HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 49 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 974
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kanskje på tide med litt oppdatering her.

Nesten litt dårlig samvittighet for å parkere tråden fullstendig rett etter et slikt kjøp, men det har vært mye som har skjedd i det siste og forum har måtte få seg en liten pause. Når det gjelder bilder så hadde jeg tenkt til å kjøpe meg et rack først for å rydde opp litt. Når jeg fikk høyttalerene inn så det ikke ut i stuen pga enorme pappesker, en masse kabler og utstyr som følge av en del bytting/rep av sentrale enheter i systemet som HDMI matrixen. Nå har akkurat dette med racket vist seg å ta en god del mer tid enn planlagt siden jeg måtte finne noe som klarer å matche utførelsen og størrelsen på Adam Alpha. Rack er forøvrig endelig funnet og bestilt, men jeg får se om jeg ikke tar et bilde før racket ankommer fra Tyskland. Det lages på bestilling, så det tar litt tid.

Når det gjelder høyttalerene er kan jeg bare si det rett ut: dette er med hånden på hjertet noe av det bedre jeg har hørt - kanskje spesielt i et så dårlig rom. Og det inkluderer endesløs trasking på messer i både i Europa og USA, og inkluderer demoer på utstyr som får selv Alpha til å virke billige. Kort sagt fremstår lydsignaturen dønn nøytral i den form at nå har jeg ikke lenger et anlegg som gjør skam på noen innspillinger – selv de dårlige. Noe av det første ørene (og kroppen) merker (og gjerne høyst uventet) er at de er ekstremt dynamiske. Dette viser seg selvsagt også på film - noen ganger smekker det til så voldsomt at hjertet gjerne slår en ekstra gang. Dette er vanligvis lett å få til med litt ekstra volum på de fleste høyttalere, men dette låter så vanvittig realistisk at det grenser til skummelt enkelte ganger. I det ene øyeblikket kjennes det ikke høyt ut i det hele tatt, bare behagelige stemmer og andre effekter, og i det neste virker det som noen høyst uventet smekker deg skikkelig i ansiktet. Motorlydene på det nye bilspillet Forza (XBOX360) er så realistiske og mektige at man glemmer nesten at det hele handler om rundetider. Man VIL gjerne bli forbikjørt av amerikanske veteranbiler i tunnelene. Lydsporet til både spill, musikk, konserter og film er blitt utrolig morsomt og engasjerende, men det er vel også slik gjengivelse av musikk bør være. Spesielt på gode musikkinspillinger skinner det igjennom at dette er high end, og man forstår fort hvor denne produsenten har sine røtter fra: studioutstyr. Her er det ikke mye "larger than life", men snarere en reproduksjon av lyden slik den var i studioet – slik den er i virkeligheten. Enkelte høyttalere har en imponatoreffekt i et eller annet frekvensområde, noe som selvfølgelig kan være imponerende ved enkelte innspillinger under demonstrasjon, men over tid (eller av trente ører) blir slike egenskaper gjerne avslørt. Det betyr ikke at det er noe negativt, men i likhet med bildekalibrering har jeg etter vært begynt å sette pris på høyttalere som klarer å imponere uten slike effekter/saturation. Av og til brukes det også for å dekke over andre feil på høyttaleren, og det er slikt man som audiofil gjerne irriterer seg over tid.

AMT-diskantene/mellomtonene er forøvrig luftig og svært detaljert uten å overdrive og/eller gjøre skam på dårlige innspillinger. De er ganske enkelt utrolig bra, og kan vel best beskrives som en dynamisk utgave av elektrostater – uten å være ego. Jeg hører faktisk mye mer på dårlige innspillinger enn noen gang, og det har utvidet musikkhorisonten desto mer (og det er vel en bra ting?). Gitarer høres akustisk korrekt ut, og med en dymanikk og energi som er tett opp mot det man forventer. Den horisontale off-axis responsen virker også å være veldig god, og det er forholdsvis lett å sette pris på lyden også utenfor sweetspot. Lydbildet er middels stort og en smule høyere en vanlig pga de høyt monterte diskantene, og dybden på instrumentene sitter ganske greit til tross for at rommets naturlige begrensninger nok er litt festbrems på enkelte parameter. Bassen er pinlig korrekt, vannvittig tight, gir et enormt fundament når det trengs og går regelrett avsindig dypt uten å vise tegn til å gi seg - selv ved det som kan regnes som langt over unormalt høye lyttevolum. Akkurat det med headroom er kanskje ikke rart da Alpha helt åpenbart er dimensjonert opp for langt større rom enn de står i her, men bassen i seg selv er av en kvalitet jeg ikke kan huske å ha hørt tidligere. Senest i går satt jeg hørte på Genesis, og da trommene i "In the air tonight" slo til fullt, var det umulig å ikke kjenne hårene reise seg. Ubetalelig. Selv når jeg sitter i sofaen og får ryggmassasje av Røyksopp eller Michael Jackson er det knapt reaksjon i elementene, og selv under kompliserte filmscener som virkelig voldtar vanlige høyttalere, spiller de bare fritt og lett med akkurat som ingenting skulle skjedd. En kan jo virkelig lure på hva man overhode skal med sub. Kommer nok til å dele Velodyne DD18 svært lavt - sannsynligvis ned mot 30-25hz. Romperister muligens noe høyere. Målingene Jørn Rune gjorde viste faktisk noe økende energi ned mot 20hz på Alpha, noe som kan tyde på en god del output under 20hz også (Clio var ikke satt opp til å måle lavere). Jørn Rune satte opp høyttalerene til langt på natt, og gjorde målinger på begge høyttalerene individuelt med Clio. Ingen tvil om at rommet ikke er i nærheten av akustisk godt, noe jeg egentlig allerede visste, men EQ mulighetene på Tensor (og en habil kokk) har helt klart mye for seg og reddet mye av de aller mest negative rominduserte effektene. Selvsagt hører jeg at det er ganske mye å gå på ift. rom, som blant annet litt i overkant mye decay og et par hørbare resonanser (en blant annet midt i vokalområdet), men for å få tak på dette må nok mer avansert elektronisk romkorreksjon til. Heldigvis ser trenden om 100% purisme i signalkjeden mellom drivverk og pre til å være sakte på vei bort fra high-end markedet, og flere har fått øynene opp for at det ikke bare er bilde som har godt av justeringsmuligheter. Selv små justeringsmuligheter kan ha svært mye å si for sluttresultatet.

Sånn raskt ut i fra minnet ble diskanten redusert en del da rommet er veldig nakent og bidrar i overkant mye der. Det var også med Alpha en kraftig peak i lytteposisjon ved 40-45hz, denne ble dempet mye. I området 100-200hz var det (som det ofte er) litt mye suckout som følge av rommets dimensjoner, noe som selvsagt går på bekostning av "brystkassetrykket" (selv om de fire 9” varter opp med enda er mer energi og punch der enn jeg noensinne har hatt med Focal Utopia i samme rom). Det var ikke nok bånd igjen på den innebygde EQ`en for Jørn Rune til også å gå løs på dette området, så det er helt klart at et tyngre verktøy må til etterhvert i form av ekstern elektronisk EQ/romkorreksjon. I allefall om man vil ha maksimalt ut av slike høyttelere. Og det vil man jo gjerne med en slik investering. Dette kommer, men jeg må først finne en skikkelig løsning som også er noenlunde brukervennlig satt i system. Jeg ønsker også muligheten for egendefinerte presets/housecurves.

Sum a summarum: Adam Alpha passer mine preferanser perfekt, og jeg kan nå endelig jage oppgraderingspøkelset på dør, i allefall når det kommer til forsterkere og høyttalere. Aktive høyttalere er defintivt fremtiden, og det er høyst tvilsomt at jeg noensinne går tilbake. Forbedringene for min del handler nå om akustikk og elektronisk korreksjon, og jeg hører nå tydlig at det helt klart er rommet som er forbedringspotensialet (på flere områder) – slik har det ikke alltid vært. Skal innrømme at jeg er virkelig stolte av dette kjøpet, og i en liten leilighet kan man være helt sikker på at man aldri glemmer en slik investering, hehe.

Eierskapet av disse dresskledde tyske majorene er dog ikke helt problemfritt - samboeren klager nå over at hun ikke ser TV`en fra kjøkkenet lenger, de er umulig å flytte på alene pga vekten på 155kg (AKA ikke-FG godkjent ” passiv tyverisikring”) og de løse modulene, man ønsker alltid å spille litt høyere enn det som er forsvarlig - helt til en uventet lydeffekt (eller naboen) kommer å setter deg på plass og man må gjerne forklare alle nye gjester at audiofili ikke er sykdom som kan eller bør behandles. Forhåpentligvis finner de det ut selv når de setter seg i sofaen, men egentlig kunne jeg ikke brydd meg mindre. Man lever tross alt bare en gang, i allefall iflg. de fleste vestlige religionene. Og ja, jeg har allerede tittet på enebolig med potensielt ”gutterom” på Finn, men akkurat det avventes litt. Rommet er ikke optimalt, men jeg håper å temme det en del med ytterligere romkorreksjon.

Stor takk til Jørn Rune/Midgard Audio for en svært vellykket leveranse med profesjonell hjelp til oppsett og kalibrering. Utstyret ble forøvrig tidsmessig levert akkurat som avtalt (noe som ikke alltid en selvfølge for high-end utstyr for å si det pent – ingen nevnt, ingen glemt), og jeg er i det hele tatt svært så fornøyd med kjøpet. Det er definitivt ikke siste gangen jeg handler fra Midgard, og det blir spennende å følge med på alle prosjektene han jobber med. Også en takk til AjSelj som hjalp til med flytting.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi opplever veldig mye av det samme, selv om mine bare når dine til knærne

Jeg er også lamslått over en dynamikk som får selv Avantgarde til å fremstå som kinesiske elektrostater ... Oppgraderingsspøkelset som du skriver om kommer til å være et annet sted veldig lenge, og jeg har faktisk atter en gang begynt å spille min gamle musikk, til tross for at det veldig ofte er ræva innspillinger. Og du verden så moro det er å spille såkalte audiofile innspillinger 8)

Reportasjen i Fidelity skjønte jeg dog ikke bæret av ...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt rått! Gratulerer så mye med høyttalerne!
    Gleder meg til å se noen bilder. En hjemme hos reportasje her hadde gjort seg Akto! =)

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Jeg er også lamslått over en dynamikk som får selv Avantgarde til å fremstå som kinesiske elektrostater ... Oppgraderingsspøkelset som du skriver om kommer til å være et annet sted veldig lenge, og jeg har faktisk atter en gang begynt å spille min gamle musikk, til tross for at det veldig ofte er ræva innspillinger. Og du verden så moro det er å spille såkalte audiofile innspillinger 8)

Hehe når jeg ser en slik inngående forklaring på hvordan dette kan låte blir ens egne forsøk på å gjøre rede for det samme litt fattige.

Nå har jeg selvfølgelig ikke hatt uker og måneder forran Alpha, men noen timer er det blitt, og det var i det minste nokk til å få bekreftet slektskapet til høytalerene jeg hadde selv.

Skulle vel egentlig bare mangle også om ikke både du akto og HåkonN her kan beskrive disse langt bedre etter noen måneder enn Fidelity kunne etter et par dager.

Gratulerer så mye HåkonN!

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Jeg hadde nok fint klart meg med Beta i mitt rom skal du se.

Når det gjelder Fidelity-repotasjen så fikk jeg tidlig følelsen at det hele var preget av litt mye hastverk. Bare etter noen få dager virket det å være kjempehast med å få de ut av hus (enda jeg ga beskjed om at han gjerne kunne beholde de i 2-3 uker), og det ble så langt jeg vet ikke gjort en eneste måling for å kvalitetsikre lytteinntrykk eller gjøre ytterlige justeringer. Det er vel etter min mening kanskje ikke det beste utgangspunktet for å kunne gi en kvalifisert og god tilbakemelding på relativt avanserte høyttalere til nærmere 400k.

Knut V. påpekte riktignok når jeg var der at bassen og øvre mellomtone/diskanten var noe av det beste han hadde hørt uansett pris, og at han nå følte han manglet en del på bassen i sine Coltrane. Og det var jo slettes ingen dårlig tilbakemeldinger på testen, men jeg skjønte ikke helt "kritikken" mot den nedre mellomtonen i reportasjen. Spesielt med tanke på at andre tester har gitt Adam full pott på dette området. Fair enough, det er ikke noe "larger than life" fokus der slik mitt inntrykk er av noen av de alternativene han sammenlignet med, men akkurat det går igjen med hele lydsignaturen til Adam og er en av grunnene (tror jeg) til at de er så altspisende.

De var forøvrig justert litt i alle veier når vi hentet de.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-IS
    Vi hørte forøvrig ikke på oppsettet før vi plukket det ned, men registrerte at gain var ca 3dB høyere på den ene høyttaleren, begge EQ-ene var slått av og diskant og øvre mellomtone var skrudd en del opp.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hehe når jeg ser en slik inngående forklaring på hvordan dette kan låte blir ens egne forsøk på å gjøre rede for det samme litt fattige.

Nå har jeg selvfølgelig ikke hatt uker og måneder forran Alpha, men noen timer er det blitt, og det var i det minste nokk til å få bekreftet slektskapet til høytalerene jeg hadde selv.

Skulle vel egentlig bare mangle også om ikke både du akto og HåkonN her kan beskrive disse langt bedre etter noen måneder enn Fidelity kunne etter et par dager.

Gratulerer så mye HåkonN!
    Takker. Ja, jeg tror lydsignaturen går igjennom som en rød tråd i alle Adam høyttalere. AMT diskantene og Eton elementene gjør nok sitt for dette. Sånn sett kan en jo si at de billigere utgavene er utrolig prisverdige. Regner med at du er fornøyd med dine også.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg hadde nok fint klart meg med Beta i mitt rom skal du se.
    Skulle ikke forundret meg om Atle hadde byttet likt 8)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føyer meg pent inn i rekken av gratulanter. Gleder meg til å se bilder av dem i sitt rette element.

Aktive høyttalere er spennende, og det jeg har hørt av Akto sine "smågutter" fikk hårene til å reise seg, definitivt. Eneste ankepunktet for min del er prisen, som dessverre (eller heldigvis) ligger langt over det jeg p.t. er i stand til å gi for et par. Når kona i tillegg kommenterte at Akto sine (høyttalere) var altfor store for å få aksept i stua, vel det får stå for hennes regning. Jeg har foreløpig sluppet unna med å ha rørforsterkeri i huset, så da er det vel kanskje ingen umulig jobb å forsøke å få henne med på et par aktive ADAM's en gang i fremtiden?? Hvem vet, vi koser oss med hvert vårt foreløpig.... :-)

Følger med i spenning....

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Føyer meg pent inn i rekken av gratulanter. Gleder meg til å se bilder av dem i sitt rette element.

Aktive høyttalere er spennende, og det jeg har hørt av Akto sine "smågutter" fikk hårene til å reise seg, definitivt. Eneste ankepunktet for min del er prisen, som dessverre (eller heldigvis) ligger langt over det jeg p.t. er i stand til å gi for et par. Når kona i tillegg kommenterte at Akto sine (høyttalere) var altfor store for å få aksept i stua, vel det får stå for hennes regning. Jeg har foreløpig sluppet unna med å ha rørforsterkeri i huset, så da er det vel kanskje ingen umulig jobb å forsøke å få henne med på et par aktive ADAM's en gang i fremtiden?? Hvem vet, vi koser oss med hvert vårt foreløpig.... :-)

Nå har jo ikke akkuratt disse to lagt lista lavt da
    Hadde vert spennende om noen valgte å gå for Gamma også, er jo ganske mange her inne som har forsterkere og høytalere til totalt 140k.

Flyttet du forresten på høytalerene fysisk etter at de ble satt opp?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har på mange måter høyttalere for livet ville jeg tro. Skal bli spennende å høre videre utvikling med korreksjon. Det er jo en fryd å lese dine fornuftige tanker rundt lyd etter og ha brukt litt for mye tid på sentralen hvor eksotiske bokser har fokuset.

Selv om Classic serien til Adam neppe er på høyde med Tensor på flere områder, så kjenner jeg igjen beskrivelsen om dynamikk i mine Column Mk3.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Skulle ikke forundret meg om Atle hadde byttet likt 8)
    Det hadde ikke forundret meg om min samboer hadde vært enig med Atle.

Aktive høyttalere er spennende, og det jeg har hørt av Akto sine "smågutter" fikk hårene til å reise seg, definitivt. Eneste ankepunktet for min del er prisen, som dessverre (eller heldigvis) ligger langt over det jeg p.t. er i stand til å gi for et par. Når kona i tillegg kommenterte at Akto sine (høyttalere) var altfor store for å få aksept i stua, vel det får stå for hennes regning. Jeg har foreløpig sluppet unna med å ha rørforsterkeri i huset, så da er det vel kanskje ingen umulig jobb å forsøke å få henne med på et par aktive ADAM's en gang i fremtiden?? Hvem vet, vi koser oss med hvert vårt foreløpig....

Heldigvis er ikke høy pris eneste vei til god lyd - det vet vi vel sikkert begge to. Men det er ikke tvil om at Adam gjør mye riktig. Med aktive høyttalere så mister man jo "kosen" med rør da.

Skal få tatt noen bilder til spot & spe, men har til nå ønsket å vente litt til ting er litt bedre på plass, dvs. ryddigere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Hadde vert spennende om noen valgte å gå for Gamma også, er jo ganske mange her inne som har forsterkere og høytalere til totalt 140k.

Flyttet du forresten på høytalerene fysisk etter at de ble satt opp?
    Nei, jeg har ikke flyttet på de enda. Jeg besitter for tiden ikke noe måleutstyr, og jeg var litt redd for at flytting også ville flytte problemområdene i frekvensområdene. Det er langt fra perfekt lyd i mitt rom, men det er ingen ekstremt hørbare problemområder etter Jørn Rune viftet med kokkekniven.

En annen ting er jo at det er i praksis umulig å flytte på de alene. Men jeg må få de flyttet litt når det kommer nytt rack.

Pga. prisen tror jeg Gamma er en av de mest spennende alternativene i Tensor serien. Personlig mener jeg også Tensor er bedre enn mange av de passive alternativene i samme prisklasse. I så fall kan Gamma være et realt røverkjøp med tanke på at man slipper utgiftene til forsterker(e). Men jeg har ikke hørt Gamma da.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du har på mange måter høyttalere for livet ville jeg tro. Skal bli spennende å høre videre utvikling med korreksjon. Det er jo en fryd å lese dine fornuftige tanker rundt lyd etter og ha brukt litt for mye tid på sentralen hvor eksotiske bokser har fokuset.
    Fordommer står kanskje litt for fall? Ingen tvil om at det er enkelte godt profilerte personer på HFS som bidrar til å fremme andre fremgangsmåter til god lyd enn kun bokser i 24k gull.

Ja, jeg føler vel ikke akkurat noe umiddelbart behov for noe bytting av høyttalere akkurat nå.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Selv om Classic serien til Adam neppe er på høyde med Tensor på flere områder, så kjenner jeg igjen beskrivelsen om dynamikk i mine Column Mk3.
    Som tidligere nevnt, så tror jeg lydfilosofi og signatur går igjen i alle Adam høyttalerene. Nøytral og dynamisk lyd. Høres ut som en god oppskrift for meg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktive høyttalere er helt klart drømmen, så gratulerer igjen, HåkonN!
    Veldig positivt å slippe store bokser som må plasseres slik at de får nok lufting på alle sider. Enda tøffere er det jo at dynamikken blir såpass mye bedre, slik det beskrives her.:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heldigvis er ikke høy pris eneste vei til god lyd - det vet vi vel sikkert begge to. Men det er ikke tvil om at Adam gjør mye riktig. Med aktive høyttalere så mister man jo "kosen" med rør da.

Skal få tatt noen bilder til spot & spe, men har til nå ønsket å vente litt til ting er litt bedre på plass, dvs. ryddigere.
    Pris alene er ingen garanti for god lyd, nei. Det har jeg funnet ut i løpet av flere år med denne hobbyen.

Når det gjelder kosen med rør, så er jo dette todelt. Det er kos, men mer hazzle. Både stabilitetsmessig, men også med tanke på det brukervennlige. Ikke så veldig for meg, men for kona og andre som skal benytte anlegget. Da er det enklere med anlegg som mer eller mindre kan stå på 24/7, og som fremstår som mer "plug and play".

Når jeg skulle bygge meg opp et nytt anlegg var det egentlig tre veier å gå. Rør (les Ayon) og Vienna, Naim og KEF Reference eller aktive høyttalere a la ADAM. Om ikke lydsignaturen på disse tre kombinasjonene nødvendigvis er helt identiske er de ikke såå forskjellige heller. Alle tre setter musikken i fokus og gir deg lyst til å spille flere plater, noe som faktisk har vært et hovedpoeng for meg etter at jeg gav meg kommersielt og ønsket å få tilbake gleden og gløden ved denne hobbyen igjen.

Synergi i hele kjeden er en annen ting som opptar meg, og det er vel vanskelig å få mer synergi enn at forsterkerne er dimensjonert og montert fast i høyttaleren.... :-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe i veien for at man kan bruke rør preamp. Jeg har vurdert å prøve det, men har ikke blitt noe av enda.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser det spørres litt om dette med testen i Fidelity. Det er et par ting som kan være verdt å bemerke som jeg tenkte over da jeg leste testen i ettertid. Jeg hørte jo på Coltrane før vi satte opp Aplha, og jeg tok kanskje mindre hensyn til det lydbildet enn jeg burde.

For det første justerte jeg diskanten en anelse ned. Jeg ville ha den til å "bli borte" uten at det låt matt. Akkurat i overgangen mellom "diskant" og "luft". Sammenliknet med Coltrane som stod der fra før var dette en anelse mer moderat, spesielt i området typisk rundt 6-10kHz og gjerne enda høyere følte jeg. Det er jo ikke gitt at dette passet Vadseth sine preferanser som hånd i hanske.

Ved første gjennomspilling hørte jeg også en veldig markert romresonans i området rundt 200Hz eller så. Jeg reagerte på det og begynte å lete med EQ-en. Jeg fant den ganske fort og dempet den omtrent 200Hz, -3dB, Q=1-2. Følgen av det ble etter min mening et tydelig løft der det "tunge" i mellomtonen slapp taket så og si. Men det er jo et relativt sett bredt notchfilter for å ta en resonans, så det kan være at det både ble litt for bredt og også muligens ikke helt i tråd med Vadseths preferanser nok en gang.

Ideelt sett skulle man sendt alt utstyr til en fast skribent og lært vedkommende å kjenne veldig godt. Nå var jo ikke akkurat testen negativt betont, men jeg liker nå å ta tak i forbedringspotensialet jeg da

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaster meg over tråden din igjen jeg, HåkonN og både spør og graver litt til, if you don't mind...

Kort sagt fremstår lydsignaturen dønn nøytral i den form at nå har jeg ikke lenger et anlegg som gjør skam på noen innspillinger – selv de dårlige.
    Dette var noe av det første jeg merket hos Atle også. Han kastet på en litt eldre innspilling av Steely Dan, innspillinger som ikke har vært førstevalg hos de audiofile, men desto mer elsket av musikkelskere. Det første som slo meg var hvor utrolig fyldig dette låt. Her var det bass i massevis, og ikke mangelvare som jeg har hørt mange andre anlegg gjengi på akkurat den innspillingen. I tillegg var det mye PRaT (uttrykk som Naimistene elsker å bruke) men som ble høyst relevant i denne sammenheng. Utrolig driv, engasjement og et fullendt lydbilde. Overraskelse nr 1.

Sitat Opprinnelig postet av håkonN
    Noe av det første ørene (og kroppen) merker (og gjerne høyst uventet) er at de er ekstremt dynamiske. Dette viser seg selvsagt også på film - noen ganger smekker det til så voldsomt at hjertet gjerne slår en ekstra gang. Dette er vanligvis lett å få til med litt ekstra volum på de fleste høyttalere, men dette låter så vanvittig realistisk at det grenser til skummelt enkelte ganger. I det ene øyeblikket kjennes det ikke høyt ut i det hele tatt, bare behagelige stemmer og andre effekter, og i det neste virker det som noen høyst uventet smekker deg skikkelig i ansiktet.
    Dette er jo en dynamikkbeskrivelse jeg kjenner meg svært godt igjen i. Jeg opplevde akkurat det samme hos godeste Akto. Jeg ba ham faktisk om å slå av subbene når vi kjørte et filmklipp, og nå er ikke jeg kanskje en av de aller mest basshungrige og subsonic-kåte her på forumet, men jeg savnet jaggu ikke en eneste av hans SVS-subber. Når det til de grader er attakk og "in your face"-attitude på film, er det etter mine begreper et sikkert tegn på et "one-4-all"-produkt. Overraskelse nr 2.

Sitat Opprinnelig postet av HåkpnN
    Spesielt på gode musikkinspillinger skinner det igjennom at dette er high end, og man forstår fort hvor denne produsenten har sine røtter fra: studioutstyr. Her er det ikke mye "larger than life", men snarere en reproduksjon av lyden slik den var i studioet – slik den er i virkeligheten.
    Og så kommer kverrulanten i meg inn. Har du vært i studioet og hørt det bli spilt inn? Kanskje en forutsetning for å kunne uttale de setningene. Jeg vet at det er en beskrivelse som blir mye brukt, men det gjør den jo ikke universielt riktig for det. Nå har jo riktignok ADAM historien på sin side, med studiomonitorer, men det er jo ikke dermed sagt at ADAM er veien til all frelse..... ;-)

AMT-diskantene/mellomtonene er forøvrig luftig og svært detaljert uten å overdrive og/eller gjøre skam på dårlige innspillinger. De er ganske enkelt utrolig bra, og kan vel best beskrives som en dynamisk utgave av elektrostater – uten å være ego.
    Sammenligningen med elektrostater (savner fremdeles mine Martin Logan Vista til tider) er jo lokkende, og øker lysten på en ny demo.

Sitat Opprinnelig postet av HakonN
    Jeg hører faktisk mye mer på dårlige innspillinger enn noen gang, og det har utvidet musikkhorisonten desto mer (og det er vel en bra ting?).
    Definitivt en god ting. Ref mitt tidligere utsang om Steely Dan.

Bassen er pinlig korrekt, vannvittig tight, gir et enormt fundament når det trengs og går regelrett avsindig dypt uten å vise tegn til å gi seg - selv ved det som kan regnes som langt over unormalt høye lyttevolum. Akkurat det med headroom er kanskje ikke rart da Alpha helt åpenbart er dimensjonert opp for langt større rom enn de står i her, men bassen i seg selv er av en kvalitet jeg ikke kan huske å ha hørt tidligere. Senest i går satt jeg hørte på Genesis, og da trommene i "In the air tonight" slo til fullt, var det umulig å ikke kjenne hårene reise seg. Ubetalelig.
    Kanskje en av de aller største fordelene med en aktiv høyttaler?

Kommer nok til å dele Velodyne DD18 svært lavt - sannsynligvis ned mot 30-25hz. Romperister muligens noe høyere. Målingene Jørn Rune gjorde viste faktisk noe økende energi ned mot 20hz på Alpha, noe som kan tyde på en god del output under 20hz også.
    Trenger du da virkelig en sub? I en leilighet med naboer på alle kanter mener jeg?

(Clio var ikke satt opp til å måle lavere).
    Her grøsser nok de aller mest ihuga SVS-fans, vil jeg tro....:-P

Sum a summarum: Adam Alpha passer mine preferanser perfekt, og jeg kan nå endelig jage oppgraderingspøkelset på dør, i allefall når det kommer til forsterkere og høyttalere. Aktive høyttalere er defintivt fremtiden, og det er høyst tvilsomt at jeg noensinne går tilbake. Forbedringene for min del handler nå om akustikk og elektronisk korreksjon, og jeg hører nå tydlig at det helt klart er rommet som er forbedringspotensialet (på flere områder) – slik har det ikke alltid vært. Skal innrømme at jeg er virkelig stolte av dette kjøpet, og i en liten leilighet kan man være helt sikker på at man aldri glemmer en slik investering, hehe.
    Høres absolutt ut som om du er inne på rett spor, Håkon. Jeg lagrer dog datoen for utsagnet. Så får vi se når tiden går om disse blir stående til evig tid. Jeg gleder meg til å få en oppdatering når du har levd med den i ca 6 måneders tid. Er inntrykket fremdeles det samme, har du gode forutsetninger for et rikt og vellykket partnerskap i mange år fremover IMHO.

Og med den størrelsen vil det jo ikke være mulig å glemme. De er jo i høyeste grad til stede, hver eneste dag.... :-)

Stolt har du all grunn til å være. I høyeste grad....

Sitat Opprinnelig postet av HokonN
    Eierskapet av disse dresskledde tyske majorene er dog ikke helt problemfritt - samboeren klager nå over at hun ikke ser TV`en fra kjøkkenet lenger, de er umulig å flytte på alene pga vekten på 155kg (AKA ikke-FG godkjent ” passiv tyverisikring”) og de løse modulene, man ønsker alltid å spille litt høyere enn det som er forsvarlig - helt til en uventet lydeffekt (eller naboen) kommer å setter deg på plass og man må gjerne forklare alle nye gjester at audiofili ikke er sykdom som kan eller bør behandles.
    :razz:

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo en dynamikkbeskrivelse jeg kjenner meg svært godt igjen i. Jeg opplevde akkurat det samme hos godeste Akto. Jeg ba ham faktisk om å slå av subbene når vi kjørte et filmklipp, og nå er ikke jeg kanskje en av de aller mest basshungrige og subsonic-kåte her på forumet, men jeg savnet jaggu ikke en eneste av hans SVS-subber. Når det til de grader er attakk og "in your face"-attitude på film, er det etter mine begreper et sikkert tegn på et "one-4-all"-produkt. Overraskelse nr 2.
    Ja det merkes jo godt på Alpha - de setter fint rommet i bevegelse uten sub. Men nå er jo i bunn og grunn de nederste kassene faktisk sub-kasser, i mitt tilfelle med totalt 4 x 13" og totalt 2kW.

Og så kommer kverrulanten i meg inn. Har du vært i studioet og hørt det bli spilt inn? Kanskje en forutsetning for å kunne uttale de setningene. Jeg vet at det er en beskrivelse som blir mye brukt, men det gjør den jo ikke universielt riktig for det. Nå har jo riktignok ADAM historien på sin side, med studiomonitorer, men det er jo ikke dermed sagt at ADAM er veien til all frelse..... ;-)
    Jeg tenker mer sammenlignet med høyttalere som har lett gjennkjennelige "lydsignaturer", dvs. sin helt egen sound som setter spor på de fleste innspillinger. På mine Focal 1027 var dette for eks. at de hadde vel mye fokus på diskant (og derfor detaljer), og det gikk selvfølgelig igjen på alle innspillinger. Det høres flott ut (i allefall på gode innspillinger), men er kanskje ikke helt naturlig. Mange B&W høyttalere har en nesten larger-than-life mellomtone, igjen kan det høres flott ut med riktige innspillinger, men som også er en del av signaturen til høyttaleren. Det finnes mange slike eksempler, og de kan sikkert alle spores tilbake til høyttalerens målinger.

Målinger gjort av Adam Tensor viser så langt jeg kan se lite "krydder" i sånn måte. Sånn oppleves det også når man hører på de (sett bort i fra det rommet bidrar med). Jeg har også en venn som har et lydstudio, og studiohøyttalere som brukes der har heller ikke mye egenlyd sånn sett. Det er til en viss grad greit å høre når noen spiller/synger live der.

Så nei, jeg har selvfølgelig ikke hørt orginalinnspillingen live, men jeg opplever Adam som relativt nøytrale i lydsignaturen. Jeg tror også det er hemmeligheten til at de nesten er altspisende ift. musikk. Om det er frelsen for alle skal jeg selvfølgelig ikke påstå, men for meg virker det å passe veldig bra.

Sammenligningen med elektrostater (savner fremdeles mine Martin Logan Vista til tider) er jo lokkende, og øker lysten på en ny demo.
    Elektrostater er nok fortsatt på den overlegne toppen når det gjelder sømløshet mellom mellomtone/diskant, og jeg syntes som deg at ML lyden er flott. Men jeg syntes elektrostater failer på dynamikk, og de er i overkant ego for mange typer oppsett (inkludert mitt).

Trenger du da virkelig en sub? I en leilighet med naboer på alle kanter mener jeg?
    Nei, det er noe jeg må se på. En ting er hvordan prosessor behandler 0.1 sporet på film (på musikk bruker jeg uansett ikke sub lenger), en annen er om man kan få til bass ned mot 15hz. Det er ikke det at jeg spiller så høyt, men mer for å få med det siste i dypet.

Naboene må jeg selvsagt ta hensyn til inntill videre, men leiligheten er overraskende tett selv om dypbass selvfølgelig vandrer gjennom "alt".

Her grøsser nok de aller mest ihuga SVS-fans, vil jeg tro....:-P
    Neppe. Evn. bass under 20hz er nok først og fremst room gain. Alpha begynner på papiret å rulle av ved 20hz, men med såpass mye headroom er det mulig at det for min del holder med litt EQ i dypet. For bassen i seg selv holder ekstrem høy kvalitet. Jeg opplever den faktisk som bedre enn min Velodyne DD-18.

Høres absolutt ut som om du er inne på rett spor, Håkon. Jeg lagrer dog datoen for utsagnet. Så får vi se når tiden går om disse blir stående til evig tid. Jeg gleder meg til å få en oppdatering når du har levd med den i ca 6 måneders tid. Er inntrykket fremdeles det samme, har du gode forutsetninger for et rikt og vellykket partnerskap i mange år fremover IMHO.
    Evig tid er lang tid. Men vi får se. Jeg er ikke så veldig glad i å bytte, så jeg tror og håper dette blir bra.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe. Evn. bass under 20hz er nok først og fremst room gain. Alpha begynner på papiret å rulle av ved 20hz, men med såpass mye headroom er det mulig at det for min del holder med litt EQ i dypet. For bassen i seg selv holder ekstrem høy kvalitet. Jeg opplever den faktisk som bedre enn min Velodyne DD-18.
    Nå tenkte jeg mer på at Clio ikke var oppsatt til å måle lavere enn 20 hz. Det var bakgrunnen får "grøsset"... ;-)

Spennende, nei fantastiske høyttalere, er jo dette uansett. Selv kunne jeg aldri ha strukket meg noe høyere enn Gamma, både med tanke på lommebok og romstørrelse...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tenkte jeg mer på at Clio ikke var oppsatt til å måle lavere enn 20 hz. Det var bakgrunnen får "grøsset"... ;-)
    Hehe, da forstår jeg.

Spennende, nei fantastiske høyttalere, er jo dette uansett. Selv kunne jeg aldri ha strukket meg noe høyere enn Gamma, både med tanke på lommebok og romstørrelse...
    Ang. størrelsen går det helt fint så lenge man samtidig kan beholde husroen. Nå er det heldigvis min leilighet, så et par "gutteting" må jeg nesten få lov til å ha.

Og de er jo faktisk "små" ift. for eks. Gaia. :shock:

Side 42 av 49 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •