HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 44

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 44 av 49 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... SisteSiste
Viser resultater 861 til 880 av 974
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde vært flott om du hadde giddet å sammenligne DACen i Meridianen mot Lynx Two-B.

Jeg anbefaler deg å gå for et helt vifteløst kabinett. Men ok, plasserer den inni skapet og har store og stillegående vifter så er det ikke sikkert du hører noe.
    Skal du bruke HTPCen til film også? Spill? Kobles til en eller to skjermer?
    Skal den kun kobles til en skjerm og ikke brukes til spilling, så vet jeg ikke om du trenger noe mer enn et hovedkort med integrert grafikk. Jeg mener disse gir 100% i benchmark nå. Da er AMD 785G brikkesettet (med ATI Radeon HD 4200) et naturlig valg. Sammen med en 65W firekjerne CPU har du både en maskin som takler 1080p uten problemer og som er svært kjølig.
    Skal du spille også, så bør du selvfølgelig gå for et dedikert skjermkort. Skal du koble den til flere en skjerm, likeså.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg ikke får testet det omsider. Det er først og fremst analoge innganger (for mic) og digitale inn/ut jeg trenger - PC`en skal ikke brukes som volumkontroll.

Kabinettet ser du på forrige side. Det har jeg allerede. Den har egen 7" touchskjerm, så internt grafikkort utgår. Ellers en veldig god ide, ja.

100% vifteløst vil jeg ikke ha - stillestående luft er ikke spesielt bra når man skal ha litt krefter under panseret. Jeg har 2-3 (dyre) vifter i dag, og de hører man ikke når lokket er på. Mist strømforsyningen er også så godt som lydløs.

Tenkte forøvrig på Intel Core i7 920. 4-kjerner, 2.66Ghz, gode overklokkingsmuligheter og moderat pris bør gjøre den til et godt valg. Bytter selvsagt viften i noe bedre og "lydløst". Men det er mulig i7 blir for varm.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å se på ripping av BD filmer. Grunnen til dette er følgende:

• Rask tilgang til filmene (spesielt gunstig for BD-konserter)
    • Kan avspilles i et frontend (mediacenter), som også gi et flott grensesnitt med oppkobling mot IMDB etc.
    • Backup av BD-filmer

Så kom det store spørsmålet - hvilket format skal man rippe til. Jeg har kommet frem til MKV (matroska) med lagring av lyd til FLAC. Dette gir:

• "ren" film, dvs. ingen tunge menyer/JAVA-loading/unødvendig ekstramatriale/unødvendige lyd/sub/bildespor (også plassbesparende)
    • Film starter umiddelbart etter start
    • Lossless 1080P 24hz video
    • MKV kan avspilles i veldig mange software avspillere (tror det også støttes nativt i Windows 7)
    • Alle krypteringer/DRM forsvinner i alle ledd (BD+, AACS, HDCP etc)
    • HD-lyd lagres som 100% lossless multichannels FLAC

Romkorreksjon via VST host burde derfor også gå som varm kniv i smør siden lydkortet/lydkortdriver da vil motta ren multikanals LPCM. Det er bare å folde hendene...

Ulempen med denne løsningen er at de færreste (ingen?) eksterne mediastreamere alà Popcorn Hour/PS3 etc støtter FLAC-biten. Men det gjør ingenting for min del siden filmene skal avspilles via HTPC. Nå gjelder det bare å finne optimal metode for ripping. Ser ut som det også skal gå rette veien, selv om jeg fortsatt er litt usikker på dette med subtitles.

Ting går fremover. Sakte. :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesiell grunn til at du ikke velger BD-iso? Det er jo kompatibelt med alt som er på HTPC og de nye medieavspillerenhetene støtter også dette.

Da får du også en eksakt kopie med ekstramateriale osv. Da slipper man å gjøre hele rippeprosessen en gang til om man skulle angre. Det tar jo lang tid med blu-ray for å si det slik.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Er det noen spesiell grunn til at du ikke velger BD-iso? Det er jo kompatibelt med alt som er på HTPC og de nye medieavspillerenhetene støtter også dette.

Da får du også en eksakt kopie med ekstramateriale osv. Da slipper man å gjøre hele rippeprosessen en gang til om man skulle angre. Det tar jo lang tid med blu-ray for å si det slik.
    Jeg har sett på ISO, men:

1. Blir man ikke låst fast til en "offisiell BD avspiller" alà PowerDVD?
    2. ISO filen må mountes via 3.parts software hver gang den skal avspilles.
    3. Lasting av java-menyer betyr ventetid. Advarsler kan kanskje fjernes, men det forutsetter vel at AnyDVD HD kjøres i bakgrunnen.
    4. Man er vel da avhengig av et lydkort/skjermkort som støtter PAP?
    5. Dekoding av bitstream til LPCM i Windows er vel kun mulig med downsampling?

Forøvrig; jeg må dekode til LPCM om jeg skal kjøre romkorreksjon i Windows, så bitstream er uansett ut for min del.

Ekstramatrialet ser jeg ytterst skjelden på. Java-menyer, reklame, lange advarsler og 100 forskjellige valg på lyd/subtitles irriterer meg bare, så jeg ser ingen grunn til å ikke fjerne det. Blir jo egentlig det samme man gjør med DVD shrink.

Lyd og bilde på MKV blir likt som ISO 1:1 bitperfekt - 100% lossless uten komprimering.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har sett på ISO, men:

1. Blir man ikke låst fast til en "offisiell BD avspiller" alà PowerDVD?
    2. ISO filen må mountes via 3.parts software hver gang den skal avspilles.
    3. Lasting av java-menyer betyr ventetid. Advarsler kan kanskje fjernes, men det forutsetter vel at AnyDVD HD kjøres i bakgrunnen.
    4. Man er vel da avhengig av et lydkort/skjermkort som støtter PAP?
    5. Dekoding av bitstream til LPCM i Windows er vel kun mulig med downsampling?

Forøvrig; jeg må dekode til LPCM om jeg skal kjøre romkorreksjon i Windows, så bitstream er uansett ut for min del.

Ekstramatrialet ser jeg ytterst skjelden på. Java-menyer, reklame, lange advarsler og 100 forskjellige valg på lyd/subtitles irriterer meg bare, så jeg ser ingen grunn til å ikke fjerne det. Blir jo egentlig det samme man gjør med DVD shrink.

Lyd og bilde på MKV blir likt som ISO 1:1 bitperfekt - 100% lossless uten komprimering.
    Ahh, tenkte ikke på at du skulle bruke romkorreksjonen. Har en mye enklere hverdag her hjemme med bitstream
    Jeg liker å ha alt 100% originalt minus kopibeskyttelse så både DVD og BD er i 1:1 iso-kopier her hjemme.

MKV+FLAC er forøvrig en fin løsning, men det blir en ganske drøy rippeprosess.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er helt klart mange måter å gjøre dette på. Folk har både forskjellige krav og bruksområder, og det reflekteres også i alle de ulike trådene/løsningene som blir presentert på nettet. Lærekurven kan virke bratt og avskrekkende først da det ikke finnes noe optimal alt-i-et software i dag om man ikke skal lage ISO.

MKV+FLAC er forøvrig en fin løsning, men det blir en ganske drøy rippeprosess.
    Det finnes ulik software som gjør ting litt enklere. RuneW la ut en film der jeg tror han brukte 17 sekunder på å sette i gang prosessen med ClownBD. Det inkluderer kanskje ikke subtitles, som i så fall sikkert vil bli et ekstra steg. Det er selve rippingen som tar tid, og den er nok ganske lik som ved ripping til ISO så lenge man ikke skal komprimere/enkode.

MKV er forøvrig en veldig fin container.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har begynt å se på ripping av BD filmer. Grunnen til dette er følgende:

• Rask tilgang til filmene (spesielt gunstig for BD-konserter)
    • Kan avspilles i et frontend (mediacenter), som også gi et flott grensesnitt med oppkobling mot IMDB etc.
    • Backup av BD-filmer

Dette var veldig interesant og grunner som kunne passe meg helt perfekt. Desverre har jeg ikke noe å bidra med :cry: men skjønner veldig godt behovet for dette 8) .

Ser jo ut som du kommer til å sette opp en HTPC som er rimelig godt spesifisert! Vil BD ripping og lagring være mulig på hjemme pc'er med mer "normale" spesifikasjoner?
    I mitt drømmesystem kunne jeg hatt tilgang til all musikk, film, tv og internett på alle skjermer på en lett og brukervennlig måte. I tillegg måtte det vært stabilt og driftsikkert (a.la Sonos men for tv og film også) Mistenker at dette systemet foreløpig heter Soolos (Meredian) og koster mer enn jeg tjener i året på min statlige helselønn......

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Personlig ripper jeg på PCen (ekstern Blu-ray-brenner/leser) og spiller av på en Popcorn Hour C-200 over nettverk / HDD. Venter på en Dune HD Base 3.0 nå, for Popcorn-saken er dessverre noe shit... Mulig en HTPC i stua funker for noen, for all del, men her i huset har konemor kapret TVen, og i så måte passer det langt bedre å ordne med tingene på en egen maskin / plassering og heller overlate TVen til avspilling...

Du trenger for øvrig ingen heftig PC for å rippe Blu-rayer, men du trenger MYE plass naturlig nok! HDDer koster jo uansett ingenting lenger, så det er jo på ingen måte noe større issue...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Dette var veldig interesant og grunner som kunne passe meg helt perfekt. Desverre har jeg ikke noe å bidra med :cry: men skjønner veldig godt behovet for dette 8) .

Ser jo ut som du kommer til å sette opp en HTPC som er rimelig godt spesifisert! Vil BD ripping og lagring være mulig på hjemme pc'er med mer "normale" spesifikasjoner?
    I mitt drømmesystem kunne jeg hatt tilgang til all musikk, film, tv og internett på alle skjermer på en lett og brukervennlig måte. I tillegg måtte det vært stabilt og driftsikkert (a.la Sonos men for tv og film også) Mistenker at dette systemet foreløpig heter Soolos (Meredian) og koster mer enn jeg tjener i året på min statlige helselønn......
    PC`en kommer til å være bra spesifisert ja. SSD, 8GB minne, i7 prosessor. Mest for å være helt sikker på at ikke det vil stå på maskinvaren når det kjøres tyngre 1080P m/VST filter. Den må også være rask i oppstart og bruk.

Men - man trenger ikke så heftig PC. Det baner ned på bruksområdet. For noen holder det med å la skjermkortet (GPU) avspilling. BD ripping trenger ikke så voldsom PC så lenge du skal beholde filmen lossless. En rask BD-ROM er nok å foretrekke. Men det trenger plass - regn med sikkert 15GB per film i snitt.

Det systemet du etterspør eksisterer ikke per i dag. Soolos er det desidert beste grensesnittet til musikk, og en hos Meridian fortalte at det allerede var diskusjon om film. Nettleser blir det nok ikke. Uansett blir det alt for dyrt til å bli kommersielt og masseprodusert alà Sonos. iMerge har noe solide greier allerede i dag, men det fungerer kun på TV`en, er kostbart og de sier selv at de ikke vil røre Blu-Ray. Jeg forstår de godt.

Største utfordringen i dag er nok i all hovedsak å få på plass BD avspilling. Får man hardware på plass med full støtte for alle beskyttelser filmbransjen har prakket på oss, er det fortsatt en del patenter/rettigheter som skal ivaretas. Og man er fortsatt ikke kommet til grensesnitt/stabilitet/oppdateringer etc.

Jeg tror mange produsenter sitter på gjerdet for online streamingtjenester av film (alà spotify), slik at man kan levere enkle tynnklienter - gjerne med abonnement. 5-10år så har vi nok noe alà det du forespeiler. Tror jeg.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dyrt å få stabil playback av blu-ray og dvd med bitstream lyd nå lenger (dvs de siste 2 ukene...). En HTPC basert på AMDs nyeste skjermkort, f.eks det rimelige 5750-kortet til tusenlappen, gir deg både lyd, bilde og prosesseringskraft nok til alt du måtte finne på av avspilling forutsatt at du ikke har behov utover avspilling (dvs prosessering av bildet, lydkorreksjon osv). Med andre ord duger nok alle CPUer fra de siste 5 årene til avspilling. Det er eventuell ekstra funksjonalitet som krever noe - men dette er som sagt intet krav om målet kun er å erstatte blu-ray spilleren.
    Dette er også forutsatt at iso brukes som lagringsformat.
    Det er absolutt ikke snakk om at ting er plug and play siden default innstillingene fra produsentene av drivere og software er helt hårreisende mtp bilde og lyd, men man trenger ikke lenger alskens mørke hacks og filterløsninger for å få et strøkent resultat.

HåkonN går en helt annen og utrygg vei, og kommer nok til å få sine timer med hårriving. Men potensialet er veldig stort dersom alt fungerer til slutt!

Selv mener jeg også at nettverksbasert lagring på en filserver eller en annen sentralisert lagring i et annet rom er en selvfølge. Å stappe HTPCen i racket full av disker gir for meg ingen mening. En BD-iso-fil ligger som regel på mellom 20-50GB, med et gjennomsnitt rundt 35GB tenker jeg. Med andre ord får diskplassen bein å gå på! Selv har jeg 14.5TB med "råplass" fordelt på 12 harddisker på serveren, men en del av dette forsvinner i overhead med 3 RAID-løsninger. (RAID1 på OS, HW-RAID5 og SW-RAID5)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Personlig ripper jeg på PCen (ekstern Blu-ray-brenner/leser) og spiller av på en Popcorn Hour C-200 over nettverk / HDD. Venter på en Dune HD Base 3.0 nå, for Popcorn-saken er dessverre noe shit... Mulig en HTPC i stua funker for noen, for all del, men her i huset har konemor kapret TVen, og i så måte passer det langt bedre å ordne med tingene på en egen maskin / plassering og heller overlate TVen til avspilling...
    Jeg kommer ikke til å bruke den PC`en for å rippe mye. Det er upraktisk på en TV, ja. Denne maskinen blir for min del kun en HTPC som streamer musikk/film fra NAS/internett.

En fordel med HTPC fremfor tynnklienter, er at man kan kjøre XBOX-MC med skin som Aeon. Det er utrolig brukervennlig, informativt og lekkert. Raskt blir det også siden PC`en indekserer alt.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du trenger for øvrig ingen heftig PC for å rippe Blu-rayer, men du trenger MYE plass naturlig nok! HDDer koster jo uansett ingenting lenger, så det er jo på ingen måte noe større issue...
    1,5TB disk får man i dag for 7-800kr. Rommer omlag 100 BD-filmer i MKV. Det er 7-8kr per film - og prisene fortsetter å falle. Om ikke annet er det billig backup. :-D

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dyrt å få stabil playback av blu-ray og dvd med bitstream lyd nå lenger (dvs de siste 2 ukene...). En HTPC basert på AMDs nyeste skjermkort, f.eks det rimelige 5750-kortet til tusenlappen, gir deg både lyd, bilde og prosesseringskraft nok til alt du måtte finne på av avspilling forutsatt at du ikke har behov utover avspilling (dvs prosessering av bildet, lydkorreksjon osv). Med andre ord duger nok alle CPUer fra de siste 5 årene til avspilling. Det er eventuell ekstra funksjonalitet som krever noe - men dette er som sagt intet krav om målet kun er å erstatte blu-ray spilleren.
    Dette er også forutsatt at iso brukes som lagringsformat.
    Det er absolutt ikke snakk om at ting er plug and play siden default innstillingene fra produsentene av drivere og software er helt hårreisende mtp bilde og lyd, men man trenger ikke lenger alskens mørke hacks og filterløsninger for å få et strøkent resultat.

HåkonN går en helt annen og utrygg vei, og kommer nok til å få sine timer med hårriving. Men potensialet er veldig stort dersom alt fungerer til slutt!

Selv mener jeg også at nettverksbasert lagring på en filserver eller en annen sentralisert lagring i et annet rom er en selvfølge. Å stappe HTPCen i racket full av disker gir for meg ingen mening. En BD-iso-fil ligger som regel på mellom 20-50GB, med et gjennomsnitt rundt 35GB tenker jeg. Med andre ord får diskplassen bein å gå på! Selv har jeg 14.5TB med "råplass" fordelt på 12 harddisker på serveren, men en del av dette forsvinner i overhead med 3 RAID-løsninger. (RAID1 på OS, HW-RAID5 og SW-RAID5)
    Ja, skal man avspille ISO og kjøre bitstream er jo valget enkelt. Det er bra at alternativer endelig kommet på plass. Får du integrert avspiller inn i et frontend med auto-mounting/avspilling av ISO-filene? En rask prosessor vil være litt mer altspisende ift avspilling av ymse format - men selvfølgelig dyrere.

Har du et snitt på 35GB på ISO? Det var mye. Tar man ut kun filmen + 1 lydspor regner jeg med at det blir en del lettere.

Får se om jeg gidder å sette opp en server en gang. Per i dag har jeg klart meg fint med en Synology NAS med 6TB i RAID-5. Den dekker mange ulike behov, er lett å vedlikeholde, støyfri, liten, trekker lite strøm etc. Men den er selvfølgelig langt fra like rask ved flytting av større filer.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, skal man avspille ISO og kjøre bitstream er jo valget enkelt. Det er bra at alternativer endelig kommet på plass. Får du integrert avspiller inn i et frontend med auto-mounting/avspilling av ISO-filene? En rask prosessor vil være litt mer altspisende ift avspilling av ymse format - men selvfølgelig dyrere.

Har du et snitt på 35GB på ISO? Det var mye. Tar man ut kun filmen + 1 lydspor regner jeg med at det blir en del lettere.

Får se om jeg gidder å sette opp en server en gang. Per i dag har jeg klart meg fint med en Synology NAS med 6TB i RAID-5. Den dekker mange ulike behov, er lett å vedlikeholde, støyfri, liten, trekker lite strøm etc. Men den er selvfølgelig langt fra like rask ved flytting av større filer.
    Husk at jeg ønsker 1:1 kopier av alt siden jeg ønsker å rippe kun en gang uavhengig av alle mine fremtidige behov. Det er nettopp det å ha ekstra materialet på filmene enkelt tilgjengelig på HTPCen som er en av gulerøttene ved HTPC her hjemme. Jeg gidder aldri å se på ekstra materialet på discen. Men som underholdning på dager der jeg ligger og koser meg på sofaen uten noe spesielt å finne på er det genialt å bare kunne dra det frem fra serveren! Men dette er veldig personlig selvfølgelig!

Auto-mounting og "forståelse" av ISO-filer begynner å bli standardvare nå. Både Media Browser og My Movies (de to viktigste WMC7 plugins for "grafisk" browsing med cover art) har ingen problemer med dette.

Selv bruker jeg ikke WMC i det hele tatt av den enkle årsak at det er 1 problem jeg ikke kommer unna, og det er å manuelt sørge for at TVen kjører korrekt oppdateringsfrekvens i forhold til videomaterialet (nesten alltid enten 23,976 eller 50hz)

Personlig så godtar jeg ingen mellomting-løsning på min. Stabilitet er førstepri uansett!
    Enten skal media centeret gjøre alt automatisk uten at jeg må gjøre ting "uintuitivt" eller så mener jeg at det er best å la vær.

Med andre ord har jeg sørget for å gjøre Windows Utforsker "spiselig" og lettbrowselig med store fine ikoner o.l siden dette gir meg alt jeg ønsker på samme plass. Dette var ikke mulig å få til på samme måte i XP, men Windows 7 er virkelig genialt på dette området. Selvfølgelig ønsker jeg også en flott grafisk løsning med metadata fra filmdatabaser o.l, men ingen av de løsningene jeg har prøvd i dag har gitt meg "full pakke" på en stabil måte. ISO-filer har imidlertid ikke vært noe problem, selv om det var det for et par år siden. Media Browser programmene i dag finner metadata automatisk basert på filnavn selv på Iso-filer så man trenger ikke å bruke video_ts filer lenger.
    I tillegg får jeg Firefox, Windows Utforsker og Spotify enkelt tilgjengelig med store og fine ikoner i taskbaren uansett hva jeg driver med.

Kort fortalt er arbeidsflyten følgende ved avspilling av film:
    1. Sett 50hz eller 23,976hz om nødvendig. Dette gjøres ved hjelp av et trykk på snarvei på oppgavelinjen.
    2. Trykk på iso-fil i utforsker (alternativt .avi eller lignende om det ikke er DVD eller BD)
    3. ISO-fil mountes da automatisk i Virtual Clone Drive hvorpå autoplay i Windows 7 tar over. Dersom den detekterer en DVD-film startes filmen automatisk i fullskjerm i Windows Media Player 12, og detekteres det en blu-ray så startes automatisk PowerDVD i fullskjerm. Det samme gjelder forøvrig når det puttes inn en disk i HTPCens blu-ray spiller. Alt skjer automatisk (med unntak av frekvenssetting om denne må endres i forhold til gjeldende setting)

Med andre ord er det kun et trykk på iso-filen som kreves i praksis. Alt annet håndteres korrekt etterpå uten interaksjon eller museklikk osv.

Jeg har lagt ved et screenshot fra Windows 7 med GUI-størrelsen økt til 150% (dvs at jeg får stor og lesbar tekst og grafikk selv om oppløsningen er 1920x1080P. GUD som jeg savnet en slik funksjon i XP!)
    De to blå skjermikonene i taskbaren over AnyDVD-ikonet er de to jeg bruker for å skifte frekvens med ett trykk.

Dette er som sagt bra nok for meg nå siden stabiliteten til nå har vært 100%! (Helt utrolig i HTPC sammenheng)
    Media Browser skal muligens inn når de får fikset et par av problemene i dagens gjeldende beta-versjon. Da skal jeg se om jeg får til å klekke ut en lur auto-magisk måte å sette frekvens på.
    Men som sagt, stabilitet rent teknisk er i dag oppnåelig. Men Media Center grensesnitt har en tendens til å lage massivt med kvalm, både i form av ufullstendig funksjonalitet men fremfor alt, dårligere stabilitet og mer uberegnelighet. Selv foretrekker jeg at HTPCen gjør det den skal alltid, slik at jeg slipper å sitte å nærmest vente på at noe går galt om jeg har et par kompiser på besøk. Pioneer BDP-51FDen min står forøvrig fremdeles i racket for maksimal enkelhet om det skulle være nødvendig

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Win 7 er MYE bedre på enkelte områder ja! Ingen PC`er her i hus som kjører på noe annet.

Ang 24hz vs 50hz:

1. Hvordan ser du at film/video er 24 eller 50hz?
    2. Hva gjør disse settingene? Har prøvd å finne noen slik innstillinger her hos meg under skjerminnstillinger, men finner ingenting. Jeg trodde forøvrig at skjermdriver ordnet slike ting automatisk - jeg har faktisk ikke hørt om problemstillingen før.
    3. Gjelder disse innstillingene uansett software-avspiller, og uansett fil-format?

Ser ut som ISO avspilling er kommet litt lengre enn når jeg holdt på med det sist. Kommer nok også til å kjøpe en enkel BD-spiller for å ha i anlegget. Jeg ser - som deg - helt klart fordelen.

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket program/hardware skal du bruke for å spille av HD lyd i multikanals FLAC?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Hvilket program/hardware skal du bruke for å spille av HD lyd i multikanals FLAC?
    Jeg tror HD Multikanals FLAC uansett avspiller krever en codec. Så langt har jeg bare sett madFlac - new DirectShow FLAC source filter + decoder - Doom9's Forum.

Mener å ha sett at folk får dette til med MPC-HC avspilleren.

Jeg har ikke sett så mye på akkurat dette enda (men det burde jeg kanskje?).

Jeg regner med at dette prosjektet ikke blir helt tut og kjør for å si det pent, og det er mange ting som må stemme om dette skal bli stabilt og brukervennlig. Men får jeg det til kan det bli spennende.

EDIT: Tok en kajpp Googling Fant ut at også CoreFLAC er et slikt codec.. Det er sikkert litt mer å finne om avspilling av MKV på Matroska Media Container - Homepage | Matroska
    MPC-HC har også følgende oppdatering å melde om i versjon 1.3.1249.0: - NEW: Support for Flac audio streams (uten at jeg vet om det er "nok" alene).

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror HD Multikanals FLAC uansett avspiller krever en codec. Så langt har jeg bare sett madFlac - new DirectShow FLAC source filter + decoder - Doom9's Forum.

Mener å ha sett at folk får dette til med MPC-HC avspilleren.

Jeg har ikke sett så mye på akkurat dette enda (men det burde jeg kanskje?).

Jeg regner med at dette prosjektet ikke blir helt tut og kjør for å si det pent, og det er mange ting som må stemme om dette skal bli stabilt og brukervennlig. Men får jeg det til kan det bli spennende.
    Avspilling av multikanals HD lyd FLAC i en MKV container var iallefall ikke mulig for 1 år siden. Derfor jeg lurer på om det har kommet en løsning på dette nå
    Multikanal DTS FLAC fungerer, så derfor lurer jeg på om det var mangel på støtte i hardware som gjorde at det ikke var mulig.

Sjekk gjerne litt rundt dette, lurer på dette selv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant diskusjon. Ripper også blu-ray til MKV med flac-lyd og dette fungerer veldig bra. Bruker mediaportal som har muligheten til å sette riktig frekvens for video basert på videofilen som skal avspilles. Lydkortet mitt er radeon 4550 med hdmi og win7.

Mediaportal med movingpictures-plugin kan også starte BD-iso men det er litt tilfeldig hva som spilles av og det blir ingen bitstream av lyd så dette er for tiden ikke en stabil løsning.

HTPC-en min står ved siden av resten av komponentene under lerretet og jeg benytter kun MCE-fjernkontroll. Tastatur og mus er ikke koblet til. Dette fører til at ISO-løsningen som marsboer skisserer ikke vil fungere hos meg. I dag mener jeg et at i et ekte HTPC-oppsett fungerer ikke blu-ray desverre, verken på fysisk plate eller som iso-fil.

Gleder meg til det kommer en løsning der avspilling av blu-ray fungerer like bra som avspilling av en DVD på pc, og også gir bitstream av lyd og skifte til riktig videofrekvens. Og alt sammen styrt med fjernkontroll.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Avspilling av multikanals HD lyd FLAC i en MKV container var iallefall ikke mulig for 1 år siden. Derfor jeg lurer på om det har kommet en løsning på dette nå
    Multikanal DTS FLAC fungerer, så derfor lurer jeg på om det var mangel på støtte i hardware som gjorde at det ikke var mulig.

Sjekk gjerne litt rundt dette, lurer på dette selv
    Jeg registerer også når jeg Googler på dette at det ikke er veldig mye info, og at det faktisk har skjedd litt det siste året.

Skal ikke være noen grunn til at FLAC ikke støttes av hardware. Man kan fint kjøpe HD FLAC (i allefall i stereo) på nett. Det er ingen kopibeskyttelse på FLAC, men det krever korrekt software.

Side 44 av 49 FørsteFørste ... 4 14 24 34 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •