mattmans Hifi - Meridian G02 + G57 endelig i hus, etter ETT års ventetid!! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 130
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Jepp! Da har jeg brukt noen dager på å fundere på elektronikk. Det har seg sånn at jeg oversparte litt til electraene, og kom ut på pluss-siden. Jeg har innsett at jeg ikke kan kvitte meg med en surroundforsterker, da jeg trenger features i disse sårt. Det er mulig det blir en liten flaskehals med pre-out fra en Yamaha receiver (Yamaha RX-V2500), men her er følgende elektronikkvalg jeg har sett meg ut så langt:

[UMidgard Oberon x.1

Prisene på disse har jo føket i været, men likevel.. Jeg har ganske lett tilgang på disse til hjemlån - kunne dette vært det ideelle i disse prisklassene?

!
    Hadde en stund Oberon 4.1 tilkoblet 1007Be med diverse forforsterkere (en cayin surround, Meridian 502, Cayin Rør pre). Dette ble aldri så bra som kombinasjonen Meridian 502 og 557. Selv om kombinasjonen 4.1 og rørpre ble passe grei.

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ser det er mange hyggelige priser på 557 for tiden. Det kan dog bli vanskeligere med hjemlån sånn sett. Kjedelig å ikke ha lett tilgang på bil i disse tilfellene. Jeg har snakket med en på hifisentralen som snakket veldig varmt om Meridian og Electra-serien, han hadde mye fra 500-serien (pre, CD, effekt) og mente dette var en veldig god match. Spesielt forforsterkerne. Spennende.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag har Focal Profile SR 908 blitt solgt, jeg sitter nå med Yamaha RX-V2500 og Focal Electra 1027. Yamahaen hadde jeg tenkt å sette et effekttrinn på, men det blir ikke ideelt med den som pre. Jeg går nok for Chapter Precis integrert. Jeg må høre med Andre, men jeg burde ha en innen Juli.

Jeg må også lufte litt frustrasjon. Mye flott skjer for tiden, og da har anlegget en tendens til å bli spilt litt høyere enn vanlig. I dag har jeg vært på tur godt over +0dB telleren med Yamahaen, det er jeg ikke ofte, ettersom dette er et Obos-anlegg, men dog. Jeg setter i en god skive, vrir opp på +10dB og setter meg godt til rette. Til min forferdelse høres det hele så utrolig grøtete ut at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre av meg. Som alltid har receiveren klart å gi en relativt god lyd og basskontroll på siviliserte lyttenivåer, men over 0dB merket er det noe helt annet. Bassen går i alle retninger, punch er ikke punch, det er en myk avrulling. Mellomtonen drukner totalt, og diskanten er alt annet enn pen. Veldig stressende å høre på, jeg må skru ned. Er det mulig at den til og med begynte å klippe? Lydopplevelsen lander totalt på ansiktet, og lukter jeg nære forsterkeren kan jeg såvidt lukte noe svidd. Mellomtonen var ikke med i det hele tatt, bassen raknet totalt, og lydbildet ble alt annet enn åpent.

Nå vil jeg ha en ordentlig forsterker!!

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme problemet her på 1007 før jeg fikk Bryston i hus. Focalene er "lettdrevne" med høy følsomhet, men de må ha strøm i bøtter for å ikke falle sammen når volumet går opp.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jess! Da har jeg hentet meg en Chapter Audio Precis på hifihuset. Førsteinntrykket er VELDIG bra. For en klarhet, og for en basskontroll! Overveldende.

Jeg skriver litt mer etter noen timers lytting. :-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer.... Chapter Audio er heftig med stor H. Den forandrer seg litt etter noen timer (tror chapter anbefaler 20-30 timer), men den suverene SNR og fordelene med denne teknologien kan høres fra første stund.

Artig å kunne spille så høyt med samme strammhet og renhet...hele veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo spennende å høre dine tilbakemeldinger. Er det den nye utgaven?

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sjelden denne testes opp i mot JM lab gitt

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan glede deg - har hatt samme boks hjemme (valgte Couplet) og den spiller utrolig oppløst og "delikat". Denne kommer nok til å varme i regntunge sommerkvelder (om du ikke er nordfra da..). La oss høre hvordan du opplever den etter noen timer i god-stolen.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, skal si! Tror det vil spille skikkelig gull med den. Husker bare selv hvor mye bedre 1007 ble med Bryston, og Chapter er jo hakket verre (i positiv forstand)

Blir morro å høre hva du synes om den etterhvert!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ja - ja - ja - ja - ja. NÅ SITTER LYDEN! :grin:

Fytti grisen for en sint forsterker. Ikke la dere lure av de pene blå og grønne lysene - denne sparker fra seg i alle retninger - og den sikter på skrittet.

Spent som jeg var fikk jeg skyss til hifihuset i en ekstase, med skjev sittestilling i bilsetet på grunn av lommeboken i baklomma. Stor koffert. Tung koffert!

Jeg kommer hjem og åpner - forsterkeren er nemlig ikke stor. Men, den er tung. 22 kilo? Electraene holdt pusten i snart en uke. Jeg kobler opp og setter i jomfruplaten. Jeg er en mann med kjenskap til placebo-effekten, og dens innvirkning på meg selv. Derfor prøvde jeg å holde hodet kaldt og huske tilbake på tiden med Yamaha RX-V 2500. Fra første note hadde jeg glemt tiden med Yamaha RX-V 2500.

Jeg legger merke til at forsterkeren blir UHYRE varm! Kan ikke ta på den i mer enn 1-2 sekunder når den har fått hetet seg opp.. Og, jeg var usikker på om frontknotten kunne dimmes helt - det kan den. Displayet viser "v.07" - mulig det ikke gikk an med tidligere software / versjoner?

Bassen har nå fått ENORMT med punch. Kjapt, konsist, nøytralt. Klart, høyt og samtidig uten et knyst. Lydbildet føles ut som om man sitter på en kontorstol og snurrer rundt midt ute på Nürburgring med Ferrarier og Lotuser brølende forbi - nesten. Lyden er så klar! Jeg må vel være på riktig spor når jeg kaller denne forsterkeren dønn nøytral? Jo, diskanten er rå - ufattelig oppløst - så full av nyanser at jeg gliser stort. Mellomtonen har kommet frem på ufattelig mange måter. Den var nemlig helt bortgjemt med Yamahaen. Satt lenge og ergret meg over å høre andre, mye billigere høyttalere (med god elektronikk) med mellomtone som fikk fritt spillerom. Nå ergrer jeg meg ikke mer. :-D Så er det bassen. Jeg har et par innspillinger som virkelig krever mye på sin side av forsterker og høyttaler - nå kommer det lekende lett. Frekvensene mellom 40 og 200 hz leker katt og mus med kilden. Katten vinner.

Electra 1027'ene koser seg stort. De har nå funnet en verdig kamerat inn i 2007 / 2008. Nettopp - denne blir stående.

Jeg merker at Chapteren på sin side er sulten på en god kilde. Du får nesten melding på displayet at det du fórer den med ikke er tilstrekkelig - greit det! Det skal gjøres noe med. Er det lite dynamisk lyd er det ingen tvil om at det ligger i innspilling / kilde.. Kobler jeg nemlig opp et godt utgangspunkt med en god innspilling lyder det nemlig ufattelig rått.

Endelig fikk jeg en god Hifi jeg nå har lengtet etter siden jeg begynte å sjalte ut et helt Profile surroundanlegg for å få tak i.

Neste på listen:

DAC (HTPC -> Chatper)
    HT Kabler (Chapter -> Electra 1027)
    CD-Spiller (Marantz, Meridian, Krell, Chapter?)

Jeg er derimot fattig nå. Jobben slutter og studentlivet begynner. Ferie også. Men, jeg får det til.

HåkonN: Vi nærmer oss 20-30 timer allerede. Jeg tror de største forskjellene jeg har hørt hittil ligger i plassering av høyttalere og en trang til å spille høyere og høyere, men det kan godt være at det ligger noe i det du sier. Jeg leste i manualen at det var mellom 20-30 timer break in period.

limvingen: Dette er den "gamle" utgaven med 2x130 watt.

OKKing: Jeg gleder meg stort til ferien. Er fra østlandet. Gleder meg stort fordet.

-s5001277-jpg
    -s5001278-jpg

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser volumet går opp for hvert bilde...er vel ingen tilfeldighet det :-) ( i tillegg til at den skal spilles inn)

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres meget bra ut. Kan tenke meg du for alvor begynner å finne ut hvilke av CDene dine som faller gjennom på innspillingskvalitet. Det merket jeg da jeg fikk Bryston i hus. gode innspillinger skinner, mens dårligere avsløres tydelig.

Hva slags kilder har du i kikkerten da? Marantz?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Volumet stiger i takt med gledesrusen.

Jeg tenker jeg skal prøve ut en Meridian G08 balansert CD-spiller.. Det blir ikke før om en stund. Jeg har en gammel en som fungerer greit så lenge. Ser frem til å høre plater på nytt nå med veldig god kontroll i bunnsjiktet av frekvensspekteret. Uten romkorreksjon merker jeg at jeg kommer til å måtte jobbe litt for å få vokalen spikret midt i mellom. Jeg har kommet mye nærmere, litt igjen.

Ser frem til neste uke med intensivt forsterkerbruk. Takk for hyggelige kommentarer.

Jeg har oppdatert Min HiFi med noen bilder, flere kommer etterhvert.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en fantastisk bra stereo-forsterker

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!
    Da har jeg brukt noen timer (ikke aktivt) på å prøve å få sentrert vokalen. Jeg tror den sitter nå. Jeg har hørt meg blind i denne prosessen, jeg må få noen ferske ører inn.

Høyttalerne måtte

1) Få mye mer bredde mellom seg
    2) Vinkles 90 grader ut fra bakvegg
    3) Settes lengre inntil bakvegg

Nå skal det være rimelig midt i. Rommet er ganske vanskelig å få til, og jeg var litt smånervøs for at jeg ikke skulle få det til, men jeg tror den skal sitte 100% snart.
    Uten romkorreksjon var det plutselig ikke mye å gjøre teknisk.

Jeg kan legge til at mellomtone og bass er i himmelriket. Jeg føler litt på meg at diskanten er relativt rå selv uten det meste av forsterker med 1027, men alt under det er nå i stramme tøyler av Chapteren. For et drag. Jeg nevner igjen at jeg har en Obos-setup, og bass er aldri noe man kan leke for mye med. Uansett - jeg tenkte å ha en subwoofer for å bygge et fundament sammen med 1027'ene uavhengig av basstrykk.. Jeg tror nok ikke jeg kommer til å trenge det nå lengre. Flott liten sak, dette. Og dæven så varm.

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tør jeg spørre hva denne Precis'en koster? (Listepris iflg. Andre... )

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Villedende" er vel 55k om jeg ikke husker feil...

Newcomer suprmann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass ja... Bør vel smake den da ja....

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •