HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 974
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Stakkars jævel............

Har sittet inne på Melkatrass, ingen ting som mørketid, 20minus og 20-30 m/sek vind, regner med at Sakhalin har alt det samt mangler alt av det vi bortskjemte Nordmenn forventer av forpleining, hørte snakk om at russerne bor i telt!!!:roll: Stakkars russere, det er rimelig godt betalt sies det, men 15-20t i Aeroflot samt arbeid i Stalins utpost i Stillehavet kunne vel få Winston Churchill til å grine......
    Blir godt å komme hjem da ihvertfall, hvis ikke så er det noe riv ruskende galt.........

Nei, telt kan en ikke bo i. Det er 3000 bjørn på øya, og flere dødsfall i året. Tar ikke bjørnen eller været livet av deg (vinteren skal være hard), er det nok av gammelt krigsmatriell som etter sigende ligger igjen etter den tiden Japan fikk det for seg at de kunne ta Russland. Leieren ser mer ut som en nedlagt konsentrasjonsleier - en opplevelse. Blir det noe tur i sommer er det derimot nord på øya. Tenk deg 14 timers togreise (les: russiske tog) i lugar sammen med vodkadrikkende innfødte til et sted gud glemte. Jeg nekter prinsipielt å fly Aeroflot fra Europa, så da er blir det mest å subbe rundt i 2.etg på Air France`s Airbus med mediacenter, champagne og sandaler. Ok helt til man får en skikkelig reality check i Sakhalin...

I Hammerfest har jeg ordnet meg slik at jeg bor på hotell. Orker ikke mer brakke.... Eller hvem er det jeg prøver å lure? Jeg sitter jo å skriver dette innlegget i akkurat samme brakketype på vestlandet!

Hva gjorde du på Melkatrass?

Intermediate Private Ryan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Hva gjorde du på Melkatrass?
    Satt inne for usømmelig adferd med stor Trøndersk kjeft!!!
    (hadde en konflikt med tidligere arbeidsgiver)
    Bodde på fugleneset i 9stk 2-ukers turer, jobbet mest med isolasjon, tilsetting av foamglass, siste 3-4 turer kastet vi samme vare som hvistnok kostet 3-5' pr eske samt bend som kunne koste 20-40' pr stk i 40m3 containere 10-12t pr dag 7 dager pr uke. Kunne vel bli opp mot 100mill rett på fyllinga-

Hørte snakk om diverse muligheter for turer til Stockman, Kaspiske hav samt Sahkalin, men da var det snakk om 9-10 uker i ******* samt 5-6 uker hjemme.

Jeg valgte bartebyen og jobb med forsikringer.......

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse kunne kanskje vært spennede?

annonse

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Private Ryan
    Satt inne for usømmelig adferd med stor Trøndersk kjeft!!!

Vi er så liten avdeling, så skal jeg slippe unna må jeg nok bytte jobb. Men det blir litt ekstra penger i (hifi)kassa når man reiser da...

Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Disse kunne kanskje vært spennede?
    Takker. Setter stor pris på tips.

Først og fremst, skal en ha en senter til disse - blir det den enorme 800-senteren, noe som ikke passer hos meg hverken estetisk eller fysisk.

Jeg får også følelsen av at det er en rørlegger som har designet disse. De minner meg litt om en brannhydrant, og jeg er usikker på om jeg klarer å få det bildet ut av hodet....

Et siste ankepunkt er at jeg nok kunne tenkt meg litt større høyttalere.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med noe herfra: WLM Hauptseite

Doble 10". Finnes også med doble 8".

Starter på snaue 100000,- i passiv drift. De leverer en senterkanal i samme serie og har subwoofere med doble 12, 15 og 18".

Diverse gode omtaler på nett. Sixmoons gutta lar seg rive med: 6moons audio reviews: WLM Grand Viola Signature MkII

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen sted i Oslo som har de på demo, C?

Men saken er at jeg tror kanskje jeg er inne på NOE spennende. Det er dyrt, men klarer jeg å sope sammen pengene kommer det kanskje noe som ikke er så dagligdags her til lands. Tviler vel egentlig på at det er solgt så veldig mange av de på verdensbasis heller.

MEN, jeg sitter å planlegger litt da. Jeg kan si såpass at høyttalerne som er under vurdering leverer i under 20hz området, og er i utgangspunktet vanvittig overkill (les: headroom ) i rommet jeg skal ha de i. Så da dukker egentlig spørsmålet opp ang. subwoofer som per i dag er Velodyne DD-18. Jeg er egentlig veldig fornøyd med den, men den tar litt mye gulvplass i min stue (og det blir sikkert ikke noe bedre med store høyttalere). Jeg har derfor vurdert en stund å selge den, for å gå over til noe mindre...for eks. JL Audio eller kanskje noe custom. Nå vurderer jeg derimot å selge denne kun for å klare finansiering av høyttalerne jeg sikler på - noe som betyr at jeg nok må klare meg uten sub en stund. Og da dukker spørsmålene opp...

Ved sub er det nok ingen vits å dele slike høyttalere høyt. Ergo må en stor (!) og dyr sub til kun for å jobbe i et veldig lavt område, og hente ut noen få ekstra hz under 20hz (akkurat det området resten av blokka nok syntes er flott om jeg ikke prioriterer alt for mye). Trenger man egentlig subwoofer når fronthøyttalere kanskje gjør jobben?

Prosessor må da også route 0.1 LFE-signalet til fronthøyttalere. I teorien skulle ikke det by på så mye problemer, men spørsmålet er i praksis (?). LFE signalet skal også ha en 10db boost, men det regner jeg med BD-avspiller eller prosessor tar seg av uansett. Noen som har noen tanker rundt dette?

Subjektiv gjetting og synsing er velkomment!!

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell oss litt om hva slags høyttalere du tenker på da, Håkon :twisted:

En annen ting.. Viss du velger å selge Veloen din, hvor mye ser du for deg, og hvor gammel er den ?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Fortell oss litt om hva slags høyttalere du tenker på da, Håkon :twisted:
    Nei, det er så tidlig i prosessen at jeg vil holde det for meg selv enda. Har fortsatt andre alternativer åpne, men klarer jeg å få økonomien på plass er det svært et spennende alternativ for min del.

Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    En annen ting.. Viss du velger å selge Veloen din, hvor mye ser du for deg, og hvor gammel er den ?
    Rundt halv pris eller bud. Markedet bestemmer. Kjøpte den for et par år siden av Hifi Lars, som jeg tror kjøpte den ny av Neby. Totalt vil jeg gjette på at den kanskje er rundt 4-5 år gammel.

Den blir da naturligvis lagt ut på Avtorget - må bare få tatt bilder først.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevnte vel Wilson Audio som et alternativ. Etter og ha hørt Papp/Watty og Sophia, så trekker jeg det tilbake. Det var ikke mye imponerende gitt. Sikkert et helt annet potensiale enn hva jeg fikk servert, men jeg tror det finnes mye bedre kjøp.

Om du trenger sub til de du vurderer, er vel umulig å gi noe svar på forhånd. Spørs jo hvilke db nivå de vil gi i ditt spesifikke rom.

Har fortsatt mest tro på en løsning med manuell lydkorreksjon og aktiv deling. Og ikke minst handle enda mer akustikk produkter.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke like eksotisk som dyre subwoofere, men har du vurdert å få inn noen rumperistere og koble dem på LFE-kanalen? Det er en ganske nabovennlig løsning, og du kan, selv ved store fronter, sette opp et alternativt oppsett med frontene i small og rumperisterne som bass for bruk i de sene nattetimer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg nevnte vel Wilson Audio som et alternativ. Etter og ha hørt Papp/Watty og Sophia, så trekker jeg det tilbake. Det var ikke mye imponerende gitt. Sikkert et helt annet potensiale enn hva jeg fikk servert, men jeg tror det finnes mye bedre kjøp.

Har fortsatt mest tro på en løsning med manuell lydkorreksjon og aktiv deling. Og ikke minst handle enda mer akustikk produkter.
    Enn så mange messer og butikker i inn og utland jeg har trasket rundt i, så har jeg av en eller annen grunn aldri fått en demo av Wilson. Som mye annet har det sikkert mer potensiale i et bra rom, noe messerom sjelden er.

Flere akustikk produkter er ikke utelukket. Bruker 3 stk. 10cm Gik paneler på frontvegg nå og 2 bass-traps i front-hjørnene. Håper på å få tatt litt mer målinger av rommet når jeg få kjøpt mic + software.

Vurderer noen tiltak i taket (førsterefleksjon) foran sweetspot, men jeg gidder ikke begynne på det prosjektet enda. Må finne noe som er effektivt samtidig som det er pent og diskret. Ecophon kanskje...

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er ikke like eksotisk som dyre subwoofere, men har du vurdert å få inn noen rumperistere og koble dem på LFE-kanalen? Det er en ganske nabovennlig løsning, og du kan, selv ved store fronter, sette opp et alternativt oppsett med frontene i small og rumperisterne som bass for bruk i de sene nattetimer.
    Ja, det er en fin løsning. Greit å ha en night-mode på anlegget.

Jeg har allerede montert 2 av de største modellene til Earthquake i sofaen. Står tilkoblet en 600W Earthquake amp med innebygget EQ. De går ned til 5hz, og ref. produktansvarlig hos Earthquake er 1 av de allerede overkill for noe annet enn en solid platform. Fungerer veldig bra det lille jeg har fått testet de, men det gjelder å finne en gyllen mellomvei når det gjelder nivå og ikke minst innstillinger på EQ. Blir liksom litt unaturlig at den store hjørne-sofaen letter fra gulvet bare noen lukker en bildør på en film.

(Det minner meg på, jeg tok bilder av ombygging av sofaen. Skal se å få lagt de inn også.)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Når jeg tenker meg om har du jo nevnt dette med buttshakerne tidligere.

Jeg tror de, sammen med fullrange fronter vil utfylle der hvor en sub ellers ville gjort jobben.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ecophon er en diskré løsning i taket, men gjør selvfølgelig ingenting med bassen og lite i nedre mellomtone. Noen GIK 244 er sånn sett bedre, men det har vel ikke så høy WAF. Ikke glem diffusjon også. Bakre sidevegger og bakveggen er som regel gode plasseringer for det.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Stemmer det. Når jeg tenker meg om har du jo nevnt dette med buttshakerne tidligere.

Jeg tror de, sammen med fullrange fronter vil utfylle der hvor en sub ellers ville gjort jobben.
    Jeg tror jeg får prøve dette i første omgang, så får jeg heller utvide med en dundreklump om nødvendig.

Ecophon er en diskré løsning i taket, men gjør selvfølgelig ingenting med bassen og lite i nedre mellomtone.
    Nei, det er ikke å forvente heller. Spørsmålet er om kanskje ikke en kombinasjon av (diskret) diffusor og absorbent er å foretrekke i taket. Ser i allefall det som et forslag på noen guider.

Noen GIK 244 er sånn sett bedre, men det har vel ikke så høy WAF. Ikke glem diffusjon også. Bakre sidevegger og bakveggen er som regel gode plasseringer for det.
    Det er vel 3 stk. GIK 242 jeg har på fremveggen. Bakre sidevegger og bakveggen er så nærme sofaen, så der tror jeg nok det er like greit med absorbenter. Diffusorer må vel ha litt avstand fra lytteren om de skal ha full effekt - har jeg blitt fortalt.

Skal også leke litt med EQ etterhvert. Har en HTPC, så veien er ikke lang til Audiolense som egentlig er ganske hyggeligt priset. Men det blir i så fall kun for CD, mediafiler og kanskje DVD-avspilling. Blu-Ray er fortsatt litt komplisert.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakre sidevegger og bakveggen er så nærme sofaen, så der tror jeg nok det er like greit med absorbenter. Diffusorer må vel ha litt avstand fra lytteren om de skal ha full effekt - har jeg blitt fortalt.
    Min erfaring er at plasserer du absorbenter närme sweetspot, kan det bli ubehagelig. Luften forsvinner, liksom. Det kan bli veldig trykkende, så mitt råd er å teste ut diffusorer der hvis du blir sittende närme. At diffusorer ikke fungerer optimalt på korte avstander kjenner jeg meg ikke igjen i, men det har kanskje noe med kvaliteten på produktet å si?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Min erfaring er at plasserer du absorbenter närme sweetspot, kan det bli ubehagelig. Luften forsvinner, liksom. Det kan bli veldig trykkende, så mitt råd er å teste ut diffusorer der hvis du blir sittende närme. At diffusorer ikke fungerer optimalt på korte avstander kjenner jeg meg ikke igjen i, men det har kanskje noe med kvaliteten på produktet å si?
    Kvaliteten på produktet har sikkert veldig mye å si. Jeg hadde bare lest at diffusor trenger litt avstand fra øret for at det skal ha skikkelig effekt. Opplever du det motsatte?

Nå er det ikke mye demping det er plass til uansett bak lytter - det er et vindu der. Så det er i tilfelle snakk om et par 30 x 30 plater eller noe, kun for å ta litt av øvre mellomtone og diskant. Kanskje diffusor er veien å gå....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kvaliteten på produktet har sikkert veldig mye å si. Jeg hadde bare lest at diffusor trenger litt avstand fra øret for at det skal ha skikkelig effekt. Opplever du det motsatte?

Nå er det ikke mye demping det er plass til uansett bak lytter - det er et vindu der. Så det er i tilfelle snakk om et par 30 x 30 plater eller noe, kun for å ta litt av øvre mellomtone og diskant. Kanskje diffusor er veien å gå....
    Jeg har ikke opplevd at diffusorne har gitt mindre effekt på korte avstander, men jeg skal innrömme at jeg ikke har gjennomfört noe seriös testing på området. Jeg har dog opplevd at absorbentene jeg har på sideveggen i försterefleksjon blir trykkende når man sitter for närme.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at diffusjon trenger litt god avstand til ørene for best virkning. Det har med hvordan diffusjonen fungerer og noe jeg har hørt fra flere som jobber med akustikk. Det betyr ikke at diffusjon ikke vil fungere når man sitter nærmt, men de har ikke samme gode virkning da og det kan da ofte være bedre å absorbere. Dersom du har allerede har tre 242, så ville jeg kanskje ikke brukt så mange flere av de for å unngå overdemping i toppen. 244 kan du derimot kjøre på med da de demper mye mindre oppover. Mye demping i bassen er dessuten utrolig viktig.

Taket ja. Har selv prøvd å lese meg litt opp på det. Vanskelig å finne noe materiale, men leste en artikkel av A. Noxon (grunnlegger av Acoustic Sciences) der han mente at kun diffusjon i taket ikke var veien å gå. Foruten avstand, tror jeg helheten er det som teller. Kjører man på med kun absorpsjon så mister man mye ambience. Sånn sett ser jeg ikke bort ifra at det ultimate er produkter alá ASC som både diffuserer og absorberer, men jeg er ikke sikker bl.a. p.g.a. dette med avstand. Smak, rom og anlegg spiller jo også inn. Helheten er i alle fall viktig og en kombinasjon av både diffusjon og absorpsjon kan balansere det hele.
    Disse i half round kan i alle fall være noe å vurdere hvis du har råd:
    ASC TubeTrap

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Focal Alto Utopia Be i Classic utførelse lagt ut for salg.

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/48306

-alto-01-jpg

-alto-02-jpg

-alto-03-jpg

-alto-04-jpg

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sjøl som har tatt bildene og redigert? De så mildest talt lekre ut både høyttalerne og bildene generelt.

Side 24 av 49 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •