Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 110

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 110 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 ... SisteSiste
Viser resultater 2,181 til 2,200 av 2435
    Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er det flere som er spent på!8-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Han tilgir nok oss for det. ;-)
    "Jessheimfolket" lander forøvrig rundt 17:30. Enn du?
    17.30 blir nok litt vel stramt skjema. Trodde kanskje jeg skulle kunne kutte ned et butikkbesøk ved å handle inn dette releet i dag (som jo kanskje var bomkjøp i tillegg), men så har kjærringa sendt med en liste... Aldri fred å få. Blir vanskelig å lande før 18.30-19-tida dessverre.

Men spar en rulade eller to er dere snill

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Fikk du og 8x12 gjort noe idag?????
    Vi har gjort mye rart i dag. 8x12 er pa vei hjem og jeg ma krype i seng snart. 2 fæle dipper på 32 og 34, men meget stabilt oppover etter litt tuning.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Vi har gjort mye rart i dag. 8x12 er pa vei hjem og jeg ma krype i seng snart. 2 fæle dipper på 32 og 34, men meget stabilt oppover etter litt tuning.
    Du mener vel 32 og 64

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafer?
    Det er jo alltid interessant å se på slike, spesielt i rom som vi vet har potensiale i "dypet". 8)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 8x12_TOM
    Du mener vel 32 og 64
    Det er helt korrekt - ble litt sent ja....

Turen hjem gikk greit? Med lydbok og det hele?

Takk for hjelpen og lån av utstyr. Litt skeptisk til både måleapparat og EQ'en på høyttalerne, men det låter veldig komplett nå.

Når vi ikke smoothed grafene, var det spisse dipper på 32 og 64? Hører det er noe som forsvinneri bassen, men høres ikke fryktelig galt ut.

Active 8x12_TOM sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten lagret noen kurver som han prøvde få inn på en minnepenn uten særlig hell, så jeg sitter på noen målinger her.
    Veldig enkelt forklart var kurven innenfor +-1.5 db fra 20000hz ned til 100hz med en stigning på 8-10db ned til i underkant av 20hz avbrutt av en smal dipp ved 64hz og en litt bredere ved 32hz som er hovedproblemet i kinoen til Morten.
    Her må det noen drastiske tilltak til for å bli kvitt utfasningen på først rad.
    Noen kloke hoder med tips om hvordan?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafer?
    Det er jo alltid interessant å se på slike, spesielt i rom som vi vet har potensiale i "dypet". 8)
    Vi klarte ikke å få ut grafene fra 8x12's LITT tilårskommende PC. Den ville ikke ta i mot USB minnepenn uten drivere og ei heller virket diskettstasjonen. Denne kommer nok aldri på nett heller, da nok verden har gått litt videre:-D

For å beskrive målingene:

1. Ser helt for jævlig ut i bassen, med de nevnte dipper på 32 og 64Hz som skyldes rom-nodene. Vi flyttet en del rundt på de små nusselige subbene, men det var og ble det samme resultatet. 8x12 foreslo at vi kanskje burde bygge en membran-vegg bak stolene bakerst som er tunet til rom-noden. Fra før så vet vi at 18" Beyma'ene jeg hadde, var tunet til 20Hz og denne traff veldig godt i rommet, med en hevning på 5-6dB. Denne får jeg litt igjen på 12"'erne, og de ruller av etter det. Skal teste dypbassen på film i løpet av dagen, så får vi se hvordan ting oppfører seg.
    Vi klarte å jevne ut litt på 64Hz ved å la frontene spille sammen med subbene fra 50-80Hz og EQ'e litt på de.
    Subbene ligger nå på gulvet med 2 basser inn mot midten og 2 basser ut mot vegg.

2. Pga diverse problemer med plassering av mikrofon og justering av EQ fra PC, ble det en del uforklarlige målinger, men det så ut til at vi fikk kontroll på hele frekvenstregisteret fra 100Hz og oppover etterhvert. Vi havnet vel innenfor +- 1,5 dB eller noe slikt hele veien.
    Var en del energi rundt 1100Hz som vi tonet ned litt, samt et par dipper på 500 og 1490.
    Waterfall ser også meget bra ut med en veldig bra kontroll helt ned til rundt 100Hz hvor det begynte å bli litt gjenklang, men alt ned til dypeste bassen stoppet rundt 3,4 ms - stemmer det 8x12?

3. Bassfellene mine hadde veldig lite effekt der de er plassert bakerst i kinoen, men skal prøve å plassere de litt rundt subbene igjen, så får vi se om det skjer noe.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett spørsmål med tanke på bassproblema .... hva er dimensjon på rommet? Tar jeg helt feil dersom jeg tipper ca 3,50x5,50?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Ett spørsmål med tanke på bassproblema .... hva er dimensjon på rommet? Tar jeg helt feil dersom jeg tipper ca 3,50x5,50?
    Er nok litt større enn det - ca 4,80x6,2x2,25-2,55m.

Er mye demping, takbjelker på tvers og falske vegger etc, som spiller inn, så rom-kalkulatorer, etc. stemmer ikke helt.

Har du tilsvarende problemer hos deg med disse målene?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg (med flere) sliter bl.a. med de samme frekvensene og felles for "oss" er omtrent de måla ja. Hos meg fungerer det bra på bakerste rad, men forran får jeg ikke det til å sitte skikkelig. AntiMode DSPen hjalp MYE på subene men jeg sliter fortsatt med å få frontene til. Er på nippet til å kjøpe meg 3 stk JBL kinohøyttalere med 15" og horn, men frykten for å ikke få det til å sitte gjør meg bittelitt i tvil fortsatt.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Jeg (med flere) sliter bl.a. med de samme frekvensene og felles for "oss" er omtrent de måla ja. Hos meg fungerer det bra på bakerste rad, men forran får jeg ikke det til å sitte skikkelig. AntiMode DSPen hjalp MYE på subene men jeg sliter fortsatt med å få frontene til. Er på nippet til å kjøpe meg 3 stk JBL kinohøyttalere med 15" og horn, men frykten for å ikke få det til å sitte gjør meg bittelitt i tvil fortsatt.
    Det kommer til å bli enten Helmholtz-kasser eller membran-vegg her hos meg, da jeg skal ta knekken på dette:-D

Rom-noder er nok ikke enkelt å bli kvitt uten forholdsvis store inngrep.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du si litt om hva membran vegg er og hvordan det bygges? Tilsvarende en panel resonator?
    mh-audio.nl - Acoustic
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan du si litt om hva membran vegg er og hvordan det bygges? Tilsvarende en panel resonator?
    mh-audio.nl - Acoustic
    Nei - ikke enda

Nytt begrep for meg også, i går....

Holder på å undersøke nå.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg setter opp REW med et M-Audio Firewire lydkort og Behringer mikrofon?
    En fullstendig beskrivelse av hvilke kabler som brukes når og hvordan man stiller inn mikrofonen, etc. Hvordan stiller man inn Level på en mikrofon som ikke har level meter?
    Tror jeg begynner å bli gal, da jeg ikke får det til og skjønner ikke hvorfor.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hva en Membran Vegg er 8x12_TOM?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vedder en liten knapp på at det er som orso antyder, og linker til.
    Rett og slett en stor flate som tunes til riktig(e) frekvens(er).
    Men hvordan en slik løsning kan rette opp en dip eller fler, funderer jeg litt på.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også det høres ut som en plausibel forklaring på Membranvegg. Man lager en hel vegg med sånne panelabsorbenter. Ved å bruke plater med forskjellig tykkelse (eller egentlig er det mer et spørsmål om kg/m2), kan man tune den til å absorbere visse frekvenser. Med en hel vegg kan man kanskje lage flater som tunes til forskjellige frekvenser?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han snakket om noe tungt stoff som skulle henge fra taket og en vegg, men vi ble egentlig ikke helt ferdig med den forklaringen.

Tror 8x12 er ute og reiser nå, men det kommer sikkert et svar i løpet av helgen. Kanskje med noen linker/skisser?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vedder en liten knapp på at det er som orso antyder, og linker til.
    Rett og slett en stor flate som tunes til riktig(e) frekvens(er).
    Men hvordan en slik løsning kan rette opp en dip eller fler, funderer jeg litt på.
    Skal man heve diper, så må man vel en absorbent/resonator av et slag plasseres der man har en peak. Har man dip, så vil det være en heving et annet sted i rommet. Men det er jo ikke sikkert den peaken befinner seg på frontveggen.
    63Hz skal være mulig å knerte med rockwool alene, men det vil sikkert kreve ganske mye. 30Hz er nok Helmholtz mat, tenker jeg. Jeg kan ikke noe særlig om panel resonatorer, men jeg trodde ikke de kunne gjøre noe under 100Hz. Men det er mulig kombinere ulike løsninger slik at det blir mer effektivt.

Her er noen stilige resonatorer.

Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 110 av 122 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 106 107 108 109 110 111 112 113 114 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •