Jens`s hjemmekino - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 78 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste
Viser resultater 261 til 280 av 1546
    Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg ville heller prøvd å dempe området fra 31,5-56hz med 7-8db slik at bassen ligger nærmere resten av systemet ditt. Da vil dippen ved 22hz bli noe mindre i forhold til resten. Den kraftige toppen fra 16-20 hz ville jeg beholdt som den er, LES:MORROFAKTOR Om du skaffer deg en BFD er det alltid bedre for suben om du demper en frekvens, fremfor å forsterke. Jeg ble faktisk frarådet å booste med BFD av "L`sound Lassesen" selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Jeg ville heller prøvd å dempe området fra 31,5-56hz med 7-8db slik at bassen ligger nærmere resten av systemet ditt. Da vil dippen ved 22hz bli noe mindre i forhold til resten. Den kraftige toppen fra 16-20 hz ville jeg beholdt som den er, LES:MORROFAKTOR Om du skaffer deg en BFD er det alltid bedre for suben om du demper en frekvens, fremfor å forsterke. Jeg ble faktisk frarådet å booste med BFD av "L`sound Lassesen" selv.
    Det virker jo som det motsatte av morofaktoren da:-D Men det var jo en tanke det også. Skal prøve og sette meg litt bedre inn i denne Behringeren når jeg har penger til og kjøpe den...:-/
    Virker ikke så moro å dempe... Liker bedre sounden av og booste:-) Men sikkert sant det du sier. Det står jo tilogmed på lsound sine sider at de ikke råder deg til å booste for mye. Så mulig det kanskje blir litt bedre å dempe noen topper!

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting du bør tenke på er at om du demper områder slik at du flater ut kurven, kan du alltids skru opp gain på suben litt slik at den integrerer seg fint med resten. Når du ikke booster med BFD beholder du headroom over hele frekvensområdet slik at du uten problem kan vri gain-bryteren på suben litt opp

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jens123
    Har nå prøvd dette.
    Det viser seg at på både 22Hz og 25Hz er det bare +/- 0.5 dB. Uansett hvordan phase står... 22Hz ligger rundt 80dB og 25Hz ligger rundt 84dB...
    Det og vri på phase hjalp meg desverre ganske lite... :neutral:
    Noe annet jeg kan gjøre?
    Plassering er viktig. Også av sitteposisjonen(SweetSpot)

Del 2: Nå skal du bevege deg i rommet, midten og til sidene(mot lerret) for å finne en posisjon som gir ca. like mye trykk på 22Hz, som du avleser på 31,5Hz. Gjør det samme med 25Hz. Ferdiglagde systemer opererer vel ikke med mer enn max 6dB boosting?! Vent med Behringer..............

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    En annen ting du bør tenke på er at om du demper områder slik at du flater ut kurven, kan du alltids skru opp gain på suben litt slik at den integrerer seg fint med resten. Når du ikke booster med BFD beholder du headroom over hele frekvensområdet slik at du uten problem kan vri gain-bryteren på suben litt opp
    Her strømmer det jo inn med gode tips:-D
    Tok dette som en selvfølge. Men takk for at du nevner det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Plassering er viktig. Også av sitteposisjonen(SweetSpot)

Del 2: Nå skal du bevege deg i rommet, midten og til sidene(mot lerret) for å finne en posisjon som gir ca. like mye trykk på 22Hz, som du avleser på 31,5Hz. Gjør det samme med 25Hz. Ferdiglagde systemer opererer vel ikke med mer enn max 6dB boosting?! Vent med Behringer..............
    Toppers!
    Tør ikke prøve meg frem nå. Klokka er nok blitt litt for dette nabolaget. Men kommer med tilbake melding så fort jeg har gjort meg ferdig med "Del 2".

Men det er litt uklart for meg hva jeg vil oppnå med Del 2. Er det ny SweetSpot jeg springer rundt etter. Eller ny plassering til sub, eller bare ny phase justering?

Takk for svar!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ............Men det er litt uklart for meg hva jeg vil oppnå med Del 2.

1. Er det ny SweetSpot jeg springer rundt etter.

2. Eller ny plassering til sub,

3. eller bare ny phase justering?

Takk for svar!
    Jeg har lagt ut mine grafer på minHjemmekino. Jeg har et stort "akustisk" rom som IKKE dipper ved 22Hz. Vi må finne din............22/25Hz

1. Ja

2. Ja

3. Ja

Først skal du finne ut hva du har der du sitter, med en gitt plassering.

Se på lyd som bølger, som brer seg i rommet..........en topp her og en DIP der........og utfasinger........og stående bølger. Rommet påvirker bølgene.

Så må du finne ut hvor dip'ene IKKE lenger...........er DIP'er, men en bølge med full kraft.

Akustisk sett er SUB'en din nå plassert "midt-i-mellom" i rommet. Har du plass i front, mot yttervegger? Prøv.

I den andre enden av rommet har du en dør(ikke den VI kom inn....)

Hvordan blir kurven hvis SUB'en plasseres ved "inngangen" til rommet?

Mange muligheter - plassering betyr alt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt ut mine grafer på minHjemmekino. Jeg har et stort "akustisk" rom som IKKE dipper ved 22Hz. Vi må finne din............22/25Hz

1. Ja

2. Ja

3. Ja

Først skal du finne ut hva du har der du sitter, med en gitt plassering.

Se på lyd som bølger, som brer seg i rommet..........en topp her og en DIP der........og utfasinger........og stående bølger. Rommet påvirker bølgene.

Så må du finne ut hvor dip'ene IKKE lenger...........er DIP'er, men en bølge med full kraft.

Akustisk sett er SUB'en din nå plassert "midt-i-mellom" i rommet. Har du plass i front, mot yttervegger? Prøv.

I den andre enden av rommet har du en dør(ikke den VI kom inn....)

Hvordan blir kurven hvis SUB'en plasseres ved "inngangen" til rommet?

Mange muligheter - plassering betyr alt.
    Oi
    Har litt å ta tak i ser det ut som!
    Takk for et meget utfylende og forstålig svar!
    Godt jeg kjøpte en kabel på 12m!
    Slik suben er plassert nå, så rister døren dere ikke kom inn i noe helt sykt. Den er jo 5-6 meter lengre vekk fra subens plassering. Tør ikke tenke på hvordan den døren blir fille ristet om suben ska stå 0.5 meter fra døren. Men skal nok prøve:-)
    Tar en ting om gangen her. Så del 2 blir det første!
    Har jo helt glemt og takke for demo disken:-) Har kost meg litt med den Tusen takk!

Kommer nok med et par kurver frem over! Må bare si takk for all veiledning jeg har fått her i tråden. Er helt noob når det kommer til kalibrering. Men lærer i bøtter å spann her!:-D

Intermediate Frodo_ sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik suben er plassert nå, så rister døren dere ikke kom inn i noe helt sykt. Den er jo 5-6 meter lengre vekk fra subens plassering. Tør ikke tenke på hvordan den døren blir fille ristet om suben ska stå 0.5 meter fra døren.
    Du kan gjøre det så enkelt at du bare putter en sokk mellom dør og karm, så er du kvitt problemet... :-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .................Slik suben er plassert nå, så rister døren dere ikke kom inn i noe helt sykt. Den er jo 5-6 meter lengre vekk fra subens plassering. Tør ikke tenke på hvordan den døren blir fille ristet om suben ska stå 0.5 meter fra døren.
    Er det nå jeg skal "trøste" deg med at den døren vi IKKE kom - inn vil riste mindre.......hvis SUB'n plasseres der?!

SUB'ns "fraspark" kan forsterkes lenger ut i rommet, enn der SUB'n er plassert.

Basert på praktisk erfaring kan du oppnå 10-12dB MER trykk i "andre enden" av SUBwooferen........... dvs. ved fronthøytalerne.

Men dette må du "forske" på - ved å endre plassering

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frodo_
    Du kan gjøre det så enkelt at du bare putter en sokk mellom dør og karm, så er du kvitt problemet... :-D
    Hehe!
    Er bare det at den døren blir brukt ganske mye... Så vet ikke helt hvor bra det ville blitt. Men kommer nok opp med en idè skal du se;-)
    Takk for tipset hvertfall!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det nå jeg skal "trøste" deg med at den døren vi IKKE kom - inn vil riste mindre.......hvis SUB'n plasseres der?!

SUB'ns "fraspark" kan forsterkes lenger ut i rommet, enn der SUB'n er plassert.

Basert på praktisk erfaring kan du oppnå 10-12dB MER trykk i "andre enden" av SUBwooferen........... dvs. ved fronthøytalerne.

Men dette må du "forske" på - ved å endre plassering
    Det kan da ikke være mulig og oppnå 10-12dB mer??:-D:-D Hoho!!:-)
    Forsking startes straks!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste oppgradering ønsker jeg og ta på bilde siden.
    Ser for meg at det snart dukker opp et par BenQ 8720 projektorer på brukt markede. Er nok flere som vil se at den trenger litt avstand fra lerrete for og gi et greit stort bilde. Og når rommene deres ikke har lengde nok for projektoren blir de nødt til og selge:-)
    Håper jeg hvertfall...:/
    Rommet mitt er vel 7-8 meter i lengden, så her ville en slik preojektor passe knall bra:-) Satser på og spare opp til en slik nå!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres jo ut som en plan det...:-D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo lov å håpe, men jeg tipper de som ikke har planlagt ordentlig finner ut det innen 14 dager og benytter angreretten...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Er jo lov å håpe, men jeg tipper de som ikke har planlagt ordentlig finner ut det innen 14 dager og benytter angreretten...
    Nå må ikke du rive i stykker drømmene mine Tiger!;-)
    Sikkert sant som du sier. Men håper på unntak. Er tross alt ca 60 bare fra AVshop som har bestillt seg en. Så satser på det dukker opp et par frem over. Har ikke penger nå, men skal starte sparing. Så satser jeg på det går som jeg ønsker:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det høres jo ut som en plan det...:-D
    ;-)
    Får nå se...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. At noen av alle de som har bestilt angrer seg etter 14 dager, vil ikke foundre meg. Sikkert noen som har investert over evne (desverre), og innser det for sent. Enes død, ditt brød.

Active EirikBækken sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen kino dette Jens!
    Er ikke mer å si om den saken!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Joda. At noen av alle de som har bestilt angrer seg etter 14 dager, vil ikke foundre meg. Sikkert noen som har investert over evne (desverre), og innser det for sent. Enes død, ditt brød.
    :-D
    Skal nok kanskje litt til at jeg klarer å skrape sammen nok penger i løpet av noen få uker. Men ligger slike projektorer ute med jevne mellom rom i tiden fremover snaber jeg nok til meg en

Side 14 av 78 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14 15 16 17 18 24 34 44 54 64 74 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •