Mori's oppsett...*Tips og råd til fargevalg ønskes...samt nye fronter ?* - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 19 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 369
    Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Virkelig lekkert du har fått det nå. Men hvordan blir lyden iom at den ene høyttaleren ikke har noen vegg bak seg?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan liker du RB-1077? Driver den alle kanaler?

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

Er nok ikke optimalt med tomrom bak den ene fronte, men har ingen valg. Merker faktisk ikke noe spesielt heller, føler ikke denne mangler trøkk for å si det slik

I starten slet jeg litt med manglene bass, men etter litt varring rundt om i rummet fant jeg kjapt ut at bassen befant seg bak sofaen. Viste seg at frontene stod litt for lang fra hverandre. Flyttet begge 30 cm inn mot mitten og allt ble som normalt

Jeg er godt fornøyd med 1077'en, dynamisk og ren. Jeg bruker den til å bi-ampe frontrekka. Har da en kanal som bare er til pynt, men la gå
    Yamahaen driver da bakkanalene.

Tanker om fremtiden er (skal ikke gjøres nå !):

Male vegger/tak sorte/mørke.
    Legge mørkerødt teppe på gulvet
    "Lukke" av rommet bak høyre front, enten ved type gardin, eller sette inn dør

*Har forresten bestillt gardin (lystette) til det store vinduet bak sofaen*.

Så skal jeg ha en receiver med full hd støtte
    Projektor skal inn igjen
    Skal også bestemme meg for sub, SVS henger høyt, men Audiovectoren som står her nå skal først prøves ut

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Det ble visst SVS igjen .. (bombe)

Hadde jeg hatt et oppsett som ble brukt 70% til musikk så hadde jeg kunnet leve lenge med Audiovector subben.

Men nå ser jeg 90% film og savnet etter dypbass ble for stort, løsningen ble ikke uventet en SVS.

Valget falt på en hvit SVS PB12 NSD.

Snurr film !

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett du har her! Men du mister nok en god del bass med tomrom bak den ene fronten?

Ellers så det svært lekkert og smekkert ut!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker !

Joda, mister nok litt bass.

Kommer sannsynligvis til å sette inn en dør bak høyre front, men blir ikke med det første. Rundt juletider kanskje

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, er jo ihvertfall deilige fronter du har - veldig åpne og fine i midten lydmessig.

Du får posten litt inntrykk når SVSen er i hus!

Intermediate Necroth sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1,279
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette så usansynlig bra ut Mori. Jammen har ikke jæbua også smak

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Necroth
    Jammen har ikke jæbua også smak
    HEHE, det er jo jeg som er unntaket

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bassen...

Sliter fortsatt med bassen under musikk. Tilfellet er nok også tilstede under film, men da merkes det ikke (tror jeg ) pga SVS'en.

Saken er den at bassen ender opp bak sofaen. Sofaen er plassert ca 50 cm fra bakvegg. Grunnen til at jeg ikke ønsker å flytte denne er at bak så har vi utgang til altan.

Har nå flyttet høytalerene inn og ut fra tv'en og har også prøvt forskellig vinkling. Samme hver gang, best bass (og dermed lyd) blir det bak sofaen. Dette gjelder da ikke den ekstreme dypbassen (noe høytalerene strengt tatt ikke formidler), men heller den viktige mellomtonen.

Bilder av oppsett finnes på side 10.

I alle mine tidligere oppsett har jeg hatt sofaen på bakveggen, og dermed aldri hatt dette problemet.

Noen ideer ? Må jeg bare bite det i meg å flytte sofaen ?

Alle ideer taes imot med takk !

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette liker jeg! Grattis med flott rom og utstyr! Rommet ser stort ut.. (?) 1077 liker jeg godt. Om Rotel får rotet seg til å lansert RSP-1099 blir det en slik på meg også.

Bass blir bak soffaen.
    Regner med at du mener bass fra frontene og ikke fra subben? Bruker du sub til musikk?
    Har du forsøkt å sette dempemateriale bak frontene? Det flyttet lydbilde mitt.
    Som Kringlyd gutta alltid maser om og som jeg selv har opplevd: Bruk sub til musikk og kjøp en sub til! Utrolig hvordan dette bidrar til en jevnere kurve.

Mellomtone blir bak soffaen.
    Er frontene satt opp slik de skal i forhold til sweetspot? Her er tips jeg fant i farten.
    Høyttalerplassering i forhold til sweetspot

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trives du i ditt nye hjem? Synes loftsstua de så veldig innbydende og flott ut. Grattis med nytt hus!

(Bedre sent enn aldri....)

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    phatbull

1077'en er jeg meget godt fornøyd med, blir nok verendes en stund den

Bruker ikke sub til musikk, dette er noe jeg er helt klar på, blir for mye bass etter min oppfattning. Dette kunne helt sikkert blitt endel bedre ved skikkelig kalibrering, men da må jeg få ræva i gir gitt... Dempematerial har jeg også vert innom, men tror da jeg tar letteste løsning, nemlig å flytte sofaen, madammen blir nok ikke like fornøy, men bedre det enn å ha en sutrette samboer

Jeg mener selv at frontene er satt opp slik som er normalt, bruker en likesidet trekant som mal, og finjusterer så på resultatet. Akkuratt nu er det 3 meter mellom høytalerene og 3 meter til sweetspot. Har prøvd å flytte høytalerene både nærmere hverandre og lenger ifra, begge meg samme resultat.

Msport

Takker så mye. Herlig med hus ja ! Har nå bodd i div. leiligheter i de siste 8-10 åra, og dette er noe helt annet ja :-D

EDIT : Kan nevne at rommet måler 5.5 (bredde)* 4.5 (lengde) meter.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre innspill ?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun ved bakveggen at bassen er OK, eller er det andre plasser i rommet som er bra? Tenker på om du får en kritisk utfasing hvor du nå har sweetspot, men OK lyd tilsvarende plass forran sofaen som bak? (Bare litt brainstorming...)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Andre innspill ?
    Snu rommet (bytt høyttalerplasseringen med sofaen). Drastisk, men kan gi dramatisk forbedrede resultater.

Du har gjort det de fleste av oss gjør: møblere rommet, og deretter jakte på godlyden. Det optimale er naturligvis å plassere møbler og utstyr slik at det låter best.

Snur du rommet, slipper du også å snuble i høyttalerledningene (:-)) samt du slipper å plassere suben midt i løse luften, som kanskje er den absolutt dårligste plasseringen for en sub.

Hvis du ikke får lov å snu rommet 180 grader (ser nå i etterkant at du har en verandadør bak sofaen) - hva med å snu rommet 90 grader?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har virra litt rundt i rommet, og bassen (eller trykket som jeg vil si) kommer bak sofaen. Sitter jeg i sofaen og nærmer meg høytalerene blir det bare verre. Lyden er faktisk med klar margin best, eller normal bak sofaen.

Vil også skyte inn at subben har jeg nå plassert i venste hjørne fremme, så nå står den ikke midt i løse luften :-D Merket forbedring ja...

Å snu rommet 180 går nok ikke pga døren, jeg får til nøds flyttet bak sofaen, hun ser jeg er småirretert når ting ikke er som det skal, men å stable opp hele sullamitten foran utsiktet våger jeg ikke

Har vurdert bittelitt å snu rommet 90 grader, datte har jeg også forkastet mest pga fremtidig PJ plassering. Føler det er litt bortkastet å få til anlegget på "feil" plass.

Ser ut til at det blir en sofaflytting som blir løsningen, kanskje midlertidig, men da får jeg iallefall begynt å nyte herligheten kontra å irretere meg i time etter time.

Takker for innspill folkens.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

toe-inn/out?

Sitat Opprinnelig postet av Mori
    Jeg mener selv at frontene er satt opp slik som er normalt, bruker en likesidet trekant som mal, og finjusterer så på resultatet. Akkuratt nu er det 3 meter mellom høytalerene og 3 meter til sweetspot. Har prøvd å flytte høytalerene både nærmere hverandre og lenger ifra, begge meg samme resultat.
    3m fra høyttalerne? eller 3m fra senter mellom høyttalerne?

Jeg var på kurs med kringlyd gutta å hørte virkelig hvor viktig dette var. Hadde alt å si for lydbildet!

toe-inn/out:

Sitert fra en annen tråd:

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Hvor mye toe-inn derimot...det avhenger av høyttalerne. F.eks. så skal Dalis høyttalere med hybriddiskant ikke vinkles inn, mens System Audio skal vinkles relativt aggressivt.
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    I mitt lille rom, med god demping, gir en lett "toe-out" et bedre stereobilde, både mtp bredde og høyde!
    Men som helt sikkert er avhengig av både høyttalerkonstruksjon og fabrikat.
    Her er det kort sagt bare å eksperimentere!

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 meter mellom frontene, og 3 meter til sweetspot. Dette er nok et viktig aspekt, men trodde utgangspunktet skulle være en likesidet trekant. Correct me if im wrong

Når det gjelder vinkling så jeg jeg forsøkt det meste. Best lyd blir det når høytalerene er vinklet litt mot sweetspot.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Og min erfaring er at sidene på trekanten (avhengig av høyttalervinkling) gjerne er 35% lengre enn avstanden mellom senter på høyttalerne. Den fysiske avstanden til fronthøyttalerne er ca 2m, "spissen" befinner seg derimot på 2,7m.

Side 11 av 19 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •