Svantekiller`s Hjemmekino Tapeten er på veggen./ hvilken farge på veggen?? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 145
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LogB.no
    Ahhh..
    Spørsmål til Kjetil'sen:
    Går det an å legge en kanal oppe og en nede med elkabler for å ta ut punkter der man vil (oppe og nede) eller sier forskriftene at alle elkabler skal ligge i rør? - Hvis kanal kan legges? hva heter den -hvem har den osv.. (ledningene må da fargekodes el.l.)
    Lars.
    Det er fullt mulig, men ikke noe pent... Jeg skal gjøre dette ved gulvet.. Men i taket så tror jeg ikke det er så pent, eller jeg vet det ikke er pent.

jeg har noen ideer til deg men de tar vi ikke her.

Det faktisk en kabel som er godkjent til å ligge rett i veggen også ( PFXP ) men det anbefales ikke. I en kanal kan du legge hva du vil

Men som sagt jeg har noen forslag til deg.. Må bare gi meg noe konkret å gå etter

ON TOPIC: Nå skal jeg og Dahls opp å begynne med sparkling og pussing :-? :-? :-? :-? :-? :-? :-? :-?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sparkling av gips. Gi meg noen tips da!!

Dette er ikke helt min greie ser jeg..

Kan noen hjelpe??

Må si en ting: Jeg beundrer alle malere for yrket de har valgt
    !

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Sparkling av gips. Gi meg noen tips da!!

Dette er ikke helt min greie ser jeg..

Kan noen hjelpe??

Må si en ting: Jeg beundrer alle malere for yrket de har valgt
    !
    Sparkling er gøy! Pusse etterpå derimot.......

Skål!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vegglampe fra Design Belysning AS

Her har de endel kule vegglamper.... Plukk til meg??!??!
    Jeg er helt i hjernedød situasjon, det er lett å velge til andre ( dette gjør jeg jo hverdag til kunder...)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Sparkling er gøy! Pusse etterpå derimot.......

Skål!
    Takk for den du din :twisted: :twisted:

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Eller??

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja......
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det kan være håp. Men jeg får ikke rabatter å da er det uaktuelt. jeg kjøper ikke el artikler UTEN minst 40 % rabatt dra listepris!!

Nå har jeg forresten sparklet ferdig.. ihvertfall første gang er vel noen til tenker jeg...

Men som vi sier her oppe. D e bærre å dra te me arbeidsløst å vi åpe rævhøl

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponert over oppussinga.

Hei! Har lest gjennom hele tråden din og synes det du gjør med huset er rett og slett imponerende. Litt vemodig å se hvordan det er gått med det gamle gutterommet, men .... Når det gjelder kjelleren så står det vel noe igjen fra den gamle eieren. Stå på og lykke til videre!!

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sparkletips!

Ser du er ferdig med første runde av sparklingen, men her er noen tips allikevel.

Har ikke lest hele tråden men regner med du har brukt gipsplater med forsenkning i skjøtene?
    Vel, først trenger du grov sparkel, to store/brede sparkelspader og papir remser for å hilde skjøten uten at sparklen sprekker.

1. Fyll skjøten med grov sparkel.
    2. Legg så en papir remse i hele skjøtens lengde, hvor på du så drar sparkelspaden over fra topp til bunn for å presse den godt inn i sparklen.
    3. Fyll sparkelspaden i hele dens lengde med sparkel, dra den fra topp til bunn slik at du får minst 10 cm overlapping av skjøten på hver side.
    4. Dra så over skjøten i to omganger fra topp til bunn med en ren sparkelspade. Her skal du legge press på den ytterste kanten av spaden(lengst bort fra skjøten) slik at du får en jevn overgang fra midten av skjøten og inn til gips platen. (Gjøres en gang på hver side av skjøten)
    5.La det tørke.
    6. Puss over skjøtene, pass på at du ikke pusser så mye at papirstrimlen du la i kommer til syne.
    7. Er skjøten jevn og fin kan du gjenta prosessen fra punkt 4. på nytt men med Fin sparkel.

Med litt trening så bør du få et meget bra resultat.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips Raven.

Men min lokale malemann sa at det ikke var nødvendig med med denne papirstrimlen, når jeg skulle ha tapet over.

Mulig jeg ikke har nevnt tapeten ??

Uansett hvor mange ganger bruker man å ta skjøtene slik normalt sett? jeg skjønner jo at det er til det er bra

Har nå testet litt og tror jeg er klar for tapet. det er en ganske glatt og tykk strie sak som skal males.

Trenger tips her også jeg

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg jobbet litt i et malerfirma for noen år siden og malermestern der sa at man alltid skulle skulle ta i denne papirremsen for å forhindre sprekker.

Det kommer litt ann på hva slags tapet det er, og om det er ett trehus eller betong hus, for det vil jo være endel mer bevegelse i trehuset og det vil da fort komme sprekker i sparklen. Hvorvidt det vil være synlig gjennom tapeten eller om tapeten revner i sprekken kommer litt ann på hvor elastisk den er.

Hvor mange ganger man skal gå over skjøten kommer ann på hvor bra det blir de første gangene. Etter hvert som man blir mer dreven så holder det som regel med 2-3 ganger. 1-2 ganger med grov/medium og en gang med fin.

Når du skal lime på strien må du ikke være sparsom med limen.
    Bruk gjerne en grov rulle som du dypper i ett rullekar med lim, smør dette godt ut over veggen, (pass på at det ikke er noen tørre områder, eller områder med lite lim). Rull på lim i to tapet bredder av gangen og ha ferdigkappede lengder klare før du tar lim på veggen.
    Når du henger opp tapeten, fest tapeten i toppen og stryk tapeten til veggen gradevis med en bred kost eller annen myk gjenstand for å unngå bobler.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat ja Nesten slik jeg tenkte meg det... Jeg fikk med et STORT spann med lim, så det skal ikke spares, tenkte også å bruke ekstra mye i plateskjøt og ikke minst der tapeten "skjøtes"

Men hva med hjørner. Der har jeg også hørt forskjellige ting. Noen lager et hjørne med tapeten mens andre sier at det ender med katastrofe noen år senere.

Så jeg har egentlig tenkt å legge tapeten inntil hjørnene og dra en stripe med noe akryl nedover... Eller noe slikt...

PS: det var ikke smart å bruke sparkelspaden til å dra nedover tapeten med Det endte med katastrofe men det var kun en liten test bit så det hadde ikke noe å si

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja sparkelspaden blir nok litt brutal.
    Hjørnene ja, der kan du gjøre som du sier.
    Kan også legge tapeten rundt hjørnet, og bruke sparkelspaden til å dytte den godt inn i hjørnet, så kan du lage et snitt med tapetkniven og påføre acryl til slutt.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Raven
    Kan også legge tapeten rundt hjørnet, og bruke sparkelspaden til å dytte den godt inn i hjørnet, så kan du lage et snitt med tapetkniven og påføre acryl til slutt.
    Et enda bedre tips slipper jeg å kappe så mye tapet...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Akkurat ja Nesten slik jeg tenkte meg det... Jeg fikk med et STORT spann med lim, så det skal ikke spares, tenkte også å bruke ekstra mye i plateskjøt og ikke minst der tapeten "skjøtes"
    Dersom du bruker mye lim i skjøten så vil det ikke se ut. Vær sparsommelig og påse derimot at du har et jevnt tynt lag.

I hjørnene så legger du tapeten rund kanten, skjærer av ca. 1 cm inn på den nye veggen og legger den nye lengden med overlapp helt inn i hjørnet. Det er i allfall teorien for å gjøre det riktig. De andre tipsene med akryl høres Mikke-Mus-aktige ut.

Anyway, den riktige metoden varierer mulignes mellom ulike typer tapet: http://www.norvegg.no/html/page_2.as...2&nocache=1894

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    I hjørnene så legger du tapeten rund kanten, skjærer av ca. 1 cm inn på den nye veggen og legger den nye lengden med overlapp helt inn i hjørnet. Det er i allfall teorien for å gjøre det riktig. De andre tipsene med akryl høres Mikke-Mus-aktige ut.

Anyway, den riktige metoden varierer mulignes mellom ulike typer tapet: http://www.norvegg.no/html/page_2.as...2&nocache=1894
    Det jeg har sett med den "rikitge" måten å legge tapet i hjørner på er at det sprekker opp og blir stygt i hjørnene.. Ihvertfall på de plassene der det er ufaglærte som gjør det

Jeg synes det er fint med en fuge i hjørnene jeg, men det er meg da

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW Bra link Tiger det er slike " inn med teskjed " sider jeg liker

Har også tatt en avgjørelse på at dette er det første og siste rommet der det blir gjort på denne måten, det ligger ikke for meg å leke maler...

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Dersom du bruker mye lim i skjøten så vil det ikke se ut. Vær sparsommelig og påse derimot at du har et jevnt tynt lag.

Er helt riktig det du sier her, det er den riktige måten å gjøre det på.
    Men siden han ikke har brukt disse papirstrimlene i skjøtene og hjørnene vil det nok skje saker og ting, spesiellt i hjørnene. Da kan det som han sier være en idé å legge en stripe acryl der, den vil være elastisk og ikke lage en synlig glippe hvis det sprekker opp.

Når det gjelder mengden av lim, så skal man selvsagt ikke overdrive hverken i den ene eller andre rettningen. Du vil fort merke hva som er for lite og hva som er for mye. Og som Tiger sier, ikke bruk for mye lim i hjørnen, det vil ikke se bra ut.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tapeten på veggen.

Ikke uten problemer, men det var det vel ingen som hadde trodd heller

Resultatet ble STRYK! på en fagprøve ihvertfall

Men alle skjøter er perfekte og hjørnene ble som Tiger og Raven "!anbefalte" med overlapp.. Ihvertfall nesten

Litt feilkapp som rettet seg inn gjorde at jeg fikk 1 lengde for lite... Så den lille veggstubben blir malt i en annen farge for å bryte litt. Tror det blir den veggen som skal huse disse skiltene mine også...

For en møkka jobb... Fra og med nå er det KUN ferdigmalte plater her i gården :twisted:

Side 7 av 8 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •