HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 45

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 45 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste
Viser resultater 881 til 900 av 974
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Veldig interessant diskusjon. Ripper også blu-ray til MKV med flac-lyd og dette fungerer veldig bra. Bruker mediaportal som har muligheten til å sette riktig frekvens for video basert på videofilen som skal avspilles. Lydkortet mitt er radeon 4550 med hdmi og win7.
    Takk for info! Det gir i det minste noe lys i tunnelen. Kan mediaportal settes opp til å bruke andre avspillere (som for eks. MPC-HC)?

HTPC-en min står ved siden av resten av komponentene under lerretet og jeg benytter kun MCE-fjernkontroll. Tastatur og mus er ikke koblet til. Dette fører til at ISO-løsningen som marsboer skisserer ikke vil fungere hos meg. I dag mener jeg et at i et ekte HTPC-oppsett fungerer ikke blu-ray desverre, verken på fysisk plate eller som iso-fil.
    Nok en grunn til å gå MKV m/FLAC for BD-rips. I allefall for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kan mediaportal settes opp til å bruke andre avspillere (som for eks. MPC-HC)?
    Det er laget til en codek-pakke for mediaportal som benytter MPC-HC video codek til avspilling av H264/VC-1 i GPU (dxva). Som lydcodek kan hva som helst brukes, ac3filter, ffdshow, madflac osv. I utgangspunktet brukes ffdshow audio decoder, men jeg har skurdd av AC3, DTS og Flac slik at disse formatene sendes direkte til receiver via ac3filter (ac3,dts) og madflac for mkv med flacfiler.

Mer info: SAF v4.00beta (StandAlone Filters) - DXVA ready (MPEG2, H.264 and VC-1). - MediaPortal Forum

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de har klart å få til bitstreaming av TrueHD og DTS-MA nå via MPC-HC+ffdshow! Fungerer med Ati 5xxx grafikkort for øyeblikket. Også med mkv, dog vet jeg ikke om den må ha lydsporet rett fra blu-rayen eller om man kan muxe inn flac multikanal.

Ganske stort gjennombrudd, siden MPC går utenfor hele PAP (Protected Audio Path) som PowerDVD osv bruker.

ATI Radeon HD 5800, 5700 and 5600 Series Thread: Supporting HD Audio Bitstreaming! - Page 67 - AVS Forum
    ffdshow tryout project : HD audio discussion - Doom9's Forum

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er laget til en codek-pakke for mediaportal som benytter MPC-HC video codek til avspilling av H264/VC-1 i GPU (dxva). Som lydcodek kan hva som helst brukes, ac3filter, ffdshow, madflac osv. I utgangspunktet brukes ffdshow audio decoder, men jeg har skurdd av AC3, DTS og Flac slik at disse formatene sendes direkte til receiver via ac3filter (ac3,dts) og madflac for mkv med flacfiler.

Mer info: SAF v4.00beta (StandAlone Filters) - DXVA ready (MPEG2, H.264 and VC-1). - MediaPortal Forum
    Det er tydligvis mange veier til Rom her, men mediaportal ser definitivt ut som en interessant løsning.

Det er ingen innstillinger på selve MadFlac programmet; hvordan setter man da opp hvilken lyddriver som skal brukes? Regner med at det er et sted man setter opp om lyd skal routes til DirectSound/ASIO/WDM etc. - er dette fortsatt i FFDshow? Jeg spør fordi jeg ønsker full kontroll på akkurat denne biten. Når man ikke kjører bitstream så er det jo plutselig fritt frem for annet i Windows å påvirke lyden om man ikke har kontroll.

Har du forresten testet MadVR? Det skal etter sigende være en av de bedre video-dekoderene tilgjengelig for HTPC, men jeg har ikke testet det. Det sies også at bildekvaliteten skal være bedre enn de fleste stand-alone BD-avspillere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Ser at de har klart å få til bitstreaming av TrueHD og DTS-MA nå via MPC-HC+ffdshow! Fungerer med Ati 5xxx grafikkort for øyeblikket. Også med mkv, dog vet jeg ikke om den må ha lydsporet rett fra blu-rayen eller om man kan muxe inn flac multikanal.
    Mulig jeg misforstår deg nå, men med FLAC multikanal i en container som MKV trenger man ikke lenger tenke på bitstream. Da sender lydkortet all audio som LPCM; enten over HDMI, analog RCA eller flere S/PDIF.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instillinger i madflac settes ved å åpne filteret i f.eks graphstudio som følger med SAF-pakken. Eneste instilling der er om du har 5.1 eller 7.1-system.

I mediaportal settes audio codek og audio renderer:

I audio codek har jeg satt ac3filter. Da sendes ac3 og dts direkte over hdmi. Hvis filen som skal spilles av ikke inneholder ac3 eller dts tar ffdshow over. Siden jeg har diablet flac i ffdshow letes så opp neste codec som tar flac: madflac. Ikke helt intuitivt, og muligens heller ikke beste metode men det funker hos meg.

I tillegg til audio codek velges audio renderer. Her er vanligvis directsound device, men jeg antar andre ting settes der hvis man har spesielle behov. Har vel muligens en følelse av at når jeg kjører 5.1 LPCM over HDMI fra en mkv-fil med flac-lyd kan windows7 gjøre ting og tang med lyden, men har ikke satt meg inn i hvordan jeg skal få det til uten resampling.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår deg nå, men med FLAC multikanal i en container som MKV trenger man ikke lenger tenke på bitstream. Da sender lydkortet all audio som LPCM; enten over HDMI, analog RCA eller flere S/PDIF.

SPDIF støtter kun opp til DTS, så HD er ikke mulig der.
    Skal kjøre en test når jeg kommer hjem i kveld for å se hva som blir sendt til reciever om jeg muxer inn en multikanals flacfil i TrueHD eller DTS-MA inn i en .mkv container.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    olavm: Takker. Det ser jo egentlig veldig greit ut å gjøre det på den måten.

Dette er å lese om DirectSound:

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Windows Vista features a completely re-written audio stack based on the Universal Audio Architecture. Because of the architectural changes in the redesigned audio stack, a direct path from DirectSound to the audio drivers does not exist. DirectSound and other APIs such as MME are emulated as WASAPI Session instances. DirectSound runs in emulation mode on the Microsoft software mixer. The emulator does not have hardware abstraction, so there is no hardware DirectSound acceleration, meaning hardware and software relying on DirectSound acceleration may have degraded performance.
    Jeg har ikke satt meg så godt inn i dette enda, og vet ikke om det en gang kan være et teoretisk problem på Win 7 (Windows gjorde endringer fra XP til Vista - dvs. fjernet hele Kmixer). ASIO er kanskje et "tryggere" alternativ om lydkortet støtter det. Støtter ikke lydkortet ASIO, kan man fortsatt bruke ASIO4ALL, men jeg vet ikke hvordan det går opp i ligningen med FFDShow og multikanals lyd.

Sitat Opprinnelig postet av Wikipedia
    Audio Stream Input/Output (ASIO) is a computer soundcard driver protocol for digital audio specified by Steinberg, providing a low-latency and high fidelity interface between a software application and a computer's sound card. Whereas Microsoft’s DirectSound is commonly used as a stereo input and output for non-professional users, ASIO allows musicians and sound engineers to process their audio via Windows computer software instead of external hardware.
    Caveman: Jeg fant noen ting til om MKV m/FLAC avspilling.

favelle: Does TMT support FLAC and if it does, does it support FLAC without downrezzing it to 16-bit?

XxDeadlyxX: Yes, if you install madFLAC. It works because Reclock showed 96khz/24-bit for Baraka using TMT with that.
    ArcSoft TMT ser altså ut til å fungere med MadFlac. I grunn burde jo egentlig alle avspillere som bruker FFDShow m/MadFlac satt opp etter oppskriften til olavm fungere med multikanals FLAC - helt uten noe downsampling eller annet tull.

Ettersom jeg skjønner er det flere som nå kjører MKV på denne måten, og da sender lyden ut på HDMI eller RCA analog (jeg kommer til å kjøre 3 x S/PDIF, men prinsippet er akkurat det samme).

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    SPDIF støtter kun opp til DTS, så HD er ikke mulig der.
    Nei. S/PDIF støtter for fint 192Khz 24-bit så lenge utstyret støtter det, men kun i 2 kanaler. På studioutstyr der de jobber mye med høyoppløst media bruker de AES som digitalt grensesnitt, og dataprotokollen er mer eller mindre helt lik.

Jeg skal bruke 3 x S/PDIF som da gir totalt 6 kanaler. For de audiofile nerver så slipper man også å kjøre lyd over HDMI sammen med video, får 100% stabile lydkortdrivere, digitalsignalet blir klokket av et pro Lynx-kort og man kan (forhåpentligvis) kjøre ASIO hele veien fra avspiller, gjennom VST Host (for romkorreksjon) til utgangene på kortet.

Forutsetningen er lydkort som har flere digitale ut, samt en prosessor som tar multikanals S/PDIF inn. Dette er ikke vanlig på konsumer-utstyr.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant diskusjon. Ripper også blu-ray til MKV med flac-lyd og dette fungerer veldig bra. Bruker mediaportal som har muligheten til å sette riktig frekvens for video basert på videofilen som skal avspilles. Lydkortet mitt er radeon 4550 med hdmi og win7.

Mediaportal med movingpictures-plugin kan også starte BD-iso men det er litt tilfeldig hva som spilles av og det blir ingen bitstream av lyd så dette er for tiden ikke en stabil løsning.

HTPC-en min står ved siden av resten av komponentene under lerretet og jeg benytter kun MCE-fjernkontroll. Tastatur og mus er ikke koblet til. Dette fører til at ISO-løsningen som marsboer skisserer ikke vil fungere hos meg. I dag mener jeg et at i et ekte HTPC-oppsett fungerer ikke blu-ray desverre, verken på fysisk plate eller som iso-fil.

Gleder meg til det kommer en løsning der avspilling av blu-ray fungerer like bra som avspilling av en DVD på pc, og også gir bitstream av lyd og skifte til riktig videofrekvens. Og alt sammen styrt med fjernkontroll.
    Du kan vel kjøre blu-ray med bitstream med WMC7 siden PowerDVD har WMC plugin nå. Alternativt kan du legge inn Media Browser til WMC og få den til å kjøre opp powerDVD som en ekstern player når du velger en blu-ray ISO i media center grensesnittet. Regner med at dette fungerer om du putter inn en disk manuelt også.
    Det som gjør at jeg ikke bruker denne metoden er som sagt dette med at jeg må gå en omvei for å stille videofrekvensene uansett.

I tillegg har vi det faktum at jeg må ut av WMC for å kunne surfe med firefox eller bruke spotify. Standard Windows 7 uten MC er nok derfor det beste i dag om man ønsker alle funksjoner integrert utover bare media-biten i ett grensesnitt. Jeg skjønner ikke helt hvordan du surfer og bruker spotify med bare en fjernkontroll?? Her hos oss blir den brukt nesten mer til dette enn øvrig media.

HåkonN:
    Så godt som alle blu-ray er på 23,976Hz, mens alt av PAL DVD er på 50hz. Årsaken til at du bør matche oppdateringsfrekvensen til skjermen med videomaterialet er at dette er eneste måten å få 100% perfekte panoreringer. Du kan fint avspille 23,976hz med 60hz siden skjermkortet tar seg av den biten, men du vil da få problemer med hakkete panoreringer siden 23,976 ikke går opp i 60hz. Med andre ord er 1:1 video:skjermfrekvens et must - både på HTPC og i en stand alone blu-ray spiller. Dette er faktisk den største nøtten når det gjelder integrering og automatisering av blu-ray avspilling på HTPC i dag nå som bitstreaming er løst. Problemene blir ikke mindre av at selve blu-ray filmen kanskje er på 23,976, mens noen få er på 24.00, mens ekstra materialet på samme plate kanskje ligger på 60hz. Dersom perfekt avspilling på linje med en blu-ray spiller er målet selvfølgelig... Er man ikke kresen så godtar man typsike ting som hakking og feil RGB-range (dvs totalt utvasket sortnivå) som gjerne er standard om man bare kobler PCen på uten å gjøre noen videre tilpasninger.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    I tillegg har vi det faktum at jeg må ut av WMC for å kunne surfe med firefox eller bruke spotify. Standard Windows 7 uten MC er nok derfor det beste i dag om man ønsker alle funksjoner integrert utover bare media-biten i ett grensesnitt. Jeg skjønner ikke helt hvordan du surfer og bruker spotify med bare en fjernkontroll?? Her hos oss blir den brukt nesten mer til dette enn øvrig media.
    Her kommer jeg nok til å kjøre en kombinasjon av multifjernkontroll (om jeg får Philips Pronto til å styre PC`en via LAN, RS232 eller IR), og en slags trådløs museløsning (eller erstatning via fjernkontroll, gyrokontroll eller iPod Touch). Blåtann tastatur kommer til å ligge i skuffen. Spotify kommer nok til å bli mye brukt her også.

Utfordringen er å få det så strømlinjeformet at selv gjester våger å ta i det.

Så godt som alle blu-ray er på 23,976Hz, mens alt av PAL DVD er på 50hz. Årsaken til at du bør matche oppdateringsfrekvensen til skjermen med videomaterialet er at dette er eneste måten å få 100% perfekte panoreringer. Du kan fint avspille 23,976hz med 60hz siden skjermkortet tar seg av den biten, men du vil da få problemer med hakkete panoreringer siden 23,976 ikke går opp i 60hz. Med andre ord er 1:1 video:skjermfrekvens et must - både på HTPC og i en stand alone blu-ray spiller. Dette er faktisk den største nøtten når det gjelder integrering og automatisering av blu-ray avspilling på HTPC i dag nå som bitstreaming er løst. Problemene blir ikke mindre av at selve blu-ray filmen kanskje er på 23,976, mens noen få er på 24.00, mens ekstra materialet på samme plate kanskje ligger på 60hz. Dersom perfekt avspilling på linje med en blu-ray spiller er målet selvfølgelig... Er man ikke kresen så godtar man typsike ting som hakking og feil RGB-range (dvs totalt utvasket sortnivå) som gjerne er standard om man bare kobler PCen på uten å gjøre noen videre tilpasninger.
    Ok. Jeg trodde kanskje det var dette man bruke Reclock til?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer jeg nok til å kjøre en kombinasjon av multifjernkontroll (om jeg får Philips Pronto til å styre PC`en via LAN, RS232 eller IR)
    Finnes sikkert plugins, men hvis ikke --> eventghost + støttet mottaker.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer jeg nok til å kjøre en kombinasjon av multifjernkontroll (om jeg får Philips Pronto til å styre PC`en via LAN, RS232 eller IR), og en slags trådløs museløsning (eller erstatning via fjernkontroll, gyrokontroll eller iPod Touch). Blåtann tastatur kommer til å ligge i skuffen. Spotify kommer nok til å bli mye brukt her også.

Utfordringen er å få det så strømlinjeformet at selv gjester våger å ta i det.

Ok. Jeg trodde kanskje det var dette man bruke Reclock til?
    Med forbehold om at jeg tar feil så fungerer så vidt jeg vet Reclock bare optimalt i XP og med PCM? Det vil si at bitstream er utelukket med reclock. Dette har riktignok ingenting å si for din del.

Imidlertid hjelper ikke reclock dersom du kjører 24hz materiale på 60hz skjerm. Reclock kan hjelpe deg med ting som å klokke 23,976 opp til 24hz men krever alltid at du setter en oppdateringsfrekvens så nærme som mulig kildematerialet før den klarer å "locke".

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes personlig et godt og snasent HTPC-tastatur som Logitech DiNovo er det greieste. Da har man en løsning som fungerer meget godt til både media-biten og som tastatur med integrert mousepad og både jeg og andre slipper å forholde meg til flere kontrollenheter til ulike formål. Om en fjernkontroll kunne gjort det samme kunne det like godt vært en slik, men begge deler er helt uaktuelt for min del. Jeg føler dette er viktig for helheten og for å utnytte en HTPCs fordeler over f.eks Popcorn Hour. Det blir på en måte å amputere store deler av HTPCens potensiale dersom man absolutt skal bruke fjernkontroll fremfor tastatur og ved å låse seg til et media center grensesnitt.
    Men dette er selvfølgelig 100% smak og behag.
    Noen ser på en ordentlig HTPC som en sak med reinspikka media center-funksjonalitet med fjernkontroll, mens jeg ser på en HTPC som en PC tunet for media-avspilling, men som fremdeles klart skal fremgå som en PC i funksjonalitet og bruksområde. Det er jo derfor jeg bruker en HTPC fremfor en "ferdig" løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er tilhenger av løsninger med sentral filserver og små avspillingsenheter, så tenkte jeg jeg kunne fortelle litt om hva jeg planlegger til min neste server.

Pr. i dag har jeg en towerkasse med plass til 11 5¼" enheter. I denne har jeg 2 stk 5-i-3 diskskuffer og 2 stk 3-i-2 diskskuffer . Altså plass til 16 SATA-disker pluss systemdisk. Her har jeg valgt å ha 15 disker fordelt på 3 raid-5 sett med 5 disker i hver, pluss en reservedisk.

Dette fungerer for så vidt ganske bra, men det blir mye kabling, og det er ikke bare enkelt å ha kontrollerkort til 16 disker i maskinen.

Til min neste server vil jeg gå over til å bruke SAS-kontroller (som man også kan koble til SATA-disker), og jeg vil bruke et rack-kabinett i stedet for tower. Kabinettet jeg har sett meg ut er SuperMicro 4U CSE-846E1-R900B

Nextron AS - Servere, arbeidsstasjoner og lagringssystemer
    Super Micro Computer, Inc. - Products | Chassis | 4U | SC846E1-R900B

Dette kabinettet har plass til 24 disker, og det har en SAS-expander innebygget, slik at det holder å trekke en enkel kabel fra kontrollerkortet til backplanet. Kabinettet har et redundant powersupply, og det er lagt opp strøm direkte til backplanet og alle diskene.

Hvis man klarer seg med 12 disker, så kan man selvfølgelig kjøpe et mindre kabinett, som dette:

men det er ikke fryktelig mye å spare på det, og det er alltid kjekt med plass til overs.

En fordel med å bruke SAS fremfor SATA, er forresten at hvis du fyller kabinettet med disker, og trenger plass til flere, så kan du kjøpe en ny kasse, og trekke SAS-kabel fra det ene backplanet til det andre. Man trenger med andre ord ingen PC i det andre kabinettet. Én SAS-kontroller skal kunne styre opptil 244 disker. Men forhåpentligvis skal det holde med det ene kabinettet for min del

4U kabinettet koster 11000,- pluss moms, og 2U kabinettet koster 8000,- pluss moms. Kontrolleren koster 2200,- pluss moms. I tillegg trenger man selvfølgelig hovedkort/CPU/RAM, samt en 2½" systemdisk. Dette bør man klare å få for 2-3000, tenker jeg. Hele moroa kommer altså på rett i underkant av 20000,- før man kjøper datadiskene. Dette gir en overhead pr. disk på ca. 800,-

Dette er jo en del, men det er faktisk ikke så veldig mye dyrere enn løsningen jeg har i dag. Dessuten blir det en adskillig mer praktisk løsning som også blir vesentlig enklere å administrere.

Jeg er litt usikker på tidshorisonten her. I utgangspunktet har jeg hatt planer om å bygge den nye serveren til påske, men jeg har fortsatt 5TB ledig på dagens server, og ved å bytte 5x1TB-disker til 2TB-disker, vil jeg få ytterligere 4TB i dagens løsning. Hvis jeg setter i gang med å rippe BD-platene mine, så tror jeg nok dette er nok plass til alle BD-platene jeg har i dag, men jeg vil nok gå full en gang i løpet av neste år. Så det store spørsmålet blir egentlig om jeg skal gjøre unna oppgraderinga nå med en gang, eller om jeg skal vente til jeg må.

Jeg har også bestemt meg for å gå vekk fra raid-5 og over til speiling av disker. For enkelhets skyld må jeg da sette inn nok nye disker i den nye serveren til at jeg får plass til all data fra den gamle. Da vil det være praktisk å bygge serveren før jeg setter inn nye 2TB-disker i den gamle, og helst også før jeg har fylt opp diskene jeg bruker i dag (mao. før jeg begynner å rippe BD-platene mine). Førstkommende påske ser altså fortsatt ut som en god kandidat

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først avsetter diskplass til å kjøre full speiling så vil jeg anbefale å gå for typen daglig 1:1 backup med hardlinking av filer og ikke RAID1 (f.eks: Apples Time Capsule eller rsync med --link-dest parameteren). Rett og slett fordi du da har backup og ikke bare redunans. Datasikkerheten blir langt høyere enn ved RAID1 men plassbehovet blir knapt større.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen ser på en ordentlig HTPC som en sak med reinspikka media center-funksjonalitet med fjernkontroll, mens jeg ser på en HTPC som en PC tunet for media-avspilling, men som fremdeles klart skal fremgå som en PC i funksjonalitet og bruksområde. Det er jo derfor jeg bruker en HTPC fremfor en "ferdig" løsning.
    Dette kan fungere i hjemmekinoen der jeg er kinosjef, men på stua krever HTPC-en 110% WAF. Det som gjør at jeg kjører HTPC istedenfor media-boks er at jeg har en tvserver med 2xDVB-C-kort som forer både stua og kinoen med TV, det klarer ikke media-bokser å gjøre noe med.

Men nå kupper jeg en ellers interessant tråd så jeg gir med her

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Finnes sikkert plugins, men hvis ikke --> eventghost + støttet mottaker.
    Den så kjekk ut. Takk for tips. Ser ut som den kan starte programfiler, og det betyr det er mulig å lage skript som gjør endringer og starte de fra fjernkontrollen. For eks. skifte romkorreksjonsfilter. Det kan bli stilig.

Marsboer: Kanskje noe kan ordnes ift. refreshrate med programmet anbefalt ovenfor? Får man funksjonen inn på 2 knapper på fjernkontrollen, slipper man å være avhengig av synlige ikoner på skrivebordet. Bare en tanke.

Er det dette DiNovo-tastaturet du har?

Fungerer musepad greit? Fant en mindre versjon også, med navn DiNovo Mini.

trondmm: Artig å se noen ta den helt ut! Kunne godt tenkt meg en slik løsning, men jeg regner med at slike kabinett støyer mye - i allefall orginalt (bor i leilighet). Selv har jeg bare skiftet de minste diskene etterhvert som ting blir fullt, noe som i allefall utnytter prisfallet på HDD. Til nå har jeg klart meg med 5-6 disker i hoved-PC`en + en liten NAS med 4 disker i RAID-5. Selvfølgelig ikke sikkert det holder lenge om jeg begynner å rippe mye filmer.

Hva slags OS tenker du kjøre på noe slikt?

olavm: Du kupper ingenting - dette er interessant.

Jeg er forøvrig enig ang. frontend. Har en samboer, og et Windows miljø blir neppe brukt av henne. Noen av alternativene til frontend/skin er også blitt veldig stilige.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig "elsker" jeg looken til XBMC. Det er XBMC som er målet i enden av tunnellen!

Jeg har det øverste DiNovo tastaturet. Det fungerer kjempebra, og mousepaden er veldig fin. Fungerer som på en laptop, dvs du kan tap'e på den, scrolle både sidelengs og oppover kjapt osv.
    Jeg kjøpte den store utgaven fordi jeg ønsket å ha et fullsize tastatur siden jeg skriver mye raskere på dette og som en følge av dette får gjort ting mer effektivt. I tillegg har det store tastaturet dedikerte piltaster, noe jeg ønsker i forbindelse med media center-biten.

Jeg har nå forresten testet å rippe en blu-ray til mkv med TrueHD dekodet til lossless FLAC i en mkv-fil nå i kveld. Prosessen er tidkrevende og OCR-prosessen på subtitles er litt tungvinn om det er mange filmer som skal i ilden. Men ingenting av dette er på noen måte uoverkommelig.

Men merk at du ikke kan bruke den "enkle" måten med ClownBD siden du skal ha lyden i FLAC (flac er ikke støttet i ClownBD) (i hvertfall i følge det jeg fant av info og jeg fant heller ingenting når jeg testa ClownBD tidligere i kveld)

Du er sannsynligvis nødt til å følge fremgangsmåten her:
    HD to mkv .....the options are endless!!!! - AVS Forum

Kort oppsummert brukte jeg Guide 1 + Guide 4 + Guide 5, noe som ble en ganske enkel og grei prosess til slutt, men på ingen måte på ClownBD nivå.

Jeg overvåket ressursbruken på PCen under hele prosessen og CPU-bruken var ikke all verden på min i7 860 (stort sett <20%). Men raske disker gir deg en kjempefordel. Ved remux-prosessen til slutt brukes all skrivekapasitet på min Intel X25-M 160GB disk (dvs kontinuerlig over 100MB skriv per sekund)

På en "clean" Windows 7 installasjon måtte følgende ekstra programvare brukes i tillegg for å gjennomføre prosessen:
    eac3to
    suprip-1.16
    MatroskaSplitter
    mkvtoolnix-unicode-2.9.9-setup

I tillegg måtte FLAC-støtte installeres for avspilling i WMP12:
    madFlac

Og DirectVobSub for å vise subtitles i WMP12 (.srt filen må hete EKSAKT det samme som .mkv filen):
    vsfilter.2.39_nt

WMP12 klarer å spille mkv her, men klarte ikke FLAC. Med madFLAC installert funket alt strålende i WMP12 (dvs Media Playeren som følger med Windows 7) de få minuttene jeg testa!

Med andre ord et fullt brukbart alternativt for de som ikke ønsker en ISO-struktur, men bare filmen i form av en strippet mere "spillbar" fil!

ISO-filen var forøvrig på ca 39GB. MKV-filen ble på litt over 33GB med absolutt alt fjernet bortsett fra hovedfilm, det beste lydsporet (True HD) og norske subtitles. Filmen var forøvrig den siste Star Trek filmen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan anbefale Intelliremote:
    Intelliremote - Take back control of your PC!
    Har du en Iphone/Ipod Touch kan denne også brukes:
    Intelliremote iPhone/iPod Touch Client

Men det er uansett greit med et tastatur. Jeg bruker DiNovo Edge og er stor fornøyd med det. Hadde til og begynne med litt problemer med forbindelsen, men det løste seg med en USB forlenger.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Side 45 av 49 FørsteFørste ... 5 15 25 35 41 42 43 44 45 46 47 48 49 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •