Jens`s hjemmekino - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 68 av 78 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 1546
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123

Sitter forøvrig å tenker på hva jeg skal gjøre med mine kommende svs 12.2 elementer. Plus/2 suben har jo de gamle elementene som jeg ønsker og oppgradere. Da blir jeg sittende med enda flere bass elementer...

Jeg har omsider ( til en viss grad hertfall) avskrevet idèn min med TC-2000 sammen med VMP slavene. Grunnet noe høyt beløp på slave elementene. Istede ser jeg litt på Maelstrom med eller uten slaver, evt noen RLP elementer.

Da jeg alt har kjøpt TC-2000 må jeg jo alikevel bruke de til noe. Så funderer på hvordan det vil være og ha både TC-2000 samt svs 12.2 elementet i samme boks. Noe som har noen formeninger? (har veldig liten peilling innen dette området for og si det mildt...) Plassen jeg har til rådighet vil gi meg opp mot 110 liter. Setter pris på litt hjelp :-D
    Begge elementene i samme kasse var visstnok bare tull. Så det blir til at jeg deler av kassen slik at svs 12.2 får 70 liter samt TC2k får 100 liter. Plasserer de under de minste sonosubene. Dette er hvertfall planen så langt med disse elementene.

Hvorvidt det blir Maelstrom eller RLP til de som skal plasseres mellom frontene og senter er ikke helt sikkert enda. Men tror jeg går for Maelstrom sammen med slaver når det blir mulig å bestille. Først og fremst vil jeg nok konsentrere meg om TC2k samt de kommende 12.2 elementene.

Det var dagens update på subprojektet som tydligvis aldri blir ferdig

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naka'en, boksen med de heftigste kjøleribber, vet du om det er versjon I eller II?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Naka'en, boksen med de heftigste kjøleribber, vet du om det er versjon I eller II?
    Usikker, hva er forskjellen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker, hva er forskjellen?
    Kjenner ikke detaljene selv, men I'eren er visstnok den som scorer best. II'en har moderniserte kretsløp på en eller annen måte som håndterer switchingen anderledes og gir litt annen lydsignatur.

Det er faktisk to versjoner av II'en, en sivil (PA7 A II) og en militær (PA7 II). Dvs en som ble solgt via amerikanske militæres PX'er (butikker for de i forcen) og en som ble solgt til den gemene hop i vanlige butikker. Det var den militære varianten jeg hadde hjemmom for en stund siden (smuglet inn i landet med en Orion i sin tid). Aner ikke hvilken forskjell det er på disse.

Edit: Mener å ha lest en plass at det var mer futt i I'eren enn II'eren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du nevner at den er rated til 2x225W så tolker jeg det dithen at det er en II'er du har.

ref denne tråden jeg søkte meg frem til:Nakamichi PA7 STASIS [Archive] - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jens har MK1

200W per kanal!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det bare jeg som har tatt litt feil hva effekt angår. Leste på nett at II`en levert 225watt. Tenkte det var det samme på begge. Men tydligvis ikke

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp til kalibrering

Da har jeg fått tatt noen målinger og sett litt på kurvene jeg sitter med.

Har litt problemer med mac, så får ikke kurvene opp som bilder. Men håper dere klarer og laste de ned slik at jeg kan få litt hjelp til kalibreringen.

Lyseblå er de små sonosubene. Blå er plus/2 tunet til 16Hz. Rød er begge disse sammen. Gul er de store sonosubene. Hvit er alle subene sammen.

Som dere sikkert fort ser er det de store subene som er problemet. Kan dette være så enkelt som litt phase justering ? Har ikke prøvd ut så veldig mye på DEQ`en enda. Vet ikke når jeg vet at subene er i phase, hvordan ser jeg dette?

Ellers er jeg super fornøyd med hvordan de små sonotubene samt plus/2`en integrerer seg :-) Men har som dere ser litt problemer med de store. Håper på litt hjelp

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål sonosubene hver for seg og se hva som skjer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ok, kun de store da?

Fikk forøvrig opp kurven som bilde.

Jens`s hjemmekino-image001-png

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg målt begge de store hver for seg. Igjen er det den gule som viser hvordan begge spiller sammen.

Da jeg målte begge sammen måtte MV stå på -8. Når jeg målte de vær for seg sto MV på -17.5 for den ene samt -19 for den andre. Da jeg målte alle (med de små sonotubene samt svs`en) sto MV på -29.
    Her er bildet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold MV konstant, f.eks. -20. Da får du et riktig bilde av rommet, og hvordan de enkelte subene oppfører seg, for hver måling.

Du har en peak på 40hz i rommet og en på rundt 20hz, men for meg ser det ut til at (de store) sonosubene ikke gir noe som helst under 35hz? Det var ikke mye til suber, i så fall.

Vis meg kurven uten de store sonosubene (dvs. alle minus de store). Subene har kun verdi i den grad de bidrar til en bedre totalkurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold MV konstant, f.eks. -20. Da får du et riktig bilde av rommet, og hvordan de enkelte subene oppfører seg, for hver måling.

Du har en peak på 40hz i rommet og en på rundt 20hz, men for meg ser det ut til at (de store) sonosubene ikke gir noe som helst under 35hz? Det var ikke mye til suber, i så fall.

Vis meg kurven uten de store sonosubene (dvs. alle minus de store). Subene har kun verdi i den grad de bidrar til en bedre totalkurve.
    :???:

Jeg har holdt 80dB ved 50Hz som mal for alle målingene.

Den røde kurven er uten de store. Den hvite er med. Men jeg tror MV er stillt en halv eller en hel dB på MV. Uansett er det ganske tydlig at de store ikke tilføyer så mye. Heller "tar" litt dB. De store gir masse trøkk under 35Hz. Men jeg får det ikke i sweetspot - ikke alt hvertfall. Er det kun en annen plassering som er løsnningen, eller vil phase justering (som ikke er stillt) kunne hjelpe på å få mer futt i de store under 35 hz i sweetspot?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg tror MV er stillt en halv eller en hel dB på MV.
    Det skjønte jeg ikke. Det jeg mente var at du bør holde gain på subene fast (f.eks. 25-50%) og samtidig MV på receiver fast. Fikler du med gain og MV mellom målingene, blir de ikke sammenlignbare.

De store gir masse trøkk under 35Hz. Men jeg får det ikke i sweetspot - ikke alt hvertfall.
    Det er i sweetspot du vil ha det!

Er det kun en annen plassering som er løsnningen, eller vil phase justering (som ikke er stillt) kunne hjelpe på å få mer futt i de store under 35 hz i sweetspot?
    Du er nødt til å prøve fasejustering selv, det er eneste måten å finne svar på. Hjelper ikke det, må du plassere dem annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønte jeg ikke. Det jeg mente var at du bør holde gain på subene fast (f.eks. 25-50%) og samtidig MV på receiver fast. Fikler du med gain og MV mellom målingene, blir de ikke sammenlignbare.
    Det jeg mente var;
    MV er blitt stillt 0.5 til 1 dB mellom de to målingene. Dette vil jo da sannynligvis gi utslag på kurvene. Jeg har forstått det slik at man skal ha 80dB ved 50 Hz som en mal når man måler. Noe jeg da har misforstått. Skal ta nye målinger i morgen som er letter og sammenligne.

Det er i sweetspot du vil ha det!
    Utvilsomt, er jo derfor jeg spør om hjelp

Du er nødt til å prøve fasejustering selv, det er eneste måten å finne svar på. Hjelper ikke det, må du plassere dem annerledes.
    Hvordan vet jeg når phasen "treffer" sweetspot? Må jeg ta målinger for vær gang jeg stiller litt på phasen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forstått det slik at man skal ha 80dB ved 50 Hz som en mal når man måler. Noe jeg da har misforstått. Skal ta nye målinger i morgen som er letter og sammenligne.
    For integrering med fronter, måler du frontene ved 50hz (som er en god gjennomsnittsfrekvens for subfrekvensene, filtrert pinknoise gir samme resultat hos meg). Hvis frontene da gir 80dB, bruker du det som utgangspunkt. Gir de 90dB eller 75dB, blir dette standarden.

Deretter måler du ferdigplasserte suber alene, og stiller gain på dem slik at de gir (f.eks.) 80dB når de spiller alene. Deretter måler du dem sammen med frontene for å finne riktig fase (som skal gi +6dB for hver enkelt sub, men +6dB for første og deretter +3dB for hver sub når du måler dem sammen).

Se forøvrig denne:

http://avforum.no/forum/882875-post3.html

Ditt problem nå er imidlertid å finne riktig plassering for subene. Da må først rommet kartlegges, deretter hver subs ytelse & karakteristikk. Det vil ta litt tid. Skulle egentlig vært hos deg og hjulpet til, men har ikke tid for tiden :-S

Hvordan vet jeg når phasen "treffer" sweetspot? Må jeg ta målinger for vær gang jeg stiller litt på phasen?
    Beklageligvis, ja :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For integrering med fronter, måler du frontene ved 50hz (som er en god gjennomsnittsfrekvens for subfrekvensene, filtrert pinknoise gir samme resultat hos meg). Hvis frontene da gir 80dB, bruker du det som utgangspunkt. Gir de 90dB eller 75dB, blir dette standarden.

Deretter måler du ferdigplasserte suber alene, og stiller gain på dem slik at de gir (f.eks.) 80dB når de spiller alene. Deretter måler du dem sammen med frontene for å finne riktig fase (som skal gi +6dB for hver enkelt sub, men +6dB for første og deretter +3dB for hver sub når du måler dem sammen).

Se forøvrig denne:

http://avforum.no/forum/882875-post3.html

Ditt problem nå er imidlertid å finne riktig plassering for subene. Da må først rommet kartlegges, deretter hver subs ytelse & karakteristikk. Det vil ta litt tid. Skulle egentlig vært hos deg og hjulpet til, men har ikke tid for tiden :-S
    :shock:

Du er hjertelig velkommen !

Jeg bruker kun de tre subene som står i front nå da jeg føler de fungerer best sammen. Men vil gjerne få til de store også. Skal prøve litt mer i morgen. Må vel starte helt på nytt.

Skulle du få tid en dag og ha mulighet til å hjelpe må du bare si ifra ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har HT tatt turen innom med de nye TC-2000 elementene.

Har ikke sett så mye mer på kalibrering i dag da jeg like så godt kan vente til den nye DEQ`en er i hus. Vil tippe jeg får den i morgen eller på tirsdag. Wodger kom også innom med ECM mikrofonen som han har lånt, så nå kan jeg prøve DEQ`en sammen med mikrofonen. Er redd jeg må finne nye plasseringer til de store tubene. Må virkelig flytte alt av møbler for å i det hele tatt få noen nye plasseringer. De trenger mildt sakt en god del plass... Men prøver litt mer med fase justeringer på de plasseringene de har nå. Så ser jeg hvordan det går før jeg prøver nye plasseringer.
    Tok bilde av de nye elementene;

Jens`s hjemmekino-tc-2000-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått hentet DEQ Nr.2 på posten.
    Brukt noe over en time på kalibrering. Alt ble gjort etter boka, fikk 3dB mer for vær sub ja la til når fasen traff. Men alikevel, da jeg satt meg ned for en liten demo av resultatet eksisterte nesten ikke bass i sweetspot. :-|
    Gir opp i dag. Men får prøve litt mer senere. Pr nå er alt stillt tilbake slik det var.

Edit: Etter å ha tenkt meg om hele to ganger har jeg omsider komt frem til at jeg muligens brukte en noe feil fremgangsmåte da jeg prøvde meg på kalibrering...

Jeg begynnte med og spille av en 50Hz sinus tone og justerte MV til frontene gav 80dB. Deretter slo jeg av frontene og justerte en og en sub til de gav 80 dB ved 50 Hz når MV holdt det samme som med frontene. Deretter slo jeg på frontene og en og en sub å fikk opp til 3dB + når fase traff som den skulle. Det jeg vel skulle ha gjort er som Hellnoob skriver i posten her; http://avforum.no/forum/882875-post3.html

Det vil vel bli en litt annen måte og kanskje en litt mer riktig måte å gjøre det på :-) Så jeg får prøve på nytt!

Jens`s hjemmekino-deq-2-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd programmet room Eq Wisard? Det gjør det i alle fall kjappere å måle hva som er galt....

Side 68 av 78 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •