heve lydbildet enda mer, men da tror jeg det blir unaturlig høyt for min del :-D

Fikk også sett og tatt på et sett kabler fra ZenSati til 160.000,- pr.sett. Så imponerende ut, men heldigvis så trenger jeg ikke høyttalerkabler til Dynaudioene....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forventet ankomst på bassfellene er slutten av neste uke, så da blir det vel en AVHelg, tenker jeg.

Noen som har lyst til å være med å montere Svanå bassfeller og tune/måle litt neste helg?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde besøk av Frode fra Acoustic Tuning i dag i forbindelse med innkjøp/innbytte av bassfeller mot Meridianen.

Han hadde ikke så lang tid for å lytte, men noen låter ble det jo. Første kommentaren var at det låt "Jævlig bra og balansert", så det får en jo ta positivt:-D

Han mente bassfellene ikke bare ville hjelpe til i bassen, men også løfte og fokusere diskanten samtidig. Det får en jo bare håpe på.

Han hadde også forslag om å bruke litt diffusorer på strategiske steder for å heve lydbildet enda mer, men da tror jeg det blir unaturlig høyt for min del :-D

Fikk også sett og tatt på et sett kabler fra ZenSati til 160.000,- pr.sett. Så imponerende ut, men heldigvis så trenger jeg ikke høyttalerkabler til Dynaudioene....
    Good grief!
    Skal du heve lydbildet enda mer, så må du vel også heve taket i kinoen!
    Alternativet må vel bli å late som om man befinner seg i orkestergrava i et teater, for å oppnå det samme. ;-)

Kabler til 160k, er vel bortimot galskap? Medmindre man har en tro som sidestilles med religiøse ytterligheter?
    Og sååå religiøse er vi vel ikke?
    Et sted går jo grensen for blasfemi og overtro....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Good grief!
    Skal du heve lydbildet enda mer, så må du vel også heve taket i kinoen!
    Alternativet må vel bli å late som om man befinner seg i orkestergrava i et teater, for å oppnå det samme. ;-)

Kabler til 160k, er vel bortimot galskap? Medmindre man har en tro som sidestilles med religiøse ytterligheter?
    Og sååå religiøse er vi vel ikke?
    Et sted går jo grensen for blasfemi og overtro....
    Synes det er ganske høyt nå ja....

Han hadde vært og levert et sett med disse kablene personlig til en kar i Oslo.
    Det kan jo nevnes at resten av 2-kanals anlegget hadde en prislapp på 4-5 mill. 160k blir jo ikke så mye da?
    Ifølge kabel-teorien til "high-end" folket så skal jo kabelbudsjettet ligge på rundt 10% av hele anlegget, så signakablene bør da koste en rundt 250-300.000,- ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GAHH!
    4-5 mill? Jaja, da blir jo kabler til 160k å se på som en fjert i en orkan.
    og nei, nei!
    La oss for all del slippe fler diskusjoner omkring kabeltemaet! I alle fall i denne tråden!
    Skulle det skje, så modereres den vekk! :twisted:

Uansett, så er det jo ganske utrolig å lese.
    Hørte forresten en snutt i P4 i kveld fra en velrennomert og herværende HiFi-pusher.
    Enkelt referert, så mente intervjuobjektet at det er fullt mulig å høre forskjell på et anlegg til 50k, i forhold til et til 500k.
    Jada, la gå! For den / de som har "gullører".
    Men er spranget like stort, for anlegg som koster det tidobbelte?:shock:
    Inntil den dag jeg ligger i bakken, vil jeg protestere på det......

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er forskjell på et anlegg til 50k og 500k tviler jeg jo ikke på, og det skulle vel bare mangle ellers ville det vært 450k rett i sluket Men om forskjellen er verdt 450k er vel en annen sak, hvertfall for oss vanlige lønnsmottakere. Men har man såpass "til overs" så hvorfor ikke

Men Mor10, jeg har ikke mulighet til å være med på innvielsen av bassfellene, men kunne godt tenke meg en svipptur innom for å overvære denne mildt sagt fintunede kinoen. Du skulle ikke være ledig på kvelden mandag 8. feb?

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært så frustrerende opplevelser du har hatt i kinoen da! Marerit å få vannlekasje med så mye dyrt utstyr.

Håper det går bra til slutt.

Men... Har du gjort deg opp noen formening om den nye Onkyoen din?

A.

Side 118 av 122 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 114 115 116 117 118 119 120 121 122 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •