HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 49 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 974
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Det er nok ganske sannsynlig, ja. Bor i leilighet selv, så jeg er litt usikker på om støynivået kanskje blir litt for høyt.
    Ja, de server-rommene jeg har vært inne i har et ekstremt støynivå når det begynner å bli en del serverrack.

24 disker i et "lite" kabinett krever nok en del kjøling...

Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hvis du skal rippe Blu-rayer, så forsvinner diskplassen ganske fort, i hvert fall Hvis du nøyer deg med DVD til å begynne med, så holder dette en stund. Jeg tror jeg fikk plass til ca. 140 DVD-ISOer pr. 1TB-disk.
    DVD? :shock:

DVD er i dag filmverdens svar på:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten oppgradering av hoved-PC`en med nye vifter, Intel SSD 160GB som OS-disk, BD-avspiller og et 4-porters kontrollerkort for å få flere SATA tilkoblinger.

Tenkte litt på en egen media-server, men siden jeg allerede sitter på en PC med et full-size Lian Li kabinett med plass til sikkert 15-16 disker blir det litt i overkant.

Har nå testet min første BD-rip. Testet først med Eac3to, men fant fort HdBrStreamExtractor enklere å ha med å gjøre. Filmen var en konsert-BD med Blue Man Group, så subtitles ble ikke tatt med denne gangen.

HdBrStreamExtractor brukte ganske nøyaktig 34 minutter, og MKVmerge brukte 7 minutter. Totalt tok denne filmen bare 41 minutter å rippe, men da uten subtitles.

Filmen var forøvrig 1,5t timer lang, og lyden var lagret i 5.1 24bits PCM. Det endelige resultatet ble en MKV på 23,5GB.

Testet ut i MPC-HC x64, og bildekvaliteten var helt som forventet 100% likt som å avspille Blu-Ray direkte.

Den store utfordringen ligger nå på lydsiden med Audiolense, convolver, console, Lynx, ASIO, WASAPI, FFDShow, Reclock og only God knows what.... :-|

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Den store utfordringen ligger nå på lydsiden med Audiolense, convolver, console, Lynx, ASIO, WASAPI, FFDShow, Reclock og only God knows what.... :-|
    Og DEN dokumetasjonen gleder VI oss til :wink:

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok en morsom "snag" jeg fant ut av ved en tilfeldighet i dag.

Så på en blu-ray rippet til MKV med FLAC og merket at ting virket litt mindre snappy enn vanlig. Og det viste seg at dette var korrekt. CPU bruken på min E8400 CPU var på omlag 60% ved avspilling, dvs ingen hardware accelerasjon.
    Dette støttes jo egentlig fint så jeg begynte å grave. Da viser deg seg faktisk at dette problemet oppstår når man blander inn f.eks vobsub for å få subtitles. Deaktiverer/fjerner man vobsub og spiller filmen uten subtitles så får man hardware akselerasjon og en CPU-bruk hos meg på <5%.
    Det viser seg at dette faktisk er tilfelle. Subtitles og hardware akselerasjon lar seg rett og slett ikke kombinere på en god måte med blant annet .mkv-filer i dag, med mindre man bruker MPC-HC som visstnok har en slags løsning på dette problemet. Med andre ord blir man egentlig låst til denne playeren om man ønsker subtitles og hardware akselerasjon på denne typen filer om jeg har forstått ting korrekt.

HTPC-verdenen har alltid noe snacks på lager...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at vobsub ødelegger hardwareaksellerasjon. MPC-HC løses som sagt dette, og i Mediaportal benyttes MPC-HC-subtitlekodecen slik at jeg får kjørt av MKV-filer med undertekster med hardwareaksellerasjon.

I helga pludret jeg litt med reclock på oppsettet mitt. Det jeg savner er en guide som vider hvordan reclock settes opp uten å tukle med hastighetsforandringer og resamplinger osv. Ved å sette WASAPI exclusive mode på det meste, og 32 bit eller 16 bit på output (ATI HDMI støtter ikke 24 bit av en eller annen grunn) så fikk jeg spilt av MKV med flac-lyd uten innblanding fra volumkontrollen i win7. Men så kom utfordringne og det var at dette herpa oppsettet mitt som bitstreamer ac3 og dts til receiver med ac3filter. Etter litt mer justering i oppsettet av reclock fikk jeg til å sette opp passthrough av dts og ac3 men jeg lurer på om det er litt ustabilt for av og til når jeg tester en film så får jeg bare støy og ikke lyd.

Oppsettet nå er:
    Musikk -> asio4all -> 44.1 khz bitstream
    TV -> ac3filter koder om til 2 kanals ac3 -> dolby dplII i reciever for surrounddekoding
    DVD -> ac3filter -> 16bit 48 khz bitstram ac3 eller dts
    MKV med ac3 eller dts -> ac3filter -> reclock -> dts eller ac3 i reciever men ustabilt
    MKV med flac -> madflac -> reclock -> 48 khz 16 eller 24(0-padded til 32bits) til receiver

Slik oppsettet er i mediaportal kan jeg ikke velge audiorendrer avhengig av innhold men må enten bruke directshow eller reclock. Ved bruk av directshow får jeg bitstream på ac3 og dts, men resampling på flac, mens med bruk av reclock får jeg bitstream på flac, ac3 og dts men virker ustrabilt.

Konklusjon:
    I) Hvordan sette opp madflac til å gå utenom windows lydmikser
    II) Hvordan sette opp reclock til å kjøre WASAPI exclusive for flac, ac3 og dts og drite i frameratejustieringer og resampling av lyd. Har søkt en del på nettet men finner ikke noen god guide på dette.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Marsboer:

Ja, det er nettopp derfor jeg overdimensjonerer PC`en litt. Jeg vil ikke være avhengig av hardware-dekoding med alle de raritetene jeg skal prøve på.

olavm:

Spennende. Kjører du Win 7? Marsboer nevnte noe om problemer med Reclock i nyere OS enn XP, og en rask Googling viste at det i allefall har vært et tema. På en annen side ser jeg relativt ferske tråder rundt om kring der folk bruker Reclock som en del av oppsettet - med Win 7 32/64-bits.

Jeg installerte Haali og MPC-HC, og den første konserten med Blue Man Group gikk helt fint. Den andre med Shakira hadde lyd ute av sync, og tidvis dropouts på lyden. Ser frameraten varierer veldig helt ned til 14-16hz, mens på Blue Man Group BD`en er den nesten stabil rett under 24hz.

-shakira-jpg
    -engine-jpg

Regnet med at jeg måtte sette opp Haali i MPC-HC, men der er det valget grået ut og kan ikke velges. Mange år siden jeg holdt på med HTPC, så det er sikkert noe jeg har glemt.

-mpc-hc-jpg

Hmmm.. Kanskje jeg bør prøve Media Portal på kontor PC`en, og heller sette det opp helt likt som deg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fremover.

Jeg la inn Total Media Theatre 3 (TMT3). Der spilles MKV perfekt. Men dette programmet har begrensede muligheter.

La så inn Media Portal og SAF 4.00 pakken, og satte den opp til med MPC Video Decoder for H.264. Lyd ute av sync.

Åpnet så MPC-HC, og lekte meg med innstillingene der. Nå var plutselig Haali en mulighet også. Uansett valg -> lyd ute av sync.

Prøvde så Reclock, men får kun en feilmelding når jeg skal gå ut av Reclock-settings:

Cannot change bypass audio renderers status - please reinstall Reclock.

Fant ikke noe godt svar etter litt Googling, men et forslag var at det er en typisk Vista/Win 7 feil. Det kan jo løses med å legge inn XP på selve HTPC`en - skal jo uansett bruke et frontend. Avinstallerte Reclock.

EDIT: Tror jeg løste det. Hadde brukt en eldre versjon (1.6). ReClock 1.8.5.1a ser så langt ut til å fungere i Win7 64-bits.

Mange anbefaler CoreAVC video dekoder, så jeg ga den en sjangse. Det er ingen valg for CoreAVC i MPC-HC, så jeg ble ikke noe klok på det. Gikk så inn i Media Portal Config, og satte H.264 dekoder til CoreAVC. Suksess! Mediaportal spiller nå av MKV bra. Bildet er smooth og helt i sync med lyden! :-D

Dynamic Refresh Rate i MediaPortal ser lovende ut. Nå kommer det opp en 24p-logo ved avspilling av MKV, men jeg har ikke testet PAL DVD enda.

-capture-jpg

Neste blir å prøve et litt stiligere skin i MediaPortal.

Skal blir artig (jeg vet jeg kommer til å angre for at jeg sa det) å begynne på lydbiten. Da må jeg få delene til HTPC`en først.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn til info så spiller WMP12 MKV FLAC filer perfekt med reclock og hw-acceleration uten å gjøre noe annet enn å insallere haali media splitter, madflac og nyeste reclock. Dette er i Windows 7 Pro 64-bit.

Jeg har imidlertid ikke testa med WASAPI i reclock, men alt det øvrige i reclock fungerer.

WMP12 har imidlertid begrensede muligheter når det gjelder øvrig skreddersying av filterrekkefølge o.l, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg åpnet en MKV i WMP (regner med at det er WMP 12 i Windows 7), men hadde samme problemet med sync der.

Det er helt klart noe med video dekoderen (sannsynligvis noe jeg gjør feil ift. oppsettet), og da spiller det egentlig ikke så mye rolle hvem avspiller jeg bruker. MediaPortal ser ut til å takle avspilling perfekt med CoreAVC, så da bruker jeg bare den.

La inn StreamedMP for å teste et annet skin på MediaPortal. Utrolig pent ble det. Mediacenter har kommet en lang vei siden jeg holdt på med det sist.

Marsboer. Jeg tror kanskje MediaPortal er noe for deg. MP har støtte for automount av ISO via Deamon Tools, dynamisk refresh-rate, mulighet for 3.parts avspiller +++

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Konklusjon:
    I) Hvordan sette opp madflac til å gå utenom windows lydmikser
    II) Hvordan sette opp reclock til å kjøre WASAPI exclusive for flac, ac3 og dts og drite i frameratejustieringer og resampling av lyd. Har søkt en del på nettet men finner ikke noen god guide på dette.
    Hvor legger du inn at MadFlac skal brukes? I MP sin config kan man velge Reclock som Audio Renderer, men jeg finner ikke ut hvor MadFlac kommer inn i bildet.

Jeg får forresten også en feilmelding om at 24-bit ikke støttes av lydkortet da jeg satt PCM til fast 24-bit i ReClock første gangen. Nå har jeg et Creative Audigy lydkort på kontor-PC`en, og fant vel kanskje svaret på det i Wikipedia:

Creative Labs advertised the Audigy as a 24-bit sound card, a controversial marketing claim for a product that did not support end-to-end playback of 24-bit / 96 kHzaudio streams. The Audigy and Live shared a similar architectural limitation: the audio transport (DMA engine) was fixed to 16-bit sample precision at 48 kHz. So despite its 24-bit/96-KHz high-resolution DACs, the Audigy's DSP could only process 48 kHz/16 audio sources.
    Skal teste det samme på Lynx kortet når det kommer - det skal i allefall ta 24-bit.

Det som er litt merkelig er to følgende ting:

1. Setter ReClock til WASAPI der det er mulig, men windows mixeren fungerer fortsatt. Nå stoler jeg nada på Creativ og dens drivere, så dette tar jeg med en klype salt. Tror jeg.

2. Reclock symbolet i Windows lyser alltid gult. Jeg trodde dette skulle lyse grønt?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du setter ikke madflac noe sted i mediaportal, men du setter i ffdshow disabled to flac. Da vil mediaportal finne madflac direkte da det ikke er andre flac-dekodere i systemet.

Når det gjelder reclock måtte jeg sette 32bits på lydsiden da ati av en eller annen grunn ikke støttet 24bit. Det blir ikke noen resampling, kun at lydsignalet blir lagt til 0-ere på de siste 12 bitene.

Eller er jeg helt grønn på reclock, tok i det første gang i helga så jeg har lite tips å komme med der.

Hvis du kjører analogt ut vil vel lydvolumet fortsatt være avhengig av volum i windows selv om man kjører wasapi, men aner ikke hvordan og hvorfor.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk. Da forstår jeg litt mer.

Du har nok rett i dette med ReClock. Det som er litt rart er at logoen lyser gult under avspilling i Mediaportal. Starter jeg filmen i MPC-HC dukker den plutselig opp som grønn. Får lese meg litt opp på dette.

Skal forske litt mer på ang. Reclock når jeg får det nye lydkortet.

Jeg testet BDSup2Sub nå. Genialt program. Var veldig skeptisk til dette med kvaliteten siden jeg generelt er litt kresen, men jeg tenkte faktisk ikke over det i det hele tatt når jeg så resultatet. Raskt går det også. Tviler på at jeg hadde hatt tolmodighet til å styre med OCR.

Jeg får foreløpig ikke til subtitles i MediaPortal, kun i MPC-HC. Plug`n`play er i allefall HTPC ikke.

Dette ser ut til å fungere bra for meg:

1. HdBrStreamExtractor
    2. BDsub2sub
    3. Mkvmerge GUI

Totalt ryker jeg på ca. 45 minutter på hele jobben. Men dette er heldigvis bare jobb som foregår mens man gjør noe annet.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal forske litt mer på ang. Reclock når jeg får det nye lydkortet.
    LynxTwo du går for?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. TWO-B med LS-AES.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. TWO-B med LS-AES.
    Hvordan håndterer du volumkontrollen?

Når det gjelder MKV, avspilling sync problemer osv.
    Har holdt ganske mye fram og tilbake med dette. Til slutt fant jeg en greit løsning på det hele.
    Jeg bruker kun wmv eller orginal-rippede DVD'er/Blu-ray'er. Setter en del begrensninger, men jøss så deilig det er nå alt bare funker, hele tiden.
    Spesielt når man begynner å skal spille av ting fra flere forskjellige maskiner. Inn med Win 7, og voila, alt er oppe og går og funker helt uten videre!

-TEK

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matchende saker.

3x Meridian 7200

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan går det med anlegget HåkonN? Og hva er dommen av Audiolense etter en tids bruk nå?
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvordan går det med anlegget HåkonN? Og hva er dommen av Audiolense etter en tids bruk nå?
    Stiller meg bak spørsmålet. Nå bør jo det custombygde racket ha kommet i hus også, så da er det vel legitimt å spørre om bilder av herligheten også....?

Newcomer supersmukken sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spent på bilder her også...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En stund siden jeg har vært innom denne tråden her nå. Vært en del andre prioriteringer i det siste... ferie ++

Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Hvordan håndterer du volumkontrollen?
    Styres av prosessor.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Blitt en liten pause fra hifi i det siste, så Audiolense har jeg ikke testet så mye mer på. Jeg fant ut at jeg hadde tenkt litt feil ang. inn/utganger. Jeg trenger nok 2 stk. LS-AES for å få nok til all routingen. Det viste seg også at Lynx sliter med firmware`n sin, fordi det kommer tidvis "popping" under avspilling, noe som la en liten demper på hele "lytte fra PC" prosjektet. Det ser ut som de har løst det nå, så jeg får plukke opp tråden igjen.

Hmmm...dom ang. Audiolense. Skal være litt forsiktig med å uttale meg, siden jeg ikke har hatt tid til å "skru" nok på det enda. Inntrykket akkurat nå er at det gjør mye bra, men at det kanskje fjerner litt i overkant mye av rommet. Usikker på om jeg kan løse det med annen target. Men uten RK hører jeg tydlig at rommet bidrar med en del negativt. Sitter nok litt for tett opp mot bakvegg/vinduer, for om jeg setter meg i nærfelt (midt i rommet) så låter det fantastisk med eller uten RK.

Snickers-IS foreslå å la høyttalerene stå på kortsiden av rommet, slik at sofaen står midt i rommet. Jeg har stor tro på den konfigurasjonen, men det lar seg desverre ikke løse i praksis. Kommer til å prøve å dempe litt av bakveggen mer.

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nå bør jo det custombygde racket ha kommet i hus også, så da er det vel legitimt å spørre om bilder av herligheten også....?
    Ja, Spectral racket er i hus for lengst, og passer Adam Alpha perfekt. Skal få tatt noen bilder ganske snart.... ops:

Side 47 av 49 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •