BGuarden's: The WAB's :) - Side 24

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 24 av 42 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste
Viser resultater 461 til 480 av 821
    Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Disse er ett selvbyggeprosjekt som er basert på elementer fra JBL. Disse ble midt på 80tallet brukt til Kinohøyttalere, og bestod av ett stort diskanthorn, 8toms mellomtone og 18" i bunnen! Dette ble drevet av 2 forsterkere som var basert på Nelson Pass konstruksjoner... Og selvfølgelig DIY. Ett stort beist av en effekt på 160watt A/B og en ren A på noen og 30 vil jeg tro? Sistnevnte trodde jeg først var en rørforsterker, men viste seg at disse var vanlige lyspærer.. Men hadde en viktig funksjon..
    Jeg er sikkert blind for jeg ser ingen bilder :twisted:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får spørre han om han kunne tenkt seg til å legge ut bilder og forklare.. Må si at jeg ble meeektig imponert! Må være noe med det mest interessante jeg har sett på en stund

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vi får vel prøve oss på noen bevingede ord om oppsettet.

Høyttalerne er 4-veis, bestykket med JBL drivere. 2245H i bunnen(18"). 2202A til mid-bass og nedre mellomtone(12"). LE85 på Smith horn til øvre mellomtone. 077 til diskant.

Systemet er delt aktivt mellom bassene og resten. De tre øvre er delt passivt. Delefrekvensene er nå 245Hz, 1200Hz og 7KHz.

Jeg begynte på høyttalerne for 12 år siden, og har gjort noen oppgraderinger underveis. Den første oppgraderingen var å bytte de opprinnelige H91-hornene med disse Smith hornene. Deretter byttet jeg ut de opprinnelige 15" (2215A) med de nyere 18" som jeg fikk tak i brukt på eBay. Jeg har også stivet av kassen en del mer enn opprinnelig.

Kassene var for store for 15", og er i minste laget for 18"...

Status nå er at 18" er klar for rekoning, da den ene av dem viste seg å være rekonet med uoriginalt kit. Jeg har måttet jukse litt med tuningen av kassene som en mellomløsning. Videre er forsåvidt delefilterne klar for oppgradering, samt flytting av øvre delefrekvens opp til rundt 10KHz.

Jeg har postet følgende om selve kassene på audioheritage.org: My JBL DIY - Lansing Heritage Forums

Og følgende om Smith hornene: 1200Hz Smith horns for 1" driver - Lansing Heritage Forums

For noen år siden begynte jeg å fikle med diy elektronikk. Jeg hadde etter hvert innsett at pengene varte lenger med diy enn med kjøpings.. Første forsterkerprosjekt ble relativt mislykket. Forsterkeren virket, men tålte ikke å bli brukt. Den står nå som på stua og driver TV-høyttalerne (C-60 Sovereign restoration - Lansing Heritage Forums)

Neste prosjektet var en for-forsterker. På dette tidspunktet hadde jeg snublet over Nelson Pass sine artikler, og sant og si har stoppet der. På dette tidspunktet solgte Twisted Pear et kit av en variant som de kalte twisted xBosoz. For øyeblikket er den til service, derfor hullet i midten...
    My Take on X-BOSOZ - Page 87 - diyAudio
    My Take on X-BOSOZ - Page 87 - diyAudio

Til høyre i hvitt er et aktivt delefilter. Et groupbuy på diyaudio.com. Active filter board GB - diyAudio . Jeg kjøpte mange printkort for å være på den sikre siden.

Nede til høyre med lys-pærer: Nelson Pass Zen variation 1 også kalt Zenlite. Artikkelen beskriver både single ended og balansert. Jeg bygde balansert. Just finished a Lightly balanced Zen - diyAudio .

Nede til venstre er beistet. Bygd for å drive bassene. Her har jeg satt sammen flere av Nelson Pass sine publiserte design for å få nok styrke. Den leverer 160W i 8 ohm. Klasse AB design med ca 7A tomgangs-strøm. A relatively big modular poweramp... - diyAudio

Oppe til venstre: Pioneer PD-S06 og en rimelig DVD.

På toppen: Squeezebox og DAC. VoltageDAC with B1 output buffer - diyAudio

Johnny Haugen Sørgård

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nå holdt med litt da, Johnny.. Men, takk for at du tok deg tid! Skal studere det når jeg er på jobb i morgen

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha... der gikk det ett lys opp for meg, Yggdrasil var ett kjent navn fra LH forumet Fantastisk tøft, tviler ikke på at det spiller bra nei

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ny pc i hus!!
    Hurra!!
    ...men litt synd med at jeg ikke kan bruke PIP med HDMI...
    Blir vel nødt til å koble via noe annet når jeg bruker vanlig pc og Buke HDMI til film.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du har hatt litt moro nå. Svarer han til forventningene?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada er veeeldig godt fornøyd
    Skal sjekke tilkoblinger etterhvert, og mener at jeg har VGA(?) tilkobling på både pc og TV, så kan være at jeg bruker til PIP og HDMI når jeg ser film... Ser jo aldri film og surfer på nettet uc

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakka med en del kjenninger, og blitt enig om at vi tar noen timer 17. november, dvs. neste uke, fra kl. 18.00.

Blir servert kaffe og kaker. Og skulle det være interesse for å teste ut litt utstyr ol, så er dere velkomne!

Andreas

Vedlegg 57475
    Måtte legge ved ett lite skrytebilde av min siste "kreasjon"

Påmeldte:
    Tor-Ole
    Yggdrasill
    Truls (kanskje)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg melder meg muligens på=) Får gi nærmere beskjed til helgen hvis det går greit.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Jeg melder meg muligens på=) Får gi nærmere beskjed til helgen hvis det går greit.
    Hadde vært digg om du hadde fått det til!
    Velkommen skal du uansett være

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakka med en del kjenninger, og blitt enig om at vi tar noen timer 17. november, dvs. neste uke, fra kl. 18.00.

Blir servert kaffe og kaker. Og skulle det være interesse for å teste ut litt utstyr ol, så er dere velkomne!

Andreas

Vedlegg 57475
    Måtte legge ved ett lite skrytebilde av min siste "kreasjon"

Påmeldte:
    Tor-Ole
    Yggdrasill
    Truls (kanskje)
    Noen flere?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen flere?
    Skulle gjerne blitt med, men reiser hjem fra bøljan blå på mandag og da blir det litt mye å ta turen til Bodø på tirsdag igjen.. Men den kaka di så virkelig ut til å være velegnet som maskinistmat!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maskinisten
    Skulle gjerne blitt med, men reiser hjem fra bøljan blå på mandag og da blir det litt mye å ta turen til Bodø på tirsdag igjen.. Men den kaka di så virkelig ut til å være velegnet som maskinistmat!
    Synd det....

Oppdatert treff-liste:
    - Tor-Ole
    - Yggdrasill

Noen flere??

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var alle gjestene dratt og var i mine øyne (og ører) en hyggelig liten stund!
    Først dukka T-O, som dro relativt tidlig pga studier, opp og vi fikk konsumert ett lite stykke av min (mindre vellykka) suksessterte før Yggdrasill (Johnny) dukka opp.
    Med seg på lasset hadde han med seg en "enkel liten" DAC han har bygd. I eget enkelt kabinett, men med en ryddig innmat med en masse gode komponenter. ...og ikke minst en Pioneer PD-06 som jeg hadde spurt han pent om han kunne tenke seg til å ta med. Rett og slett for å få bekrefta min tese om hvor viktig ett godt drivverk er for lyden. Og denne har i høyeste grad alle forutsetninger for å gjøre det siden jeg ikke har hatt noe så stort og tungt i racket siden EC AW100DMB!

Og mener at vi på mange måter fikk bekrefta den teorien. Pioneeren spilte sammen med AudioNoten med en stoisk ro som jeg sist i mitt anlegg opplevde med Pink Triangle. Har tidligere nevnt om en test hvor vi kjørte en test SB vs SB/DAC (via coax) vs DAC/Hi-end drivverk... Og her kom klart siste kombinasjon absolutt best ut mens de andre låt ens lik. Så mange likhetstrekkene med den testen kontra min DAC. Johnny's er på mange måter (også tonalt sett) lik min så var interessant å høre at hans erfaring ikke var ens lik min, men at det var 2 helt forskjellige ting med og uten DAC.

I hans anlegg har han brukt en optisk (toslink) kobling, og det får meg til å undre: Er det fordi at optikk kun overfører lys og ikke støy, mens en coax kobling stiller større krav til drivverk mtp det som har med en støyfri avlesning?
    Hadde vært interessant og sett feks. SB koblet optisk til Hi-end DAC kontra en dyrere nettverksspiller koblet til en samme DAC'en med coax og OM det er noen forskjeller? Kanskje noe for ett etablert Hi-fi blad å sjekke opp?

Iallefall er det ett ikke-tema for min siden den kun tar coax, og er litt "låst" sånn sett. Fikk også testa DAC'en hans og i våre ører var det små forskjeller og låt relativt like på mitt anlegg. Fikk snakka litt om konstruksjoner og vi ser at vi på mange måter har mange like innfallsvinkler mtp det som har med anlegg å gjøre. Og skal man sette sammen ett anlegg så BØR det være en tanke bak det

Vil igjen takke for en hyggelig kveld

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for en hyggelig kveld Andreas.

Angående min Squeezebox og DAC.

Først hørte jeg en periode på Squeezebox direkte inn på for-forsterkeren. Det virker som en grei løsning, men lyden er noe hard i toppen, tam i bunnen samt at oppløsningen ikke er helt på topp.

Jeg bestilte så 2 diy DAC'er. Den ene puttet jeg i kasse og satte strøm på uten modifiseringer. Ønsket et referansepunkt. Denne ble koblet optisk til Squeezebox'en. Jeg bestilte de optiske kablene sammen med DAC'ene, så de kostet ikke all verden. Uansett ble det en skikkelig opptur lydmessig, sammenlignet med direkte fra Squeezebox. På dette tidspunktet var det selvfølgelig ikke noen vei tilbake.

Det tok derfra en drøy ukes tid å bygge ny analog-del til den andre DAC'en. Igjen ble det en ny verden.

Jeg har ikke prøvd coax kabling mellom squeezebox og noen av dac'ene.

Angående vår diskusjon vedrørende forsterkere og klasser.

Her er klasse beskrevet: Electronic amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia

Når du ser på de forenklede topologi-tegningene er det innlysende at klasse d gjør det hele atskillig mer komplisert.

Jeg skal ikke hardnakket hevde at klasse d er ubrukelig, men ut fra hvordan teknologien funker, ser jeg ingen mening i at dette skal brukes i et anlegg. Et mye mer naturlig bruksområde vil etter min mening være å benytte en klasse d forsterker til drenering.

Johnny

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg skulle frem til for SQuezebox er at den på coax kobling sannsynligvis støyer så mye med den medfølgende strømforsyning at muligens en kobling via toslink er det beste? At rimeligere drivverk, spm feks. Phillipsen jeg har i hus "støyer" til lydbildet?

Og jeg tenker: "har jeg virkelig undervurdert optisk signalføring så mye?"

Ser jo fortsatt coax som en gunstig løsning, men muligens der signalkilden ikke støyer så mye og gjerne er atskellig mere kostbar?

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det virker sannsynlig at eksempelvis en Squeezebox støyer, for jeg finner det lite trolig at det skal være nok strømforsyninger i den til at innkommende digital strøm, digital styringsstrøm og utgående skal være godt skjermet mot hverandre.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlegg 57813
    Yggdrasill's Pioneer PD-06 som jeg låner som drivverk!
    Klasseforskjell!!

Johnny: Joda... Men, overrasker meg at DAC'en/anlegget mitt er såpass kresen på drivverk. Og siden dine erfaringer med SB vs SB/DAC var såpass stor, så filosoferer jeg over hva som egentlig gjør det?

Noen tanker?

P.s bildet av Pioneeren lyver litt ... IRL er den faktisk en del høyere

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen tanker om emnet har jeg jo.

Hvis vi ser på Squeezebox'en, så har den antagelig en rimelig 24/96 eller 24/192 dac-chip. Videre har den op-amper i analog-delen og helt sikkert billige kondensatorer. Dette danner grunnlaget for dårlig oppløsning og lite liv i musikken.

Felles for de dac'ene jeg bygde er CS8416 receiver. Denne er anerkjent som en rimelig bra receiver, som IKKE er kresen. Mao hvis den lukter signal er den igang. Videre CS4398 dac-chip, som har gode spesifikasjoner. Den er både oppskrytt og slaktet blant audiofile.

Standard dac'en har rimelig kondensatorer og rimelige op-amper i utgangstrinnet, dog høres det ut som om de er en aning bedre enn squeezebox'ens interne.

Den ombygde dac'en har audiofile kondensatorer, samt en klasse a buffer i analog-trinnet. Der er ikke lenger noen op-amp i den.

Om ikke jeg har lest feil om din audionote har denne rør i analog-trinnet. Dette kjører garantert i klasse a.

JFET, som jeg har brukt i den ombygde dac'en, har meget sammenlignbar karakteristikk med rør. Dette tipper jeg er årsaken til at disse dac'ene låter rimelig likt.

Når audionote'n er kilen på kilde, kan dette tyde på at den har en relativt kilen receiver, men det er igjen kun spekulasjon fra min side. Uansett ser du at det nytter å putte på mer stabilt drivverk og dermed løse det på den måten.

Hvis du vil kan du få låne standard-dac'en for å teste hvordan den takler forskjellige kilder i dine omgivelser. Hvis du går for den kan vi montere inn audiofile kondensatorer i signalveien.

Johnny

Side 24 av 42 FørsteFørste ... 4 14 20 21 22 23 24 25 26 27 28 34 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •