Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 122 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 2435
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som Scrooge nevner så sitter jeg fortsatt med 802'ene(alle fire).
    Disse kommer ikke til å forlate loftstua på en stund(hvis ikke Lottoen slår til og det vandrer inn et sett Nautilus 802 :-D)

De to front-Matrixene er nå dissekert. Gamle delefiltre fjernet og nye kabler lagt inn. Har satt inn et aktivt delefilter og tri-amper direkte på elementene.
    Cinenovaen har nå den æren av å forsyne hvert enkelt diskant/mellomtone-element med 300watt hver. En Dynamic Precision DPA-600 leverer 250watt til hver bass-seksjon. Det betyr at hver forsterker-kanal trenger nå kun å konsentrere seg om 1 element og en definert frekvens.

Det begynner å ligne noe nå:-D

Neste er å teste ut forskjellige rør-pre. Har en Ming stående som skal testes mot en større Ming og en Doge 8 fra Acoustic Tuning.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Gwandarion og Frode fra Acoustic Tuning for besøk i dag:-D

Vi fikk testet en veldig god cd-spiller og en veldig god pre-amp idag.
    Gwandarion hadde med seg sin Marantz SA-15 og Frode hadde med seg en Doge 8 rør-pre.

Marantzen spiller veldig detaljert og oppløst og strammet inn bassen ganske godt på systemet mitt. Litt mykere i diskant/mellomtone enn jeg er vant til, men skyldes nok litt at den også er mer oppløst.

Doge 8 hadde den samme effekten som Marantzen. Mer detaljer, bedre plassering, strammet opp bassen, osv.

Mer utfyllende info kommer etterhvert når jeg får testet litt mer på Doge 8.

Holdt på å blåse av bassene på Matrixene igjen.... Bassene stod stivt på utsiden av kassene sine et lite øyeblikk før de slapp igjen. Har nok en feil i det elektriske anlegget der oppe på en eller annen måte.

En skilletrafo på 5000 VA er også på plass, men den får jeg skrive om litt senere. Hadde litt oppstartsproblemer med den, men ser nå ut til å fungere greit.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken funksjon har den skilletrafoen?

DrE

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvilken funksjon har den skilletrafoen?

DrE
    Det er et såkalt galvanisk skille: Galvanisk skille - Wikipedia

I dette tilfellet er hensikten å isolere alt utstyret til en egen lukket krets uten utenforstående jordforbindelser.
    Dermed reduserer man muligheten for brum / støy fra andre forbrukere som er koblet opp mot samme kurs.
    Hvor godt det virker, er jo avhengig av hva som evnt forårsaker støy.
    Et galvanisk skille vil f.eks ikke fjerne "spikes" fra nettet.

Btw; Synd jeg ikke fikk vært med hos deg i går Morten! Fikk besøk i min egen kino, og dermed gikk de timene. ;-)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Som Scrooge nevner så sitter jeg fortsatt med 802'ene(alle fire).
    Disse kommer ikke til å forlate loftstua på en stund(hvis ikke Lottoen slår til og det vandrer inn et sett Nautilus 802 :-D)

De to front-Matrixene er nå dissekert. Gamle delefiltre fjernet og nye kabler lagt inn. Har satt inn et aktivt delefilter og tri-amper direkte på elementene.
    Cinenovaen har nå den æren av å forsyne hvert enkelt diskant/mellomtone-element med 300watt hver. En Dynamic Precision DPA-600 leverer 250watt til hver bass-seksjon. Det betyr at hver forsterker-kanal trenger nå kun å konsentrere seg om 1 element og en definert frekvens.

Det begynner å ligne noe nå:-D

Neste er å teste ut forskjellige rør-pre. Har en Ming stående som skal testes mot en større Ming og en Doge 8 fra Acoustic Tuning.
    Damn, dette er dröyt!:-D
    Hvilke forskjeller merker du etter dissekeringen/modifikasjonene av Matrix'ene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Dermed reduserer man muligheten for brum / støy fra andre forbrukere som er koblet opp mot samme kurs.
    Hva er pris og tilgjenelighet på denne? Galvanisk skille skulle jeg hatt på forsterkerne mine, da jeg har en anelse brum i systemet etter jeg monterte disse.

DrE

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hva er pris og tilgjenelighet på denne? Galvanisk skille skulle jeg hatt på forsterkerne mine, da jeg har en anelse brum i systemet etter jeg monterte disse.

DrE
    Skilletrafoen er kjøpt gjennom Acoustic Tuning i Trondheim og kommer på ca. 7000,-.
    Dette er en industriell trafo levert av Siemens. Ser ikke pen ut og durer en del, så den må pakkes litt bort. Har en "lydløskasse" til PC jeg skal sette den inn i.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Damn, dette er dröyt!:-D
    Hvilke forskjeller merker du etter dissekeringen/modifikasjonene av Matrix'ene?
    Har ikke fått tunet og målt opp riktige delefrekvenser og gain skikkelig enda, da jeg har hatt litt støy og problemer med diverse der oppe, så finlytting har det ikke blitt for mye av enda.
    Det jeg opplever foreløpig er at høyttalerne vokser, blir mer stolte og har mer kontroll. Bassen blir strammet opp og plassering av musikere blir enda bedre.

Active Dr. Hi-Fi! sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er spennende... Ser frem til flere intrykk!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått låne Doge 8 ut uken, så det blir nok litt testing der oppe utover før ferien:-D
    Veldig fint vær ute til å være inne i for tiden...

Skal prøve å feilsøke litt mer på en eventuell elektrisk feil i anlegget der oppe også.
    Dukket opp en liten skilletrafo på 450w fra Noratel i dag, så da skal signaldelen og effektdelen skilles helt fra hverandre.

Utrolig lærerik prosess dette her, selv om ikke alt går på skinner hele tiden:-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre resultatet av dette da!?
    Personlig tror jeg at problemene ligger i koblingsveiene mellom komponentene eller i en av disse, og ikke i strømtilførselen.
    Tar jeg feil, så har også jeg lært litt mer om slike "sprell" fra 220v-siden!
    Hold oss informert, Mor10! :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre resultatet av dette da!?
    Personlig tror jeg at problemene ligger i koblingsveiene mellom komponentene eller i en av disse, og ikke i strømtilførselen.
    Tar jeg feil, så har også jeg lært litt mer om slike "sprell" fra 220v-siden!
    Hold oss informert, Mor10! :-D
    Har nå funnet en feil, Scrooge:-D
    Slår av sikringen på den eksisterende kursen som var der oppe fra før av. Får en liten reminder om at det fortsatt er strøm der(Les mini-karamell).
    Måler mellom fasene - ingenting. Måler mellom jord og fase - Voltmeteret spretter opp og ned på ganske lav volt, men er oppe i ca 10V før den nærmer seg null og opp igjen.

Hva er det da?

Lekkasje mellom 2 kurser? Men hvorfor opp og ned hele tiden?

Er det jordingen som har strøm?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres jo svært rart ut med en pulserende 10v da!??
    Har du forsøkt å legge en last over målepunktene, f.eks en lyspære?
    Da vil den høyst sannsynlig bli borte, uten at det løser problemet. Man må jo finne årsaken til elendigheten! Men noe svar på det fenomenet du beskriver, har jeg ikke på stående fot...
    Ellers skal man jo normalt måle 110v mellom én fase og jord. Dessverre forekommer det ofte jordfeil enten i eller utenfor huset, som gjør at man måler 220v mellom en fase og jord, og 0v mellom den andre fasen (og jord).
    Vanligvis skal ikke dette ha noen betydning, støymessig sett.

Btw; er du sikker på at du virkelig har jordet kurs opp til kinoen da? Det er relativt uvanlig, i litt eldre hus.
    Ellers skal det mye til at man får en "lekkasje" mellom to kurser. Men var det ikke slik at det var gjort noe "lurv" med koblinga der oppe da?
    Tror jeg i verste fall ville vurdert en helt ny kurs var jeg deg....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, høres jo svært rart ut med en pulserende 10v da!??
    Har du forsøkt å legge en last over målepunktene, f.eks en lyspære?
    Da vil den høyst sannsynlig bli borte, uten at det løser problemet. Man må jo finne årsaken til elendigheten! Men noe svar på det fenomenet du beskriver, har jeg ikke på stående fot...
    Ellers skal man jo normalt måle 110v mellom én fase og jord. Dessverre forekommer det ofte jordfeil enten i eller utenfor huset, som gjør at man måler 220v mellom en fase og jord, og 0v mellom den andre fasen (og jord).
    Vanligvis skal ikke dette ha noen betydning, støymessig sett.

Btw; er du sikker på at du virkelig har jordet kurs opp til kinoen da? Det er relativt uvanlig, i litt eldre hus.
    Ellers skal det mye til at man får en "lekkasje" mellom to kurser. Men var det ikke slik at det var gjort noe "lurv" med koblinga der oppe da?
    Tror jeg i verste fall ville vurdert en helt ny kurs var jeg deg....
    Når spenningen står på, måler jeg normalt en 128-135 Volt fra en fase og jord. Litt forskjell på fasene også. Var oppe i 245 Volt fra fase til fase i dag, like etterpå var den på 240 Volt. Litt jojo der også

Jordet kurs: Vi har lagt opp en helt ny 16A-kurs opp dit med god jording. Det var ikke jord fra før, så det er den jeg måler mot.

Det andre rotet der oppe er koblet ut og sikringene slått av. Går en helt annen vei i huset også.

Har funnet en feil til. Lyset i gangen opp til loftstua slår seg ikke av før jeg har slått av 2 sett sikringer, dvs den henter en fase fra en kurs og en fase fra en annen.

Mye moro med strøm:-D Elektriker(svigersønn) kommer og hjelper med feilsøking i morgen.
    Blir litt utålmodig av å vente....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først:
    Det der med lyset i gangen høres jo heeelt vilt ut! Slik skal det IKKE være!

Tror nok at det er på høy tid med et besøk fra svigersønn elektriker ja!

Ellers høres det litt mye ut med 240 til 245volt på nettet! At det varierer litt, kan jo ha sammenheng med den generelle nettbelastningen i området der du bor.
    Du har jo endel kraftkrevende industri i nærområdet ditt, noe som kan være en årsak til at spenningen ligger litt høyere enn normalt hos deg.
    Jeg vet at kraftverkene vinterstid liker å regulere opp nettspenningen litt, for å redusere belastningen på gatenettet, men det kan altså ha sammenheng med at du bor ikke så langt fra et industriområde. (Ringnes, og annen virksomhet oppe mot Nittedal).
    Skulle gjerne ha kontrollmålt spenninga her som en sammenlikning, men klarer ikke å finne multimeteret mitt i farten! ops:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok greiest med litt hjelp ja.
    Finner igjen samme kursen i gangen, så det er ikke bare et sted det gjelder.
    Får smøre meg med tålmodighet og vente til i morgen.

Skal gjøre om litt på skilletrafoen og få den inn i et eget hus, så slipper jeg å høre på den ihvertfall.

Noen som har noen tips til jojo-strømmen?

Kommer til å jobbe med dette problemet i kveld/natt, dersom noen har noen tips...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for vel overstått og en veldig spennende dag oppe i din frihavn.
    Da er det vel på sin plass med en liten teaser for alle de som ikke har vært så heldige å ha opplevd Mortens oppsett in real life?

Først av alt, rommet er mye større enn du får inntrykk av på bildene og akusitkken er fenomenal. Virkelig en bragd å ha noe slik i heimen.
    Tre sett med enorme forsterkere, aktiv deling og rør i stereo - gir vel hint om hvor mye spennende som egentlig huses på Hagan.
    Det ble en spennende kveld på mange måter, til tider for spennende for Morten (Les, de skal være inne i kassa...). Teac, Micromega & Marantz sto for starten av dagen og det var spennende å høre alle tre i samme oppsettet selv om det ikke var velkjent for meg. Micromega og Teac var som Morten påpekte ikke langt fra hverandre i oppløsning men jeg ante en anelse mer futt og fart i micromega settet. Om Teac-settet skal selges er dette en av de bedre cd-spillerene man kan få for ca 7000,- på bruktmarkedet, at du kan koble til tre andre enheter til den gode dac'en er en skikkelig rosin i pølsa for squeeze box eiere og folk med pc'n som kilde. Det som slo meg var hvor mye det har skjedd der siden presentasjonen på min hjemmekino ble lagt opp, to stykk DP amper i tillegg til Cinovaèn og aktivt filter på plass. Dette gir rom for enormt med leking med tweakinig av en frontrekke med virkelig potensiale, foret med sine nesten 1000w per side(!).
    Under mitt besøk var dette enda ikke helt på beina (forståelig med det tempo og problemene i kinoen for tiden). Selv med så mange variabler har jeg nesten ikke hørt slik ro i lydbildet siden jeg var hos Akto for lenge siden, akustikken gir lyden et helt enormt spillerom og med en detaljeringsevne man bare finner i godt behandlede rom. Noe som ga meg usigelig blod på tann med tanke på mitt middelmådige oppsett - reint akustisk sett.
    Selv om et var mye frem og tilbake med både utstyr og støy var det en meget spennende dag med mye spennende utstyr, jeg er veldig spent på Dodge preampen, den skal besøkes igjen.
    Jeg ser frem til å komme på besøk igjen, vi har en del produkter på vei inn for testing begge to så høsten blir nok veldig spennende. Kanskje noen her gleder seg til å få en ny elektrostat-aktør på banen? Holde deg i stolkarmen lek du er med, for her kommer det til å gå unna.

\Ola

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nok et velformulert og gjennomtenkt innlegg fra den godeste Gwandarion!
    Som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bifalle. Håper vi kan treffes ved neste seanse da?

@Mor10: "Jojostrømmen" har jeg fortsatt ingen forklaring på. Hadde jeg ikke visst bedre, så ville jeg tenkt på noen elektromotorer med innbyrdes varierende hastighet / belastning på samme kurs. Da kan man jo få induserte motspenninger som vil variere i takt med dette, og som dermed kan gi opphav til spenningsforskjeller. Og som en slags paralell:
    Du vet det sikkert ikke, men jeg har i sin tid montert tallrike generatorsett både til lands og til vanns, og har opplevd problematikken rundt skjevbelastninger og faseforskjeller under paralellkjøring av slike.
    Jeg er veldig klar over at jeg er "ute av kurs" når jeg nevner slikt, men det er det nærmeste jeg kommer på, når det gjelder den rare spenningsmålinga. :-?

Har forøvrig snublet over multimeteret mitt, og logget spenninga her en times tid. I sum: 230v. (229 til 231v).....

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nok et velformulert og gjennomtenkt innlegg fra den godeste Gwandarion!
    Som jeg ikke har noen betenkeligheter med å bifalle. Håper vi kan treffes ved neste seanse da?
    Mange takk, Jan. Jeg håper vi treffes igjen, gjerne hos Morten. Det begynner å bli lenge siden sist.
    En ting er sikkert, ord er fattige i møte med musikk!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mor10's Hjemmekino - Jakten på godlyden fortsetter - cd-spiller valgt

Mulig konsentrasjonen min ikke er helt på topp etter en 13-timers arbeidsdag, men hvilken CD-spiller ble det til slutt Mor10?

Side 11 av 122 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •