HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 46

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 46 av 49 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 901 til 920 av 974
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rippe blu-ray fra iso eller plate til mkv er veldig enkelt men krever som marsboer skriver kommandolinjebruk. Får å kode fra DTS-HD til flac kreves arcsoft total media player, men det holder å installere demoen og filtrene virker til dette formålet selv etter demoperioden har gått ut.

eac3to koder iso til videofil (.mkv, .h264 eller .vc1), audiofil(DTS-MA eller TrueHD til .flac) og undertekstfil (.sup)

Undertekster konverteres til .sub ved å bruke BDsup2sub. Da kreves ingen ocr, og selve bitmapene med tekst konverteres til sub-bitmaps som er dvd-standard. Det er noe reduksjon av oppløsning men jeg merker ikke dette som noe problem på avstand.

mkvmerge legger sammene video, audio og tekst til en mkv-fil.

Lætt som det heter på skispråket.

Det som er spennende er som nevnt tidligere i denne tråden at det jobbes med å bruke dtshd eller truehd direkte i mkv-filen og bitstreame dette til forsterkeren. Men det krever at man har radeo 5xxx-grafikkort. Så om noen måneder blir dette veldig aktuelt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Jeg har nå forresten testet å rippe en blu-ray til mkv med TrueHD dekodet til lossless FLAC i en mkv-fil nå i kveld. Prosessen er tidkrevende og OCR-prosessen på subtitles er litt tungvinn om det er mange filmer som skal i ilden. Men ingenting av dette er på noen måte uoverkommelig.

Men merk at du ikke kan bruke den "enkle" måten med ClownBD siden du skal ha lyden i FLAC (flac er ikke støttet i ClownBD) (i hvertfall i følge det jeg fant av info og jeg fant heller ingenting når jeg testa ClownBD tidligere i kveld)
    BDSub2Sub skal være enklere/bedre siden man ikke trenger OCR. Jeg har ikke fått testet noe av dette enda. Mitt BD-drev er i posten. Trenger man ikke subtitles, så sparer man nok litt tid her. Jeg bruker ikke så mye subs, men det er enkelte filmer det kan være kurrant med litt hjelp....

[YOUTUBE]4LJw6PAi5Q8[/YOUTUBE]

Jeg trodde forøvrig ClownBD støttet FLAC, men som du sikker så i guiden finnes det alternativ; HdBrStreamExtractor GUI og Another EAC3to GUI Plus. Førstnevnte ser relativt grei ut, men det nevnes vel også at det beste er kommandolinje.

Jeg overvåket ressursbruken på PCen under hele prosessen og CPU-bruken var ikke all verden på min i7 860 (stort sett <20%). Men raske disker gir deg en kjempefordel. Ved remux-prosessen til slutt brukes all skrivekapasitet på min Intel X25-M 160GB disk (dvs kontinuerlig over 100MB skriv per sekund)
    100MB/s - det var raskt. Ser de er målt til 80MB, men det er vel kanskje under litt andre forhold. Regner med at lesehastighet på BD-drevet vil være avgjørende også. I dag selges det alt fra 2x til 8x.

ISO-filen var forøvrig på ca 39GB. MKV-filen ble på litt over 33GB med absolutt alt fjernet bortsett fra hovedfilm, det beste lydsporet (True HD) og norske subtitles. Filmen var forøvrig den siste Star Trek filmen.
    Ser flere nevner MKV-rips på 12-15GB (tror det er lossless), så resultatet varierer nok endel basert på filmlengde og orginal bitrate. Med 33GB får man plass til ca. 45 filmer på en 1,5TB disk. Med dagens priser; 17kr per film - uten backup.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan anbefale Intelliremote:
    Intelliremote - Take back control of your PC!
    Har du en Iphone/Ipod Touch kan denne også brukes:
    Intelliremote iPhone/iPod Touch Client

Men det er uansett greit med et tastatur. Jeg bruker DiNovo Edge og er stor fornøyd med det. Hadde til og begynne med litt problemer med forbindelsen, men det løste seg med en USB forlenger.
    Hvor lang er rekkevidden på Dinovo Edge?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Det som er spennende er som nevnt tidligere i denne tråden at det jobbes med å bruke dtshd eller truehd direkte i mkv-filen og bitstreame dette til forsterkeren. Men det krever at man har radeo 5xxx-grafikkort. Så om noen måneder blir dette veldig aktuelt.
    Hva er fordelen med å lagre lyden som bitstream i steden for FLAC? Jeg forstår konseptet med at man da er 100% sikker på at lyden er urørt i PC`en, men for meg virker det som folk flest plages først og fremst over at det kun står PCM i displayet på receiveren, og ikke DTS-HD eller True-HD.

Ulempen med bitstream er at man låser seg til noen grafikk-kort (og avspillere?), får ikke brukt Reclock og vil aldri kunne få kjørt filter (for eks. EQ/romkorreksjon) på lydsporet. Med LPCM kan man også bruke PC`en som prosessor m/DAC om ønskelig, gjerne i kombinasjon med romkorreksjon og/eller aktiv deling.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har skjønt så gir ikke BDsup2sub helt den samme kvaliteten eller helt den samme fleksibiliteten, så JEG ville nok gjort jobben for å få .srt filer. De 10-15 minuttene det tar gjøres greit mens man ripper filmen siden dette uansett tar lang tid. Hele prosessen tok vel nær 1 time hos meg, og da gikk det ekstra fort siden jeg brukte en .iso-fil fra disk som utgangspunkt og ikke en blu-ray spiller.

Angående 100MB+ så lå den faktisk nærmere 107MB/s.

Husk at skriveytelsen på 160GB versjonen av X25-M fikk ca 20MB/s bump i skriveytelse med siste firmware som kom ut nå for noen dager siden (samme firmware som enablet TRIM)

Med andre ord er testene du har sett sannsynligvis utdatert ytelsesmessig. Rundt 80MB/s høres veldig riktig ut med gammel firmware.

Merk at dette gjelder kun 160GB versjonen som yter en del bedre enn 80GB versjonen, både i skriveytelse og io per sekund.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hvor lang er rekkevidden på Dinovo Edge?
    Det er sikkert 1mW Bluetooth, som betyr omlag 6 meter i teorien (men i praksis varierer det basert på BT-chip). Hentet fra test på Hardware.no:

Rekkevidden på Bluetooth-oppkoblingen er helt godkjent. Vi testet opp til åtte meter, med en tykk betongvegg i veien, og det fungerte helt fint. På den avstanden kan du ikke se en vanlig PC-skjerm, men om du bruker storskjerm kan dette være nyttig.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva er fordelen med å lagre lyden som bitstream i steden for FLAC? Jeg forstår konseptet med at man da er 100% sikker på at lyden er urørt i PC`en, men for meg virker det som folk flest plages først og fremst over at det kun står PCM i displayet på receiveren, og ikke DTS-HD eller True-HD.

Ulempen med bitstream er at man låser seg til noen grafikk-kort (og avspillere?), får ikke brukt Reclock og vil aldri kunne få kjørt filter (for eks. EQ/romkorreksjon) på lydsporet. Med LPCM kan man også bruke PC`en som prosessor m/DAC om ønskelig, gjerne i kombinasjon med romkorreksjon og/eller aktiv deling.
    Siden FLAC tilsynelatende fungerte brillefint så ville jeg som deg mye heller lagret som FLAC enn bitstream når man først gjør denne jobben.

Men innfører ikke FLAC et annet problem forresten?
    Vil ikke dette da gå gjennom Windows sin lyd-stack og dermed downmixes til 48khz selv om selve FLAC-filen er lossless?

Litt på siden av dette:
    En annen ting man ikke må glemme med en HTPC er at den nesten bør kunne håndtere bitstreaming for å kunne erstatte en blu-ray spiller.
    Med dette mener jeg at HTPCen jo bør kunne håndtere at man bare kan putte inn blu-rayen/DVDen som kompisen har med seg og avspille denne perfekt. Det er litt kjedelig å vente en og en halv time på rippeprosessen ved slike anledninger.

Så en rendyrket MKV-FLAC løsning vil ikke gi denne muligheten. Selvfølgelig kan dette imidlertid håndteres med en separat blu-ray spiller for slike anledninger om dette er en akseptabel løsning.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har skjønt så gir ikke BDsup2sub helt den samme kvaliteten eller helt den samme fleksibiliteten, så JEG ville nok gjort jobben for å få .srt filer. De 10-15 minuttene det tar gjøres greit mens man ripper filmen siden dette uansett tar lang tid. Hele prosessen tok vel nær 1 time hos meg, og da gikk det ekstra fort siden jeg brukte en .iso-fil fra disk som utgangspunkt og ikke en blu-ray spiller.
    1 time. Mao, det er ikke gjort på en ettermiddag å fylle opp superserveren til trondmm med BD.

Angående 100MB+ så lå den faktisk nærmere 107MB/s.

Husk at skriveytelsen på 160GB versjonen av X25-M fikk ca 20MB/s bump i skriveytelse med siste firmware som kom ut nå for noen dager siden (samme firmware som enablet TRIM)

Med andre ord er testene du har sett sannsynligvis utdatert ytelsesmessig. Rundt 80MB/s høres veldig riktig ut med gammel firmware.

Merk at dette gjelder kun 160GB versjonen som yter en del bedre enn 80GB versjonen, både i skriveytelse og io per sekund.
    Kult. Da har man faktisk godt over dobbel skrivehastighet sammenlignet med vanlig HDD! Det kommer vel kanskje ny firmware til 80GB også. Og ja, testene jeg så er nok litt eldre.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 time. Mao, det er ikke gjort på en ettermiddag å fylle opp superserveren til trondmm med BD.

Kult. Da har man faktisk godt over dobbel skrivehastighet sammenlignet med vanlig HDD! Det kommer vel kanskje ny firmware til 80GB også. Og ja, testene jeg så er nok litt eldre.
    80GB versjonen er ikke forventet å få økt ytelsen på tilsvarende måte, så ikke vent på det..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men innfører ikke FLAC et annet problem forresten?
    Vil ikke dette da gå gjennom Windows sin lyd-stack og dermed downmixes til 48khz selv om selve FLAC-filen er lossless?
    Nei, ikke som jeg vet. Det er flere butikker som lever av å selge HD FLAC i for eks. 96Khz 24-bit. Dette med downsampling var vel først og fremst et problem med de som spiller av BD uten et lydkort/skjermkort som støtter PAP. Da downsampler Windows til 48Khz. Med forbehold - jeg har ikke satt meg veldig godt inn i problematikken. Høyoppløst FLAC i Windows 7 bør gå helt fint, og entusiaster/audiofile bør kanskje sørge for å kjøre ASIO el. lignende for å være helt sikker på 1:1 bitperfect signal.

Litt på siden av dette:
    En annen ting man ikke må glemme med en HTPC er at den nesten bør kunne håndtere bitstreaming for å kunne erstatte en blu-ray spiller.
    Med dette mener jeg at HTPCen jo bør kunne håndtere at man bare kan putte inn blu-rayen/DVDen som kompisen har med seg og avspille denne perfekt. Det er litt kjedelig å vente en og en halv time på rippeprosessen ved slike anledninger.

Så en rendyrket MKV-FLAC løsning vil ikke gi denne muligheten. Selvfølgelig kan dette imidlertid håndteres med en separat blu-ray spiller for slike anledninger om dette er en akseptabel løsning.
    Jeg kommer ikke til bruke alt for mye tid på å få HTPC`en til å spille av BD-plater. Da er det enklere for både samboer, gjester og meg å slenge inn platen i en dedikert avspiller (som jeg mener man uansett burde ha).

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert 1mW Bluetooth, som betyr omlag 6 meter i teorien (men i praksis varierer det basert på BT-chip). Hentet fra test på Hardware.no:
    DiNovo kommer med en oppgitt funksjonell rekkevidde på 10 meter, noe som stemmer med praksisen.
    Merk at trådløse nett interfererer med bluetooths frekvensområde. Det vil si at jeg merker visse problemer med tastaturet om jeg starter en filkopiering som makser det trådløse nettet helt. Dette kan ha med at jeg per nå får nettverk via SlimDevices Transporters trådløst-til-kablet bridgefunksjon på HTPCen. De to antennene til Transporter står ca 10 cm under usb-senderen til tastaturet

Dette er uansett bare en enkel midlertidig løsning for å få testet HTPCen. Jeg kommer til å ta med meg TP-tang fra jobb og legge kabel i dag, slik at jeg får gigabit og får i gang bd-iso avspilling fra nettverket på ordentlig vis. Da regner jeg også med at eventuell interferens blir så godt som borte.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, ikke som jeg vet. Det er flere butikker som lever av å selge HD FLAC i for eks. 96Khz 24-bit. Dette med downsampling var vel først og fremst et problem med de som spiller av BD uten et lydkort/skjermkort som støtter PAP. Da downsampler Windows til 48Khz. Med forbehold - jeg har ikke satt meg veldig godt inn i problematikken. Høyoppløst FLAC i Windows 7 bør gå helt fint, og entusiaster/audiofile bør kanskje sørge for å kjøre ASIO el. lignende for å være helt sikker på 1:1 bitperfect signal.
    For å avspille f.eks kjøpte 24bit 96khz FLAC-filer fra en PC i full oppløsning er man nødt til å kjøre f.eks WASAPI eller ASIO for å få bitperfekt avspilling uten downsampling i Windows. Med andre ord får man sikkert tilsvarende "problem" ved filmavspilling.
    Det er i hvertfall det jeg TROR mtp det samme problemet ved musikkavspilling.

Avspilling går imidlertid helt fint, men det må nok gjøres noe for å unngå downsampling. Dette må jeg nesten undersøke litt nærmere.

Jeg har selv kjøpt en del slik musikk fra blant annet Linn så jeg kjenner problemstillingen godt på musikksiden.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på litt søking på nett, blant annet her:
    Bitperfect HD audio streaming on Vista; are you sure? - Page 9 - AVS Forum

Så ser det ut som om bitperfect avspilling av multichannel FLAC i .mkv filer gjøres ved å bruke reclock som audio renderer og bruke WASAPI exclusive mode for å omgå lydmixeren i Windows 7.

Med andre ord så må også dette tas med i beregningen for "optimal" lyd. HTPC er jammen meg flotte greier!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å avspille f.eks kjøpte 24bit 96khz FLAC-filer fra en PC i full oppløsning er man nødt til å kjøre f.eks WASAPI eller ASIO for å få bitperfekt avspilling uten downsampling i Windows. Med andre ord får man sikkert tilsvarende "problem" ved filmavspilling. Det er i hvertfall det jeg TROR mtp det samme problemet ved musikkavspilling.

Avspilling går imidlertid helt fint, men det må nok gjøres noe for å unngå downsampling. Dette må jeg nesten undersøke litt nærmere.

Jeg har selv kjøpt en del slik musikk fra blant annet Linn så jeg kjenner problemstillingen godt på musikksiden.
    Du har nok rett i det. Men utfordringen med bitperfect gjelder også på 44.1khz (og alt annet). Derfor bør man vel uansett sørge for WASAPI eller ASIO i Windows, også under filmavspilling. Regner med at man setter opp dette i FFDShow. Som musikkavspiller fungerer for eks. J.River eller Foobar.

Spotify har ikke slike valg, enda. Men en ansatt sa at det var en av tingene de skulle se på i en fremtidig release.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på litt søking på nett, blant annet her:
    Bitperfect HD audio streaming on Vista; are you sure? - Page 9 - AVS Forum

Så ser det ut som om bitperfect avspilling av multichannel FLAC i .mkv filer gjøres ved å bruke reclock som audio renderer og bruke WASAPI exclusive mode for å omgå lydmixeren i Windows 7.

Med andre ord så må også dette tas med i beregningen for "optimal" lyd. HTPC er jammen meg flotte greier!
    Tror hjernen min begynner å gå på overload snart. Det er sannelig mye å tenke på om man skal sette opp en kompromissløs HTPC. Men det er i det minste veldig lærerikt.

Jeg fant noe ekstra info rundt dette:

Sitat Opprinnelig postet av yesgrey3
    If you check "Slave reference clock to audio" and set Media adaptation to "Original speed" it should prevent Reclock from resampling.Yes, if you configure reclock that way you get exactly the original sound. When configured like that, the words "bit exact" appear in reclock's dialog.Is there any way to stop Reclock resample audio and get bit exact audio in WASAPI mode?The above do what you want, but there is another way...

If you have a soundcard that allows setting the soundcard's clock frequency to whichever value you want (like RME and Lynx), you can use that to pitch correct your movie's audio without any resampling.

I have posted instructions about that in reclock's forum.
    DirectShow Audio Renderer using Vista's WASAPI exclusive mode [Archive] - Doom9's Forum

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe jeg har gått glippav nå eller har det fortsatt ikke blitt postet noen bilder her :neutral:
    Vet du venter på rack og ønsker å få på plass htpc men kom igjen a du
    Jeg så hvilket foto våpen du hadde liggende

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Er det noe jeg har gått glippav nå eller har det fortsatt ikke blitt postet noen bilder her :neutral:
    Vet du venter på rack og ønsker å få på plass htpc men kom igjen a du
    Jeg så hvilket foto våpen du hadde liggende
    Hva er det du maser om`a - du har jo sett høyttalere og rommet! Prøver bare å igle opp stemningen, det er jeg sikker på.

Har vel ikke noen unnskyldninger når det gjelder kamera. Må være det minst brukte D3 i Norge, hehe. Fotointeressen går litt i berg og dalbaner, og akkurat nå har det blitt lite bilder i det siste. Gidder ikke å legge ut noen bilder før jeg får rack/ryddet opp.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det du maser om`a - du har jo sett høyttalere og rommet! Prøver bare å igle opp stemningen, det er jeg sikker på.

Har vel ikke noen unnskyldninger når det gjelder kamera. Må være det minst brukte D3 i Norge, hehe. Fotointeressen går litt i berg og dalbaner, og akkurat nå har det blitt lite bilder i det siste. Gidder ikke å legge ut noen bilder før jeg får rack/ryddet opp.

Forde om jeg så dem når de ble satt opp betyr det jo ikke at man ikke vil se bilder

Synn du ikke får ånden over deg når det gjelder foto da, er jo et flott kamera du har der.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trondmm: Artig å se noen ta den helt ut! Kunne godt tenkt meg en slik løsning, men jeg regner med at slike kabinett støyer mye - i allefall orginalt (bor i leilighet).
    Det er nok ganske sannsynlig, ja. Bor i leilighet selv, så jeg er litt usikker på om støynivået kanskje blir litt for høyt.

Selv har jeg bare skiftet de minste diskene etterhvert som ting blir fullt, noe som i allefall utnytter prisfallet på HDD. Til nå har jeg klart meg med 5-6 disker i hoved-PC`en + en liten NAS med 4 disker i RAID-5. Selvfølgelig ikke sikkert det holder lenge om jeg begynner å rippe mye filmer.
    Hvis du skal rippe Blu-rayer, så forsvinner diskplassen ganske fort, i hvert fall Hvis du nøyer deg med DVD til å begynne med, så holder dette en stund. Jeg tror jeg fikk plass til ca. 140 DVD-ISOer pr. 1TB-disk.

Hva slags OS tenker du kjøre på noe slikt?
    Det blir nok OpenSolaris, med ZFS filsystem. Det er det jeg kjører på serveren jeg har i dag, og jeg er veldig fornøyd med dette.

Sannsynligvis kommer jeg til å flytte HW fra gammel server over i den nye, så jeg slipper å kjøpe dette på nytt. Jeg kan i teorien også sette opp den nye serveren med alle de gamle diskene, og heller utsette kjøp av nye disker. Vi får se hva jeg har tilgjengelig av kroner når den tid kommer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Forde om jeg så dem når de ble satt opp betyr det jo ikke at man ikke vil se bilder

Synn du ikke får ånden over deg når det gjelder foto da, er jo et flott kamera du har der.
    Ånden kommer nok. Kameraet (og ikke minst linsene) er overkill til vanlig hobby-bruk, men jeg digger det.

Siste melding ang. rack var at Spectral ikke klarte å bli ferdig med mitt rack før jul, så da blir det nok forhåpentligvis levering i januar en gang.

Side 46 av 49 FørsteFørste ... 6 16 26 36 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •