Mor10's Hjemmekino - Logger ut og takker for meg - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 122 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 2435
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    for både "gammel og ung".
    Ja hvor gamle er egentlig dine Matrix Morten? Mine SqII er produsert fra '89 (!) Selv veit jeg ikke produksjonsåret på mine.
    Dette synes jeg faktisk hadde vært supert om vi fikk til.

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    Ja hvor gamle er egentlig dine Matrix Morten? Mine SqII er produsert fra '89 (!) Selv veit jeg ikke produksjonsåret på mine.
    Dette synes jeg faktisk hadde vært supert om vi fikk til.
    Tror de er fra 1994, ihvertfall det ene settet jeg har kaptivert.

Hadde vært skikkelig moro å teste de forskjellige høyttalerne i optimale forhold:-D

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med elektrostat, horn og matrix konstruksjon, er det hvertfall vidt forskjellige prinsipper som gjelder.

Kan også ta med mine Totem Arro, så har vi en ekstremt musikalsk lilleputt. Atle har dem hjemme hos seg akkurat nå. De låt ekstremt imponerende på hans CJ og meridian. :-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Med elektrostat, horn og matrix konstruksjon, er det hvertfall vidt forskjellige prinsipper som gjelder.

Kan også ta med mine Totem Arro, så har vi en ekstremt musikalsk lilleputt. Atle har dem hjemme hos seg akkurat nå. De låt ekstremt imponerende på hans CJ og meridian. :-D
    Skikkelig god blanding og noe for enhver smak.
    Må innrømme at jeg har hørt fint lite annet enn mitt eget utstyr og det hadde vært ordentlig fint å få hørt både Klipsch og elektretiske saker!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vintage vs New test

Har fått svar fra Atle og Håvard og de er litt tent på ideen.

De kom med forslag om å ikke bruke referanseutstyret, men heller prøve å hanke inn nye B&W som matcher Matrixen og kanskje ML Vista e.l. for å matche elektrostatene, etc. Det er viktig at redaksjonen får styre dette, så ikke vi begynner å ringe rundt og fikse og ordne.

Kan Gwandarion og Counterpointer sende meg en mail med tilstand på produktene dere har for testen? Er alt originalt av elementer og litt info rundt høyttalerne m.m. Gjerne noen bilder også.

Er det andre som har eldre utstyr som kunne passe i en sånn test, så kontakt meg gjerne på PM eller mail. Vi kan nok ikke ta med alt for mye utstyr, men kom med forslag så vurderer redaksjonen hva som burde være med.

Mailadresse: mor10@nokab.no

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Kan Gwandarion og Counterpointer sende meg en mail med tilstand på produktene dere har for testen? Er alt originalt av elementer og litt info rundt høyttalerne m.m. Gjerne noen bilder også.
    Jeg skal ha med utstyret mitt til Håvard (homecinema) i helga for en demorunde der. Jeg skal se om jeg kan smøre Håvard til å ta noen bilder, noe jeg også trenger om de skal selges. Jeg skal maile ML serienummeret seinere i dag og se om jeg kan få litt historikk på høyttalerene, så vidt jeg vet er de dønn originale med unntak av et sett spikes jeg har spandert på de.
    Utrolig tøft om dette blr noe av. En slik test hadde jeg gjerne betalt penger for å få se. Vintage VS New er gøy. En kan vel tenke som så at det er mye god lyd for pengene. (håper vi ikke blir motbevist)
    Ola

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test mellom gamle og nye modeller høres interessant ut det, men det er kanskje litt i overkant å kalle en høyttaler fra 1994 "vintage"... Hva er forresten definisjonen på vintage i hi-fi sammenheng?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Hva er forresten definisjonen på vintage i hi-fi sammenheng?
    Vintage = godt produkt som ikke er i salg lenger

Min definisjon, men jeg mener den holder

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle oppdatere litt i tråden min, da det har vært lite aktivitet her i det siste.

Har brukt mye tid på å finne ut av hva jeg kan få ut av effektforsterkere. Har nå fortsatt en Sunfire Grand Cinema i hus(referansen), en Parasound New Classic 2125, en eldre Parasound 2x75watt, Cinenovaen er på service hos importøren, fått tak i en Dynamic Precision DPA 6.12 og i dag hentet jeg en Ming rør-pre:-D
    Har også fått tak i et sett Micromega drivverk/DAC jeg skal teste opp mot TEAC-settet. Dessverre så var drivverket ikke i orden, men det skal fikses av selger.
    Tester for harde livet og klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Det mest spennende blir helt klart å prøve rør for første gang

Sunfiren spiller utrolig mykt og behagelig, Cinenovaen og DP'en er forholdsvis like i lyden, men mer røffere i lyden. Blir spennende å teste rør med disse.
    Parasound NC'en holder ikke helt følge med de andre, og den havner antagelig nede i stua for å spe på Pioneer receiveren i stereo.

En drøm jeg har er å tri-ampe Matrixene med et elektronisk delefilter, men det krever seks like kanaler, eller kan jeg f.eks. bruke 4 kanaler fra Cinenovaen og f.eks. DP'en på diskant? Noen som har noen forslag?

Micromega DAC'en virker hakket mer oppløst enn TEAC'en, basert på Squeezeboxen som kilde. Blir moro å teste drivverkene mot hverandre også.

Jakten fortsetter etter mest mulig detaljer og holografi.

Var på nippet til å handle inn et sett B&W Nautilus 804 i går, men fornuften tok overhånd. Noen som har testet Matrix 802/3/4 mot Nautilus 803/4?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    En drøm jeg har er å tri-ampe Matrixene med et elektronisk delefilter, men det krever seks like kanaler, eller kan jeg f.eks. bruke 4 kanaler fra Cinenovaen og f.eks. DP'en på diskant? Noen som har noen forslag?
    Noe av poenget med å bi eller tri ampe er vel å fordele lasten på flere strømforsyninger. Dermed blir ditt forslag med å bruke en forsterker med seks kanaler det som gir minst effekt. Tre like stereoforsterkere vil vel være det optimale i så måte.
    Selv biamper jeg med to kanaler fra Cayin og monoblokkene. Synes det går helt fint, men brukes jo kun i kinosammenheng.
    Du kan sikkert få låne Cayin D806 forsterkeren min (6 kanaler) om du har lyst til å prøve det. Ellers har du jo mye annet spennende å prøve med da

Har det blitt noe mer konkret med "Vintage shoot out" på Økern foresten?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket litt med Eltek angående oppgradering av delefilter og de skal lage et forslag til meg. De mente at det var mest å hente ved å bi-ampe framfor tri-amping. Blir spennende å se resultatet.

Har sendt over info på dine og mine høyttalere, Counterpointer, til Hjemmekino-redaksjonen. Mangler litt info på Gwandarions ML, men de kjenner antagelig Atle skulle jeg tro.

Har testet litt på Ming pre-amp og den gir et godt lydbilde med enda bedre separasjon og høyde. Moro med rør(bortsett fra et lite uhell med bass-elementene på Matrixene når jeg slo på Ming etter effektforsterker).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag besøkt Eltek og fått et forslag til delefilter fra Frode. Blir ikke spesielt billig, men skal gi en hakeslipp-følelse.

Mens jeg bestemmer meg, så skal jeg teste ut et aktivt delefilter og tri-amping. Frode mente filteret jeg har fra LAB-Gruppen var et bra filter med de fleste muigheter og det ville også gi noe av den samme effekten, muligens bedre:-D Kommer nok en rapport her etterhvert.

Venter på et Micromega drivverk som var ute av synk, da jeg mottok det, så da blir det TEAC DAC/drivverk vs Micromega DAC/drivverk etterhvert også:-D

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt oppdatering for meg selv

Har nå solgt den siste Sunfiren og fått en Dynamic Precision til i hus: DPA-600.

Alle kabler for tri-amping er loddet:
    8 Supra XLR-kabler (2 inn og 6 ut for aktivt delefilter)
    8 sett Kimber Cable internkabling (direkte fra forsterker til hvert enkelt element på 802ene)

Delefiltrene demontert i hver høyttaler og nye høyttaler-terminaler satt inn med større hull for trekking av kabler direkte til elementene. Stjålet bass-elementene fra center og bakre center, da jeg venter på nye etter smellen.

Det aktive delefilteret er satt opp med deling på 400Hz og 3kHz. Testet med Sunfire på diskant og mellomtone og DPA 6.12 på bassen. Veldig skjevt mellom disse forsterkerne, men for en kontroll på bass-elementene fra DPen :-D
    Gleder meg til Cinenovaen kommer i hus om få dager, så jeg får testet med mere like effektforsterker-kanaler.

Ser ut til at oppsettet blir slik:

Effekt 1: Earthquake Cinenova grande(5x300watt) - 4 kanaler dedikert til 2 diskanter og 2 mellomtoner) Siste kanalen til bakre center.

Effekt 2: DPA 6.12(2x100 Klasse A) eller DPA-600(2x250watt) dedikert til basselementene i front. Skal teste hvilken som spiller best og mest mulig likt med Cinenovaen.

Effekt 3: DPA 6.12 eller DPA-600 dedikert til "mini-centeren"

Effekt 4: Parasound New Classic 2125 til surround-kanalene.

Hvis alt dette spiller sammen blir jeg meget glad

Mye kabling og mye som skal tunes for å dette til å spille...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CD-spiller shootout

Da er cd-spiller valget tatt:

Rigget i går opp Micromega DAC/drivverk og TEAC DAC/drivverk ved sweetspot for å foreta en liten A/B testing.

Dette er forholdsvis gamle saker, men spiller veldig detaljert og luftig med godt driv. TEAC-settet er fra før testet mot Tandberg 4025, Rotel, Denon og en Muse Deluxe 1.0. Den spiller i en liga godt over disse. (Rotel og Denon-spillerne var standard "billige" spillere.)

Satte i gang de vanlige testlåtene mine med klassisk gitar, saksofon-solo, gitar og fløyte m.m. Ble veldig overrasket da det ikke var mulig å høre forskjell på de. Plassering, dybde, høyde - alt var dønn likt. Hmmm....
    Hvordan velger man spiller da?
    Dro fram litt mer rytmisk musikk med mye bass og gjerne da med en vegg med lyd i bakgrunnen og solo-instrumenter som stikker seg fram. Da kom det fram en ørliten forskjell på spillerne.
    Den ene spilte ørlite mer åpent og detaljert, men det var kun på noen få låter med veldig mye lydinformasjon og detaljer. Lydbildet fikk et lite løft, men det var ikke veldig mye forskjell.

Valget faller da på Micromega, som forøvrig var referanse-settet til mange hifi-skribenter for mange år siden. Forøvrig passer dette veldig godt inn i racket med de andre sorte komponentene:-D

Det kommer da et TEAC DAC/drivverk sett til salgs på AVTorget om ikke lenge. En utrolig god spiller som det ikke er lett å selge. Fordelen med begge disse settene er at DAC'en er utrolig god sammen med Squeezebox også. Har testet litt mellom drivverk som kilde og Squeezebox og kan ikke høre forskjell. Begge to har 2 digitale og optisk inngang, så man kan plugge inn flere kilder hvis ønskelig.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte en ting:

Scrooge var innom på besøk i dag for å prøve å hjelpe med litt lytting på cd-spillerne.
    Han hadde samme problem som meg og kunne ikke finne ut hvilken spiller som var best. Han kunne også ane en liten forskjell på litt krevende musikk, men det var marginalt.

Takk for nok en hyggelig aften, Scrooge, som bare flyr altfor fort. Håper ikke madamen tok helt av når du kom hjem litt sent

Hyggelig at du setter av tid for litt prøvelytting!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jo vært innom deg å hørt hvor god Teacen er. Har også vært en tur hos Ambience å hørt problemene han sliter med på kilde siden. Mistenker at spilleren du skal selge kunne gjort en veldig bra jobb på oppsettet hans
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Jeg har jo vært innom deg å hørt hvor god Teacen er. Har også vært en tur hos Ambience å hørt problemene han sliter med på kilde siden. Mistenker at spilleren du skal selge kunne gjort en veldig bra jobb på oppsettet hans
    OK, takk for tips:-D Skal sende han en melding når jeg får tatt noen bilder.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal inn av høytalere nå som scrooge har tenkt å overta dine gamle ?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleden er på min side, Mor10!
    Det er jo alltid morsomt, og svært interessant å følge med på hva du bokstavelig talt kobler isammen, med et stadig bedre resultat!
    Du har jo pent sagt en imponerende "rigg", som jeg har vondt for å tro at svært mange kan matche?
    Og som du allerede har nevnt; det var sannelig ikke enkelt å plukke ut noen vinner blant de to CD-spillerne!
    Men vi ble vel etterhvert enige om at Micromediaen trakk det lengste strået. Men marginene var uhyre små.
    Faktisk såpass små at det nærmest ble designet som avgjorde valget.
    Og hadde jeg vasset i penger, hadde det nok endt med at jeg hadde rasket med meg TEAC-settet hjemå!
    I alle fall etter at du tok avgjørelsen om salg av dette.....

Takk selv for en hyggelig kveld, og god bevertning!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hva skal inn av høytalere nå som scrooge har tenkt å overta dine gamle ?
    De (Matrix 804) er allerede overtatt!
    Han sitter jo igjen med 802-utgaven av samme art, så Mor10 klarer seg nok en stund!

Side 10 av 122 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •