mattmans Hifi - Meridian G02 + G57 endelig i hus, etter ETT års ventetid!! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 130
    Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Utrolig lekre høyttalere! Har aldri sett eller hørt på profile-serien tidligere - det må jeg tydligvis gjøre.
    Hvordan fungerer det å dra frontene med 2500'n?

Ps: la inn en pen score på siden din

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha og Focal fungerer veldig bra sammen. De er glade i mye kraft, og da er Yamahaen god å ha. Men, jeg har vurdert mer effekt til frontene i form av Midgard eller Rotel. Takk for score!

Nå har jeg også fått tak i en Marantz CD5001. Er veldig fornøyd med både lyd og design - og Marantzen har noen morsomme features i tillegg. En ekstern DAC blir nok kjøpt inn etterhvert hvor jeg da kjører digitalt ut av CD spilleren.

Sjekk også Chorus -testekvelden vi hadde her!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Sjekk også Chorus -testekvelden vi hadde her!
    Testet dere stereokvaliteten (DAC) mellom RX-V2500 og RX-V1700 også?

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut, hadde nok også vurdert litt mer trøkk til frontene, de fleste høyttalere setter pris på det =)

Har du noen forslag til ekstern DAC? Vurderer dette selv , og bare bruke DV-696avk videre da jeg har støtte for dvdaudio og sacd på den... Mange valg gitt...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Vi switchet forsterker med profilene fra 2500 til 1700 til 2500 igjen - ikke for å teste DACen spesielt, men for romkorreksjon og noen andre features. I forhold til lydkvalitet var det ingen forskjell jeg fikk med meg. Det hadde vært mye lettere å hatt begge forsterkerene spille på like høyttalere opp mot hverandre, men ettersom det tok et par minutter å bytte over så kan jeg ikke si jeg hørte noen forskjell. Ettersom jeg har forstått det er forøvrig DACene og mye annet av elektronikken identiske i disse to? Men DA/konvertering i MarantzCD5001-en / Yamaha RX-V2500-en skal som sagt kjøres opp imot hverandre når jeg får tid. Hittill har jeg vel i underbevisstheten gitt Yamahaen the benefit of the doubt. Jeg skriver ned resultatene her!

Kolschtat: Mer trøkk har jeg veldig lyst på - men jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg har også sett på Focal Chorus SW 800v. I ebony finish tror jeg det er lett en av de aller peneste subwooferne / finishene på vanlige høyttalere jeg noen gang har sett.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget stilrent dette, gratulerer!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kolschtat: Mer trøkk har jeg veldig lyst på - men jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg har også sett på Focal Chorus SW 800v. I ebony finish tror jeg det er lett en av de aller peneste subwooferne / finishene på vanlige høyttalere jeg noen gang har sett.
    Tror det er den første pene sub'n jeg har sett. Spiller den like bra som den ser ut som er det ikke tvil om hva jeg skal ha hvis jeg må anskaffe en sub

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaujau! Da har jeg lekt meg med det nye oppsettet en god stund. Først noen ord om Marantz CD5001 DAC vs Yamaha RX-V2500 DAC!

Jeg har testet en del. Jeg har gjort det slik at jeg har med digital overføring spilt MP3 filer med ca. 700kbps bitrate fra PC opp imot CD-er (med samme lydspor) fra Marantz CD5001 med analog overføring sammen med et par rimelig dyre analoge kabler. Det er veldig vanskelig å høre noen ekstrem forskjell - jeg tror kanskje jeg bikker litt over til Marantz'en sin side. Det er noe med fyldigheten i lyden som det ikke er like mye av fra PCen. Det er mer detaljert og luftig fra CD-spilleren. Fra PC virker lyden litt overfladisk og har ikke samme spekteret av effekter og særlig mellomtonekvalitet som fra Marantzen.

Men! Men!
    Det blir fortsatt digital overføring fra både PC og Marantz ettersom jeg ikke får kjøpt nye analoge kabler til CD-spilleren. Jeg sparer nemlig.

Innen Februar!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott oppsett. Planlegger du å oppgradere kjøper jeg gjerne front rekka di..

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ånei, ånei, har du nå vært å hørt på Electra Be?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YS..
    Flott oppsett. Planlegger du å oppgradere kjøper jeg gjerne front rekka di..
    cybervision_: Ja, 1007 Be. Jeg skal få meg en ordentlig demo på 1027 / 1037 be, men jeg er ganske overbevist om at det blir den naturlige oppgraderingen fremover. Det eneste jeg kanskje heller vurderer er å kjøpe en subwoofer -men det gjør at Electra-kjøpet sannsynligvis blir utsatt i en lang periode.. Sliter med å bestemme meg, så nå for tiden sparer jeg bare i håp om klarere beslutningsevne.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke alltid like greit ta ett enkelt valg i denne hobbyen
    Jeg ville først kjøpt meg subwoofer og oppgradert elektronikken, og deretter vurdert oppgradering av ei frontrekke av det kalibret du har.

Når jeg fikk Micro Utopia BE i hus minnet det meg straks om Profile serien, bare enda litt luftigere. Diskanten og mellomtonen i profile serien står ikke så mye tilbake i forhold til deres større modeller rent lydmessig. Det som er den største forskjellen etter mine efaringer er de nedre oktavene hos 1027 som er bedre enn Profile, samt luftigheten i diskanten (dog ikke mye). Samt at Electra BE og Utopia tåler mer watt og spiller høyere.

De lavere oktavene vil du kompansere med en bra aktiv subb. Hvorvidt de andre parametrene står som ett must i oppgradering for deg blir spennende å høre etter du har fått deg en demo på BE diskantene.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg må si at med tiden blir jeg mer og mer usikker. Jeg ser på det slik.

Alternativ 1: 4.0 med Electra 1027be foran og Profile SR 908 (Som neppe skal ut i år) bak, da uten subb og center foreløpig - med en solid sum ut i mellom attpåtil.

eller

Alternativ 2: 5.1 med Profile rundt hele veien og en sub (90% sikkert Chorus SW 800v) som subwoofer, noe som blir billigere.

Jeg har vansker for å bestemme meg - men jeg har forsåvidt ingenting spesifikt å påpeke på profilene (som nettopp en subwoofer ikke kan ordne opp i). Jeg er derimot tiltrukket Electraene som fronter - gleder meg stort til demo.

Hva tror du neste steg i oppgrardering av elektronikk burde være? Mer effekt til frontene?

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei jeg må si at med tiden blir jeg mer og mer usikker. Jeg ser på det slik.

Alternativ 1: 4.0 med Electra 1027be foran og Profile SR 908 (Som neppe skal ut i år) bak, da uten subb og center foreløpig - med en solid sum ut i mellom attpåtil.

eller

Alternativ 2: 5.1 med Profile rundt hele veien og en sub (90% sikkert Chorus SW 800v) som subwoofer, noe som blir billigere.

Jeg har vansker for å bestemme meg - men jeg har forsåvidt ingenting spesifikt å påpeke på profilene (som nettopp en subwoofer ikke kan ordne opp i). Jeg er derimot tiltrukket Electraene som fronter - gleder meg stort til demo.

Hva tror du neste steg i oppgrardering av elektronikk burde være? Mer effekt til frontene?
    Alternativ 2 forslår jeg. Du ville nok vært fornøyd med electraene om du kjøpte de, men etter ei stund tror jeg du vil savne både centern og Subb. Electraene går dypere enn Profile'ene. Men de vil aldri erstatte en god subb til film. Electra'ene er i kjent Focal stil, meget lettdrevne, men spiller dog i stil med elektronikken de tildeles (heftig elektronikk=heftig ytelse, som gjelder forsåvidt det aller meste av speakers da). Dersom de også skal drives av Yamaha'en spørs det nok om du etterhvert vil synes at det høres så mye flottere ut med disse frontene uten center eller subb som måtte ofres en stund.

Du vil sikkert kjøpe center i electra pluss en subb senere da, men tror jeg vill spart til å kunne bytte det i en sleng. Profile'ene spiller så lekende lett på detaljer og nyanser på film at det rett og slett høres deilig og presist ut. BE diskanten virker litt rundere og fyldigere med muligens litt ofring i detaljnivået. (avhengig av hvor god elektronikk som kjører på også) og til film vil det bli en smaksak om hva man vil foretrekke.

1027 er typisk mere HiFi i ren stereo, og spiller flott og uanstrengt i nesten alle volumer.
    Til film er begge modellene utrolig gode, og det blir vanskelig å finne fasitsvar på hvem spiller best, da det finnes ører som vil foretrekke begge modellenes filmfremføring til bruk i middels store rom.

Av elektronikk ville jeg kanskje prøvd en reciever med god romkorreksjon, og justert det skikkelig til. Etterhvert lete seg etter effektrinn med litt varmt eller litt tørr punch i. Kanskje Primare, Marantz, Linn, Companiet o.l Høytalerne trenger jo ikke de største modellene med mest styrke i så det er alltids rimelige handler å gjøre på effekt til focal.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger nå Profile 918 og CC 908 - senteren er allerede lovt bort til Vetteman, men frontene er tilgjengelige. Om ca. en måneds sparing har jeg nok penger (sammen med 918 + CC908-pengene) til å skaffe meg nye fronter. Da tenker jeg på Electra 1027 be. Jeg har derimot fått et godt tilbud på et par Utopia Micro Be jeg vurderer.

Fremtiden kommer i allefall ut i beryllium!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger nå Profile 918 og CC 908 - senteren er allerede lovt bort til Vetteman, men frontene er tilgjengelige. Om ca. en måneds sparing har jeg nok penger (sammen med 918 + CC908-pengene) til å skaffe meg nye fronter. Da tenker jeg på Electra 1027 be. Jeg har derimot fått et godt tilbud på et par Utopia Micro Be jeg vurderer.

Fremtiden kommer i allefall ut i beryllium!
    Micro Utopia er utrolig deilig, men bør intergreres med en sub, da blir resultatet fantastisk:-D
    Electra 1027 har jeg dessverre ikke hørt, men er sikkert en fantastisk høyttaler.

Skal si hifi-interessen din fløy i taket etter at du fikk Profile

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan jeg oppdatere litt på hva som har skjedd siden sist. Senterhøyttaleren har flydd nordover til han over meg, CD-spilleren har blitt solgt, og jeg sitter i 4.0 og koser meg. Grunnen til alt dette er at jeg som sagt har fått et godt tilbud på electra 1027 be, og klarte ikke holde meg. Rundt slutten av mars blir profile frontene solgt, og da har jeg nok til electraene..

For de som kjenner meg så vet de at jeg alltid ligger 4 steg foran nåværende status. Jeg vurderer sterkt å gå over til Hifi. Det er bare positive ting med dette untatt en ting - bakkanalene. Jeg har blitt sterkt forelsket i Profile SR 908, og jeg kommer ikke til å klare å kvitte meg med dem med det første. Derfor vil jeg etter electra kjøpet gå til innkjøp av effekt. Jeg skal få inn Oberon til test, men jeg vil også høre på Parasound såfremt det er mulig.

Når parasound / midgard / hva enn det måtte være er i hus, vil jeg etterhvert bite i eplet og kjøpe en 2ch forforsterker. Kriteriene er:

• DA/C
    • Lipsync / Delay funksjon
    • Pent design..
    • Balansert inn og ut

Parasound P3 er derfor dessverre uaktuelt. Men, snickers har ting i heksegryta som jeg venter spent på.

Film + Spill / musikk ratioen er ca. 20/80 for tiden, og det er klart at når utflyttingstiden melder seg, så er det greit å ikke ha altfor mange komponenter å dytte inn i en liten hybel. Dessuten er det så mye mer "ryddig" med to kanaler.. Film og spill må vel betale prisen, er jeg redd.

Jeg har også lekt meg litt med romdemping, ettersom betong på alle mulige sider ikke akkurat er tilgivende på første og andregangsrefleksjoner. Før kunne jeg klappe i rommet og få det til å høres ut som en visning på et dødsbo. Forferdelige greier. Jeg har derimot kommet langt siden da, og nå er det virkelig forbedringer.. Jeg fikk revet en madrass i to og brukte "myksiden" her.. Det kommer ikke et knyst fra veggen bak meg, som betyr at det virker akustisk. Det er litt stygt, og jeg vil nok kjøpe nye som ser litt penere ut, men i mellomtiden vil det henge der for å minne meg på nettopp det.

Billig og god tweak, i alle fall, samtidig som det dævenmeg fungerer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -s5000582-jpg
    -s5000583-jpg
    -s5000584-jpg
    -s5000588-jpg

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HÅHÅHÅHÅ

Din Heldiggris

Gratulerer så mye:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker vi! Jeg tror du vil bli utrolig godt fornøyd med 1027!

Gi dem 3-4 måneder med spilling så sitter diskanten også helt topp. De låter litt hardt den første tiden nemlig, men så er det bare himmel på jord

Side 3 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •