HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 49 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 974
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sant nok. Og det er jo ikke ting hun plutselig bare kan kaste ut på utsiden heller om en krangel skulle oppstå.... ;-)

Har som sagt hørt Akto sine, og det satte jo spor. Tør ikke tenke på hvordan det da låter hos deg, selv om rommet selvfølgelig (og som du også sier) kan hemme potensialet en smule.

Nevnte såvidt Gamma i sted. Er jo nysgjerrig på hvordan den kan yte i forhold til sine storebrødre. Er vel ingen i Norge som har fått dem enda, så da er det bare å kaste seg over internasjonale anmeldelser. Leste et par engelske som jo ikke akkurat var ufordelaktige, for å bruke et "pent" ord....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare trådtittelen din, forresten?
    Fikk følgende oversettelse fra latin (som jeg tror det er) til engelsk på en online oversetter: per aspera ad astra = very violent to star

(Testet også med fransk-engelsk for moro skyld og da ble dette resultatet:
    per aspera ad astra = per asparagus ad anklebone )

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Kan du forklare trådtittelen din, forresten?
    Fikk følgende oversettelse fra latin (som jeg tror det er) til engelsk på en online oversetter: per aspera ad astra = very violent to star

(Testet også med fransk-engelsk for moro skyld og da ble dette resultatet:
    per aspera ad astra = per asparagus ad anklebone )
    Per aspera ad astra - Wikipedia, the free encyclopedia
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker, AW.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Sant nok. Og det er jo ikke ting hun plutselig bare kan kaste ut på utsiden heller om en krangel skulle oppstå.... ;-)

Har som sagt hørt Akto sine, og det satte jo spor. Tør ikke tenke på hvordan det da låter hos deg, selv om rommet selvfølgelig (og som du også sier) kan hemme potensialet en smule.
    Ser på oppsett med den high-end HTCP nå, da med tanke på Audiolense korreksjonsfilter. Får jeg det til å fungere, kan det bli veldig interessant. Løsningen jeg ser på ser dog ut til å være veldig upløyd mark, så vi får se hvordan det går.

For de som skulle ha interessen og/eller har noen innspill, så ligger det et vedlegg med oppsett mot Meridian.

Nevnte såvidt Gamma i sted. Er jo nysgjerrig på hvordan den kan yte i forhold til sine storebrødre. Er vel ingen i Norge som har fått dem enda, så da er det bare å kaste seg over internasjonale anmeldelser. Leste et par engelske som jo ikke akkurat var ufordelaktige, for å bruke et "pent" ord....
    Det var vel en test som skrev noe slikt som at lytteren trodde først Gamma var litt bass-lette, men det var da han oppdaget at hele sofaen skalv. Det var bare veldig kontrollert. Alpha fikk også karakteren 100% i tyske Stereo. Større modeller gir vel egentlig bare litt mer av alt, likt som det gjerne gjør på høyttalerserier. Både elementer, forsterkere, byggekonstruksjon er i prinsippet mye av det samme.

En ting er sikkert uansett modell, jeg hadde aldri gått for den semi-aktive versjonen.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig et dumt spørsmål, men

Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    En ting er sikkert uansett modell, jeg hadde aldri gått for den semi-aktive versjonen.
    Hvorfor?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor?
    Jeg er også nysgjerrig på dette. Noen nevner også at drømmen er aktive høyttalere. Hva er forskjellen, bortsett fra kortere høyttalerkabler og ferdigmatchet forsterker?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Jeg er også nysgjerrig på dette. Noen nevner også at drømmen er aktive høyttalere. Hva er forskjellen, bortsett fra kortere høyttalerkabler og ferdigmatchet forsterker?
    Dynamikk.
    Håper det er greit jeg quoter Akto:
    Tenk dere at man skal mate elementene fra en forsterker. Mellom disse to sitter det spoler, kondensatorer og motstander. Deretter skal man mate en to og en halv-, tre- eller fireveis høyttaler med èn eller kanskje to forsterkere. Dette er i realiteten et aldri så lite tapsprosjekt.

Så tenker dere at filtreringen gjøres på signalnivå, elektronisk. Og når signalet er ferdig delt opp i riktig frekvensomfang, først da leveres det til forsterkerne, som sitter i direkte sammenheng med elementene. Dermed har man én forsterker til hvert element.

Det ligger også i båndelementenes natur å være ultrakjappe. Det er en enorm flate oppstykket i en mengde "belger" som utgjør diskant og mellomtone. Disse responderer hurtig og flytter mye luft.

Snickers kan sikkert forklare dette i detalj hvis han leser tråden.

Det som er sikkert er at disse får meg til å regelrett skvette når jeg drar på skikkelig på musikk som har akustisk gitar, bassgitar eller skarptromme som er litt fremtredende (eksempelvis Marcus Millers Moonlight Sonata eller Steely Dans Shame About Me. Det har jeg aldri før opplevd med en høyttaler.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dynamikk.
    Håper det er greit jeg quoter Akto:
    Aha, da skjønner jeg hva dere mener. Aktive delefiltere. Det kan man jo strengt tatt oppnå uten å kjøpe aktive høyttalere, men godt nok svar for meg.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Aha, da skjønner jeg hva dere mener. Aktive delefiltere. Det kan man jo strengt tatt oppnå uten å kjøpe aktive høyttalere, men godt nok svar for meg.
    Joda, men så legger du til innebyggde ferdigmatchede forsterkere, noe som sparer masse arbeid, testing, kabelrot og plass.
    :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet mitt lå nærmere en forklaring til hvorfor aktive høyttalere var å foretrekke fremfor semi-aktive høyttalere, ikke aktive vs "passive" høyttalere.

Mulig svaret er det samme, men dog; vinkler spørsmålet nå kanskje litt annerledes.

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en tanke:
    Jeg ser for meg at det er å foretrekke helaktive fremfor semiaktive, på grunn av at det kanskje kan være vanskelig å finne en ekstern forsterker som har en lik lydsignatur til den interne forsterkeren, samt å få de til å matche sammen.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ekstra kostnaden for aktive er ikke så stor, kan fort bli endel dyrere med ekstern løsning?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Den ekstra kostnaden for aktive er ikke så stor, kan fort bli endel dyrere med ekstern løsning?
    Tja. En god effektforsterker med bra med krefter trenger ikke å koste så mye. Men man kan neppe bruke ICE da den ikke vil fungere godt til Adam til sine diskanter.
    Spørsmålet er om man får samme dynamikken med den semipassive.
    Tweaking av lydsignaturen kan man gjøre med preamp og kilde. Eller enda bedre i mine øyne er korreksjon alá DEQX. Jeg tror fremtiden er transparent elektronikk og ulike verktøy til å ratte frekvensgangen. Får man til en god frekvensrespons, er det ting som tyder på at nøytral elektronikk foretrekkes av mange. Men noen Kjell B. vil det sikkert alltid være.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor?
    Ganske enkelt fordi:

1. Lite mellomlegg fra semi til fullaktiv
    2. Mister elektronisk deling
    3. Eksterne forsterkere
    4. Sannsynligvis vanskeligere å omsette på bruktmarkedet

Jeg tror også man mister PEQ på øvre mellomtone/diskant. Og man må jo da satse på å finne en forsterker som er bedre matchet Adam AMT-elementene enn det ingeniørene/konstruktørene hos Adam har klart.

Ikke noe jeg gidder å styre med i allefall. :-|

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Skal få tatt noen bilder til spot & spe, men har til nå ønsket å vente litt til ting er litt bedre på plass, dvs. ryddigere.
    Hvordan går det med ryddinga?

Eller er det bare musikk for tiden...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått ryddet/omorganisert med rack og diverse slik at det er mulig å få et bilde etterhvert?

Har det blitt noe mer tweaking med lyd og instillinger/plassering, eller er du stort sett fornøyd?

Edit: ser andre tenkte det samme...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevnte forøvrig noe om et nytt rack. Planen var egentlig kun et rack kun for senter og et par komponente - slik at jeg fikk plass til subwoofere på hver side av racket (mellom rack og fronthøyttalere).

I praksis så har det vist seg at Adam går så dypt at en subwoofer kan deles veldig lavt (sannsynligvis nede i 25-30hz området). Da er det lite poeng lenger med 2 subwoofere. Dvs. bunnkassene i Alpha fungerer jo egentlig som 2 subwoofere, og delefrekvensen på det bakre elementet deler faktisk helt nede ved 50hz.

Da kan jeg plassere sub ved sofaen, og heller bruke hele plassen mellom fronthøyttalere til et rack. Siden veldig mange av komponentene befinner seg i et annet rom, ville jeg ha det lukket og stilrent. Men det var sannelig ikke lett å finne et rack som gjør jobben samtidig som det matcher resten av utstyret. Spectral Catena var løsningen. De bygges på bestilling i den form/størrelse man vil ha, og man kan velge mellom 2000 NCS farger/innebygde Canton surround-høyttalere/LED lys/kabelgjennomføringer/ulike skuffer og skap/DVD innlegg +++. Lages i aluminium og glass.

Mitt blir helsort med alu-detaljer, og ca. 200cm bredt/50cm høyt. To moduler i høyden, og 3 i bredden - der den nederste raden er skuffer og den øverste raden er rom med vippedør.

Ulempen er at tyskerene bruker litt tid på å lage dette. Kommer ikke før i Januar, men jeg tror det blir riktig så pent. :-D

-962-jpg

-1431-jpg

-1167-jpg

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'plystre' :razz:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Hvordan går det med ryddinga?

Eller er det bare musikk for tiden...
    Søren, jeg trodde dere hadde glemt det.

Ryddinga går det vel greit med. Ting begynner å komme på plass. Racket vil være kronen på verket.

Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har det blitt noe mer tweaking med lyd og instillinger/plassering, eller er du stort sett fornøyd?
    Langt i fra. Det neste nå er å få plass en HTPC med skikkelig målesoftware og kalibrert mic.

Denne HTPC`en kommer også til å inneholde Audiolense romkorreksjon i et convolver-miljø, og planen er å få det til med HD lyd i flere kanaler. Det er gjortav andre i dag, men jeg har fortsatt til gode å finne noen som har klart det digitalt hele veien 100% lossless. Meridian prosessoren har 3 x S/PDIF innganger, så jeg har kjøpt 2 Lynx studio-lydkort som skal gi meg nok analoge/digitale inn/utganger. De er ganske kostbare, men gir meg et hav av muligheter og støtter internal mixing, ASIO etc. Skal i allefall gjøre et tappert forsøk.

HTPC`en kommer også til å kjøre mediacenter, Spotify etc., og siden romkorreksjon`en ligger som VST host, vil det fungere på all lyd i PC`en. Sannsynligvis må den oppgraderes ganske kraftig for å klare 1080P og romkorreksjon på alle kanaler.

Det øverste er et Lynx TWO-B lydkort, og det nederste et Lynx LS-AES expansion-kort.

-lynxtwo-jpg
    -lynxlsaes-jpg

Denne kombinasjonen gir meg en rekke muligheter ift. både digitale/analoge innganger og utganger

• 200kHz sample rate / 100kHz analog bandwidth (Supported with all drivers)
    • +4dBu or -10dBV line levels selectable per channel pair
    • 24-bit AES3 or S/PDIF I/O with full status and subcode support
    • Up to 8 LynxTWOs can be installed in one Windows computer; up to three in Macintosh computers
    • Sample rate conversion on digital input
    • Non-audio digital I/O support for Dolby Digital® and HDCD
    • 32-channel / 32-bit digital mixer with 16 sub outputs
    • Multiple dither algorithms per channel
    • SMPTE time code reader and generator with MTC conversion
    • Composite video genlock
    • Word, 256 Word, 13.5MHz or 27MHz clock sync
    • Extremely low-jitter tunable sample clock generator
    • Dedicated clock frequency diagnostic hardware
    • Multiple-board audio data routing and sync
    • Two LStream™ ports support up to 16 additional I/O channels
    • Compatible with LStream modules for ADAT and AES/EBU standards
    • Zero-wait state, 16-channel, scatter-gather DMA engine
    • Windows 2000/XP/XPx64/Vista/Vista x64: MME, ASIO 2.0, WDM, DirectSound, Direct Kernel Streaming and GSIF
    • LS-AES provides an additional 4 AES/EBU inputs and outputs (8 channels) at sample rates up to 96 kHz, 24 bit

Men jeg tar gjerne mot noen tips på komponenter til denne PC`en. OS kommer til å være Windows 7 64-bit. Så langt har jeg kommet frem til at jeg vil ha følgende:

-Intel X25-M Gen 2 SSD disk (for rask oppstart)
    -8GB minne (for å slippe swap-fil)
    -Min. 3Ghz prosessor (software-dekoding av 1080P + RK)

Skjermkort er jeg dog usikker på. Noen som har erfaring med Powercoler HD 5750? Det er passivt som er en fordel, men jeg er usikker på om det kanskje blir i overkant varmt.

Side 43 av 49 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •