BGuarden's: The WAB's :) - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 42 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 821
    Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk du kikket på wikipedia linken?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    Fikk du kikket på wikipedia linken?
    Ikke helt nei....
    Er jo på ett språk jeg fikser dårlig, så trenger noen timer på å forstå konstruksjonsprinsippene.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte for 9 mnd siden en passiv fjernstyrt attenuator fra Tentlabs som jeg ikke fikk til å fungere. Fikk Johnny til å se på den, og viste seg at det kun var utgangen som ikke (merkelig nok) var koblet til.

Som jeg forsto det på han har han fått lyd i den...
    Nå begynner det atter en gang å lukte High-end i BGuarden's "hule" (høl? ). Vedlegg 58005 Vedlegg 58006

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre forskjellen. Da jeg monterte en tilsvarende i for-forsterkeren (som var ute på service sist), var det som natt og dag.

Får antagelig ikke mulighet til å komme innom med den i dag, så hvis du er ivrig, og trenger den i dag, er jeg redd du må svinge innom her og hente den....

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir spennende å høre forskjellen. Da jeg monterte en tilsvarende i for-forsterkeren (som var ute på service sist), var det som natt og dag.

Får antagelig ikke mulighet til å komme innom med den i dag, så hvis du er ivrig, og trenger den i dag, er jeg redd du må svinge innom her og hente den....
    Må takke deg igjen!
    Kjempehyggelig

....tror ikke jeg får tid før om 2 dager siden "gamlemor" kommer på besøk, så greit at det ser litt strøkent ut

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    ...."gamlemor" kommer på besøk, så greit at det ser litt strøkent ut
    Rart med det, men de har en tendens til å legge merke til slikt.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rart med det, men de har en tendens til å legge merke til slikt.
    ...ja og ikke minst hun... Dattera av ei tidligere lærerinne på ei husmorskole:-?
    P.s... Ligger bilde av tentalb'en litt lengre opp (483)

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spanande ut den tentlaben. Tror du det har noe for seg å bytte en Classè CP-35 i en slik en? 4 inputs er nok for meg.

EAC DSP-1000 før og EC 120W power og Triangle Celius Esw etter er i tilfelle resten av kjeden.

Spørs om passiv pre og EC power passer sammen...?

DrE

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Så spanande ut den tentlaben. Tror du det har noe for seg å bytte en Classè CP-35 i en slik en? 4 inputs er nok for meg.

EAC DSP-1000 før og EC 120W power og Triangle Celius Esw etter er i tilfelle resten av kjeden.

Spørs om passiv pre og EC power passer sammen...?

DrE
    Den passive løsningen blir av mange regna som optimal:
    -kort signalvei
    -få eller ingen lydforringende komponenter.
    -rimeligere løsning
    -mellomtone og diskant tjener på det.

Eneste minus er at bass og nedre mellomtone ikke er "like bra" som en aktiv løsning.

Bør vel være høy utgangsspenning på DAC eller høy følsomhet på inngangen på Power..

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått hørt litt på den og det virker som at den farger minimalt mindre enn QED'en. Selv om det er en komplisert konstruksjon i forhold til den engelske plastikk-boksen, så leverer den varene. Ikke like mye sprut i diskanten riktignok, men det kan være noe med innspillining? Kan det være at diskanten har blitt mere maskert og heller blitt endel av helheten?

Ser muligens for meg at Tenlab'en blir og at QED kommer til å finne seg ett nytt hjem.

Fikk ett lite tips hos Yggdrasill, om at hvis jeg koblet en "bypass-kondensator" i parallelt med kondisen til diskanten til Klipsch'en så ville jeg få en mere utstrakt og renere diskantgjengivelse. Så idag ble noen stk Vishay MKP 1837 0.01 uF bestilt. Funker det ikke så er det bare å fjerne den Skulle det være ønskelig så kan jeg sikkert selge videre siden jeg fant ut at jeg hadde bestilt "noen flere" enn jeg "trenger"

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tøff CD-spiller du har fått deg:-D

Har forresten funnet ut at feilen i DACen min ligger i DAC-brikken. Skal ta en telefon til Morten hos NAT i morgen og høre hva han sier.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

BGuarden's Hi-fi: Eichmann E4 & Biltema testes & nytt drivverk + pre.

Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Hei, tøff CD-spiller du har fått deg:-D

Har forresten funnet ut at feilen i DACen min ligger i DAC-brikken. Skal ta en telefon til Morten hos NAT i morgen og høre hva han sier.
    Kjipt med den DAC'en... Håper at du får det til... Uten å ruinere deg totalt!
    Ja, siden Johnny ikke hadde bruk for den så fikk jeg låne den!
    Veldig snilt!
    Eneste jeg ikke liker er at det er vanlig ujordet kabel til den...
    Forruten det er den fiiin spiller. Får en tørrere og mer crisp lyd med "mørkere" bakgrunn enn jeg gjorde med feks Onkyo'en.

Likner litt på din spiller mekanismen med drivverket i selve skuffen.. Men den bruker Pioneer's egen stable platter mekanisme som leser platen fra oversiden.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bypasskondiser i hus...
    Så i morgen blir det litt lett modding av Klipschene

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Bypasskondiser i hus...
    Så i morgen blir det litt lett modding av Klipschene
    Modding som ble utsatt på ubestemt tid... Men som ble gjennomført i dag.
    Utførte modifikasjonen kun på den ene høyttaleren, for å se hvordan det gikk.
    Og siden den ble vellykket siden ingenting ble sprengt så skal jeg utføre den samme på den andre til helgen. Så da blir det vel kanskje ett og annet bilde ifra operasjonen. Og gjerne mine inntrykk....

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytteinntrykk hadde vært topp!
    Alltid moro å lese om tweaks. Jeg for min del er ikke så tøff at jeg går løs på innmaten med loddebolten, jeg holder meg til kabler, grønne fasevendere og annet lurium
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Lytteinntrykk hadde vært topp!
    Alltid moro å lese om tweaks. Jeg for min del er ikke så tøff at jeg går løs på innmaten med loddebolten, jeg holder meg til kabler, grønne fasevendere og annet lurium
    Ja, ofte det tryggeste, men man lærer litt om konstruksjoner og hva som har vært tanken bak hos konstruktør
    For å si det som så: Det meste har vel vært åpna på ett eller annet tidspunkt Gjerne flere ganger. tweaken er i seg selv relativt enkelt, og kan gjennomføres av de fleste. Så lenge man enten har skjema til kretskort (som meg) eller ett oversiktelig delefilter.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/attachments/...k-pre-rb-3.pdf
    Det jeg rett og slett gjorde var å omgå de to kondensatorene som er merket med 3uf og 6uf med en Dale/Vishay MKP 1837 0.01 uF "by-pass" kondensator. Denne har så små verdier at den ikke påvirker hverken følsomhet eller liknende.

Denne "tweaken" fikk jeg høre om via "Yggdrasill" som henviste til en test av 20-30 forskjellige kondensatorer, der en hadde koblet inn en slik i paralell med konensator i diskanten, med resultat at diskanten ble mere oppløst og "utstrakt". Dette fordi at kondensatorer (visstnok) har en "slørende" effekt på diskantområdet. "By-pass" slipper bare forbi den øvre del av diskantområdet. Da "Yggen" var hos meg syntes han at RB3 låt litt "hul" oppover. Så han foreslo det. Har dessverre ikke fått lytta så mye til dem og utført A-B testing, men den modifiserte virker en smule mere "dynamisk" oppover enn før. Hvis dette føles som det er til det verre kan jeg alltids fjerne den. fort gjort

Hvis man ikke føler seg spesielt trygg på tweaking, så kan alltids en formåling av ht'ene være en grei ting. Bruker ett universalmåleinstrument (Velleman), som jeg kobler på + og -, og måler motstanden (ohm). Hos meg (uten tilkobling til forsterker) målte det 3,5ohm før, og 3,6 etter som greit. Avvik fra dette kan bety feilkobling/kortslutning.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Sound: I was tipped by Klaus Witte of Germany to try this capacitor as a bypass cap for the Mundorf M-CAP SUPREME. I tried them as a bypass for the tweeter series caps in my Progress speaker and I must say I am very impressed! To get straight to the point they don't change a Supreme into a Supreme Silver-Oil but they really do clear things up. I must admit I was sceptical at first as the value is only 10nF (0,01uF) - and the caps in the Progress are 12,6uF. The difference is most noticeable with classical music but also good quality recordings of jazz and fusion benefit: No change in sound stage width or depth but there is more "concert hall acoustics" that let you get into the recording more. Not as liquid as silver/oil but they take away the "grainy" edge from the Supreme's. A gain in clarity and transparency making instruments better separable from each other, the violins in an orchestra are a group of individual violins instead of one mass. Jazz drum brushes sound more like a brush than a "shush"."

Tatt fra Humble homemade Hifi's test hvor det samme ble gjennomført.

Bilder tatt vel 2 år tilbake da jeg skrudde opp for første gang

Vedlegg 59171 Ferdigmontert

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir spennende å høre hva du synes, om det er noen forskjell i det hele tatt, hvem vet?

Jeg bygde om den andre av de 2 dac'ene jeg kjøpt (til brutter). Identisk med den vi har spilt på, med unntak av koblingskondensator. I min har jeg Solen || MKP1837 || elektrolytt kondensator. I brutter's har jeg satt inn en merkeløs film-type kondensator || MKP1837.

Jeg trodde ikke mine egne ører. At den ene endringen kunne gjøre slik forskjell.... Og denne gangen var det ikke til det bedre heller. På pluss-siden var en mer kontant bass, men jeg er da altså ikke sikker på om det ble for mye, og om den roter det hele noe til. Bassen var direkte voldsom sammenlignet med min. Oppover i toneregisteret var brutter's mer frampå, og dårligere oppløst. Den var rett og slett mer slitsom å høre på.

Jeg har i første omgang bestilt Wima MKP10, som jeg har lest skal være meget bra, og så har jeg lagt ut spørsmål guiding på diyaudio.com....

Nelson Pass skriver ofte: "The devil is in the details". Det ser jammen ut som om han har rett...

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Andreas.

Kikket på printkortet ditt, og bildene av oversiden.

For meg ser det ut som om kondensatorene går som avmerket på vedlegget.

Du må legge inn en bypass på den største kondensatoren.

De to som står i serie ser ut til å ha en spole koblet til jord, dermed kan du ikke bruke en by-pass over begge, men du må montere inn en for hver.

Johnny

Side 25 av 42 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •