HåkonN`s Hjemmekino - Per aspera ad astra - Side 17

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 17 av 49 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste
Viser resultater 321 til 340 av 974
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny Leilighet

Hei.

Har du fått flyttet inn i den nye leiligheten din ?

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. Hvordan går det med den nye leiligheten? Fått flyttet inn ennå?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har tatt den over, men ikke flyttet inn enda. Holder på med noen endringer nevnt tidligere i tråden.

Har åpnet opp en vegg, og tetter igjen området der den gamle døren stod. Trekker samtidig opp en del kabler til høyttalere, flatskjerm, lerret, div strøm osv. Og det tar litt tid, da det er litt kronglete å trekke i vegger/tak som er ferdig satt opp. :|

Den største utfordringen er derimot at jeg har et ønske om downlights, og det har vist seg å være litt av en utfordring.

Har også kjøpt et nytt stereorack, dvs en skjenk. Planen er å flytte alt utstyret inn i en skjenk på soverommet, slik at minst mulig er synlig i stuen. Siden skjenken står rygg til rygg med veggen mot stuen, slipper jeg unna med korte kabelstrekk rett gjennom veggen.

Plassert i skjenken kommer eff.forsterkere, receiver (for soverom), Playstation3, DVD-spiller, GET HD-tuner, tuner til plasma (soverom), 1000mbit nettverksvitsj, HDMI-splittere, strømfilter og muligens en skilletrafo om det blir plass. Prosessor blir satt på stuen, likeså en fremtidig BD-avspiller.

HDMI splittere skal bli brukt til å splitte signaler fra ulike kilder, slik at det blir mulig å se på samme kilde på to forskjellige TV`er og en prosjektor. Blir spennende å se hvordan det kommer til å fungere i praksis. Ikke helt gjennomtenkt dette enda......

Men først og fremst så holder jeg på med min gamle leilighet, da den skal snart legges ut for salg. Samtidig er det mye som skjer på jobben, så arbeidet begrenser seg til helgene. Ting tar tid....

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjelp?

Siden jeg skal ha stereoutstyret i et annet rom, blir det et hull ved gulvet der høyttalerkabler til front og senter-høyttaler kommer ut. Spørsmålet er bare hvordan jeg skal få dette hullet pent. Regner med at det bør være 5-8cm i diameter, enten rundt eller firkantet - det spiller ingen rolle.

-untitled-jpg

Veggen er av gips, og det som er under hullet er vanlige eikelister.

Kunne tenkt meg en alu/stål-ramme eller noe lignende, gjerne som også går litt inn i hullet. Nå har jeg hatt dette i bakhodet i flere uker, og har fortsatt ikke kommet opp med en grei løsning...... :?

Det er jo en del kreative sjeler her inne, så om noen hadde hatt et tips på hvordan jeg kunne løst dette? :-D

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kunne tenkt meg en alu/stål-ramme eller noe lignende, gjerne som også går litt inn i hullet. Nå har jeg hatt dette i bakhodet i flere uker, og har fortsatt ikke kommet opp med en grei løsning...... :?
    Hva med en vanlig bassport?

Billig, enkelt, praktisk og pent nok, vil jeg tro?

Eller må hullet väre firkantet?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et helt vanlig bassrefleksrør/port blir kanskje litt for plastikk for deg? Langt mellom disse i metall, men et hvitt et går kanskje mer i ett med veggen...

Edit: Slik går det når man begynne å legge inn en post og må gjøre annet før man blir ferdig... ;-)

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å kante hullet med hjørnelist i eik som gjerdes , samt kle hullet innvendig med samme type parkett som gulvet? Da får du en gjenomført stil.

Det samme kan gjøres med kantlister i aluminium som fåes på Maxbo ol.

Forøvrig fås bassporter i flere utførelser, bildet er av Dali Ikon, den kan sikkert fåes gjennom "klubben"

Ønsker du en rund port i eik er det en smal sak for en møbelsnekker eller lignede å dreie en i eik.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satema holder til på Manglerud.

Jeg synes de har mye stilfult og funksjonelt utstyr. Se f.eks gjennomføringene i aluminium her. (pdf dokument)

DrE

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips... :-D

Bassrefleksrør er et godt alternativ. Kan lakkere de i den fargen jeg vil ha. Dette er en het kandidat.

Å kante hullet med lister går, men jeg kunne helst tenkt meg en ferdig løsning. Vet ikke hvor pent det blir heller....det er jo ganske små hull det er snakk om. Og det å kle hullet inv. er i allefall relativt kronglete....

Satema hadde et par aktuelle løsninger, men alle hadde lokk. Skal se litt nøyere på det, men jeg trenger egentlig ikke noen slik funksjon da lokket kommer til å stå oppe hele tiden.

Jeg kom på et tips til. Det kunne vært stilig å ha no i alu.... Downlights kommer jo ferdig med festemekaniske, og ofte ligger halogenpæren felt inn i rammen slik at det er en kant/fordypning. Halogenpæren og alt det andre overflødige blir da fjernet. Downlights kommer jo også i firkantet design, og en rekke ulike finish....

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er veldigt enig med deg Håkon att det blir Krånglete
    og kle hullet invendigt, men om du vil ha samme finish
    som gulv og gulv listen, så lager man en firkant genomføring
    med listverk klart på en side, fører genom utsparingen og monterer
    list på andre siden, veldigt enkelt.
    Kan helt sikkert hjelpe deg om du vil ha den løsningen, dette er vel også
    i Oslo

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Sven Roger... :-D Men jeg tror ikke en slik løsning blir aktuell. Hullet er ikke gjennomgående heller. Skal sjekke ut et par mulige løsninger nevnt ovenfor de neste dagene. Mulig jeg går for 3 hull i steden for 1, altså en til hver høyttaler.

Vurderer også å lekte ned taket litt. Høres kanskje litt merkelig ut på en ny leilighet, men det er ekstra takhøyde der og jeg ønsker downlights. Samtidig får jeg en naturlig trekkevei for alle kablene til bakhøyttalere (4 stk), 230V, styresignal og HDMI til prosjektor.

Det er bare at det er så ***** dyrt. Tenkte å ta stuen og soverommet først. Stuen er rundt 30kvm, og soverommet 12kvm. Nesten kvadratisk, skulle tro det var en grei jobb. Fikk et tilbud på lekting, sparkling og maling - 55 000kr! :shock: De hadde faktisk tatt med 10 000kr i bæring av matrialer til 7.etg.... (!) Det er en ekstra stor heis der, men de syntes tydligvis det vel var greit å få bært det - til en passe timelønn. :|

Jeg kjenner ikke priser så godt, men høres det normalt ut?

Sparkling, pussing og maling kan jeg egentlig ta selv, men jeg vet ikke hvor mye jeg sparer på det... Vel vel - skal høre med en snekker til så får vi se.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbudet Sven Roger... :-D Men jeg tror ikke en slik løsning blir aktuell. Hullet er ikke gjennomgående heller. Skal sjekke ut et par mulige løsninger nevnt ovenfor de neste dagene. Mulig jeg går for 3 hull i steden for 1, altså en til hver høyttaler.

Vurderer også å lekte ned taket litt. Høres kanskje litt merkelig ut på en ny leilighet, men det er ekstra takhøyde der og jeg ønsker downlights. Samtidig får jeg en naturlig trekkevei for alle kablene til bakhøyttalere (4 stk), 230V, styresignal og HDMI til prosjektor.

Det er bare at det er så ***** dyrt. Tenkte å ta stuen og soverommet først. Stuen er rundt 30kvm, og soverommet 12kvm. Nesten kvadratisk, skulle tro det var en grei jobb. Fikk et tilbud på lekting, sparkling og maling - 55 000kr! :shock: De hadde faktisk tatt med 10 000kr i bæring av matrialer til 7.etg.... (!) Det er en ekstra stor heis der, men de syntes tydligvis det vel var greit å få bært det - til en passe timelønn. :|

Jeg kjenner ikke priser så godt, men høres det normalt ut?

Sparkling, pussing og maling kan jeg egentlig ta selv, men jeg vet ikke hvor mye jeg sparer på det... Vel vel - skal høre med en snekker til så får vi se.
    Dette er inkludert materialer?
    Synes det hørtes dyrt ut, men det er vel flere stk som skal ha betalt her. Vi betalte en byggmester i familien 350 kroner timen for å renovere hele leiligheten på 100 kvm, og vi kom ut langt lavere enn det der, men det var jo uten maling, sparkel og materialer.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en ekstra stor heis der, men de syntes tydligvis det vel var greit å få bært det - til en passe timelønn. :| .
    Må bare fortelle om en kompis av svigefar som satte sønnen sin i arbeide med å pusse opp for seg. Bestilte bjelker til taket på mål -rundt 4 meter lange. Disse gikk ikke inn i heisen, så han kappet dem i to..... Det imponerte meg!

Spennende prosjekt dette HåkonN - gleder meg til å se det ferdige resultatet! Hvis du vil dele med oss da?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Må bare fortelle om en kompis av svigefar som satte sønnen sin i arbeide med å pusse opp for seg. Bestilte bjelker til taket på mål -rundt 4 meter lange. Disse gikk ikke inn i heisen, så han kappet dem i to..... Det imponerte meg!
    Hehe...selve stålprofilene er vel kanskje en fordel å bære. Gipsplater, det kommer litt ann på størrelsen de bruker. Uansett, 10k for bæring av matrialer (evn. heise de opp via balkongen) er godt betalt.

Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Spennende prosjekt dette HåkonN - gleder meg til å se det ferdige resultatet! Hvis du vil dele med oss da?
    Naturligvis. Egentlig bare dumt at jeg ikke har tatt noen bilder av fremgangen (den lille som er), men jeg har bare ikke fått ånden over meg for å ta med kamera.... ops:

Har noen spennende planer på sikt også.... da med tanke på interiør/design kombinert med akustikktiltak (muligens Svanå). Om de blir satt i live gjenstår å se.... Er ikke kjent for å være rask.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke kjent for å være rask.
    Hvem F*** er vel det....... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat pusset opp min kjellerstue fra bunn, 24kvm.
    Snekker har satt opp reisverk, montert lydbøyler, lektet tak, spikerslag til lydbøyler (tok tid!), dobbelt lag gips i tak, enkelt lag gips på vegger, smartpanel på vegger, lagt gulv og listet. Jobben kom på ca 20000 kr.
    Materialene på i overkant av 10000 kr. Skal sies at jeg fikk stort sett alt av 2"4", men dette hadde kostet rundt 3-4K.
    Snekker tok 350 kr/time og var usedvanlig effektiv.
    Synes kanskje prisen er noe stiv....

En kompis av meg har akkurat sparklet og malt 50kvm og fikk dette til 12000 kr. Det mener jeg var ganske billig, men det er dog mulig.

Ville nok forhørt meg hos flere først, det kan være en del tusen å spare på dette.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte ha interessen. Status per i dag er i allefall som følger:

Soverom:

• Fjernet vegg til ny gjennomgang til soverom. Gipset opp hull etter gammel vegg, montert stålprofiler og sparklet. Har også lagt parkett der veggen stod.
    • Satt opp ny vegg der den gamle døren stod. Forsterket den nye "veggen" ekstra godt. Sparklet.
    • Flyttet lysbryter (skjult)
    • Montert sammen eike-sjenk fra BoConcept, og laget hull i denne - samt hull i vegg som passer. Den ene delen av skjenken blir satt av til effektforsterkere og evn. skilletrafo. Den andre delen til receiver(for soverom), PS3, DVD, Sonos, HDMI-splittere, Gigabit switch etc etc.
    • Trukket opp 4mm kabel til alle 5 Tannoy-høyttalere. Skjult kabel i eksisterende vegg (utrolig hvor langt en kommer med hullborr, ståltråd, sparkel og masse tolmodighet).
    • Lagt opp nytt skjult 230V-punkt i skap (for Sonos multiromforsterker til bad)
    • Satt opp fester til 50" Pioneer plasma
    • Trukket opp kabler til plasma (skjult - igjen med ståltråd)

Stue:
    • Jobber med skjulte rør til lerret. Skal ta med 230V og 12V trigger. Vurderer Adeo 95" motorisert tab-tension lerret.
    • Jobber med å tette igjen gammel dør.
    • Flyttet lysbryter

Hva som gjenstår:

• Front + Center i stue skal ha hull til høyttalerkabler
    • Subwoofer(e) i stue trenger XLR-kabel (også gjennom vegg)
    • Meridian prosessor skal stå på hylle i stue (trenger mye kabler + hylle)
    • Egen hylle til fremtidig Bluray spiller (trenger kabler + hylle)
    • Male stue (hvit), soverom (krem) og gang (hvit).
    • Downlights m/Gira styring + senking av tak
    • Sette opp Gik akustikk-produkter (regner med litt testing etter anlegget er kommet opp)
    • Må finne egnet løsning for å mørkelegge stuen uten å ødelegge WAF
    • Trekke kabler til, og montere bakhøyttalere.
    • Trekke kabler til, og klargjøre for prosjektor
    • Sette opp 50" Pioneer plasma

Som dere ser kommer det til å stå noe elektronikk på stuen også. Det blir kun BD-avspiller og Meridian prosessor. Grunnen er ganske enkelt at Meridianen er litt upraktisk (pga display) og sannsynligvis for stor til å passe inn sjenken. Litt trist å parkere en så fin prosessor i en skjenk også.... BD-avspiller kommer også på stuen, litt for at det skal bli en viss symetri (en enhet på hver siden av center), og fordi det skal være enkelt å skifte plater.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut dette! Fyll på med bilder :-D

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å bli meget pent. Gleder meg til å se utviklingen og bilder når det kommer.

Det koster penger å få folk til å pusse opp, men 10 lapper for å bære hørtes mye ut. Ville nok ha prøvd å fått tak i noen flere tilbud. :-)
    Hadde vurdert å fått noen til å sparkle og slipe ned, det er ikke noen hyggelig jobb for lungene å puste inn så mye støv. Om du ikke har slipemaskin som går på støvsugeren da. Male er mye hyggeligere å gjøre selv. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal ha akustikk tiltak så er det vel lurt å kombinere dette med senking av tak/downlights.
    Kanskje en lydhimling med innfelte spotter til og med kunne bli rimeligere enn prosjektet til 50K med 10K i bæring.

Side 17 av 49 FørsteFørste ... 7 13 14 15 16 17 18 19 20 21 27 37 47 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •