HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 22 av 49 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 974
    Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Zu Definition. Drøye 100k.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har veldig tro på høyttalere med aktiv deling og lydkorreksjon som settes opp manuelt av kyndig person.
    Usher D2 låt ikke bra på Horten messen. Mye som ikke stemte som selvfølgelig var romrelatert, men de var veldig runde i toppen. Snickers mente det skyldtes en svakhet i konstruksjonen. Beste lyden på Horten messen var etter mening Von Schweikert V4MKII Aniversary og Respons gulvstående (husker ikke hvilke modell). Vadseth har vel for ikke så lenge siden skiftet fra B&W 801D til Response. Von Schweikert får lite oppmerksomhet i Norge, men de har meget godt rykte på seg i statene. Wilson Audio bør vel også være en kanditat.

Men det er noe spesielt med høyttalere med aktiv deling. En transientrespons, dynamikk og et trøkk som får deg til å glise. Sammen med lydkorreksjon, noe akustiske tiltak, bra elektronikk og klangbalanse som matcher din preferanse og du er i himmelen ville jeg tro. Det skal bli spennende å se hva du ender opp med.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vadseth kommer nok til å kjøpe, eller har kjøpt Marten Coltrane. Han har iallefall solgt masse i anleggene sine for å få råd.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange heftige forslag her, men jeg ser for meg at endel av dem vil være vanskelige å få til i en normal leilighet.
    Selv vil jeg anbefale deg å låne øre til mine egne Audio Physic Avanti 5 som ligger på 110k. De har enda ikke blitt valutaregulert opp slik som lillebror Virgo 5 og storebror Caldera.
    Min erfaring er at kravet til elektronikk som regel stiger proposjonalt med prisen på høyttalerene, så jeg ville lagt meg på en 50/50 løsning. Jeg har tidligere sittet med store dyre høyttalere (Usher 8871) uten økonomi til å drifte dem skikkelig, og det suger. Endte til slutt med salg den gangen.......

En annen av mine favoritter i 150k klassen er MBL 116 som ligger veil på 145 000.

Disse drevet av blokkene MBL 8011 til 100k spilte hvertfall hakeslepp på meg.

Hva er planen på pre siden??
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Disse drevet av blokkene MBL 8011 til 100k spilte hvertfall hakeslepp på meg.
    Og FOR noen nydelige blokker!! De var rett og slett picture perfect!

Stereophile tester den nye 3-kanals ampen til McIntosh i neste nummer. Kanskje verdt en titt? "303" et-eller-annet heter den.

DrE

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YG tror jeg kan väre spennende:

YG Kipod Main Module

Jeg vil anbefale deg å koste på deg en tur til Audio Concept i Stockholm. Utvalget er formidabelt og de har også et Level 3-rom fra Svanå slik at man kan höre hvor bra höyttalerne faktisk kan spille.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hvor stort rom har du egentlig, Håkon? Mange av disse høyttalerne vil jeg tro trenger luft under vingene for å synge skikkelig, på ren oppløsning og musikalitet vil jeg tippe du får mer igjen for pengene rundt 100 laken, men jeg skjønner jo at det er gøy med litt ekstra

F.eks.
    Enig i det. Når en passerer 100k er det stort sett mer snakk om mer headroom og mer punch i bunn hos de fleste serier. Mer guffe i bunn gir vel ofte et inntrykk av et "større" lydbilde? Enkelte produktserier med kanskje noe eksotisk teknologi begynner på rundt 100k for de minste modellene. Adam Tensor er vel en av disse med aktiv deling, sandfylte kabinetter, bånd mellomtone og alu-sandwich front. MBL sine rundstrålere begynner vel også på over 100k.

Usher Dancer Be-10? AP Avanti? Focal 1037? Triangle Magellan Concerto?
    Usher sine er griseflotte, men blir litt store - dvs jeg får lite spillerom ift. plassering. Focal 1027 har jeg hatt, og Alto var en bra oppgradering. 1037 blir derfor ikke aktuelt. Tror forøvrig de utgår nå. Om jeg ikke husker helt feil var det noe med Porsche-lakken som ikke bestod noen miljøkrav.

Rommet er vel på ca. 30kvm, men anlegget står på langsiden.

Lagde en rask skisse, men proposisjonene og målene er tatt på gefülingen.

-stue-bmp

Høyde på rommet er ca. 2.3 meter. Avstand fra sweetspot til høyttalere er på rundt 3 til 3,5 meter avhengig av hvor langt fra bakvegg en flytter høyttalerne.

Sitat Opprinnelig postet av KentOve
    Hva med Burmeister? Von Schweikert? Avalon?
    Utfordringen er å finne demo på mye av dette. Burmester har jeg hørt på ved flere anledninger. Imponerer meg stort, men da de større modellene på de større forsterkerne. Og da er plutselig prisene astronomiske.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Men det er noe spesielt med høyttalere med aktiv deling. En transientrespons, dynamikk og et trøkk som får deg til å glise. Sammen med lydkorreksjon, noe akustiske tiltak, bra elektronikk og klangbalanse som matcher din preferanse og du er i himmelen ville jeg tro. Det skal bli spennende å se hva du ender opp med.
    Ja, det frister å gå for den moderne varianten. Da er det vel først og fremst Adam eller Merdian som er aktuelt tror jeg. Mye av utstyret mitt er skjult i et annet rom, og planen var å kun ha prosessor og BD-avspiller/drivverk i stuen. Aktive høyttalere gjør at jeg slipper hele styret med forsterkere, og kan bare trekke XLR eller ethernet direkte fra prosessor til høyttaler. Tunge klasse A/B forsterkere gir meg litt flere utfordringer.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Respons
    Sikkert Respons Grand. Er vel lite egnet til surround-bruk. Svenskene lager ikke engang senter-høyttaler.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen av mine favoritter i 150k klassen er MBL 116 som ligger veil på 145 000.
    Klarer ikke helt å bestemme meg hva jeg syntes om utsendet. Men det er unektelig spennende greier. Har hørt en demo på storebror, og det låt fantastisk. Det du foreslår finnes også i flere finish..... senter-høyttaler leveres også. hmmmm...

Hva er planen på pre siden??
    Meridian 861.

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    YG tror jeg kan väre spennende:
    Sikkert, men sist jeg hørte på toppmodellene fra den kanten imponerte det ikke i det hele tatt. :|

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MBL er det råeste jeg har hört til nå.

Problemet du kanskje vil få med MBL er refleksjoner fra din sidevegg. Siden disse sprer lyden 360 grader(?) vil refleksjonene fra din vegg forverres ytterligere, vil jeg tro. Jeg opplever ihvertfall dette med min Mirage Omnisat som jeg bruker som bakhöyttalere.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som nevnt tidligere, Adam Tensor Gamma, modellen under Akto sine ligger vel på 140 K aktiv, da er du i havn med elektronikk tilpasset dem, eventuelt semiaktive for 120, da trenger du litt guffe til toppen. Ikke de mest spektakulære utseendemessig, men med 9" fremme og 9" bak vil jeg tro de sparker godt fra seg.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    MBL er det råeste jeg har hört til nå.

Problemet du kanskje vil få med MBL er refleksjoner fra din sidevegg. Siden disse sprer lyden 360 grader(?) vil refleksjonene fra din vegg forverres ytterligere, vil jeg tro. Jeg opplever ihvertfall dette med min Mirage Omnisat som jeg bruker som bakhöyttalere.
    Ja, i likhet med designet er spredningen på MBL er ganske spesiell. Blir det utfordringer/problemer med rommet, er jo hele poenget med slike høyttalere borte slik jeg ser det.

....da er du i havn med elektronikk tilpasset dem for 130 K
    Hva slags elektronikk snakker du om?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Ja, i likhet med designet er spredningen på MBL er ganske spesiell. Blir det utfordringer/problemer med rommet, er jo hele poenget med slike høyttalere borte slik jeg ser det.

Hva slags elektronikk snakker du om?
    De har jo Ice power innebygget som driver hele høyttaleren og trenger bare en preamp, men det kan jo være du vil opp på Beta isåfall.

Linkie: ADAM Tensor

EDIT: Rettet opp litt, så det var stokket skrevet.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har jo Ice power innebygget som driver hele høyttaleren og trenger bare en preamp, men det kan jo være du vil opp på Beta isåfall.

Linkie: ADAM Tensor
    Pre har jeg allerede; Meridian 861. Det er kun høyttalere og eff.forsterkere jeg trenger.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, da er jo aktive høyttalere en billig vei til målet og da får du jo effekt helt tilpasset høyttalerne også. Har du vært hos Atle på lyttetur?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, da er jo aktive høyttalere en billig vei til målet
    Alt er relativt.

og da får du jo effekt helt tilpasset høyttalerne også.
    Rundt 2 x 1.3 kW på Beta. Det burde i allefall være nok.

Har du vært hos Atle på lyttetur?
    Nei.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt er relativt.

Rundt 2 x 1.3 kW på Beta. Det burde i allefall være nok.

Nei.
    Ja, jeg tenkte jo relativt i forhold til mye av det andre foreslått her som krever tusenvis i elektronikk i tillegg

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du fornøyd med dagens JM Lab Løsning?

Hvis du er det, hvorfor ikke bytte til den nye Utopia serien?

Eller vil du prøve noe helt nytt? Og i såfall gå tilbake til start med tanke på matching med eksisterende utstyr.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen er å finne demo på mye av dette. Burmester har jeg hørt på ved flere anledninger. Imponerer meg stort, men da de større modellene på de større forsterkerne. Og da er plutselig prisene astronomiske.
    Burmester som du helt sikkert vet får du jo hørt i Oslo, så det er vel ikke noe problem? Men, prisene som du selv sier kan fort bli veldig stive. Nei, du får ta deg en weekend til Bergen med fruen og få hørt på Avalon og Von Schweikert. Audiofreaks har jo Avalon, og Von Schweikert husker jeg ikke hvem som har, vet bare det er i Bergen.

Det er nok ikke verdens beste utvalg da, men du får hvertfall hørt litt på ett par modeller.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Er du fornøyd med dagens JM Lab Løsning?

Hvis du er det, hvorfor ikke bytte til den nye Utopia serien?

Eller vil du prøve noe helt nytt? Og i såfall gå tilbake til start med tanke på matching med eksisterende utstyr.
    Det som er greia er at jeg over lengre tid har ventet på ny forsterker til mine Alto. Jeg er i bunn og grunn veldig fornøyd med Utopia, og de gir utrolig bra lyd med rett forsterker/matching og med god plassering (som alltid). Valget falt på Chapter Audio`s nye 250S effektforsterkere, men jeg har fortsatt ikke lagt inn bestillingen.

Har luktet på tanken om bygge Alto om til aktiv drift, men jeg gremmes av tanken om å skru ut en eneste skrue for å modifisere så flotte høyttalere. Ikke har jeg utstrakt erfaring i oppsett av delefilter heller, så det prosjektet ble aviklet før det noen gang kom i gang.

Siden jeg har en helt hvit stue med hvite møbler, passer heller ikke classic-finishen spesielt godt inn. Kunne selvfølgelig lakkere de, men å lakkere om så flott treverk syntes jeg også blir litt drøyt. De har et par helt nye Alto i sort på Hifihuset, men å bytte de inn blir rett og slett for dyrt i forhold til hva en får igjen,

Så da står jeg ved et veiskille. Beholde det jeg har, eller prøve noe nytt. Lydmessig er jeg vel egentlig overbevist om at Utopia Be kan gjøre meg fornøyd, men samtidig er det alltid artig å prøvd noe annet. Igjen begynner dette med å "prøve ut" ting bli veldig dyrt i denne prisklassen. Focal har satt opp prisene sine, så arvtageren koster nå 170 000kr.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, det frister å gå for den moderne varianten. Da er det vel først og fremst Adam eller Merdian som er aktuelt tror jeg. Mye av utstyret mitt er skjult i et annet rom, og planen var å kun ha prosessor og BD-avspiller/drivverk i stuen. Aktive høyttalere gjør at jeg slipper hele styret med forsterkere, og kan bare trekke XLR eller ethernet direkte fra prosessor til høyttaler. Tunge klasse A/B forsterkere gir meg litt flere utfordringer.
    En annen bruker på forumet som har en løsning som kunne vært interesant å lytte på for deg er Mor10.
    Han har fullt oppsett med Dynaudio AIR (fullaktive med dac, kun cat kabel rett i høytaler). Tviler på om disse passer deg (ekstremt lav WAF !!), men det er en god måte å få tatt en lytt på unike aktive høytalere av den tunge typen. Morten er også utrolig grei med demoer. Han holder til på Gjelleråsen.

Du kunne sikkert fått til både Adam hos Atle og Dynaudio hos Morten på samme kveld.

Side 22 av 49 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •